Blacken - Presentation av mig

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Blacken - Presentation av mig

#46 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Tja har man en oljetemp på 80 grader (vilket man vanligtvis har) så lär det inte vara några problem.
Men periodvis brinner det ju bensin, och det är banne mig inga 80 grader där inte.
Sant men det kyls ju av ganska omgående. Om det är gjort för att behandla motorn så bör det ju klara temperaturen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#47 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Sant men det kyls ju av ganska omgående. Om det är gjort för att behandla motorn så bör det ju klara temperaturen.
Iofs, slicket lär väl inte bakas in på något sätt i toppen heller, där temperaturen är som högst, men tänkte att plast i motorn kanske inte är helt idealiskt.

Vad säger den där TüV-märkningen egentligen? Är det bara ett godkännande att man inte kommer att dö om man tar i medlet, eller att motorn inte tar skada av medlet?

Den verkar ju uppenbarligen inte säga nåt om att dess faktiska verkan för det den är avsedd.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blacken - Presentation av mig

#48 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Sant men det kyls ju av ganska omgående. Om det är gjort för att behandla motorn så bör det ju klara temperaturen.
Iofs, slicket lär väl inte bakas in på något sätt i toppen heller, där temperaturen är som högst, men tänkte att plast i motorn kanske inte är helt idealiskt.

Vad säger den där TüV-märkningen egentligen? Är det bara ett godkännande att man inte kommer att dö om man tar i medlet, eller att motorn inte tar skada av medlet?

Den verkar ju uppenbarligen inte säga nåt om att dess faktiska verkan för det den är avsedd.
Det är Tyskarnas motsvarighet till våran "SIS", "VDN" Eller "S" märkning. Och den är en sorts certifiering typ "S" märkningen, till skillnad mot "E" märkningen som är bara en rekommendation, om ens det.
och Slicket är inte en "sorts plast" utan det är samma ämne (PTFE )som du har i stekpannor, grytor, mm,mm. Kallas då "Non Stick" beläggning och hur varmt kan det inte bli i en stekpanna?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#49 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det är Tyskarnas motsvarighet till våran "SIS", "VDN" Eller "S" märkning. Och den är en sorts certifiering typ "S" märkningen, till skillnad mot "E" märkningen som är bara en rekommendation, om ens det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV

"... Skydda människor och miljö...". Ja, jo, men märkningen säger alltså inget om hur bra det funkar i motorn alltså.

och Slicket är inte en "sorts plast" utan det är samma ämne (PTFE )som du har i stekpannor, grytor, mm,mm. Kallas då "Non Stick" beläggning och hur varmt kan det inte bli i en stekpanna?..[/quote]

Jooo, jag skulle nog vilja insistera på att det är en plast. 8*) http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon. Max arbetstemp är 260 grader C.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blacken - Presentation av mig

#50 Inlägg av blacken »

Ja, jo, men märkningen säger alltså inget om hur bra det funkar i motorn alltså.
Asså det är en certifiering dvs det testas och kollas innan man får danga på märkningen. Till skillnad mot "CE" märkningen som bara är en symbol för en massa kompromisser utan krav på certifiering..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blacken - Presentation av mig

#51 Inlägg av blacken »

Äntligen!. Efter en attans massa strul och dribbel, så blev det premiär åka av. Farao vad kul det var..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Blacken - Presentation av mig

#52 Inlägg av TG »

:D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#53 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Äntligen!. Efter en attans massa strul och dribbel, så blev det premiär åka av. Farao vad kul det var..:)
Najs! Kändes bra i kroppen efteråt? 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#54 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Jag ska prova skiten och återkommer med rapport..:)
Ett tips i all välmening. Prova inte i hojen utan i bilen (om jag har förstått det rätt har du någon gammal Volvo och dom brukar tåla det mesta :wink: )
blacken skrev:Äntligen!. Efter en attans massa strul och dribbel, så blev det premiär åka av. Farao vad kul det var..:)
Grattis! Jag ska nog också komma igång inom kort.
Blir nog en sväng till dina hemtrakter och hälsa på Spinnin Wheel på onsdag. Ska ringa först bara imorron och kolla om dom har grejer, sne måste jag ta med egna prylar och kolla och mäta om det funkar (elmojar - Kolla hatartråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... &start=360 )

PS/ Jag körde faktiskt i Slick 50 i hojen en gång för många år sen, men jag märkte ingen större skillnad. Senare ändrade dom lite i innehållet och därefter har jag hört folk som att fått problem med kopplingen på hojar /DS
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blacken - Presentation av mig

#55 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Jag ska prova skiten och återkommer med rapport..:)
Ett tips i all välmening. Prova inte i hojen utan i bilen (om jag har förstått det rätt har du någon gammal Volvo och dom brukar tåla det mesta :wink: )
blacken skrev:Äntligen!. Efter en attans massa strul och dribbel, så blev det premiär åka av. Farao vad kul det var..:)
Grattis! Jag ska nog också komma igång inom kort.
Blir nog en sväng till dina hemtrakter och hälsa på Spinnin Wheel på onsdag. Ska ringa först bara imorron och kolla om dom har grejer, sne måste jag ta med egna prylar och kolla och mäta om det funkar (elmojar - Kolla hatartråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... &start=360 )

PS/ Jag körde faktiskt i Slick 50 i hojen en gång för många år sen, men jag märkte ingen större skillnad. Senare ändrade dom lite i innehållet och därefter har jag hört folk som att fått problem med kopplingen på hojar /DS
Visst tar man Volvon först..:) Kommer nog även att vara på"hjulet" runt onsdagen, ska få låna deras klockor för att försöka synka knasarna. Det har man aldrig gjort tidigare, ska bli intressant om man lyckas lära sig något nytt i språket :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Visst tar man Volvon först..:) Kommer nog även att vara på"hjulet" runt onsdagen, ska få låna deras klockor för att försöka synka knasarna. Det har man aldrig gjort tidigare, ska bli intressant om man lyckas lära sig något nytt i språket :lol:
Då kanske vi råkas, men jag lär inte vara där före 12-13 nånting.
Synkning är inte speciellt svårt men lite pillegöra för att komma åt skruvarna vilket efter en stund kan bli rätt varmt pillegöra eftersom motorn går.

Själv har jag inte klockor utan kvicksilverstaplar som jag beställde från JC Whitney i Staterna (något motsvarande Biltema fast större). Hade tullen tittat i det paketet så hade dom nog aldrig slutat skrika eftersom det vad jag vet är ganska förbjudet att skicka denna flytande metall med posten och kanske även att ta in till landet :wink:
Den stora fördelen med dessa är att dom är betydligt exaktare än klockor. Men man ska vara ganska varsam och noggrann med materialet så man inte spiller "handle with care". Men följer man bara föreskrifterna och tar det lugnt så är det inga problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blacken - Presentation av mig

#57 Inlägg av blacken »

Den stora fördelen med dessa är att dom är betydligt exaktare än klockor.
Det går välan "kvickare" åsså att ställa förgasarna med det.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#58 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Den stora fördelen med dessa är att dom är betydligt exaktare än klockor.
Det går välan "kvickare" åsså att ställa förgasarna med det.. :lol:
Jo men varför ska du ställa förgasarna? Har dom ramlat omkull? :P :lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Blacken - Presentation av mig

#59 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
Den stora fördelen med dessa är att dom är betydligt exaktare än klockor.
Det går välan "kvickare" åsså att ställa förgasarna med det.. :lol:
Jo men varför ska du ställa förgasarna? Har dom ramlat omkull? :P :lol: :wink:
Ja, dom har TRATTat omkull...:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blacken - Presentation av mig

#60 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Själv har jag inte klockor utan kvicksilverstaplar som jag beställde från JC Whitney i Staterna (något motsvarande Biltema fast större). Hade tullen tittat i det paketet så hade dom nog aldrig slutat skrika eftersom det vad jag vet är ganska förbjudet att skicka denna flytande metall med posten och kanske även att ta in till landet :wink:
Jag har en gång smällt en kvicksilvertryckmätare. Det blir en j@vla massa kvicksilver överallt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar