Sida 162 av 164

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: tor apr 13, 2017 01:39
av Tyrannosaurus
vroom skrev:
adrian_vg skrev:Du menar som man är själv ofta? :)
Lite så :gnissla fast fungerar metoden är det ju ok även om det skulle bli :roll: på materialet vid mekanisk åverkan. Är väldigt försiktig tycker jag men ibland så slinter det ner i diket..
Äsch, det är bara att använda den gamla regeln att om det inte går med våld så får man använda mer våld :lol:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: tor apr 13, 2017 09:26
av blacken
Tyrannosaurus skrev:
vroom skrev:
adrian_vg skrev:Du menar som man är själv ofta? :)
Lite så :gnissla fast fungerar metoden är det ju ok även om det skulle bli :roll: på materialet vid mekanisk åverkan. Är väldigt försiktig tycker jag men ibland så slinter det ner i diket..
Äsch, det är bara att använda den gamla regeln att om det inte går med våld så får man använda mer våld :lol:
Helt rätt, med djävlaranamma, våld och vaselin så fixar man det mesta.. :lol:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: tor apr 13, 2017 09:36
av adrian_vg
blacken skrev:Helt rätt, med djävlaranamma, våld och vaselin så fixar man det mesta.. :lol:
Stackars styrhuvud... :mrgreen:

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: mån maj 29, 2017 08:12
av adrian_vg
En del av er har kanske noterat att jag gått en SMC-kurs för att bli grusinstruktör.
Under tredagarsutbildningen i Säfsen pruttade jag runt med en NX650 Dominator från 1988.
Det tog inte lång tid att inse att Dominatorhärket nog mer hör hemma på asfalterad väg än på en ganska juste grusplan, än mindre på en skogsväg...

Som exempel kan nämnas att fjädringen fram och bak på Dominatrixen är helt slut och är av cykelpumpstyp. Recensioner på interwebben låter meddela att fjädringen inte ens från början var nåt att hänga i julgranen... Motorn är vidare luftkyld och blir fort stressad när man kör aktivt, och behöver därmed stå en halvtimme då och då för att kylas ner en bit och återfå orken. Dessutom känns Dominatrixen för liten(!) för mig med mina svindlande 170 cm över marknivån - knäna hamnar i öronhöjd när man sitter på sadeln. Effektresurserna är dock tillräckliga med bra oompa-bompa från låga varv.

Jag misstänker iaf att att jag kört den gamla damen lite för hårt under de senaste veckorna, att hon börjat skramla något oroande från motortrakten. Det kan förvissa bara vara ventilerna som behöver en justering, eller kanske så är det kamkedjan som skramlar vilket åter interwebben låter meddela är helt normalt(...).
I värsta fall kan det vara vevlagret eller kolvbulten som inte tycker om körningen jag ägnar mig åt.

Planen är iaf att ägna Dominatrixen lite kärlek under semestern med förgasarrens, ventilsspelskoll och se om man kan göra något nåt åtminstone framgaffeln. Ett bromsslangsbyte krävs nog också, för som det är nu har jag knappt nån bromseffekt fram. Faktiskt är det så att främre bromsslangen högst märkbart sväller när man drar i greppet...

För att förekomma eventuella katastrofer har en viss Suzaki DRZ400S kommit till vår familj! :banana
Dess grusegenskaper borde vara på en lite annan nivå än Dominatrixens. :-)
IMG_20170526_104236.800x600.jpg
IMG_20170526_104236.800x600.jpg (108.35 KiB) Visad 12847 gånger
Dominatrixen kommer att vara kvar i stallet, men övergå till enbart vinterpendling, där den å andra sidan rockar fett.

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: mån maj 29, 2017 11:17
av Tommy Gsson
Grattis till nyförvärvet!
Vad ska komma härnäst? Först kotte och nu sucka!
Fast jag är ju också lite "oren" nu med liten del sucka. :roll:

Ha det gott och hälsa frugan.
Tommy

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: mån maj 29, 2017 11:24
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Grattis till nyförvärvet!
Vad ska komma härnäst? Först kotte och nu sucka!
Fast jag är ju också lite "oren" nu med liten del sucka. :roll:

Ha det gott och hälsa frugan.
Tommy
Tack, och ska göra. :-)

Beror på hur länge Dominatrixen håller ut, och vad som kommer att finnas tillgängligt på Blocket vid det tillfället.. :-)

I värsta fall får Suzakin tjänstgöra som vinterpendlare, men är lite kluven då lacken generellt är dålig på Suzakor - rost. Massor med rost.

Dominatrixen har klarat sig med guldstjärna i kanten map rost.
Verkar som om Hondor är mer tjockhudade än andra märken...

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: tor jun 08, 2017 11:28
av adrian_vg
Dags att byta originalbromsslangarna från 1988 på Dominatrixen!
Har stora förhoppningar om effekten av mytomspunna bromsslangar på härket. :mrgreen:
IMG_20170607_181629.800x600.jpg
IMG_20170607_181629.800x600.jpg (103.55 KiB) Visad 12841 gånger
Edit: Sen ska styrlagret bytas. Och förgasaren rensas. Antagligen tanken också... Och ventilerna kollas.
Tur man har semester snart...

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: mån sep 25, 2017 13:17
av adrian_vg
Fick på dessa slangar på Dominatrixen för nån månad sen, bara för att inse att hydraulbehållaren till bakbromsen var totalt hopkärvad, så fick kassera den.
Gettofixen var en klar plastslang, men den visade sig inte tåla bromsvätska och även absorbera vatten. Hej eBay liksom. Fick en ny behållare häromveckan, som jag monterade i söndags. Grym bakbroms nu!

I samma veva som bakbromsen dummade sig, fick jag iaf på frambromsslangen snyggt och fint. Ser mycket bättre ut med en slang ist flera korta, bromsrör och diverse bryggor. Var dock lögn i h-e att bort all luft. Bromsen kändes som en cykelpump utan motstånd. Efter en hel del pumpande och luftande fick den vara. Flera månader senare, på en Knix, fick jag i ett helt annat sammanhang höra att bromsar kan ibland bete sig så om packningarna är slitna. Sagt och gjort, renoveringskit beställdes och monterade det i söndags också.
Det var något av det pilligaste jag gjort, men efter montering på hojen igen, kändes det som att jag återigen hittat trycket i greppet efter luftning!
:banana
Känns mycket bra i greppet nu. Eller så bra som det kan bli på en snart 30 år gammal motorcykel...
IMG_20170924_112307-800x600.jpg
IMG_20170924_112307-800x600.jpg (107.22 KiB) Visad 12650 gånger
Dubbdäcken är monterade nu både fram och bak, oljan och filtret bytt. Teststartade Dominatrixen igår, och den startade på första försöket, med bensin från i våras och ett batteri som inte laddats sen dess. Har aldrig hänt innan...
Körde iaf igång en rekond på batteriet för säkerhets skull.
Förgasarens munstycken är urblåsta sen den senaste grusturen i våras och insikten att motorn hackar som fanen vid ca 4000 rpm. Isärmonteringen visade att det var nåt svart klägg i huvudmunstycket.

Har fortfarande inte bestämt mig om de fula eBay-extraljusen hojen kom med, ska få vara kvar på hojen eller inte.
Kan inte ha dem på med annat än helljus och helljus kör man sällan med i stan. Klotar jag med hojen ryker endera av extraljusen. Gillar inte heller kabeldragningen som gjorts av förra ägaren - tänk spagetti.

Nå, i stort sett är jag klar för vintern!
Bring it on!
:cold

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: mån okt 09, 2017 08:40
av adrian_vg
Denna helg hann jag kolla den trilskande frambromsen på Dominatrixen efter renoveringen av främre huvudcylindern.
Hade fortfarande problem med att det bubblade upp luftbubblor efter.
Lösningen som jag såg det då, var att banda fast frambromsgreppet med en sk kattstrypare mot handtaget så att kolven förblev i öppet läge och bubblorna kunde ta sig upp fritt.
Nu, nån vecka senare, konstaterar jag att det verkar ha gjort susen.
Frambromsen har ett distinkt tryckläge nu. Inte superhårt som på tex dirrens frambroms eller det där österrikiska härket, men ganska ok på en 30 år gammal hoj.

:banana

Batteriet är nu också rekondat. Återstår att montera på styrmuffarna och sen invänta ishalkan om morgonarna och första snön. :popcorn

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: mån okt 09, 2017 17:28
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev: banda fast frambromsgreppet med en sk kattstrypare mot handtaget så att kolven förblev i öppet läge
vill ju inte racka ner på ditt arbetssätt men du stänger kolven när du trycker in handtaget, det lilla hålet uppåt i början av cylindern stängs när du trycker första millimetrarna därav att du kan få tryck, vore det tvärsom skulle du inte få tryck om det öppnades när du trycker.
Men bra att det är bättre iallafall :)
T.

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: tis okt 10, 2017 08:28
av adrian_vg
Fick inte bort bubblorna annars, som samlades under det lilla plastlocket i botten av hydraulbehållaren. Verkar ha fått in luft när jag skruvade av och på slangen från behållare via pinnen som åker fram och tillbaka.
Resten av slangen från kaliper och uppåt verkar vara fin-fint luftat. :mrgreen:

Finns tryck nu!

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: ons okt 11, 2017 09:07
av adrian_vg
Dominatrixen påställd och försäkrad.
Morgonen bjöd på 2,5 plusgrader bara, så misstänker att hojen kommer att komma till användning när som helst nu...

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: ons okt 11, 2017 09:59
av lappen
Hade 4C igår morse, var lite lurigt att köra till jobbet,... I morse var det åter på 11-12C..känns lite lugnare då :)

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: ons okt 11, 2017 10:08
av adrian_vg
lappen skrev:Hade 4C igår morse, var lite lurigt att köra till jobbet,... I morse var det åter på 11-12C..känns lite lugnare då :)
Jo, var lite ängslig när jag tog den kraftfulla österrikiska heffaklumpen till jobbet imorse.
Gick överraskande bra, inga släpp. Dock lite kallt om kopplingshanden. Vänster värmehandtag verkar ha ballat ur. :x

Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Postat: fre okt 20, 2017 09:45
av adrian_vg
Det österrikiska märket vars namn inte ska nämnas, hostade efter några sekunders övertalning på startknappen igång trots minusgrader!

Dominatrix tajm is kåming!
2017_1020_070010_004-800x600.jpg
2017_1020_070010_004-800x600.jpg (72.91 KiB) Visad 12482 gånger