Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#61 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev: Jahadu... låter som glapp i nån anslutning nånstans, eller nån oxiderad kontakt som inte vill vara med vid dåligt väder. Antingen utrustar du dig med kopplingsschema och går igenom allt från början, eller också felsöker du bakvägen nästa gång den inte startar: har du inte gnista och stiftet är ok, kolla tändkabeln, är den ok så kolla spolen (eller vad som nu finns innan tändkabeln på en sån där hoj...) etc etc.

Eller sälj den billigt till mig! :P
Heh, inbilla dig inget. Edwin är bra när den är på "rätt" humör.

Skrev aldrig i förra inlägget att jag åkte till Lelles och skaffade ett nytt standardstift för Edwin. Det gamla skruvade jag ur för hand utan verktyg; det satt inte speciellt bra (Hej Henning!).

När jag skulle skruva i det nya inser jag att jag har ingen 18mm-tändsstiftsnyckel bara 16 och 21, så det blev till att åka till Biltema som hade en passande hylsa. Väl hemma inser jag att fattningen på hylsan är "mellanfyrkanten" och inte den stora på 1/2-tum eller den lilla på 3/8(?) tum. Stilla svärjande och med fler tankar på att bara ge upp och sälja av hela skiten provade jag några andra hylsor tändstiftshylsan och kunde med lite pillande få i det nya stiftet.

Kickade på utan framgång.

Gick in igen och läste lite till i mekmanualen och hittade en referens till ett tändstift man kunde använda om man mestadels ska köra i kallt klimat, typ under fem plusgrader. Sagt och gjort, åkte till Lelles igen och köpte det kallare stiftet och skruvade i det.

Kickade lite med dekomp på, slog på tändningen och kickade en gång. Och nu startade den. Edwin får en chans till. PM:ar dig om jag vill sälja av Edwin i morgon morgon. ;-)

Vem fanken behöver en italiensk motorcykel att skriva små historier om när man har Edwin... Det blir inte fnattigare än så här. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#62 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:(Hej Henning!).
Hej hej :) Jag vet inte om jag eller Doktorn skruvade senast. :S

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#63 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:(Hej Henning!).
Hej hej :) Jag vet inte om jag eller Doktorn skruvade senast. :S

/H
Skyll på den du! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#64 Inlägg av adrian_vg »

Hällregn, åtta plusgrader i luften. Kickar runt lite, chokar och kickar. Startar inte. Kickar runt lite med full gas och dekomp indragen, ingen choke. Kickar. Edwin startar snällt och sveper snabbt in mig i moln av vattenånga.

Ska inte choken hjälpa till vid kallstart?? Hittills har jag inte haft speciellt mycket hjälp av choken...

* Corellstället verkar hålla tätt. Benen var genomblöta men inget trängde in under stället. Hitena verkar funka rätt bra. Saknar vifferkåpan dock.

* Handskarna blev lite blöta, men handtagsskydden tar bort det mesta av sprutet.

* Lindstrandarna med Outlast höll helt tätt, men blev så in <fult ord> hala på asfalt, betong, linoleum osv. Man kanske skulle dubba dem också...

* Forumbuffen är gudasänd! Funkar hur bra som helst.

* Visiret ska få en omgång med Rain-X innan jag åker hem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#65 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Hällregn, åtta plusgrader i luften. Kickar runt lite, chokar och kickar. Startar inte. Kickar runt lite med full gas och dekomp indragen, ingen choke. Kickar. Edwin startar snällt och sveper snabbt in mig i moln av vattenånga.

Ska inte choken hjälpa till vid kallstart?? Hittills har jag inte haft speciellt mycket hjälp av choken...
Definiera "kallstart"... :wink:
Att dra igång en gammal förgasarmotor där man inte har en aning om varken skick eller tidigare ägares justeringar kan kräva lite finess, känsla och svordomar. Något som tyvärr glömts bort idag när alla kör insprutat och man bara vrider om nyckeln. Choke har väl dagens kids inte ens sett på bild? :?

Edit: stavar som en kratta ibland.
Senast redigerad av tersan den tor okt 16, 2008 09:10, redigerad totalt 1 gånger.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#66 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Definiera "kallstart"... :wink:
Att dra igång en gammal förgasarmotor där man inte har en aning om varken skick eller tidigare ägares justeringar kan kräva lite finnes, känsla och svordomar. Något som tyvärr glömts bort idag när alla kör insprutat och man bara vrider om nyckeln. Choke har väl dagens kids inte ens sett på bild? :?
Kallstart för mig är när motorn är helt kall, dvs oavsett om det är 20 plusgrader eller 10 minusgrader i luften. Givet, i det första fallet behövs kanske inte choken, men antagligen alldeles säkert i det andra. Man får göra en avvägning, därmed inte sagt att den alltid är rätt.

Du har rätt, man blir bortskämd med insprutning. ;-) Å andra sidan har alla mina motorcyklar varit med förgasare, dito en del av bilarna, så jag tror jag har rätt ok koll på detta med choke.

Gröna Faran startar jag alltid med choke, det går snabbare och kan beroende på lufttemperatur stänga av den mer eller mindre snabbt. Generellt tror jag att jag bara kör på choke i max ca 30s med den, medan jag tar på hjälm och handskar.

Edwin storknar om man kör på choke mer än 10s efter att den tjoffat igång.

Volvon (240DL) jag hade ett tag krävde choke i några minuter för att gå någotsånär rent på höst och vinter. Startade öht inte utan choke vare sig i 30-gradig värme runt medelhavet eller 20-gradig kyla under en vinter i Sundsvall.

Mina bumsar krävde rejält med choke oavsett lufttemp och exakt rätt gaspådrag vid start annars dog batteriet efter två startförsök... Speciellt på RS:en.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#67 Inlägg av Rerun »

Som ett ytterligare exempel kan jag nämna min förra hoj, en Suzuki GSX600F. Vid kallstart (dvs stillestånd i mer än 2 timmar, med undantag av då den stod i direkt solsken med temperatur på över 25C) behövde den choke för att komma igång. Kunde minska på den snabbt, men lite choke behövdes i drygt 5 minuter, annars dog den på tomgång. Å andra sidan dog den om man chokade den för länge också...

Varje motor fungerar på sitt sätt, och det är väl bara att gilla läget - eller pilla med den så den blir som man vill.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#68 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Varje motor fungerar på sitt sätt, och det är väl bara att gilla läget - eller pilla med den så den blir som man vill.
Så sant det är sagt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#69 Inlägg av adrian_vg »

Inga tappade dubbar än, och ingen punka pga dubbarna heller.

Edwin skramlar så man tror att motorn kommer att trilla ur ramen snart. Får bli en allmän fastskruvning av allt till helgen...

Instrumentpanelen lyser när man står still på tomgång. Slocknar så fort man kör i väg och skakar på. :roll:

Depåstödet fram+bak jag köpte beggat för 500pix på Blocket funkade något så när bak, så jag kunde olja kedjan idag. Säljaren inkluderade två långa rostfria rör för bakstödet eftersom krokarna som passade perfekt på bakre fotstöden förvisso höll Edwin rakt upp men bakhjulet vilade fortfarande på marken så man kunde inte snurra på hjulet. Rören medgav att man kunde kila in dem långt bak på svingen och lyfta rejält. Klisterolja från Biltema för 39kr användes. Verkade kladdig och bra. Får hålla koll på smörjningen för säkerhets skull.

Vem säljer WD40 egentligen i Sverige?? Kan inte för mitt liv hitta det nånstans...

Så långt allt väl. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#70 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev: Vem säljer WD40 egentligen i Sverige?? Kan inte för mitt liv hitta det nånstans...
Clas i Sjön, Jula m.fl. Harald Nyborg har 5-litersdunk för 398:- (samt vanlig på sprayburk).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#71 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev: Vem säljer WD40 egentligen i Sverige?? Kan inte för mitt liv hitta det nånstans...
Clas i Sjön, Jula m.fl. Harald Nyborg har 5-litersdunk för 398:- (samt vanlig på sprayburk).
Fem liter!! :shock:

Tack för tipset om Classe!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#72 Inlägg av Rerun »

Jepp! Då kan man sniffa vaniljdoften lääääänge... :D
Nä, men jämför literpriset mellan dunk och sprayflaskor, och försök sen låta bli att köpa en sån dunk.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#73 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jepp! Då kan man sniffa vaniljdoften lääääänge... :D
Nä, men jämför literpriset mellan dunk och sprayflaskor, och försök sen låta bli att köpa en sån dunk.
Skickade ut frun på uppdrag att köpa WD40 hos Classe, hon skulle ändå ner på stan idag och köra upp. Provar med flaskan först. Vet inte hur mycket som kommer att gå åt för Edwin under vintern.

Förrådet är fyllt med diverse kemikalier som det är, trots utrensningen i samband med flytten i somras. En stor femliters dunk behövs inte just nu. ;-)

Hur funkar det förresten med den stora dunken? Fyller man på en blomspruta eller nåt med oljan, eller följer det med en påfyllbar spruta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#74 Inlägg av Rerun »

Jag häller över i mindre sprayflaska och just nu kör jag med en från babyolja (don't ask!), en lagom och behändig storlek. Det finns faktiskt en WD-40-spruta, men i själva verket verkar det vara en vanlig blomspruta med "WD-40" tryckt på. Kostar typ 69kr...
Varför inte använda smörjan på Viffern med? Då luktar det ju gott i garaget året om. Eller får Edwin någon slags speciallyxbehandling?

Förresten, vad gäller Biltemas klisterolja, så tycker jag personligen att den är kladdig, ja, men på fel ställe. Tycker att den slungas av för lätt och fastnar på ställen på hojen där man inte vill ha den. Skänkte burken till min garagegranne. Han kör BMW, så det gör inget. :wink:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#75 Inlägg av Göingen »

Rerun skrev:Skänkte burken till min garagegranne. Han kör BMW, så det gör inget. :wink:
BMW behöver väl inte klisterolja!
Ska han smörja kardanen?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Skriv svar