Rerun (antagligen ute och kör)

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Tror att de delar upp hojar i Sport, Sport touring och MX. Sen har VFR och nån till hamnat på båda ställena. Det du ska titta efter är om du vill ha Snake Skins (diamantmönstrad bagagerumsmatta) eller High Fusion (dåligt sandpapper). :wink:
Ah, gamla vanliga visan... Fågel? Eller fisk? ;-)
Rerun skrev:Funderar på om inte tanken på VFR750 är tillräckligt lik - vad gäller sidorna, där man klistrar de här - 800:an så att de skulle kunna funka.
Köper du High Fusion borde det inte vara så svårt att klippa till, men Snake Skins är ett helsicke att få snyggt. Dock vill jag inte avråda från ormskinnen, tvärtom tycker jag att de är bättre än "sandpappret".
Lurade på nåt liknande. Bra att höra iaf!
Rerun skrev:Blir det tal om samköp är nog tipset att satsa på Britterna (stor risk att tullarna fattar tycke för paketet från USA och vill ha pengar), även om styckpriset är högre.
Hur göra? Jag har inte ett öre att lägga ut med om fler än två, inkl jag, vill samköpa. Nån som är mer solvent som skulle kunna tänka sig att ställa upp? Vi borde skapa en tråd i Höjtillbehörsforumet med en poll.

Edit: Sagt och gjort; http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=34165#34165
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#32 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Tror att de delar upp hojar i Sport, Sport touring och MX. Sen har VFR och nån till hamnat på båda ställena. Det du ska titta efter är om du vill ha Snake Skins (diamantmönstrad bagagerumsmatta) eller High Fusion (dåligt sandpapper). :wink:
Ah, gamla vanliga visan... Fågel? Eller fisk? ;-)
Typ. Fast när Vägverket gjorde sina "Djupstudier över MC-olyckor i Sverige 2000-2003" delade de in hojar i Standard, Custom, Off-road, Touring, Sporttouring, Supersport och Scooter.
Gissa vilken kategori VFR750:n som är med i statistiken hamnade i?
Svar: Supersport.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Typ. Fast när Vägverket gjorde sina "Djupstudier över MC-olyckor i Sverige 2000-2003" delade de in hojar i Standard, Custom, Off-road, Touring, Sporttouring, Supersport och Scooter.
Gissa vilken kategori VFR750:n som är med i statistiken hamnade i?
Svar: Supersport.
De kollade väl på om kåpan såg strömlinjeformad ut och gjord för fart. :roll: Självklart är en viffer en supersporthoj! Också! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#34 Inlägg av Rerun »

F-n... Jag tänker syndiga tankar...

Den här lilla moppen fick mig att dregla; går säkert att ha roligt med. 450 cc crossmoppe med 60 pållar... :twisted:
Undrar bara vad som gick snett när den blev landsvägsreggad. Hur tänkte de egentligen? :shock:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Undrar bara vad som gick snett när den blev landsvägsreggad. Hur tänkte de egentligen? :shock:
Lättare att sälja sen kanske?

Den ser iaf ohyggligt kul ut! Jäkligt hög dock... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#36 Inlägg av Rerun »

Det jag menade var mest den människan som godkände hojen för landsvägsbruk. En sån här hoj hör inte riktigt hemma där. Och tyskarna brukar vara byråkratiska och tekniska petimätrar.

Har för mig att den har en sitthöjd på drygt 950 mm. Lite högre än Viffern. :P
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Det jag menade var mest den människan som godkände hojen för landsvägsbruk. En sån här hoj hör inte riktigt hemma där. Och tyskarna brukar vara byråkratiska och tekniska petimätrar.
Vaddå? Såna där racrar finns massor med på Blocket också. Så länge den har blinkers, lampor och hastighetsmätare borde det väl vara ok. Eller? EU-harmonisering och allt det där.

Iofs fick jag med ett TÃœV-intyg till min viffer att man bytt övre krona och styre. På pappret var det massor med stämplar och underskrifter från diverse instanser. Det såg väldigt officiellt ut. Bara ett sigill i vax som egentligen fattades. ;-)

Rerun skrev: Har för mig att den har en sitthöjd på drygt 950 mm. Lite högre än Viffern. :P
Låter rimligt; löjligt högt... :gnissla
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#38 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Det jag menade var mest den människan som godkände hojen för landsvägsbruk. En sån här hoj hör inte riktigt hemma där. Och tyskarna brukar vara byråkratiska och tekniska petimätrar.
Vaddå? Såna där racrar finns massor med på Blocket också. Så länge den har blinkers, lampor och hastighetsmätare borde det väl vara ok. Eller? EU-harmonisering och allt det där.
Inte LV-reggade crossmaskiner. Det finns inte ens alltför många LV-reggade endurohojar heller. För det är inte så enkelt. Tyskarna har sina byråkratiska rutiner... Och i Sverige ändrades reglerna 2008-01-01, så nu är det i princip omöjligt att landsvägsregga offroadmaskiner i efterhand. En av grejerna det hänger på är bullerkraven och att det är svårt att få intyg.

adrian_vg skrev:
Rerun skrev: Har för mig att den har en sitthöjd på drygt 950 mm. Lite högre än Viffern. :P
Låter rimligt; löjligt högt... :gnissla
Jepp. Tror bestämt att jag skulle hänga på den, med sadeln i knävecket, vid start/stopp. Ser inte alls komiskt ut... Kul dessutom i terräng där det stundvis saknas fotfäste över huvud taget på någon sida...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Inte LV-reggade crossmaskiner. Det finns inte ens alltför många LV-reggade endurohojar heller. För det är inte så enkelt. Tyskarna har sina byråkratiska rutiner... Och i Sverige ändrades reglerna 2008-01-01, så nu är det i princip omöjligt att landsvägsregga offroadmaskiner i efterhand. En av grejerna det hänger på är bullerkraven och att det är svårt att få intyg.
Så det är en cross? Har lite svårt att se skillnad på dem, man får kolla på effekten och försöka dra nån sorts slutsats.

De flesta enduro-hojar jag har sett på Blocket har varit LV-reggade. Det är i vart fall definitivt en övervikt åt LV-reggade.

Rerun skrev:Jepp. Tror bestämt att jag skulle hänga på den, med sadeln i knävecket, vid start/stopp. Ser inte alls komiskt ut... Kul dessutom i terräng där det stundvis saknas fotfäste över huvud taget på någon sida...
Eller kicka igång en sån på löst underlag... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#40 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev: Så det är en cross? Har lite svårt att se skillnad på dem, man får kolla på effekten och försöka dra nån sorts slutsats.
Jepp.
adrian_vg skrev: De flesta enduro-hojar jag har sett på Blocket har varit LV-reggade. Det är i vart fall definitivt en övervikt åt LV-reggade.
Det beror nog på vad för typ av hoj man tittar efter. När jag letade efter en enduromaskin i våras var det inte det lättaste att hitta något vettigt, som tål tuffa tag i skogen och som var LV-reggat. Det slutade med att jag körde till Stockholm efter jobbet en dag och köpte en gamling som sägs vara extremt pålitlig och till och med skottsäker. Det blev en lång dagsutflykt... men vi trivs bra ihop. :)
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Jepp. Tror bestämt att jag skulle hänga på den, med sadeln i knävecket, vid start/stopp. Ser inte alls komiskt ut... Kul dessutom i terräng där det stundvis saknas fotfäste över huvud taget på någon sida...
Eller kicka igång en sån på löst underlag... :shock:
Hemska tanke. Jaja, får väl sluta drömma och dregla då då.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Det beror nog på vad för typ av hoj man tittar efter. När jag letade efter en enduromaskin i våras var det inte det lättaste att hitta något vettigt, som tål tuffa tag i skogen och som var LV-reggat. Det slutade med att jag körde till Stockholm efter jobbet en dag och köpte en gamling som sägs vara extremt pålitlig och till och med skottsäker. Det blev en lång dagsutflykt... men vi trivs bra ihop. :)
Vad köpte du? Kan inte minnas att du skrivit nåt om det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#42 Inlägg av Rerun »

Det blev en Honda XR400 2000. Landsvägsreggad (inte många såna till salu heller).
En mycket trevlig slitåsna. :)
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Det blev en Honda XR400 2000. Landsvägsreggad (inte många såna till salu heller).
En mycket trevlig slitåsna. :)
De är verkligen trevliga! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#44 Inlägg av Rerun »

Ur en annan tråd: Since-2009 skrev:Det enda jag ser som negativt om man tittar på specifikationen är vikten, hur upplever ni hojens egenskaper på småvägar/kurviga partier?
Visst kan vikten vara ett problem, dock mest när man står still eller baxar hojen. Men har man lite fart går det bra att svänga med den. :)
Bilagor
Kurvigt parti... Häromdan. Silver är snyggt! (Ännu snyggare utan orange.)
Kurvigt parti... Häromdan. Silver är snyggt! (Ännu snyggare utan orange.)
DSC_0265.jpg (131.85 KiB) Visad 10155 gånger
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#45 Inlägg av Rerun »

Bestämde mig för att tvätta skinnstället efter en intensiv helg och kleta in det med mitt favvo-balsam inför kommande insektssäsong.
Fy f-n vad gott det luktar! Och jag med! 8)
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar