StigH - En VF750C ok???

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#91 Inlägg av StigH »

Donner skrev:Härligt att det är på gång, är det inte en dubbelpolig lampa i blinkersen, typ 5W fast sken och 21W på blinkers? Så brukar det vara på bilar.
Hmmm...borde nog kolla det. :mrgreen:
Är det så, då blir nog problemet lättlöst..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#92 Inlägg av adrian_vg »

Min LED-blinkers bak har tre sladdar in till vardera blinkers. Lite beroende på vilka två sladdar man kopplar in till vardera blinkers, får man fast eller blinkande sken.

Samma på din blinker kanske?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#93 Inlägg av StigH »

Donner skrev:Härligt att det är på gång, är det inte en dubbelpolig lampa i blinkersen, typ 5W fast sken och 21W på blinkers? Så brukar det vara på bilar.
Äntligen!
Garaget nu till 80% rensat och nu finns det plats för två hojar (nästan) och VF:en står på plats inför regbes i maj..
Några små överraskningar dock..
Sealed-beam strålkastare monterad. Bytt mot reguljär typ.
De fast lysande blinkersen fram var det minsta problemet. Visade sig vara dubbeltrådslampor så det är bara att byta blinkers (har en identisk reservdelshoj) eller rycka rätt sladd.
Eller, om man är på det humöret, brutalmodifiering, 48Volt på 5W-tråden - och vips har två trådslampan blivit en entrådslampa!
Mitt ömt vårdade batteri visade sig ha dött.. :evil: Nåja har ett par torrladdade i reserv. För tillfället kör jag på ett bilbatteri.
Sen till ett par riktiga problem.
Båda hojarna visade sig ha samma, icke- E-märkta bakljus?
Inga blinkersglas har E-märke, inte på nån av hojarna?
Reservhojen har ju körts i det skick den står i och passerat ett antal besiktningar??
Har sänt en fråga till Trpt styrelsen.
Ska kolla lokalt med SBP också i frågan. Vi talar ju om en hoj från -82, importerad och det tycks finnas en del särbestämmelser man kan tillämpa på icke helfordonsgodkända hojar..
Att det är nåt elfel som gör att startmotorn inte går verkar just ju vara ett minimalt problem, om ens problem... :roll:
Sannolikt nåt runt startreläet som krånglar, startmotorn hostade till ett par ggr men sen död, eller startknappen.
Hojen har ju stått utomhuslagrad under tre år om än under kapell och tak så konstiga el-problem borde inte varit en överraskning. :D
Provkörde 2011 inna vi flyttade och då startade den på andra försöket...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#94 Inlägg av tersan »

Jag vill minnas att E-märkning av fordonsbelysning infördes 1984.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#95 Inlägg av StigH »

tersan skrev:Jag vill minnas att E-märkning av fordonsbelysning infördes 1984.
Vore ju en lättnad.... :mrgreen:
Ska ändå kolla med SBP, de ligger mittemot företaget som fyller mina torrladdade batterier med syra..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#96 Inlägg av StigH »

Jobbar vidare...
Startknappen har pajat. Det är inte bara "en knapp" utan ett helt kabelkit..Tur man har ett i reserv.
Startreläet har rostat fast :(Hade ett i reserv men har beställt ett till)
Belysningen är nu iaf tämligen OK, blinkers, bromsljus etc funkar som de ska, får se om det blir tid över för att leta spänningsfall.
Nytt batteri gjorde sitt till. (Inköpt för 100:- som torrladdat från Bike i Thn...)
Tyvärr saknas E-märkningen på alla glas utom h-strålkastarens.
Var och kollade på SBP i Jkpg och frågade.
Visade sig att jag träffade och talade med sen specialutbildade mannen som senare ska reg bes min hoj i Värnamo!
Han visste iaf inte om det var ok. :roll:
Enligt detta:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%2 ... oc38949551
anser jag att det är OK. E-märket kom 1989 och hojen har rullat reggad inom EU.
enl 15 kap §21 som JAG anser tillämplig.
Nu ska vi två bara bli överens om det också.. :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#97 Inlägg av StigH »

Det mesta klart..
Lite svampig frambroms tyvärr. Får väl offra mig på ett set stålomspunnet. Bromslangarna är ju original, dvs äldre än många här.. :mrgreen: Dessutom lååånga, finns faktiskt inte ett bromrör på hela hojen.
MEN, det är nåt spänningsfall på vägen till startreläet, matningsspänningen är bara 9.5Volt, vilket är för lite för att reläet skall dra..
Jag som hoppats att jag skulle slippa att riva i kabelstammar och kontaktdon... :cAngry:
Bara att se glad ut och börja riva...
Om inte annat så vore det kul att starta upp hojen... :D
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#98 Inlägg av StigH »

Nu börjar det närma sig.. reg + k-bes 6 maj.
Efter mycket pysslande har jag för tillfället gett upp att fixa att startreläet inte drar. Det får fn ca 8.6V och om jag följer schemat går sladdarna till reläet nästan några varv runt hojen genom tändlås, startknapp och en oändlig mängd kontaktdon..
Om jag nu har rätt schema???
Enbart startknappen ger 2.5V spänningsfall.. :shock: Alla marginaler utsuddade..
Nu hittade jag på hyllan ett annat startrelä som var lite snällare och drar vid lägre spänning (5V) och håller på att koppla in det. Lite kabeljox runtomkring blir det men jobbet blir prydligt.
Finns en annan lösning men detta får duga t v..
Har beställt nya bromsslangar också, stålomspunna förstås (men inga gula som en del här glassar med, eller var det guld? :mrgreen: ) 750 spänn inkl frakt.
Slangar från -82 flexar en del...
Kommer startreläet att funka tillräckligt bra, använder ett separat bilbatteri fn så är det bara småsaker kvar.
Hoppas jag. Plats för överraskningar? :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#99 Inlägg av tersan »

StigH skrev:Enbart startknappen ger 2.5V spänningsfall.. :shock:
Jösses... snart läge att bygga nytt elsystem?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#100 Inlägg av StigH »

tersan skrev:
StigH skrev:Enbart startknappen ger 2.5V spänningsfall.. :shock:
Jösses... snart läge att bygga nytt elsystem?
Hoppas jag inte. Problemet är ju att kvaliteten på kontaktdon på mc i allmänhet är usel. Efter 20-tal urdragningar så finns ingen klämkraft kvar..
Startknappen är ett helt kit med kabel, vill nog egentligen inte veta vad det kostar om det ens går att köpa. Har inte kollat Hondas katalog med parts list.
Startreläet drar 2A och kontakterna bakom startknappen är löjligt små dvs lätta att slita ut.
Min alternativa lösning, som nämndes nedan, blir att låta startknappen dra ett litet relä (0,1A) som i sin tur sluter kretsen till startreläet 2A. Den blir bombsäker!
Inga problem för mig, el kan jag.
Valde bara just nu en snabbare lösning som kräver bara två extra kablar och inget ingrepp i ordinarie kabelstammar.

Med tanke på tidsrymden och att motorn ännu inte ens snurrat känns texten under mina inlägg mer än aktuell... :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#101 Inlägg av adrian_vg »

Guldiga. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#102 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Guldiga. :-)
Öh, möjligheten till såna fanns..Så jag valde en extrem färg. Svarta banjos..

Nu funkar allt. Utom att motorn inte startar. Inte ens på startgas, men gnista finns på alla cyl.
Hade hoppats att slippa rycka ur gasarna för rengöring, iaf just nu.. :cry:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#103 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Öh, möjligheten till såna fanns..Så jag valde en extrem färg. Svarta banjos..
Moddning rockar! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#104 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
StigH skrev:Öh, möjligheten till såna fanns..Så jag valde en extrem färg. Svarta banjos..
Moddning rockar! :D
De e dom små små detaljerna som göre't..... :mrgreen:

Nu ska jag läsa verkstadshandboken, så jag får ut gasarna...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: StigH - En VF750C ok???

#105 Inlägg av StigH »

Yippiii...
Nu snurrar motorn.... :D
Efter att ha rengjort allt före förgasarna och ffa tömt bort allt gammalt bränsle (färg: ljusbrun) så snurrar iaf motorn den dör visserligen vid gaspådrag men det närmar sig..
Gammal soppa är ingen höjdare, för att inte tala om vattenmängden...
Konstaterade också att soppapumpen styrs på samma sätt som i vissa bilar, den gör några slag vid "tänding på" men det är tidsstyrt!
Är systemet helt tomt bortom pumpen krävs ett stort antal nyckelvrid för att få allt fyllt..
Idag kom också några dunkar olja till bilar och mc från Tyskland.
Under halva svenska priset..
Får se när mina nya fina bromsslangar kommer. (I svart och rostfritt..)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar