Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#31 Inlägg av HondaHasse »

adrian_vg skrev: Och vad är poängen med att kunna luta bågen med sidvagn tillkopplad??
Brukar inte du luta hojen när du kör? Det är ju hela känslan med att köra hoj, annars kan man köra cabbe. Med Sidewinder har man ju den känslan kvar fast man har sidvagn.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#32 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
HondaHasse skrev:Jodå! En sån här skulle jag kunna tänka mig!
http://www.youtube.com/watch?v=7a9QOnFUKgE :shock:
Det ska holländare till en sån sak... På http://www.armec.com/matrix_bikes.html är den enda Honda som nämns en Valkyria. Ingen viffer. Och vad är poängen med att kunna luta bågen med sidvagn tillkopplad??
Fördelen är väl att man slipper sidvagnskänslan och kan köra nästan som vanligt istället för att svänga med styret.
Men vad händer om man tappar greppeti t.ex. en högerböj? Klotar hojen in i vagnen då?

Det fanns iaf tidigare även en sidvagn som lutade tillsammans med hojen. Den hängde på skenor och hjulet satt mitt undervagnen.
Jag har bara sett den på bild för länge sen, men aldrig i verkligheten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:
adrian_vg skrev: Och vad är poängen med att kunna luta bågen med sidvagn tillkopplad??
Brukar inte du luta hojen när du kör? Det är ju hela känslan med att köra hoj, annars kan man köra cabbe. Med Sidewinder har man ju den känslan kvar fast man har sidvagn.
@Hondahasse: Det var just det. Man vill ha kvar känslan av att åka hoj. Kommer inte undan känslan av att detta är ett försök att både äta kakan och ha kvar den.

@Tyrannosaurus: Undrade samma sak. Klota eller inte klota... Ser lite instabilt ut på nåt sätt. Tänk om man lutar för mycket åt höger och klämmer ihjäl sin passagerare. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

Edwin är nu påställd! Tar honom till jobbet imorgon. Hoppas han inte är morgontrött. :roll: :wink: :lol:

Dubbarna tar nån dag till, om jag har tur kommer de imorgon fredag så kan jag skruva dubbar som sjutton under helgen!

Edwin har kommit hem:
Bild
Senast redigerad av adrian_vg den lör okt 11, 2008 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#35 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Edwin är nu påställd! Tar honom till jobbet imorgon. Hoppas han inte är morgontrött. :roll: :wink: :lol:

Edwin: bild...
Den där ser väldigt kul ut! Jag har skrivit upp en sån på "nån-gång-ska-jag-ha-en-sån"-listan! 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Gilbert
Donator 2008
Inlägg: 47
Blev medlem: fre okt 26, 2007 11:32
Ort: Ulricehamn

#36 Inlägg av Gilbert »

Vad är det som sitter under framskärmen?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Första resan till jobbet kan antagligen stavas skräckblandad förtjusning. Jag ska förklara:

Oron för startsvårighet under halvkalla höstmorgonar var obefogad. Två kickar utan gas och utan tändning för att fuffa in gas och sen tändning på, full choke, ingen gas och kick. Slinter på kicken... Kickar igen. Tjoff, tjoff, tjoff och av med choken. Edwin tuffar på som fan! Förtjusning.

Kommer inte runt på framsidan pga bilen och Gröna Faran. Tvättar av viffern under helgen, och ställer upp den på baksidan ist med kapell på. Borde bli mer plats. Mindre irritation.

Ut på gatan och iväg till jobbet. Lätt isyta och inga dubbar. Fantasin skenar och en bild av mig liggande på gatan medan en långtradare ändar både min och Edwins historia. Frun gråter hejdlöst vid begravningen. Ger mig själv en mental örfil och lirkar in Edwin mitt på vägen som ser torr ut. Lättare irritation.

Axxar på med Edwin och det skakar som fan! Baksidan får ordentligt med massage och framänden vaggar sidledes. Misstänker att en sänkning av både fram- och bakände är nära förestående. Kanske blir Edwin mer stabil så. Eller kanske en stabiliserande gaffelbrygga (minns att detta är min första offroad någonsin; anade att den skulle vara lite instabil, men inte mer än min tävlings-MTB med dämpare fram...). Edwin varvar bra, men verkar inte trivas över 4000rpm. Kommer snabbt fram till att runt 3000rpm verkar mest komfortabelt. Vilken växel man har i verkar inte spela nån roll, Edwin tjoffar på ändå. Accelerationen är, låt oss vara diplomatiska och säga obefintlig. Nästan. Skänker Dr. Bike på rfvc.se och sporthoj.com en tanke om att han kanske inte var helt fel ute med en portning av Edwin och hans gelikar. Nåväl, tankarna flyger som små lärkor om våren. Eller nåt.

Kommer fram till första korsningen och bromsar in. Panik!!! Inget händer! Pumpar frenetiskt med bromsen fram och känner att skivan fram tar men fartsänkning kan man inte beskylla Edwin för. Trumman bak gnisslar, men inte mycket mer. Slänger i en lägre växel och Edwin saktar in. Jösses... Mental kom-i-håglapp: motorbromsa och bromsa för gud och fosterland både fram och bak för effekt. Adrenalinet släpper så sakteliga medan jag har rött ljus. Ren och skär skräck.

Kör iväg igen och kommer på att jag glömt tanka så jag svänger av till en Statoilmack. Kommer knappt av Edwin. Får öva på att kliva av tror jag... En omsorgsfullt spacklad och välklädd tant tankar sin chicka Renault bredvid och bara stirrar. Jag flinar. :roll: Tankar fullt, kollar bensinpumpen och hajjar till: 72kr! Ska det vara så billigt att tanka Edwin i fortsättningen kommer detta att bli en lång kärlekshistoria. Förtjusning!

Tankkillen önskar mig trevlig och försiktig körning. Antagligen vädrar han morgonluft eftersom jag tankade fullt igår också fast med Gröna Faran. Bilen lär han inte se så mycket av mer iaf. Take that you smug masonic bastards! Allmän känsla av småsinthet och njugga tankar om oljebolag i allmänhet sprider sig i kroppen. Går ut igen och kickar Edwin. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och sen tjoffar han igång. Tror jag anar vad folk menade på webben som skrev att XL600R är en gris att starta när den är halvvarm... Själv blev jag varm också. Tänker tankar om elstart. Odefinierbar längtan sprider sig i kroppen.

Iväg igen och lägger lite tjoffar längs med vägen till jobbet. Edwin axxar ganska okej. Lämnade en taxi långt bakom mig på 70-vägen. Inte illa för en 25år gammal maskin om nio dar! Edwin kanske inte är helt trött trots allt. Kniper om tanken och märker att det är ganska obekvämt, Edwin är för smal! Försöker med lite olika sittställningar, dynan är hård, glider fram mot tanken vad jag än gör. Körställningen är helmysko med armarna upp och benen långt fram. I fart känns det som om jag kör en fiskebåt. Vanesak antar jag. Viffern är ett helt annat djur. Biten med rak 70-väg är rätt lång och jag hinner reflektera över ett helt snedvridet bromshandtag och en koppling som bara tar längst in. Spelet är stort om man säger så. Tomgången verkar lite hög också. Vibrationer i massor och flimrande instrumentering. Tänk disco... Inser att jag skakar fram på femman i 50. Vrider på gasen och Edwin segar sig upp till knappt över 70km/h. Vrider till full gas och motorn låter och skakar mer. Mätaren visar 85. Jaha... Var det allt? Jösses... Lätt besvikelse.

Kommer till jobbet och ser att bygellåset ligger mot ljuddämparen bak. En låshållare måste nog köpas in å det snaraste. Fem sekunder efter att jag ställt Edwin på stödet ser jag en droppe olja på marken. Får hålla koll olja mer än någonsin tror jag. Business as usual. Skakar lite i kroppen av stresshormon. Tror jag var lite spänd under turen... Första åket med en "ny" hoj är väl så antar jag. Allt är väl. Ser fram emot att köra hem igen. :headbang

Och Tersan, det är förbannat kul! ;-)

Uppdatering: Fler äventyr.
Efter jobbet som jag såg fram emot pga Edwin, så börjar jag kicka. Och kicka, och kicka... Kollar tändningen, som är på. Kickar igen, och igen. Slinter på kicken och tappar balansen. Under en bråkdels sekund håller världen andan och jag hinner tänka NEEEEEJJ!!, sen välter jag. Suckar och försöker resa den fallne. Edwin är för lätt och bara glider på marken. Byter grepp och lyfter varvid nåt knakar till i svanken. Känns ok ändå. Nåväl... Kollar bensinkranen. Som är av... Aaaarrghh! Vrider på den och kickar (två gånger...) och Edwin tjoffar igång. Edwin är inte en förlåtande motorcykel, snarare en elak och småsint historia. :roll: :twisted:

Inga vittnen till vältningen fanns, så detta kan egentligen inte ha hänt tror jag... I vilket fall skyller jag på en bekväm VFR utan bensinkran och en allmänt fladdrig kickpedal... :roll: :wink:

Kommer inte undan tanken på att jag kör en supertrimmad gräsklippare när jag sitter på Edwin. Ljudet är förbluffande likt mina föräldrars Norlett-kopia Gårlätt(!) inköpt på Obs i Jönköping 1981 - ungefär samma sävliga gång. :wink:

Dessutom har jag krampkänningar i handen av kopplingen. Undrar om smörjning hjälper...
Senast redigerad av adrian_vg den fre okt 10, 2008 13:42, redigerad totalt 7 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Gilbert skrev:Vad är det som sitter under framskärmen?
Enl Dr. Bike en elektronisk älgskrämma. :roll: Se sjätte inlägget på http://www.rfvc.se/viewtopic.php?t=180. :lol: Den är inte kvar fö. Älgar är inte heller så vanliga i och omkring Uppsala. Rådjur däremot...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#39 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev: en himla kul berättelse som tyder på att ett långt kärleksfullt förhållande är på G
Man skulle nästan kunna tro att det var nåt italienskt du köpt... då är varje resa, varje dag ett äventyr i sig. :wink:

Då återstår bara en fråga: varför heter hojen Edwin?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev: en himla kul berättelse som tyder på att ett långt kärleksfullt förhållande är på G
Man skulle nästan kunna tro att det var nåt italienskt du köpt... då är varje resa, varje dag ett äventyr i sig. :wink:
Resan blir vad man gör den till. Jag föredrar att njuta av den. ;-)

tersan skrev: Då återstår bara en fråga: varför heter hojen Edwin?
Henning döpte den till det. Han har fortfarande kvar att berätta för mig också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Kommer fram till första korsningen och bromsar in. Panik!!! Inget händer! Pumpar frenetiskt med bromsen fram och känner att skivan fram tar men fartsänkning kan man inte beskylla Edwin för. Trumman bak gnisslar, men inte mycket mer. Slänger i en lägre växel och Edwin saktar in. Jösses... Mental kom-i-håglapp: motorbromsa och bromsa för gud och fosterland både fram och bak för effekt. Adrenalinet släpper så sakteliga medan jag har rött ljus. Ren och skär skräck.
Är det möjligen så att den har Hondas "jättelistiga" vajerstyrda mekaniska skivbroms fram? Den kan du pumpa tills du blir blå i synen, det händer ändå inget :shock:
På min XL500 som ajg hade för en del år sen och som var tänkt som "vinterbil" hade trumma fram som inte heller tog. Men som kompensation var den svårstartad i inåt h-e (inte trögkickad utan bara jobbig att få igång). Dessutom hade man en förmåga att slinta på den lilla kicken vilket resluterade i en jätteblåmärke på insidan av höger knä och ett lika stort blåmärke vid höger hålfot.

Jag lessnade snart och sålde den och kunde bara konstatera att Robert ska inte ha kick, Robert ska ha elstart :P
Uppdatering: Fler äventyr.
Efter jobbet som jag såg fram emot pga Edwin, så börjar jag kicka. Och kicka, och kicka... Kollar tändningen, som är på. Kickar igen, och igen. Slinter på kicken och tappar balansen. Under en bråkdels sekund håller världen andan och jag hinner tänka NEEEEEJJ!!, sen välter jag. Suckar och försöker resa den fallne. Edwin är för lätt och bara glider på marken. Byter grepp och lyfter varvid nåt knakar till i svanken. Känns ok ändå. Nåväl... Kollar bensinkranen. Som är av... Aaaarrghh! Vrider på den och kickar (två gånger...) och Edwin tjoffar igång. Edwin är inte en förlåtande motorcykel, snarare en elak och småsint historia. :roll: :twisted:
Knak i ryggen av att lyfta upp en liten moppe??? Då har du inte lyft en stor tung V65 Sabre :wink:
Om man säger såhär, man får ta i så det smakar skit i käften och lite till. Men jävlar vad stark man blir när den ligger ner 8)
Kommer inte undan tanken på att jag kör en supertrimmad gräsklippare när jag sitter på Edwin. Ljudet är förbluffande likt mina föräldrars Norlett-kopia Gårlätt(!) inköpt på Obs i Jönköping 1981 - ungefär samma sävliga gång. :wink:

Dessutom har jag krampkänningar i handen av kopplingen. Undrar om smörjning hjälper...
:lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#42 Inlägg av Invalido »

va??? har du ingen bensakran??? det har vi andra :P hehe...blev med förvånad första gången jag hittade den :P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Är det möjligen så att den har Hondas "jättelistiga" vajerstyrda mekaniska skivbroms fram? Den kan du pumpa tills du blir blå i synen, det händer ändå inget :shock:
Närå, den är hydraulisk. Det finns en liten vätskereservoar. Mekanisk skivbroms har jag bak och fram på min MTB. Där funkar det bra. Jag tror banne mig att skivorna på mountainbiken är större än Edwins...
Tyrannosaurus skrev:Dessutom hade man en förmåga att slinta på den lilla kicken vilket resluterade i en jätteblåmärke på insidan av höger knä och ett lika stort blåmärke vid höger hålfot.
Edwins kickpedal får jag nog göra nåt åt snart. Det är möjligt att mina Lindstrand Gap inte passar på en offroadare; sulan är väl slät. Till nästa löning ska jag undersöka Biltemas offroadstövlar.
Knak i ryggen av att lyfta upp en liten moppe??? Då har du inte lyft en stor tung V65 Sabre :wink:
Om man säger såhär, man får ta i så det smakar skit i käften och lite till. Men jävlar vad stark man blir när den ligger ner 8)
Det räckte så bra med skitsmaken man fick när Gröna Faran senast skulle lyftas. Edwin var en barnlek. Det var nog bara nån sena. Får se om jag har ryggskott imorgon. :roll:

Dubbarna låg i brevlådan idag förresten. Imorgon ska det skruvas som fan! 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:va??? har du ingen bensakran??? det har vi andra :P hehe...blev med förvånad första gången jag hittade den :P
På din gen4-viffer? Allvarligt? De har väl ingen bensinkran, bara en lampa som tänds i instrumentpanelen när det är 7 liter kvar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#45 Inlägg av Invalido »

adrian_vg skrev:
Invalido skrev:va??? har du ingen bensakran??? det har vi andra :P hehe...blev med förvånad första gången jag hittade den :P
På din gen4-viffer? Allvarligt? De har väl ingen bensinkran, bara en lampa som tänds i instrumentpanelen när det är 7 liter kvar.
trodde det med tillls jag skulle sätta på kn filter.. skruvade av höger sido kåpa o lossa skruven till tanken o lyfte upp den lite... se där! satt en vanligbensin kran.. sitter helt idiotiskt... att man ska behöva skruva isär halva hojen för att se den men den finns
Senast redigerad av Invalido den fre okt 10, 2008 18:16, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar