Sida 3 av 3

Postat: lör okt 10, 2009 12:49
av Nilsson
Ja det skulle vara till stor hjälp, det bästa skulle vara om du kan mäta från höger del av plasten som klistermärket sitter på till markeringen som talar om om den är slut.

Postat: lör okt 10, 2009 12:51
av adrian_vg
Nilsson skrev:Ja det skulle vara till stor hjälp, det bästa skulle vara om du kan mäta från höger del av plasten som klistermärket sitter på till markeringen som talar om om den är slut.
Ska se vad jag kan göra. Återkommer.

Edit: Duger detta? Klicka på förstoralänken för att se en riktigt stor bild.

Bild

Postat: lör okt 10, 2009 13:01
av Nilsson
Grymt!

Det blir jättebra, tackar så mycket! :)

Postat: lör okt 10, 2009 13:04
av adrian_vg
Nilsson skrev:Grymt!

Det blir jättebra, tackar så mycket! :)
Ingen orsak.

Jag har ärligt talat inte riktigt förstått hur man tyder klistermärket. Ska man byta kedja när den yttersta biten på tänderna hamnar vid lodlinjen för "Replace chain"?

Om så är fallet har jag svårt att förstå vad "New" ska ange egentligen, devs vad pekar det på, på drevet??

Edit: Förresten, tänk på att översta skalan på talmetern anger tum! Den nedre är centimeter.

Postat: lör okt 10, 2009 13:09
av Nilsson
I min instruktionsbok så står det att man skall kolla på yttrersta delen av drev-piggarna. När de passerar change chain med rätt spel på kedjan så skall man byta kedjan. När kedjan är ny är den kortare och då kommer drev-piggarna att vara längre till vänster med rätt spel på kedjan.

Tog en liten bild på intruktionen:

Bild

Postat: tor nov 05, 2009 11:22
av Nilsson
Testade att spänna kedjan, och jag tror inte att den behöver bytas. Kom inte i närheten av den där markeringen.

Håller nu på att planera hur jag skall fixa till motorcykeln.
Första steget var att plocka av alla kåpor och putsa upp dem till nyglans, vilket är klart.

Sedan kommer följande lista :D
1. Byta olja och oljefilter
2. Tvätta kedja med fotogen + smörja upp den.
2. Byta tändstift, kylarvätska, termostat, luftfilter, soppafilter.
3. Byta bromsbelägg, fram + bak.
4. Kolla ventilspel.
5. Köra igenom någon förgasarrengöring
6. Synkronisera förgasare.
7. Byta laddregulator
8. Byta bakdäcket

Kommer uppdatera tråden varteftersom jag gör punkterna :)

Hittade för övrigt att en förgasarsynkroniseringsnippel var helt öppen dvs saknade "hatten" som sitter där.. kanske därför som den gick lite konstigt på lägre varv.. bara hoppas att det inte varit så särskilt länge.

Postat: tor nov 05, 2009 14:42
av adrian_vg
Nilsson skrev:I min instruktionsbok så står det att man skall kolla på yttrersta delen av drev-piggarna. När de passerar change chain med rätt spel på kedjan så skall man byta kedjan. När kedjan är ny är den kortare och då kommer drev-piggarna att vara längre till vänster med rätt spel på kedjan.
Isf stämmer det som jag trodde. Är inte inte i närheten av byte än.

Postat: sön nov 22, 2009 20:45
av Nilsson
Idag kollade jag ventilspelet på cylinder #1 och #2, blev förvånad över hur enkelt det var.. som tur va alla inom spec trots mina 6300 mil :)

Ska försöka posta en guide för intresserade.. Ska ju kolla på resterande cylindrar också.

Postat: sön nov 22, 2009 21:06
av adrian_vg
Nilsson skrev:Idag kollade jag ventilspelet på cylinder #1 och #2, blev förvånad över hur enkelt det var.. som tur va alla inom spec trots mina 6300 mil :)

Ska försöka posta en guide för intresserade.. Ska ju kolla på resterande cylindrar också.
Ser fram emot guiden!

Postat: lör nov 28, 2009 13:23
av Nilsson
började med andra cylinderraden igår, kom fram till att jag behövde shimsa om 3 av fyra insugsventiler som blivit lite för tighta. Så ska försöka få med omshimsning i guiden också.