Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Ingen aning.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Då var fjädern bytt (egentligen var den bytt förra helgen men...).
OJ, vilken skillnad (OBS jag har inte kört hojen än). Tidigare när jag skulle ha upp hojen på centralstödet fick jag nästan slita för att få upp den. Nu är det bara att "knycka till" så är den uppe.
Kvar att göra är en fjäderinställning.
Har dock problem med att framhjulet stannar för snabbt. Jag har bytt hjullager, och det är stålomspunnet på hojen. Vid bytet till stålomspunnet putsade jag till alla kolvar med en vanlig trasa med lite 5-56 för att få bort skiten. Torkade ordentligt och motionerade kolvarna så de löpte lätt.
Samtidigt som jag bytte till stålomspunnet bytte jag även skivor.
Finns det ett standard mått för hur mycket det ska vara mellan skiva och bromsbelägg??
Något ligger mot, för tar jag och särar på beläggen och skivor så rullar det lätt. Men bromsar jag och sedan släpper så går det trögt.
Förslag mottages tacksamt.
OJ, vilken skillnad (OBS jag har inte kört hojen än). Tidigare när jag skulle ha upp hojen på centralstödet fick jag nästan slita för att få upp den. Nu är det bara att "knycka till" så är den uppe.
Kvar att göra är en fjäderinställning.
Har dock problem med att framhjulet stannar för snabbt. Jag har bytt hjullager, och det är stålomspunnet på hojen. Vid bytet till stålomspunnet putsade jag till alla kolvar med en vanlig trasa med lite 5-56 för att få bort skiten. Torkade ordentligt och motionerade kolvarna så de löpte lätt.
Samtidigt som jag bytte till stålomspunnet bytte jag även skivor.
Finns det ett standard mått för hur mycket det ska vara mellan skiva och bromsbelägg??
Något ligger mot, för tar jag och särar på beläggen och skivor så rullar det lätt. Men bromsar jag och sedan släpper så går det trögt.
Förslag mottages tacksamt.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Grus mellan belägg och skiva?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Tror inte det, men ska kolla nästa gång jag ska meka.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Annars kan det ju vara o-ringarna som håller kolvarna som behöver lite motion alt bytas.
Inte helt ovanligt att de är lite stela framåt vårkanten!
Inte helt ovanligt att de är lite stela framåt vårkanten!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Mmm, det är det jag är rädd för.
Som "tur" är så har jag bromsoksrenoveringskit av o-ringar liggandes, men det är bara det att jag har precis gjort ett vätskebyte på verkstad.
Som "tur" är så har jag bromsoksrenoveringskit av o-ringar liggandes, men det är bara det att jag har precis gjort ett vätskebyte på verkstad.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Ah, du har min sympati. Luftning av de där är ett helgjobb för en...
Edit: Plan B - vänta på varmare väder och motionera dem ordentligt!
Edit: Plan B - vänta på varmare väder och motionera dem ordentligt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Jaha. ca 600 spänn åt helvete.
Rev av bromsoken och det blir till att renovera dem. Beläggen/kolvarna ville inte gå tillbaka.
Men det måste gå troll i bromsarna i detta hushåll, bromsbelägg hö fram på bilen är också slut så nu blir det till att byta de också.
Troligen är det något mer med hojen, med att den är svårstartad, kanske åker på nytt batteri, igen, eller till och med nya stift. Skit också.
Rev av bromsoken och det blir till att renovera dem. Beläggen/kolvarna ville inte gå tillbaka.
Men det måste gå troll i bromsarna i detta hushåll, bromsbelägg hö fram på bilen är också slut så nu blir det till att byta de också.
Troligen är det något mer med hojen, med att den är svårstartad, kanske åker på nytt batteri, igen, eller till och med nya stift. Skit också.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Om det inte läcker bromsvätska så finns det ingen anledning att byta O-ringar. Om kolvarna har gått för långt ut så kan det hända att dom sätter sig lite på tvären vilket leder till att man måste ta loss och göra om.Maciver skrev:Jaha. ca 600 spänn åt helvete.
Rev av bromsoken och det blir till att renovera dem. Beläggen/kolvarna ville inte gå tillbaka.
Men det måste gå troll i bromsarna i detta hushåll, bromsbelägg hö fram på bilen är också slut så nu blir det till att byta de också.
Troligen är det något mer med hojen, med att den är svårstartad, kanske åker på nytt batteri, igen, eller till och med nya stift. Skit också.
Jag har fattat att DCBS bromsarna är ett mindre h-vete att lufta, men klarar du det själv så behöver det inte kosta mycket mer än en flaska bromsvätska.
Ett tips som underlättar luftning rejält är att införskaffa en MityVac http://www.ebay.com/itm/MityVac-8000-Au ... 0314048517
Speciellt om du har för avsikt att byta vätska/lufta fler gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Hojen fick blankt papper i dag, så nu får man köra i 2 år till.
Körde utan db-killers i och fick ingen kommentar om att ljudet skulle vara för högt.
Ang bromsarna så har de börjat släppa. När jag var ute på första turen i år tog jag och bromsade ordentligt ett antal gånger så kolvarna fick jobba.
Körde utan db-killers i och fick ingen kommentar om att ljudet skulle vara för högt.
Ang bromsarna så har de börjat släppa. När jag var ute på första turen i år tog jag och bromsade ordentligt ett antal gånger så kolvarna fick jobba.
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Under VFR-meet 2016 slocknade hojen under fellesturen.
Vad vi har kommit fram till är det statorn som är bränd, så nu är en ny stator beställd från England.
Under färden till El Stockholmo konstaterades även att drivpaketet ade sett bättre dagar så även ett nytt sådant är inhandlat och bytt.
Blev en dyr resa det här
Vad vi har kommit fram till är det statorn som är bränd, så nu är en ny stator beställd från England.
Under färden till El Stockholmo konstaterades även att drivpaketet ade sett bättre dagar så även ett nytt sådant är inhandlat och bytt.
Blev en dyr resa det här
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Ja det var när forumgeneralen ringde mig och frågade om jag hade grejer eller visste om nån skrot som var öppen. Tyvärr kunde jag inte hjälpa till med annat än att erbjuda en batteriladdning, men det hade tydligen inte hjälpt.Maciver skrev:Under VFR-meet 2016 slocknade hojen under fellesturen.
Vad vi har kommit fram till är det statorn som är bränd, så nu är en ny stator beställd från England.
Under färden till El Stockholmo konstaterades även att drivpaketet ade sett bättre dagar så även ett nytt sådant är inhandlat och bytt.
Blev en dyr resa det här
Hur som, när du byter statorn, kolla de tre gula kablarna som går upp till regulatorn. kopplingen har en förmåga att smälta vilket kan ge kortis som i sin tur kan resultera i bränd stator.
Om kopplingen är smält eller svedd så är rekommendationen att fixa en permanentkoppling. Detta görs genom att klippa bort kabelskorna, skala och förläng med ca. 10 cm ny kabel i samma dimension, löd och dra på krympslang. Det blir alltså 6 skarvar, men det gör inget när det är lött. De befintliga kablarna är oftast för korta för att löda ihop. Dessutom blir det ingen plats för krympslangarna som måste kunna dras undan ordentligt när man löder, annars krymper dom av värmen från lödkolven.
Det är viktigt att dom kablarna är bra isolerade, därför rekommenderas krympslang, inte eltejp. Ett möjligt alternativ är vulktejp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Kontakten är inte bränd. Hade kommit lite skit i och lite ärgning men inte så farligt.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Re: Macivers resa mot ett ännu bättre hojägande.
Jodå, bränd stator.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk