Nilsson - Äntligen mc-kort och en VFR!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#31 Inlägg av Nilsson »

Ja det skulle vara till stor hjälp, det bästa skulle vara om du kan mäta från höger del av plasten som klistermärket sitter på till markeringen som talar om om den är slut.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

Nilsson skrev:Ja det skulle vara till stor hjälp, det bästa skulle vara om du kan mäta från höger del av plasten som klistermärket sitter på till markeringen som talar om om den är slut.
Ska se vad jag kan göra. Återkommer.

Edit: Duger detta? Klicka på förstoralänken för att se en riktigt stor bild.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#33 Inlägg av Nilsson »

Grymt!

Det blir jättebra, tackar så mycket! :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

Nilsson skrev:Grymt!

Det blir jättebra, tackar så mycket! :)
Ingen orsak.

Jag har ärligt talat inte riktigt förstått hur man tyder klistermärket. Ska man byta kedja när den yttersta biten på tänderna hamnar vid lodlinjen för "Replace chain"?

Om så är fallet har jag svårt att förstå vad "New" ska ange egentligen, devs vad pekar det på, på drevet??

Edit: Förresten, tänk på att översta skalan på talmetern anger tum! Den nedre är centimeter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#35 Inlägg av Nilsson »

I min instruktionsbok så står det att man skall kolla på yttrersta delen av drev-piggarna. När de passerar change chain med rätt spel på kedjan så skall man byta kedjan. När kedjan är ny är den kortare och då kommer drev-piggarna att vara längre till vänster med rätt spel på kedjan.

Tog en liten bild på intruktionen:

Bild

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#36 Inlägg av Nilsson »

Testade att spänna kedjan, och jag tror inte att den behöver bytas. Kom inte i närheten av den där markeringen.

Håller nu på att planera hur jag skall fixa till motorcykeln.
Första steget var att plocka av alla kåpor och putsa upp dem till nyglans, vilket är klart.

Sedan kommer följande lista :D
1. Byta olja och oljefilter
2. Tvätta kedja med fotogen + smörja upp den.
2. Byta tändstift, kylarvätska, termostat, luftfilter, soppafilter.
3. Byta bromsbelägg, fram + bak.
4. Kolla ventilspel.
5. Köra igenom någon förgasarrengöring
6. Synkronisera förgasare.
7. Byta laddregulator
8. Byta bakdäcket

Kommer uppdatera tråden varteftersom jag gör punkterna :)

Hittade för övrigt att en förgasarsynkroniseringsnippel var helt öppen dvs saknade "hatten" som sitter där.. kanske därför som den gick lite konstigt på lägre varv.. bara hoppas att det inte varit så särskilt länge.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Nilsson skrev:I min instruktionsbok så står det att man skall kolla på yttrersta delen av drev-piggarna. När de passerar change chain med rätt spel på kedjan så skall man byta kedjan. När kedjan är ny är den kortare och då kommer drev-piggarna att vara längre till vänster med rätt spel på kedjan.
Isf stämmer det som jag trodde. Är inte inte i närheten av byte än.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#38 Inlägg av Nilsson »

Idag kollade jag ventilspelet på cylinder #1 och #2, blev förvånad över hur enkelt det var.. som tur va alla inom spec trots mina 6300 mil :)

Ska försöka posta en guide för intresserade.. Ska ju kolla på resterande cylindrar också.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

Nilsson skrev:Idag kollade jag ventilspelet på cylinder #1 och #2, blev förvånad över hur enkelt det var.. som tur va alla inom spec trots mina 6300 mil :)

Ska försöka posta en guide för intresserade.. Ska ju kolla på resterande cylindrar också.
Ser fram emot guiden!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#40 Inlägg av Nilsson »

började med andra cylinderraden igår, kom fram till att jag behövde shimsa om 3 av fyra insugsventiler som blivit lite för tighta. Så ska försöka få med omshimsning i guiden också.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Skriv svar