Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2386 Inlägg av adrian_vg »

:laugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2387 Inlägg av adrian_vg »

Dags för lite vinterrapporter!

Morgonens händelser i korthet.

* Dominatrixen var lite trög i starten efter en natt i åtta minusgrader. Gick igång efter tre tre-fyra övertalningförsök. Jag ber att få tacka alla eventuella gudar som lyssnade samt säljaren som hade den goda smaken att sälja mig en vinterhoj med elstart! :tummenupp

* Styrlagret var mycket oväntat inte fruset!

* Främre bromsoket gillar inte minusgrader och fryser på så att bromsen ligger på. Man får ta i för kung och fosterland för att baxa runt hojen. Blev bättre när värmen från de påliggande beläggen tinade upp skiten.

* Måste höja tomgången lite grann. Optimalt också ställa förgasaren på lite fetare blandning. Nån som vet hur man gör? Jag kan bara mappa mc-motorer med en dator...

* Endurodubb i framdäcket rockar stenhårt i föret som är nu i Uppsala!! Kändes skönt att kunna bromsa ordentligt fram som vanligt. Banzai!!
IMG_20161206_070141-800x600.jpg
IMG_20161206_070141-800x600.jpg (83.78 KiB) Visad 11824 gånger
* Mittendubb bak. Fick ett tips om att bara skruva i dubb på vardera sidan om mitten i backdäcket samt reglera greppet med lufttrycket. Sagt och gjort, inga dubbar i mitten, men väl på sidorna. Lufttrycket gick inte att mäta i fredags, så var väl lågt nog antar jag.
Så här blev det, före och efter:
IMG_20161209_132444-450x600.jpg
IMG_20161209_132444-450x600.jpg (68.73 KiB) Visad 11824 gånger
IMG_20161209_135235-450x600.jpg
IMG_20161209_135235-450x600.jpg (68.12 KiB) Visad 11824 gånger
Morgonens test efter ca fem meters körning avslöjar att mittendubbarna ska så in i bomben på igen. Fastnar man på ett mesigt litet farthinder och det bara spinner bak är det inte tillräckligt med dubb i drivhjulet.
Jag kommer högaktnings- och respektfullt att ignorera hur eventuella mc-bud i Stockholm dubbar sina däck. Det funkar inte i Uppsala.
Se Youtubeklippet nedan för den pinsamma händelsen med farthindret.

https://youtu.be/tJ2vzJP6I4A
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2388 Inlägg av blacken »

:lol: Snöpligt :lol: Fast du kan ju prova och fisa ut lite mera luft ur osten, det kan vara så att det fortfarande är för hårt så att sidodubbarna inte når ner till asfalten. Men den låter gott tycker jag, på knasarn har du en skruv som petar upp trotteln, förmodligen lite snett nedåt någonstans i dom lägre regionerna av knasarhuset, kan även sitta rakt in i trottelhusets nederkant. Det bör/kan finnas en skruv till som justerar bränsle/luft. Ska du ändra såsblandningen så får du med all sannolikhet byta munstyckena inne i knasarn.
Och ta isär bromsoken, och gör rent dom ORDENTLIGT! Samt använd smörja som inte binder vatten eller inte tål värme/köld kombination.

Om knasarn har en flödarknapp så använd den, tändning av, full mutter på spjället, och trampa runt knotan bestämt en eller två gånger, om inte så full choke och trampa/veva runt med öppet spjäll. Sedan full choke (släpp rullen) tändning på, starta. Brukar vara ett bra recept för att få iskalla järnhästar att vilja trava ut ur stallet på morgnarna.. :mrgreen:

Ps: Mera filmer med tidiga vinterfärder efterlyses..Ds.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2389 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev::lol: Snöpligt :lol: Fast du kan ju prova och fisa ut lite mera luft ur osten, det kan vara så att det fortfarande är för hårt så att sidodubbarna inte når ner till asfalten.
Är inte helt säker på att jag har luft kvar att släppa ut. Tryckmätaren gjorde inget utslag i fredags. Å andra sidan var det en manuell Biltema-mätare med plaststicka...
Måste kolla med en mackmätare också, för säkerhets skull.
1,5 bar ska det iaf vara enl ägarhandboken. Siktar på ca 1,2-1,4. Tar 0,1 i taget.
blacken skrev:Men den låter gott tycker jag, på knasarn har du en skruv som petar upp trotteln, förmodligen lite snett nedåt någonstans i dom lägre regionerna av knasarhuset, kan även sitta rakt in i trottelhusets nederkant. Det bör/kan finnas en skruv till som justerar bränsle/luft.
Syntes nån sorts vridmutter på en slang på ena sidan av gasaren. Måste kolla servicemanualen igen.
blacken skrev:Ska du ändra såsblandningen så får du med all sannolikhet byta munstyckena inne i knasarn.
Räcker det inte att göra som på moppen, och börja höja nålen ett steg?
blacken skrev:Och ta isär bromsoken, och gör rent dom ORDENTLIGT! Samt använd smörja som inte binder vatten eller inte tål värme/köld kombination.
Till våren. Har ingen lokal juh!
blacken skrev:Om knasarn har en flödarknapp så använd den, tändning av, full mutter på spjället, och trampa runt knotan bestämt en eller två gånger, om inte så full choke och trampa/veva runt med öppet spjäll. Sedan full choke (släpp rullen) tändning på, starta. Brukar vara ett bra recept för att få iskalla järnhästar att vilja trava ut ur stallet på morgnarna.. :mrgreen:
Dommmien har en CV-förgasaren tror jag. Dessa brukar mig veterligen inte ha flödarknappar. Det är lite 40-tal över flödarknappar. ;-)

Brukar kicka runt några gånger först när, det är så här kallt. Blir inte lika jobbigt på batteriet.
Har dock glömt bort full gas. Tack för påminnelsen!
blacken skrev:Ps: Mera filmer med tidiga vinterfärder efterlyses..Ds.
Kommer nog. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2390 Inlägg av blacken »

Syntes nån sorts vridmutter på en slang på ena sidan av gasaren. Måste kolla servicemanualen igen.
Aha, samma som på Viffer då, ett "slangvred" som påverkar tomgången.
Räcker det inte att göra som på moppen, och börja höja nålen ett steg?
Den optionen brukar inte finnas på nålen i CV knasare.
Till våren. Har ingen lokal juh!
Va? du har ju vardags rummet, köket, sovrum,mm,mm.. :mrgreen:

Kanske du kanske ha nytta utav..
http://www.slideshare.net/cipi505/honda ... ice-manual

Djädra Adrian, nu vart man ju sugen ju...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2391 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Aha, samma som på Viffer då, ett "slangvred" som påverkar tomgången.
Just det, den hade ju så också, bara längre slang!
Den optionen brukar inte finnas på nålen i CV knasare.
Ah. Det ska ju inte vara enkelt...
Är det enkelt att byta munstycke. Antar att det är huvudmunstycket man pillar på?
Va? du har ju vardags rummet, köket, sovrum,mm,mm.. :mrgreen:
Fru Vg hade invändningar redan när jag tog in Edwin i hallen för några år sen för att inte frysa under akutmeket mitt i vintern.
Nu har jag också två "hjälpredor" jag måste hålla borta med längsta spärrskaftet innan de pillar på nåt sensitivt...
Ser bekant ut. Ska kolla i den. :-)
Djädra Adrian, nu vart man ju sugen ju...
Jag beklagar. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2392 Inlägg av blacken »

Antar att det är huvudmunstycket man pillar på?
Den bland annat, men knarren är ju byggd för olika klimat samma med knasaren, förmodligen så skulle en ordentlig översyn och rengöring avhjälpa problemet med snål såsning vid kallt ute. Har för mig att det sitter tempkompensatorjusteringsmojick i knasaren någonstans, den kanske åsså har afasi..
Jag beklagar. ;-)
Jojo, tror jag vad jag vill om att du gör, antagligen så njuter du i fulla drag över vetskapen, att du totalt har pajjat min vardag .. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2393 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Den bland annat, men knarren är ju byggd för olika klimat samma med knasaren, förmodligen så skulle en ordentlig översyn och rengöring avhjälpa problemet med snål såsning vid kallt ute. Har för mig att det sitter tempkompensatorjusteringsmojick i knasaren någonstans, den kanske åsså har afasi..
En enkel fix är väl att hälla i en flaska injektor-cleaner och se om det hjälper nåt.
Hade bra framgång med rengöraren på svärmors skoter som stått okörd sen 2012 eller nåt sånt.

Jojo, tror jag vad jag vill om att du gör, antagligen så njuter du i fulla drag över vetskapen, att du totalt har pajjat min vardag .. :mrgreen:
:laugh

STRIKE! :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2394 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Va? du har ju vardags rummet, köket, sovrum,mm,mm.. :mrgreen:
Fru Vg hade invändningar redan när jag tog in Edwin i hallen för några år sen för att inte frysa under akutmeket mitt i vintern.
Va? Vad är det för fru du har som inte låter dig ta in pärlan? :lol:
Nu har jag också två "hjälpredor" jag måste hålla borta med längsta spärrskaftet innan de pillar på nåt sensitivt...
Visst är det underbart med barn :lol:
blacken skrev:Den bland annat, men knarren är ju byggd för olika klimat samma med knasaren, förmodligen så skulle en ordentlig översyn och rengöring avhjälpa problemet med snål såsning vid kallt ute. Har för mig att det sitter tempkompensatorjusteringsmojick i knasaren någonstans, den kanske åsså har afasi..
Tror inte det finns nåt sånt i CV-knasare, utan det är munstycke, nål, flotör, spjäll, trottel, membran och det är i stort sett allt.
Det är ganska lättmeckat, speciellt när det bra är en till skillnad mot en viss "ödla" som har fyra med kylare framför och ram ovanför. Lättmeckat så det förslår - Inte!.
adrian_vg skrev:En enkel fix är väl att hälla i en flaska injektor-cleaner och se om det hjälper nåt.
Det är inte i vägen, men du ska nog inte slå i en hel flaska som är avsedd för en 60-liters biltank såvida du inte vill att hojen ska förvandlas till ett ånglok :lol:
Det gör inget om man överdoserar lite. I min hojtank (23 liter) slog jag vill tillfälle i en 1/2 flaska och det funkade bra. Men Dominatorn har väl mindre tank, så förslagsvis kanske en 1/3 flaska. Det som blir över kan du antingen spara eller hälla i familjebilen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2395 Inlägg av blacken »

Tror inte det finns nåt sånt i CV-knasare,
Det fanns temperaturkompensator på Volvo och Saabs cv knasare i allafall, fast hojknasare räknar dom kanske inte med att köras i Svenska vinterförhållanden. Dvs riktig vinter, med riktigt manlig Vikingakyla.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2396 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Tror inte det finns nåt sånt i CV-knasare,
Det fanns temperaturkompensator på Volvo och Saabs cv knasare i allafall, fast hojknasare räknar dom kanske inte med att köras i Svenska vinterförhållanden. Dvs riktig vinter, med riktigt manlig Vikingakyla.. :lol:
Hojknasare är också mycket enklare uppbyggda än bildito som har en massa slangar till höger och vänster, ERG-ventiler och fan och hans moster.

Jag hade en Toyota Celica -78 för många år sen som jag fipplade lite med knasaren på och oj vad mycket onödigt krafs det satt i och på den. Det var automatchoke som inte funkade, så den byggde jag om till manuell, det var dubbelport som öppnade osynkront och vid ca. 2/3 gas kände man som ett steg i gasen (ungefär som kickdownen på en automat) när spjället till port nr. två öppnade. Ja jisses vad mycket skit dom kan stoppa in i en stackars knasare.

Hojknasare verkar vara uppbyggda så enkelt som möjligt. Luft in här, soppa in där, åså blandar vi skiten i den lämpliga mix som nålar och munstycken avgör. För att det hela ska starta lättare så finns det även ett chokemunstycke som när det öppnas med för ändamålet lämplig anordning på styret, i kåpan eller direkt på knasarna skvätter in lite extra soppa. Vissa knasare har även accpump som ger en liten extradusch vid hastigt pådrag. Det är inte så vanligt förekommande på CV-knasare, men CBX har det som original, den har f.ö. även slirkoppling på generatorn för att vara rapp som möjligt.

Vad är det mer på hojknasare? Luftskruvar, ibland ett baksugmembran, generationen CBX, CB750K/F, CB900F, CB1100F/R har det, men dom har en helt annan typ av CV-knasare utan det vanliga gummimembranet. Vakuumkran, men det tillhör egentligen inte knasarna även om membranet till den brukar vara monterat på knasarbryggan. Sen kommer jag inte på mer.

Man behöver iaf inte fylla på knasarolja som på gamla Strombergare eller SU eller vad Volvos gamla skitknasare hette :P
Däremot åker man på att synka ibland när man vill ha en knasare/burk.

Ja just, jag glömde V-Max som har nån slags extraventil som gör att flera knasare matar samma bruk för att få lite extra sprutt över ett visst varv eller hur det nu funkar.

Sen kommer sprut där själva spjällhusen är väldigt simpelt uppbyggda, men det som sitter runt omkring och styr skiten är desto mer avancerat och närmast grekiska för vanliga dödliga :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2397 Inlägg av blacken »

Ja jisses vad mycket skit dom kan stoppa in i en stackars knasare.
Har du gökat med en Rochester quadrajet någon gång? Det är banne mig mera pryttlar i den än i min färg tv
Sen kommer sprut där själva spjällhusen är väldigt simpelt uppbyggda, men det som sitter runt omkring och styr skiten är desto mer avancerat och närmast grekiska för vanliga dödliga
:lol: "Sprutknasarna" ja, den första bilen som man fick in på verkstaden med en sådan i, vi lyfte på huven tog en ordentlig glutt, slog igen läppen, ringde kunden och sade "vi tar inte i skiten, blada iväg till en märkesverkstad"..
Vakuumkran, men det tillhör egentligen inte knasarna även om membranet till den brukar vara monterat på knasarbryggan
"Normalt" så sitter avstängningsmembranet uppe i bensinkranen.
SU eller vad Volvos gamla skitknasare hette
SU är faktiskt en av dom bästa knasarna, enkel att underhålla, skitenkel att justera och ställa in, gjort på 30-40 sekunder..
Men nu så ska jag spå in i framtiden, Jag ser ett stort dimmoln, och ur det kommer det en skylt ser det ut som, och som säger " :ot " :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2398 Inlägg av adrian_vg »

Förvisso OT, men "sprutknasare"?
Berätta mer!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2399 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Förvisso OT, men "sprutknasare"?
Berätta mer!
I princip ett mer mekaniskt sprut med flotörhus. Vet inte exakt hur det funkar, men det är föregångaren till dagens elektroniska sprut med vad jag fattar nån pump som sprutar in soppan.

Det var en snubbe som (en av alla dom som hängde på McD Sveavägen) höll på att experimentera med nåt sånt på sin hoj (tror det var en Kawa Z900) i slutet av 70-talet med remdrift från ändan på insugskammen. Men han fick det aldrig att funka ordentligt. Vart den hojen har tagit vägen vet jag inte, men jag minns att det var ett bygge så det var inte bara det mekaniska sprutet som var special.

En känd och klassisk bil som hade ett liknande system var BMW 3,0 CSI. Den hade två intressanta egenheter.
1. Lite vandrande tomgång eftersom dom hade svårt att få det att funka riktigt bra på det låga varvet.
2. Den var törstig som en gris, men det spelade inte så stor roll på 70-talet.
http://www.autopower.se/modellguiden/e9.asp
Senast redigerad av Tyrannosaurus den ons dec 14, 2016 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

#2400 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar