Sida 1 av 164

Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: lör mar 15, 2008 22:31
av adrian_vg
Ehh... Jag började inlägga innan jag presenterat mig, men det kanske funkar ändå. :roll:

Min väg mot VFR750F, som jag köpte i förmidddags, började 1990 när jag övningskörde på en sur Honda CBX600E, ni vet den där röda modellen med lite customstuk, på trafikskolan och delade privatkörningen hemma på min fars R100RS (enklare bågar kan man ju övningsköra med - föreställ er ett 19"-framhjul och en högt placerad 20liters-tank i garagevändningsövningen - jag välte mer än en gång och det var tur att RS:en hade bysthållare...). RS:en tog jag över efter att jag fått mitt "A" och hade den till 2001, då jag hade ett akut cashflow-problem (studier...) och sålde det till en finsk verkstadsägare som exporterade den till Finland. Jag saknar den lite fortfarande; två snortande 40mm Bing-förgasare ganska nära inpå en kan göra livet till både ett helvete och ett paradis...

2002 gick min far bort och jag ärvde huxflux en R100RT. Denna var inte speciellt kul, men hade enkelsving (woo-ha!!) och en motor som gav ståpäls (vrååål, skak, v-i-b-r-a-t-i-o-n-e-r). Denna fick stå i garaget från 2002 tills nu och jag ägnade mig åt studier, jobb, flickvän (och senare fru) i mellantiden.

2008 är det nu äntligen dags att återfalla, och det redan innan fyrtioårskrisen (jag är 36 i år), och inte desto mindre med en läckert morrande VFR750F, en båge jag haft på en plansch sedan moppeåldern och allmänt åtrått sedan mitten av åttiotalet! Jag antar att det tar runt tjugo år innan ett beslut är moget och kan tas utan större bryderier. :-)

Bumsen hade som sagt stått ett tag...

Bild

Den enda "riktiga" långkörning med mc jag gjort var en resa till fd Jugoslavien 1992 - 500mil på en och en halv vecka; snabba ryck (mina skinnställsbyxor blev sig aldrig lika efter det, olja har en tendens att läcka via topplocket på en bumse vid lite högre varv typ 3000-4000rpm, lägg till värme (Autobahnnivå) från cylindrarna och man har ett läckert recept), sommaren efter jag tagit körkort. Hmm... Annars har det mest blivit kortkörningar i trakten runt Uppsala där jag bor numera, för att rensa hjärnan.

PS. Jag gillar dessutom teknik i alla dess former, och kan nog antagligen kallas för nörd; http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=11955#p11955 DS.

Mitt hela mc-garage genom åren, och kommentarer om dessa, finns att finna på http://www.sporthoj.com/garage/?adrian_vg.

Bild

Postat: lör mar 15, 2008 23:37
av Conseal
Välkommen :)

Postat: lör mar 15, 2008 23:39
av heppstars
Välkommen i VFR träsket :lol: :!:

Postat: lör mar 15, 2008 23:42
av Conseal
BTW!.. Köpte du hojen på Lelles ? Jag va där i förmiddags och där stog en röd viffer som såg ensam ut.

Postat: sön mar 16, 2008 00:06
av adrian_vg
Conseal skrev:BTW!.. Köpte du hojen på Lelles ? Jag va där i förmiddags och där stog en röd viffer som såg ensam ut.
Den kollade jag på och var allvarligt frestad (den var sååååå röd), men honda-snubben på Lelles ville bara ge 12000 för min RT... Fick 23900 på Bil och MC i Fellingsbro. Valet var givet trots äldre VFR och lite fler mil, men va' fanken, byter upp mig om några år om inte turbon rasar på T4:an först. :twisted:

Min!!
Bild

Fler detaljbilder på https://www.srbu.se/piwigo/index.php?/category/281.
En del stenskott och så, men bågen är ju 18 år gammal...

Postat: sön mar 16, 2008 00:18
av adrian_vg
heppstars skrev:Välkommen i VFR träsket :lol: :!:
Tack, ska göra bästa möjliga av det.

Killen med Bulldogen på jobbet får konkurrens nu. 8-)

Postat: sön mar 16, 2008 00:18
av adrian_vg
Conseal skrev:Välkommen :)
Tack!

Postat: sön mar 16, 2008 13:29
av Karlsson
Välkommen :)

Postat: sön mar 16, 2008 14:51
av kennet
Välkommen :)

Postat: sön mar 16, 2008 16:42
av Niklas_f
Fler detaljbilder på http://home-skynet.servehttp.com/images ... 008_03_15/. En del stenskott och så, men bågen är ju 18 år gammal...
Välkommen!

På tal om stenskott så kan jag tipsa dig (å andra) ifall du vill ha "bättrings stift" till hojjen. Jag sökte med ljus å lykta efter bättringsfärg till min (Pearl Crecent White) å fann en site i Holland www.japarts.nl. Efter lite mail-konversation så skickade jag 20euro i ett kuvert å lackstiften kom på posten. :P

Niklas

Postat: sön mar 16, 2008 19:40
av adrian_vg
Niklas_f skrev:
Fler detaljbilder på http://home-skynet.servehttp.com/images ... 008_03_15/. En del stenskott och så, men bågen är ju 18 år gammal...
Välkommen!

På tal om stenskott så kan jag tipsa dig (å andra) ifall du vill ha "bättrings stift" till hojjen. Jag sökte med ljus å lykta efter bättringsfärg till min (Pearl Crecent White) å fann en site i Holland www.japarts.nl. Efter lite mail-konversation så skickade jag 20euro i ett kuvert å lackstiften kom på posten. :P

Niklas
Perfa! Kollar upp det. Bågen levereras på onsdag eller torsdag. Det kommer att vara långa dar...

Förresten tog jag bumsen till tvätthallen i eftermiddags, och det var så sköööönt! Hann bara knappt få i tvåan innan jag var framme, men iaf... Jag har inte kört mc sen ca 1997-1998. Det kändes verkligen bra! Som sagt, det kommer att vara tre till fyra mycket långa dar innan VFR:en är i garaget... :cry:

Postat: mån mar 17, 2008 06:52
av Donner
Välkommen hit.

Mvh jocke

Postat: mån mar 17, 2008 09:06
av adrian_vg
Donner skrev:Välkommen hit.

Mvh jocke
Tack!

Postat: lör jun 07, 2008 16:36
av adrian_vg
Snabba ryck. Ny viffer i familjen! Igen. 8-) Fick 23000kr för min vita från 1990. 13500kr emellan för den gröna från 1997. Skippade packväskorna och fick en tusing billigare. Tror inte det blir så mycket touring ändå. Blir det det, skaffar jag de mjuka väskorna från Biltema för knappt 400kr.

Motorn går iaf hörbart bättre på Gröna Faran. Växlarna faller i och ur utan problem. Har på känn att växellådan på den vita kan vara lite si och så med...

Instrumentpanelen på gröningen ser ut att vara lite grann av Musse Pigg-snitt, dvs klar och redig, nästan för enkel. Inte ens en antydan till plottrighet.

Det höjda och bredare styret är, tja höjt, och man får vinden mitt i bröstet på motorväg. Lite jobbigt. Känns bättre i stadstrafik, nästan som en supermotard. Och ujj! vad man kan lägga ner den enkelt med en bredare hävarm. 8-)

Den vita lät mulligare än gröningen. Antagligen är det mer stoppning kvar i ljuddämparen på den gröna.

Dokumentation från Tyskland antydde att förre ägaren gjort en stor service förra året där man bytte kedja och drev; postiv överraskning. Bakdäcket håller väl säsongen ut och det blå kåpglaset bara måste bytas ut...

Det som är kvar nu är att tvätta av den och få Lelles att skriva ut ett intyg om att viffern är som den ska, så jag kan få If:s Hondaförsäkring. (Den är alltså en importhoj med, hör och häpna, ifylld servicebok! Manualen ligger ev under sadeln, ska se om jag kan få upp den. Verkar som om kutsen måste av först.) Som det är nu, är den försäkrad med nån standardförsäkring som kostar 21600kr/år... Damen på If sa att jag hade två veckor på mig att skaffa intyget. Hoppas det fixar sig...

Postat: sön jun 08, 2008 07:49
av Donner
Grattis till nya hojen, själv bytte jag till Kawa. ;)