Tyrannosaurus

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lite uppdatering.
Gick ner till garaget idag för att starta och tänkte i mitt stilla sinne med tanke att jag inte har rört hojen sen i augusti förra året att "nu ska vi se om den går på 0, 1, 2, eller 3 cylindrar beroende på hur mycket gegg som har samlats i förgasarna".

Jag har alltså inte bytt olja (men den ser fin ut på stickan), inte tömt förgasarna, inte tvättat, inte lagt över filten, ingenting så min kära Tyrannosaurus var ganska dammig, hade t.o.m. lite spindelväv på sig och såg allmänt ledsen ut. Inte skitig som efter regn och inte heller en massa fluglik, men inte ren heller.

Men ok vi testar det kan inte mer än gå åt h-e :twisted:
Rulla ut för den vanliga vår-pre-start proceduren, köra upp oljetryck med starten och dödaren av, fylla upp förgasarna genom att kortsluta sladden till pumpreläet, choke åså... Nu ska vi se...
Tändning på och tryck på knappen... "vrooom" efter två varv på starten och Tyrannosaurus startar lika snällt som om jag hade stängt av den dagen innan. Kvalitet, tänkte jag :D
Kan nog också bero på den jämna och varma temperaturen i garaget.

Varmköra, upp i soffan och en mycket kort runda på garageplan och det verkar faktiskt funka med både kropp och höfter, möjligt att pillerna jag käkar gör nytta.
Ska ta en tvätt och oljebyte någon av de närmaste dagarna sen får jag väl testa en 10-milatur och se hur det känns, men hoppet börjar iaf återvända :)

Rullade iofs lite trögt när jag ledde ut och in den i garaget, men det beror nog på att däcken har tappat lite luft under det långa uppehållet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Varmköra, upp i soffan och en mycket kort runda på garageplan och det verkar faktiskt funka med både kropp och höfter, möjligt att pillerna jag käkar gör nytta.
Låter som de där mirakelpillrena man kunde köpa för några år sen och ha i tanken, som skulle sänka förbrukningen till hälften. ;-)

Bra att både du och den gamla ödlan verkar i form!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#18 Inlägg av Akademikern »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varmköra, upp i soffan och en mycket kort runda på garageplan och det verkar faktiskt funka med både kropp och höfter, möjligt att pillerna jag käkar gör nytta.
Låter som de där mirakelpillrena man kunde köpa för några år sen och ha i tanken, som skulle sänka förbrukningen till hälften. ;-)

Bra att både du och den gamla ödlan verkar i form!
Vågar knappt tänka på vad den "gamle ödlan" är för nåt...
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#19 Inlägg av HondaHasse »

Akademikern skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varmköra, upp i soffan och en mycket kort runda på garageplan och det verkar faktiskt funka med både kropp och höfter, möjligt att pillerna jag käkar gör nytta.
Låter som de där mirakelpillrena man kunde köpa för några år sen och ha i tanken, som skulle sänka förbrukningen till hälften. ;-)

Bra att både du och den gamla ödlan verkar i form!
Vågar knappt tänka på vad den "gamle ödlan" är för nåt...
Det är ju hojen. "Tyrannosaurus" är alltså namnet på hojen inte på gubben som kör :wink:

Hoppas att vi får se "Tyrannosaurus" till träffen!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varmköra, upp i soffan och en mycket kort runda på garageplan och det verkar faktiskt funka med både kropp och höfter, möjligt att pillerna jag käkar gör nytta.
Låter som de där mirakelpillrena man kunde köpa för några år sen och ha i tanken, som skulle sänka förbrukningen till hälften. ;-)
Inga mirakelpiller utan vanligt hederligt dopamin eftersom mina kära kropp inte vill producera det längre eller iaf inte i tillräcklig mängd vilket resulterar i att den inte gör som jag vill utan lever sitt eget lilla liv :?
Akademikern skrev:Vågar knappt tänka på vad den "gamle ödlan" är för nåt...
Det kanske du får se på VFR-Träffen :twisted:

För långsam på tangenterna igen. :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#21 Inlägg av Mister »

HondaHasse skrev:
Hoppas att vi får se "Tyrannosaurus" till träffen!
jupp...och körandes denna gång oxå :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Akademikern skrev:Vågar knappt tänka på vad den "gamle ödlan" är för nåt...
Vilka snuskiga tankar du har då! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

Dags att uppdatera min egen tråd.

Kom precis upp från garaget. Höger handtagsomkopplare bytt till en utan glapp och mindre grådaskig än den gamla. Att texten på knapparna är gul kan jag nog leva med (kommer från VF1000F2 eller om det var CBX750F), skit samma, den ser helt ok ut, smälter in, passar och glappar inte och det var huvudsaken. Kabeln var iofs lite längre men den kunde jag gömma bland dom andra kablarna i runt kåpfästet.

Det gick väl hyfsat smärtfritt. Att jag fick plocka bort kåpan, lysena, säkringshållaren, ljusreläerna, mätarna och höger styrhalva bjuder jag på. Jag hoppades att slippa ta av tanken, men det måste jag ändå eftersom justermånen på gasvajern inte räckte till uppe vid handtaget. Omkopplaren är väl lite annorlunda förutom det rent visuella så spelet i gasvajern försvann med för trög gas (ofrivillig semestergas) som följd. Så jag måste ner och justera på gasarna. Hoppas jag slipper riva av luftburken, men jag har mina tvivel att jag kommer åt utan den åtgärden.

Nästa steg är nya reläer (beställda), fanns inte hemma på Mekonomen, konstigt, vanliga enkla slutande dubbelreläer. Ville helst ha Hella, men då får jag vänta 2-3 veckor :roll:
Tänkte fixa kablarna (dom gamla reläerna var 7-poliga med invändig sammanlänkning, men sånt finns inte längre utan numera är allt 8-poligt), men givetvis låg mina kabelverktyg hemma så det får anstå till imorgon. Att det är lite mer jobb med kablarna beror på att jag var überseriös när jag byggde reläsystemet och använde riktiga stickdosor till anslutningarna istället för vanliga enkla kabelskor.

Steget efter det är att fixa vänster sida, men det ska finlödas lite vilket jag tar hjälp med av en polare som är f.d. Televerkare (kan löda m.a.o.) eftersom jag inte klarar sånt.
Jag använder nämligen undre halvan av min gamla omkopplare som har alla funktioner för positionsljus och automatiska blinkers och överdelen från något europeiskt (VF1000F2 eller CBX750F). Blev det gult på höger sida ska det vara gult även på vänster (nej jag byter inte för färgen, utan det var glapp även där).

Därefter är det meningen att det borde börja likna klart. Passar på att byta glödisar i mätarna när jag ändå har dom borta för det börjar lysa dåligt nu med 20+ år gamla glödisar. Ingen har gått, men det lyser lite klent och med min "tur" skulle det inte förvåna mig ifall dom går så fort jag har satt ihop allt. Ska se om jag hittar några diodlampor som passar.

Sen ska det startas och skrämmas gamla damer, barn och hundar med V4-toner "from hell" :twisted:
På tal om det så måste jag fixa någon slags dB-killer för i år ska den besiktas och det är första gången med nya dämpen, som iofs låter mindre illa (läs, skränig) än den gamla, men den gamla hade jag en skittyst extrainsats till som gjorde att hojen gick som en påse skit, men tyst blev den :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Sen ska det startas och skrämmas gamla damer, barn och hundar med V4-toner "from hell" :twisted:
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

Så... nu har jag tagit av tanken, luftburken och förgasarna... :roll: Var det någon som sa att det var vår och hojsäsong?. Vi ses till midsommar... Kanske...

Nej så jävligt är det faktiskt inte. Men det var väldigt nära att jag fick riva av förgasarna och då hade det stämt. Skulle justera gasvajern, inget stämde och den hoppade av hela tiden, felet visade sig vara att fästet var böjt och att komma åt det är ingen lek men det gick till slut med diverse verktyg, polygrip, lång skruvmejsel, hammare mm.
Justermuttern var i sitt slappaste läge och ändå var det inget spel... Vad göra? Flytta muttern nedanför... Jo det gick till slut. Fästet är fortfarande böjt, men nu linar det iaf.

Efter flera timmar och många ord som inte passar att skriva ut i ett öppet forum så sitter nu alla vajrar på plats och luftburken är återmonterad. Sen ruttnade jag... Jag tänkte åka hoj kommande helg men det verkar skita sig. Det var bara idag jag hade tid att skruva och det tog alldeles för lång tid för att göra något som borde ta max 30 minuter. Jag hade tänkt åka och köpa batteri mm. Men icke sa Nicke, när jag var klar var allt stängt. Reläerna som skulle monteras låg dessutom i tryggt förvar hemma.
Är det någon som kan stava till s-t-r-u-l? Jag kan! :evil:

Byta lampor i mätaren var också bara att glömma... Tog ur en för att titta = Special special... Så dom får sitta tills dom går.

Återkommer med mer uppdatering nästa vecka. Tiden går, säsongen också och hojen står :cEvil:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Tyrannosaurus

#26 Inlägg av Donner »

Hehe ja när handtaget säger stopp så är det stopp, det hjälper inte att vrida rullen ännu mer och böja fästen :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Tyrannosaurus

#27 Inlägg av Tommy Gsson »

Låter väl som ett ypperligt tillfälle att uppdatera cykelbeståndet, som du har funderat på. :)
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:Låter väl som ett ypperligt tillfälle att uppdatera cykelbeståndet, som du har funderat på. :)
T.
Har jag? Nänä, nu ska den fan ihop :twisted: :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

Leta elfel är alltid nästan lika "intressant".

Köpte två nya fina reläer som jag efter idogt letande hittade på Autoherba (eller vad dom heter numera) och dom hade t.o.m. riktiga Hella reläer trots att KGK sa att dom var slut och att det var 3 veckors leveranstid.

Nåja, hem och monterade reläerna glad i hågen. Sätta ihop, koppla och... Tji ljus... Men VAFAAAAAAAAAAAAAAAA..............!!!!!!!!!!!
Jag visste att jag hade mätt upp allt tidigare och att det var ok. Men men, nu jävlar ska det dubbelkollas och trippelkollas, jag bara SKA bara hitta felet!
- Huvudström fram till reläerna? Ok = Säkringarna hela och inga kabelbrott.
- Jord? Ok.
- Matarström från styret? Ok.
- Ur med glödlampan och testar både hel och halv direkt på batteriet? Ok.
- Testlampa på H4 kontaktstyckena, både hel, halv och jord? Ok.
- Skifta reläerna i alla tänkbara kombinationer? Ingen skillnad = Inget fel på de gamla reläerna.
- I med glödlampan och koppla kontaktstycket? Död! GAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!!!

Alltså... Ström finns, jord finns, säkringarna är hela, lampan är hel och reläerna är hela, men det lyser inte... De ni! Lös det den som kan? :twisted:

Börjar knacka och vicka på allt... Vänta, det blinkade ju till... Vickar lite mer och känner på H4 kontaktstycket, det lyser lite längre men inte stabilt och slockar snabbt igen.
Loss med kontaktstycket från lampan, är det inte en lite ojämn kant på ena sidan? Jo det har ju smält, kontaktblecken sitter kvar så det räcker när jag använder testlampan men det räcker inte för att ge H4 glödisen kontakt.

Jaha ja ja ok... Tillbaka till Autoherba, lämna tillbaka reläerna, mina var ju hela och istället köpa ett par H4 kontaktstycken. Jag byter båda när jag ändå håller på trots att det andra VERKAR vara felfritt, men fan vet!
Det var alltså ett fel, men det var ingen lek att hitta. Hur som... Imorgon ska skiten ihop! :twisted: :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tyrannosaurus

#30 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Leta elfel är alltid nästan lika "intressant".

Köpte två nya fina reläer som jag efter idogt letande hittade på Autoherba (eller vad dom heter numera) och dom hade t.o.m. riktiga Hella reläer trots att KGK sa att dom var slut och att det var 3 veckors leveranstid.

Nåja, hem och monterade reläerna glad i hågen. Sätta ihop, koppla och... Tji ljus... Men VAFAAAAAAAAAAAAAAAA..............!!!!!!!!!!!
Jag visste att jag hade mätt upp allt tidigare och att det var ok. Men men, nu jävlar ska det dubbelkollas och trippelkollas, jag bara SKA bara hitta felet!
- Huvudström fram till reläerna? Ok = Säkringarna hela och inga kabelbrott.
- Jord? Ok.
- Matarström från styret? Ok.
- Ur med glödlampan och testar både hel och halv direkt på batteriet? Ok.
- Testlampa på H4 kontaktstyckena, både hel, halv och jord? Ok.
- Skifta reläerna i alla tänkbara kombinationer? Ingen skillnad = Inget fel på de gamla reläerna.
- I med glödlampan och koppla kontaktstycket? Död! GAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!!!

Alltså... Ström finns, jord finns, säkringarna är hela, lampan är hel och reläerna är hela, men det lyser inte... De ni! Lös det den som kan? :twisted:

Börjar knacka och vicka på allt... Vänta, det blinkade ju till... Vickar lite mer och känner på H4 kontaktstycket, det lyser lite längre men inte stabilt och slockar snabbt igen.
Loss med kontaktstycket från lampan, är det inte en lite ojämn kant på ena sidan? Jo det har ju smält, kontaktblecken sitter kvar så det räcker när jag använder testlampan men det räcker inte för att ge H4 glödisen kontakt.

Jaha ja ja ok... Tillbaka till Autoherba, lämna tillbaka reläerna, mina var ju hela och istället köpa ett par H4 kontaktstycken. Jag byter båda när jag ändå håller på trots att det andra VERKAR vara felfritt, men fan vet!
Det var alltså ett fel, men det var ingen lek att hitta. Hur som... Imorgon ska skiten ihop! :twisted: :)
:lol: ursäkta att jag garvar lite diskret, men kan så sååå identifiera mig själv i det hela. Skönt att man vet om att man inte är ensam i "Morgans djungel" utan karta och kompass :)..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar