Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#46 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Invalido skrev:va??? har du ingen bensakran??? det har vi andra :P hehe...blev med förvånad första gången jag hittade den :P
På din gen4-viffer? Allvarligt? De har väl ingen bensinkran, bara en lampa som tänds i instrumentpanelen när det är 7 liter kvar.
Inte ens jag har bensinkran... Jo föresten jag har två, den ena sitter på tanken som man måste stänga innan man lossar slangen när man ska lyfta av och den andra sitter vid soppapumpen, men båda är bara av- och på-kranar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:trodde det med tillls jag skulle sätta på kn filter.. skruvade av höger sido kåpa o lossa skruven till tanken o lyfte upp den lite... se där! satt en vanligbensin kran.. sitter helt idiotiskt... att man ska behöva skruva isär halva hojen för att se den men den finns
Men, varken hondamanualen eller Haynes mekmanual nämner en kran! Detta måste kollas upp! Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#48 Inlägg av Invalido »

adrian_vg skrev:
Invalido skrev:trodde det med tillls jag skulle sätta på kn filter.. skruvade av höger sido kåpa o lossa skruven till tanken o lyfte upp den lite... se där! satt en vanligbensin kran.. sitter helt idiotiskt... att man ska behöva skruva isär halva hojen för att se den men den finns
Men, varken hondamanualen eller Haynes mekmanual nämner en kran! Detta måste kollas upp! Återkommer.
ska du ut o skruva??? hehe

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#49 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:ska du ut o skruva??? hehe
Nyfikenheten måste stillas, men det får vänta till imorgon. :-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#50 Inlägg av Invalido »

adrian_vg skrev:
Invalido skrev:ska du ut o skruva??? hehe
Nyfikenheten måste stillas, men det får vänta till imorgon. :-D
tar du av sidokåpan o sedan sadlen... eller tvärtom :D så ser duen guldig bult som håller tanken...av medden o lyft lite på tanken så ser man kranen :wink:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#51 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:
adrian_vg skrev:
Invalido skrev:ska du ut o skruva??? hehe
Nyfikenheten måste stillas, men det får vänta till imorgon. :-D
tar du av sidokåpan o sedan sadlen... eller tvärtom :D så ser duen guldig bult som håller tanken...av medden o lyft lite på tanken så ser man kranen :wink:
Tack för tipset!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#52 Inlägg av adrian_vg »

Så, då var Edwin dubbad! Ser ganska proffsigt och coolt ut med dubbar. 8-)

Valde att bara dubba var fjärde klack på framhjulet i två rader, så det ser ganska glest ut. Se bilden nedan. Skulle det inte räcka, kan jag skruva i fler dubbar på tex mitten. Framhjulet hade rätt mjukt gummi, så dubbarna spretar en del. Vågade inte heller skruva för djupt och riskera att skära sönder stommen. Tror det blir ganska bra ändå. Nästa gång jag byter däck skaffar jag nåt billigt och hårt koreanskt gummi...

Har för mig att jag räknade 61 eller 62 sidoklackar på Pirelligummit. Var fjärde dubbad klack ger ca 15 dubbar per sida på framdäcket.

Bild

Bakhjulet var lite enklare faktiskt att dubba pga att gummit var hårdare. I bakhjulet skruvade jag i en dubb per stor klack, men så att man fick två rader. Samma sak här, om det behövs kompletteringsdubbar jag.

Räknade aldrig de stora klackarna, hade så många dubbar kvar så jag bara skruvade på. Tyckte det var mer kritiskt att framdäcket fick lagom dubb i första hand.

Bild

Köpte 1100 200-1 dubbsatsen från http://www.bestgrip.se. Bestgrip levererade dubbarna som brev så jag hade dem rekordsnabbt. Tvåhundra dubbar och ett verktyg ingick. Gjorde åt hälften av ena påsen enbart. Se bilderna nedan.

Dubbar och verktyg. Ena påsen halvfull och verktyget under.
Bild

Närbild på verktyget.
Bild

Och en skruvdubb. De är inte stora...
Bild

Om någon ska skruva dubb själv, här kommer några tips:

* Kolla däcken du ska skruva i och bestäm en strategi för hur du vill dubba (rader, sicksack osv). Mät mönsterdjupet och bestäm utifrån det. 1100-dubben har ett utstick på ca 2mm och ska funka bra för landsvägskörning. Mer än 2mm på landsväg sägs vara enbart farligt, tänk på det. Ska man ut i buskarna med dubbat, är 22mm helt ok.

* Använd gärna hårdare gummiblandning i däcket, då dubben fäster bättre.

* Sätt i dubben ordentligt i verktyget så att du inte slinter. Jag gjorde inte det på en dubb och slant varvid en liten del av ena spetsen slets bort. Turligt nog var tillräckligt kvar av spetsen för att fortsätta skruva.

* Ska du skruva med en skruvdragare, är det bra om den har nån sorts momentinställning så att alla dubbarna hamnar ungefär lika djupt. Om skruvdragaren har en krypkörningsfunktion, använd den! Om du är lycklig ägare av en skruvdragare och har ett extrabatteri, se till att båda är fulladdade. Min eländiga Black & Decker (vikbar orange-svart och billig modell för ca 300kr) orkade definitivt med att skruva i gummit, men batteriet är löjligt svagt och har knappt nån ork ens som ny. Fick bara i ca ett dussin dubbar innan batteriet var slut. Vilket leder till nästa tips...

* Ska du skruva för hand, se till att ha ett par mekhandskar edyl på. Man får ett skavsår mitt i handflatan, eftersom man trycker på rätt bra när man skruvar. Aj... Annars funkar manuell skruvning lika bra, faktiskt tom bättre, eftersom man har bättre kontroll på hur djupt man skruvar än med en skruvdragare.
Senast redigerad av adrian_vg den tis okt 14, 2008 08:24, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#53 Inlägg av Henning »

Det där med att kicka varm eller halvvarm är en smal sak.

In med dekompgreppet, kicka sakta med fullgas ett var varv. Gör den som vanligt!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Det där med att kicka varm eller halvvarm är en smal sak.

In med dekompgreppet, kicka sakta med fullgas ett var varv. Gör den som vanligt!

/H
Menar du en långsam kick med dekompgreppet på och en dito kick med fullgas, och sen tändning på och kicka utan dekomp och ingen gas?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#55 Inlägg av adrian_vg »

Första dagen med dubbat på Edwin kändes säkert. Märkte inte av dubbarna så mycket förutom när jag la ner lite i rondellerna. Inga dubbar tappade än och inga punkor heller. Så långt är det bra! Överlag gick körningen bättre idag jmfm i fredags... Vanesak antar jag. Kommer antagligen att tycka att man ligger på magen på viffern till våren. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:In med dekompgreppet, kicka sakta med fullgas ett var varv. Gör den som vanligt!

/H
Edwin tjurig imorse. Efter fem sex kickar med choke provade jag ovanstående och sen choke och kick och han brappade igång. Borde ha anat oråd redan då. Tror det fuktiga och halvvarma vädret i Uppsala gör Edwin generellt med svårstartad...

Fick sen ett tjuvstopp i lätt backe och i värsta morgonrusningen. Ingen gas och kickar men vägrar starta, inget annat att göra än att rulla in till kanten och lugna sig lite. In med dekompgrepp, full gas, kicka tre varv, släppa dekomp, söka kompressionsläget och ta sats. BRAAAA-AAAPP! Första kicken funkade.

Henning, tack så innerligt för ditt tips!

Tror jag börjar lära mig nu, kickandets ädla konst. :-D :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#57 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:In med dekompgrepp, full gas, kicka tre varv, släppa dekomp, söka kompressionsläget och ta sats. BRAAAA-AAAPP! Första kicken funkade.

Henning, tack så innerligt för ditt tips!

Tror jag börjar lära mig nu, kickandets ädla konst. :-D :wink:
Ja, det svåra är inte att använda tekniken, det svåra är att lära sig en envis stånkas tjurighetsbot! Precis som en häst, terrier eller en tjorvig kvinna.

Ibland kan det vara svårt att förklara hur man skall göra, det bara sitter. :)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Ja, det svåra är inte att använda tekniken, det svåra är att lära sig en envis stånkas tjurighetsbot! Precis som en häst, terrier eller en tjorvig kvinna.

Ibland kan det vara svårt att förklara hur man skall göra, det bara sitter. :)

/H
Måste medge att jag hade lite ångest medan jag stod mitt i rusningen innan Edwin startade. Känner mig definitivt mer självsäker nu på att jag kan starta den i ett "nödläge"!

Till våren kommer jag att ha världens största högerlårmuskel. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#59 Inlägg av adrian_vg »

Tog en kompdag från jobbet idag och tänkte roa mig lite med Edwin. Motorn tände nästan på första kicken, så jag försökte igen. Ingenting. Försökte kicka och kicka och vädra ur cylindern osv, men det gick bara inte. Så jag skruvade ut tändstiftet och kollade det. Såg rätt ok ut, men kanterna på mittenpiggen såg närmast runda ut, så jag tog bilen till Lelles och skaffade ett nytt. Skruvade i det fortsatte kicka, vägrar starta. Kollade bensinkran och tändningsnyckeln att de stod korrekt och försökte kicka lite till, men det startar iaf inte.

Skruvade ur tändstiftet igen, satte i det i tändkabeln och la tändstiftet på cylindern, slog på tändningen och kickade. Såg ingen gnista. Visst ska det synas en fet blå gnista, eller?

Vad gör jag nu? Byter tändkabel? Tips?

Tankade Edwin i fredags tror jag, och det var närmare noll grader i natt, men så jävla svårstartad ska väl inte en stånka vara??

Uppdatering: Troll i Edwin? Den startade för ca tjugo minuter sen... Blr inte klok på den här maskinen. Åkte till jobbet medan han fortfarande vill.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#60 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Tog en kompdag från jobbet idag och tänkte roa mig lite med Edwin. Motorn tände nästan på första kicken, så jag försökte igen. Ingenting. Försökte kicka och kicka och vädra ur cylindern osv, men det gick bara inte. Så jag skruvade ut tändstiftet och kollade det. Såg rätt ok ut, men kanterna på mittenpiggen såg närmast runda ut, så jag tog bilen till Lelles och skaffade ett nytt. Skruvade i det fortsatte kicka, vägrar starta. Kollade bensinkran och tändningsnyckeln att de stod korrekt och försökte kicka lite till, men det startar iaf inte.

Skruvade ur tändstiftet igen, satte i det i tändkabeln och la tändstiftet på cylindern, slog på tändningen och kickade. Såg ingen gnista. Visst ska det synas en fet blå gnista, eller?

Vad gör jag nu? Byter tändkabel? Tips?

Tankade Edwin i fredags tror jag, och det var närmare noll grader i natt, men så jävla svårstartad ska väl inte en stånka vara??

Uppdatering: Troll i Edwin? Den startade för ca tjugo minuter sen... Blr inte klok på den här maskinen. Åkte till jobbet medan han fortfarande vill.
Jahadu... låter som glapp i nån anslutning nånstans, eller nån oxiderad kontakt som inte vill vara med vid dåligt väder. Antingen utrustar du dig med kopplingsschema och går igenom allt från början, eller också felsöker du bakvägen nästa gång den inte startar: har du inte gnista och stiftet är ok, kolla tändkabeln, är den ok så kolla spolen (eller vad som nu finns innan tändkabeln på en sån där hoj...) etc etc.

Eller sälj den billigt till mig! :P
VFR750F -92, grön

Skriv svar