Rerun (antagligen ute och kör)

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#16 Inlägg av Rerun »

Batte skrev:
faceplant skrev:
Batte skrev:Btw andra servicen vid 600mil behöver inte längre göras på verkstad för att garantin ska gälla. Är ju ändå bara kontroller. Bra att generalagenten fattar att dom inte kan ta ut ockerpriser för ingenting!
Finns det någon slags oficiell info om detta att finna, tro?
Insändare i senaste MC-Folket 7/08 där en Goldwing-ägare undra varför det va så täta serviceintervaller på en mc av 2008 års modell? Fan köper man en hoj för nästan 300 papp har man väl pengar till service :wink: Där svara en på Honda Sverige att en modern hoj är komplicerad mm och behöver översyn ofta. Dock hade man i våras tagit bort kravet på att 600-mila skulle utföras på verkstadför att det var "få och lätt kontrollerbara punkter". Samma sak som helt onödiga kan tyckas...
"Visserligen har jag råd, men...." :wink:
Nog vore det trevligt att slippa lämna in på service, speciellt om Honda själva betraktar det som tämligen onödigt. Tackar för tipset, ska kolla tidningen när jag kommer hem efter helgens tur (blir väl dags för 100-mila efter 4 dagar med hojen, eller så).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#17 Inlägg av TG »

välkommen!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#18 Inlägg av Karlsson »

Välkommen!
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#19 Inlägg av Donner »

Välkommen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av Rerun »

Tackar tackar!

100 mil avverkade för ett tag sedan, och hojen är servad.
Idag blev det lite pill i garaget: bestämde mig för att sänka hojen lite. Baken fick jag enkelt ner med ca 20 mm, men framänden är jag lite tveksam till. Styrkronan var redan sänkt med 5 mm (jämfört med spåret i gaffelbenen) från fabrik/butik, så jag vågade inte sänka den mer än 5 mm till, till totalt 10 mm under spåret. Läste i en gammal tråd att mer än ca 10 mm inte är att rekommendera, antar att samma gäller även nyare årgångar. Istället blev det till att dra upp baken igen med fjäderförspänning till ca 20 klick (av 35) mot det "hårda" hållet för att få tillbaka den härligt snabba styrningen som Viffern har. Men men, jag kan i alla fall ha båda, hela, fötterna i marken samtidigt nu, vilket underlättar vid diverse skumma manövrer.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#21 Inlägg av Rerun »

Ett år har gått sen jag köpte Viffern.
Konstigt nog har jag kört mindre i år än förra året; får skylla på jobbet, mitt vänsterprassel, och så blev det bara en semesterresa det här året.

Allt som allt gillar jag hojen, speciellt efter att jag gjort PAIR-valve-modden och satt på TechSpec's Snake Skins.

Det sägs att Viffern är ganska bra på allt, men jag håller inte med. Det här skulle jag inte vilja göra med den:
Bild

Synd att VFR:en inte görs som en lite lättare, encylindrig V4...

För övrigt återfinns följande från Biltema på bilden:
Styre
Styrskydd
Kopplingshandtag
Skumgummigrepp
Slangar
Fett
Buntband
Diverse verktyg
Någon skruv
Eltejp
Silvertejp
Vulktejp
Motorolja
Bromsvätska
Crosströja
Handskar
Goggles (eller inte, de är helt värdelösa)


Edit: Varför visas inte bilden?!? Adrian - Hjälp!
Edit 2: Tack! Nu har jag flyttat bilden någon annanstans.
Senast redigerad av Rerun den ons sep 30, 2009 05:54, redigerad totalt 1 gånger.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Allt som allt gillar jag hojen, speciellt efter att jag gjort PAIR-valve-modden och satt på TechSpec's Snake Skins.
Har du nån bild på din viffer med ormskinnen? Är lite smått intresserad själv till min. Skulle vilja ha lite bättre knägrepp, men inte klämma så infernaliskt med knäna...
Rerun skrev:Edit: Varför visas inte bilden?!? Adrian - Hjälp!
Passagen. Visste inte ens att den fanns kvar... Man får en url i adressraden, och en annan om man kopierar direktlänken till bilden, och ingen av dem fungerar utan att man får ett felmeddelande. Och ramar. Dessa j@la ramar... :roll: Alla som vill slippa sånt här strul med bilder och inte vill ha reklam överallt (Imageshack mfl), kan fråga mig om ett konto på min privata webbserver och galleriet där. Jag fixar det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#23 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Allt som allt gillar jag hojen, speciellt efter att jag gjort PAIR-valve-modden och satt på TechSpec's Snake Skins.
Har du nån bild på din viffer med ormskinnen? Är lite smått intresserad själv till min. Skulle vilja ha lite bättre knägrepp, men inte klämma så infernaliskt med knäna...
Skillnaden är som dag och natt. När hojen var ny var jag förtvivlad över hur jag gled omkring i sadeln i svängar och inbromsningar. Sen jag satte dit ormskinnen har jag inte ens tänkt på det. Nu är det skoj att bromsa hårt med bara en hand på styret - något som var helt otänkbart innan.
Ormskinnen slits lite, mönstret mattas av liksom, och skinnstället har små "skavsår" på insidan låren/knäna. Dock inget allvarligt än. Skulle tro att Stomp är betydligt värre på det.
Kände på TechSpec's High Fusion i våras. Vill minnas att det påminde om typ #60 sandpapper i plast, kanske lite glesare mellan kornen. Och så är det tunnare än ormskinnen. Greppet kan nog vara ok, men jag misstänker att det slits ner ännu snabbare än ormskinnen.
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Edit: Varför visas inte bilden?!? Adrian - Hjälp!
Passagen. Visste inte ens att den fanns kvar... Man får en url i adressraden, och en annan om man kopierar direktlänken till bilden, och ingen av dem fungerar utan att man får ett felmeddelande. Och ramar. Dessa j@la ramar... :roll: Alla som vill slippa sånt här strul med bilder och inte vill ha reklam överallt (Imageshack mfl), kan fråga mig om ett konto på min privata webbserver och galleriet där. Jag fixar det.
Jo, nej, Passagen finns på sätt och vis inte kvar. De tillhör Spray nu, men ändå körs de gamla hemsidorna och mailen som förut. Konstigt nog visades bilden korrekt när jag förhandsgranskade inlägget. Och ja, ramar är blä!
Har sen inte orkat skapa konton på sjuttifemton ställen (kommer ändå aldrig ihåg dem), men mitt urgamla freewebs-konto verkar fungera än. Nu ligger bilden där.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Skillnaden är som dag och natt. När hojen var ny var jag förtvivlad över hur jag gled omkring i sadeln i svängar och inbromsningar. Sen jag satte dit ormskinnen har jag inte ens tänkt på det. Nu är det skoj att bromsa hårt med bara en hand på styret - något som var helt otänkbart innan.
Ormskinnen slits lite, mönstret mattas av liksom, och skinnstället har små "skavsår" på insidan låren/knäna. Dock inget allvarligt än. Skulle tro att Stomp är betydligt värre på det.
Kände på TechSpec's High Fusion i våras. Vill minnas att det påminde om typ #60 sandpapper i plast, kanske lite glesare mellan kornen. Och så är det tunnare än ormskinnen. Greppet kan nog vara ok, men jag misstänker att det slits ner ännu snabbare än ormskinnen.
Exakt det du nämner är jag ute efter! Glider runt som en lite smörklick på sadeln mest hela tiden...

Köpte du dem från dealern i USA eller nån langare i Sverige?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#25 Inlägg av TG »

Jag vill med ha :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#26 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Exakt det du nämner är jag ute efter! Glider runt som en lite smörklick på sadeln mest hela tiden...

Köpte du dem från dealern i USA eller nån langare i Sverige?
:D Jepp! Just så.

Jag köpte dem hos http://www.techspec-usa.com. De var snabba att svara på mail och skickade grejerna riktigt snabbt. Jag var nöjd. De har en återförsäljare i England nu (den enda i Europa), men jag undrar om det inte blir billigare att beställa från USA ändå, i alla fall om tullarna inte snokar...
Jag köpte färdigskurna Snake Skins till VFR800, och det var jag glad för. Det där diamantmönstret är inte lätt att klippa/skära i själv och få det snyggt.
Sen satte jag kanske mina lite för långt bak på tanken, för jag upptäckte att knäna kunde skava mot tanken. (Å andra sidan vill jag ha bra grepp där med...) Enligt TechSpec ska det gå att ta av dem och sätta fast igen, men jag vågade inte riskera att de skulle fästa sämre, så jag klippte ut bitar ur den medföljande tankpaden och satte för knäna. Det hade varit snyggare utan extra-bitarna, men nu får det vara så tills det är dags att ömsa.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Exakt det du nämner är jag ute efter! Glider runt som en lite smörklick på sadeln mest hela tiden...

Köpte du dem från dealern i USA eller nån langare i Sverige?
:D Jepp! Just så.

Jag köpte dem hos http://www.techspec-usa.com. De var snabba att svara på mail och skickade grejerna riktigt snabbt. Jag var nöjd. De har en återförsäljare i England nu (den enda i Europa), men jag undrar om det inte blir billigare att beställa från USA ändå, i alla fall om tullarna inte snokar...
Jag köpte färdigskurna Snake Skins till VFR800, och det var jag glad för. Det där diamantmönstret är inte lätt att klippa/skära i själv och få det snyggt.
Sen satte jag kanske mina lite för långt bak på tanken, för jag upptäckte att knäna kunde skava mot tanken. (Å andra sidan vill jag ha bra grepp där med...) Enligt TechSpec ska det gå att ta av dem och sätta fast igen, men jag vågade inte riskera att de skulle fästa sämre, så jag klippte ut bitar ur den medföljande tankpaden och satte för knäna. Det hade varit snyggare utan extra-bitarna, men nu får det vara så tills det är dags att ömsa.
Tack för tipsen, kollar upp det!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#28 Inlägg av TG »

Kanske kan göra en större beställning om vi är några... frakten kan nog rymma flera st :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Kanske kan göra en större beställning om vi är några... frakten kan nog rymma flera st :D
Jag ser ingen skillnad på Gripster Sport och Sport Touring för VFR800. Gör ni?

För VFR750 finns inget, men de har en fyrkantig bit man kan klippa till själv för en överkomlig penning, vilket isf blir aktuellt för min del.

Priserna är iaf ungefär mellan 350-450kr ex frakt från Brittanien.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#30 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Jag ser ingen skillnad på Gripster Sport och Sport Touring för VFR800. Gör ni?

För VFR750 finns inget, men de har en fyrkantig bit man kan klippa till själv för en överkomlig penning, vilket isf blir aktuellt för min del.

Priserna är iaf ungefär mellan 350-450kr ex frakt från Brittanien.
Tror att de delar upp hojar i Sport, Sport touring och MX. Sen har VFR och nån till hamnat på båda ställena. Det du ska titta efter är om du vill ha Snake Skins (diamantmönstrad bagagerumsmatta) eller High Fusion (dåligt sandpapper). :wink:

Funderar på om inte tanken på VFR750 är tillräckligt lik - vad gäller sidorna, där man klistrar de här - 800:an så att de skulle kunna funka.
Köper du High Fusion borde det inte vara så svårt att klippa till, men Snake Skins är ett helsicke att få snyggt. Dock vill jag inte avråda från ormskinnen, tvärtom tycker jag att de är bättre än "sandpappret".

Blir det tal om samköp är nog tipset att satsa på Britterna (stor risk att tullarna fattar tycke för paketet från USA och vill ha pengar), även om styckpriset är högre.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar