Niklas Ö
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Niklas Ö
Född -65 men känner mig inte en dag äldre än 25!
Kör VFR750-97 på gatan som ersatte min gamla VFR750-89:a som var trotjänare från den var ny.
Kör dock mindre och mindre med VFR:en till förmån för den CBR600 jag använder på kursdagar och bandagar.
Brukar inte byta hoj så ofta mest pga. att jag är nöjd med det jag har så innan VFR:en från -89 kontrollerades en FJ1200 -87 som ersatte en GSX 550 EF-85.
Brukade, fram till 2007, rulla mellan 2300-2500mil/säsong varför VFR:erna fått visa prov på tillförlitlighet vilket de klarat galant (förutom likriktarna dårå som tidigare varit ett standardfel). Ovanstående innebär att 89:an fick i min ägo rulla ca. 22 500mil innan den såldes till en god vän. 97:an, som jag fortfarande har kvar, var knappt inkörd med 3000mil på mätaren när jag köpte den från en klubbkamrat, den är fortfarande nästan ny och har rullat ca. 13 500mil idag.
Är i stort nöjd med maskinen, det är en allround, och stabil hoj. Önskar dock att man bibehållit samma höga kvalité som på -88-89:orna men konkurrenterna sätter ju press på Honda så något tvingas ju även de göra för att sänka tillverkningskostnaderna, tyvärr.
Till sist kan väl nämnas att VFR:en inte är någon direkt bansmiskare även om det naturligtvis GÅR att köra bana hyfsat aktivt med den. Vikten är dock ett dilemma därav införskaffandet av CBR:en som är risig men fyller sin funktion!
Det var kort om mig grabbs/girls!
Mvh!
// Niklas
Kör VFR750-97 på gatan som ersatte min gamla VFR750-89:a som var trotjänare från den var ny.
Kör dock mindre och mindre med VFR:en till förmån för den CBR600 jag använder på kursdagar och bandagar.
Brukar inte byta hoj så ofta mest pga. att jag är nöjd med det jag har så innan VFR:en från -89 kontrollerades en FJ1200 -87 som ersatte en GSX 550 EF-85.
Brukade, fram till 2007, rulla mellan 2300-2500mil/säsong varför VFR:erna fått visa prov på tillförlitlighet vilket de klarat galant (förutom likriktarna dårå som tidigare varit ett standardfel). Ovanstående innebär att 89:an fick i min ägo rulla ca. 22 500mil innan den såldes till en god vän. 97:an, som jag fortfarande har kvar, var knappt inkörd med 3000mil på mätaren när jag köpte den från en klubbkamrat, den är fortfarande nästan ny och har rullat ca. 13 500mil idag.
Är i stort nöjd med maskinen, det är en allround, och stabil hoj. Önskar dock att man bibehållit samma höga kvalité som på -88-89:orna men konkurrenterna sätter ju press på Honda så något tvingas ju även de göra för att sänka tillverkningskostnaderna, tyvärr.
Till sist kan väl nämnas att VFR:en inte är någon direkt bansmiskare även om det naturligtvis GÅR att köra bana hyfsat aktivt med den. Vikten är dock ett dilemma därav införskaffandet av CBR:en som är risig men fyller sin funktion!
Det var kort om mig grabbs/girls!
Mvh!
// Niklas
Senast redigerad av Avarage den ons aug 05, 2009 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Japp, utan problem dessutom förutom laddningsregulatorn som byttes en gång. Bytte också bromsskiva bak en gång och en uppsättning lameller med stålskivor samt några drivpaket (håller ca. 6000mil/drivpaket). Jag sa ju att de är tillförlitliga!tersan skrev:Välkommen!
Kul med lite seriösa fortåkare här...
En kontrollfråga bara: sa du att du kört din VFR 22500 mil?
Mvh!
// Niklas
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Välkommen!
Du har rätt viffer-generation och årsmodell. Det blir inte bättre än så!
Den eviga frågan; vilken färg är din viffer? Bilder önskas också förstås.
Du har rätt viffer-generation och årsmodell. Det blir inte bättre än så!
Den eviga frågan; vilken färg är din viffer? Bilder önskas också förstås.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hmm, jo...eeeeh...ja...om det är rätt generation råder det säkert delade meningar om kan jag gissa. Och det lär vara högst personlig dessutom. Kvalitén på årsmodellerna 88-89 lär bli svårslagen och jag köpte sista 750:an (dvs. -97) av den anledningen att jag ansåg att man försämrat allt för mycket (fick låna en årsmodell -00 i en vecka av Honda Sportmanship och blev lite missnöjd (dvs. jag hade höga förväntningar). Därmed inte sagt att senare årsmodeller är dåliga maskiner, absolut inte, men i relation till 88-89:orna är byggkvalit´en sämre (vilket också gäller min 97:a), tyvärr!adrian_vg skrev:Välkommen!
Du har rätt viffer-generation och årsmodell. Det blir inte bättre än så!
Den eviga frågan; vilken färg är din viffer? Bilder önskas också förstås.
Min är för övrigt röd! Jag har väl lite bilder på den, skall se om jag kan rota fram något ur arkivet. Jag brukar ju annars mest stå BAKOM kameran.
Mvh!
// Niklas
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det var ett försök till humor. Ska aldrig hända igen. Har en '97:a också.Avarage skrev:Hmm, jo...eeeeh...ja...om det är rätt generation råder det säkert delade meningar om kan jag gissa. Och det lär vara högst personlig dessutom.
Det retar en del på forumet när jag skriver att 97:ans VFR var den sista riktiga VFR:en, vilket innebär 750cc, en manlig rejäl förgasarbrygga och kuggdrivna kammar.
Senast redigerad av adrian_vg den ons aug 05, 2009 13:36, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jo, men det ÄR det sista riktiga VFR:en!adrian_vg skrev:Det var ett försök till humor. Ska aldrig hända igen. Har en '97:a också.Avarage skrev:Hmm, jo...eeeeh...ja...om det är rätt generation råder det säkert delade meningar om kan jag gissa. Och det lär vara högst personlig dessutom.
Det retar en del på forumet när jag skriver att 97:ans VFR var den sista riktiga VFR:en, vilket innebär 750cc och kuggdrivna kammar.
Men försvann inte kuggdrivning av kammarna först -07 eller nått sånt (i samband med VTEC-motorn)? Jag minns inte men vill minnas att man behöll kammdrivningen med kuggar även på 800:orna ett tag!
Faktum är dock att du är inte fel ute. Mina tankar gick faktiskt åt det hållet att 97:an var sista "riktiga" VFR:en så...halllo mate!
Mvh!
// Niklas