Tyrannosaurus

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#61 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Varför måste den vara så seg? Det är väl fler än denna bult som kommer att hålla motorn i ramen?
Förvisso, men jag vill inte att en enda bult släpper, det är inte är så bra väghållning på 80-talshojar ändå :wink:
Dessutom just den bakre nedre bulten på motorn är en av dom som har hårdast belastning.

Men "what do you know", Internet är vår vän. Googlade "bolt 10x370" och vad kommer upp? Motorbult Kawasaki Z1300 :D
Så, då ringer vi skroten, problemet kanske löst och den bör hålla med tanke på att den håller Z1300:s gigantiska motor på plats.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#62 Inlägg av adrian_vg »

Superlösning om det funkar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Tyrannosaurus

#63 Inlägg av M@rtini »

Grattis gamle man. :cPizza: :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#64 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Grattis gamle man. :cPizza: :wink:
+1!

Får det plats så många ljus på pizzaslajsen? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Tyrannosaurus

#65 Inlägg av Donner »

Grattis :banana
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Sv: Tyrannosaurus

#66 Inlägg av Jonher »

Grattis!
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#67 Inlägg av HondaHasse »

Grattis från Åsa o mig!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#68 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag får tacka! :D
Jag har varit off-line ett tag och bott i södra Norrlands inland (Kungsängen) i ca. två veckor och hjälpt Mija att fixa till källaren i hennes hus. Det är svårt att föreställa sig hur mycket skit man kan samla på sig i en liten villakällare (gubben som hade kåken innan, överlät allt till Mija efter att han hade tagit ner skylten) men nu är det rent.

Åså hojen ja...
På gång på gång, ska göras klar nu i veckan. Sen återstår det att se vad kroppen tycker. Om allt går bra så blir det träffåka med hoj i år istället för bilfusk och kanske en tur till VF/R Meet (anmäler mig när jag vet om det funkar).

Åså den eviga datorn med PC-BSD...
Felet visade sig vara:
1. Paj nätagg - Nytt, så det byttes på garantin.
2. Mina IDE => Sata adaptrar, med en ny Sata CD/DVD så gick det perfekt.
Men...
3. Dessa jävla nya moderkort eller processorer (Windows 8 ready) verkar vara låsta till nämnda OS och hindrar installation av annat, Windows XP vill inte alls = blåskärm när det är dags att skriva in serial-koden, och PC-BSD misslyckas och klagar på en 100 Mb partition som inte finns "warning: your core.img is unusually large. It won't fit in the embedding area."
Gissar att det är nåt i BIOS (kallas UEFI eller nåt numera) eller CMOS som måste stängas av eller rensas, men jag vet inte hur, sen lär det nog funka. Någon som har något tips och har jävlats med "Windows 8 ready grejer förr?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#69 Inlägg av adrian_vg »

Jag ska inte säga nåt om datorn. Jag ska inte. Jag. Ska. Inte. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#70 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag ska inte säga nåt om datorn. Jag ska inte. Jag. Ska. Inte. :mrgreen:
Såja såja :lol:
Nu är jag nästan 100 på att jag har hittat felet, det är en jävla massa nycklar (secure boot keys) som ligger i BIOS/UEFI-systemet. Problemet är snarast att jag är för novis för att våga ge mig på det och deleta, eller vad man nu ska göra med det, så jag inte sabbar nåt.

Antar att det har med "Windows 8 ready" att göra eftersom det står en massa text om "Windows(r)" och "Microsoft(r)" där. Det som retar mig är att Pyttemjuk ska ha sina tentakler överallt, även hos moderkort- (Asus) och processor- (AMD) tillverkare som dom inte ska ha med att göra egentligen.

Ska konsultera en polare som är duktig på datorer om det, men om du, Adrian (utan att garva eller retas :wink: ) har något tips på vad som sak ändras eller tas bort i BIOS/UEFI så tas det tacksamt emot.

Det här är moderkortet jag har http://www.asus.com/se/supportonly/A85X ... k_Download
De inställningar som verkar vara aktuella ligger i manualen under någon av följande:
> "Advanced" => "CPU Configuration" (sid. 2-17 - 2-18)
> "Advanced" => "SATA Configuration" (sid. 2-18)
> "Boot" => "CSM" (sid. 2-26 - 2-27)
> "Boot" => "Secure Boot" (sid. 2-27 - 2-29, det är här de nämnda nycklarna "PK", "KEK", "db" och "dbx" ligger)

Jaja, jag vet att jag kanske har skaffat mig bekymmer, men det är inte bara jag som får gröna utslag av Windows 8. Ta mig fan alla som jag har snackat med om datorer spyr i det närmaste över Windows 8 och vill helst inte ta i skiten med tång, inte ens dom som säljer det, även om dom naturligtvis tillägger att det är väldigt stabilt och bra i övrigt - Fan tro't :yada
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#71 Inlägg av adrian_vg »

Asus moderkort har rapporterats vara inte *nix-vänliga. Kan bli jobbigt att få din bsd edyl att funka ordentligt. Kan du byta det mot nåt annat, tex Gigabyte elker så?

Vi har ett stort antal Asusmaskiner på jobbet med CentOS installerat, men denna har ju ett Redhat-arv, så uefin är (brukar inte...) vara något problem.

Med bsd dock, tja, vågar inte uttala mig. Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tyrannosaurus

#72 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Jag ska inte säga nåt om datorn. Jag ska inte. Jag. Ska. Inte. :mrgreen:
Såja såja :lol:
Nu är jag nästan 100 på att jag har hittat felet, det är en jävla massa nycklar (secure boot keys) som ligger i BIOS/UEFI-systemet. Problemet är snarast att jag är för novis för att våga ge mig på det och deleta, eller vad man nu ska göra med det, så jag inte sabbar nåt.

Antar att det har med "Windows 8 ready" att göra eftersom det står en massa text om "Windows(r)" och "Microsoft(r)" där. Det som retar mig är att Pyttemjuk ska ha sina tentakler överallt, även hos moderkort- (Asus) och processor- (AMD) tillverkare som dom inte ska ha med att göra egentligen.

Ska konsultera en polare som är duktig på datorer om det, men om du, Adrian (utan att garva eller retas :wink: ) har något tips på vad som sak ändras eller tas bort i BIOS/UEFI så tas det tacksamt emot.

Det här är moderkortet jag har http://www.asus.com/se/supportonly/A85X ... k_Download
De inställningar som verkar vara aktuella ligger i manualen under någon av följande:
> "Advanced" => "CPU Configuration" (sid. 2-17 - 2-18)
> "Advanced" => "SATA Configuration" (sid. 2-18)
> "Boot" => "CSM" (sid. 2-26 - 2-27)
> "Boot" => "Secure Boot" (sid. 2-27 - 2-29, det är här de nämnda nycklarna "PK", "KEK", "db" och "dbx" ligger)

Jaja, jag vet att jag kanske har skaffat mig bekymmer, men det är inte bara jag som får gröna utslag av Windows 8. Ta mig fan alla som jag har snackat med om datorer spyr i det närmaste över Windows 8 och vill helst inte ta i skiten med tång, inte ens dom som säljer det, även om dom naturligtvis tillägger att det är väldigt stabilt och bra i övrigt - Fan tro't :yada
Det finns ju radikalare och betydligt enklare sätt att lösa ditt dilemma. https://www.komplett.se/microsoft-windo ... -se/629550 "Problem solved". Har åsså fått rådet av datanördpolare att inte ta i "8" ens med en rutten tång ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#73 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Asus moderkort har rapporterats vara inte *nix-vänliga. Kan bli jobbigt att få din bsd edyl att funka ordentligt. Kan du byta det mot nåt annat, tex Gigabyte elker så?

Vi har ett stort antal Asusmaskiner på jobbet med CentOS installerat, men denna har ju ett Redhat-arv, så uefin är (brukar inte...) vara något problem.

Med bsd dock, tja, vågar inte uttala mig. Sorry.
Får se, jag har fått ett löfte av Webhallen att ev. få byta moderkort eftersom dom klantade lite och slängde en del tillbehör när jag hade det på service (lämnade ju in allt eftersom jag inte visste var hårdvarufelet låg tidigare när det visade sig att nätagget var paj) och i det läget kan jag isf byta det mot ett Gigabyte-kort även om jag inte direkt ser fram emot att skruva isär burken igen.

Dom första burkarna jag försökte med hade Asrock-kort, men jag har sen fattat att Asrock och Asus nästan är samma sak.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#74 Inlägg av adrian_vg »

Kolla dock att det specifika Gigabyte-kortet är *nix-kompatibelt. Googla modellen och leta efter "linux compatibility" edyl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#75 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Kolla dock att det specifika Gigabyte-kortet är *nix-kompatibelt. Googla modellen och leta efter "linux compatibility" edyl.
Jag snackade med min polare som är duktig dataknutte och han blev mest frågande när jag nämnde att byta mitt Asus-kort mot ett Gigabyte och sa "varför då? Det är B-grejer, medan Asus är kvalitet".

Jag nämnde det där med *nix-kompatibelt och han menade att det är varken mer eller mindre kompatibelt än Asus och menar att det går att fixa om man bara stänger av nåt eller så.
Det enda är att jag inte vågar ge mig på och deleta grejer i BIOS på egen hand så jag inte sabbar nåt.

Jag börjar allt mer gissa att det är här felet ligger. Jag ska testa att ändra och se vad som händer för då deletar man iaf inget. Det är ju bara en inställning som kan återställas.

2.7.9 Security Boot
Allows you to configure the Windows® Secure Boot settings and manage its keys to protect
the system from unauthorized access and malwares during POST.

OS Type [Windows UEFI mode]
Allows you to select your installed operating system.

[Windows UEFI mode]
Executes the Microsoft® Secure Boot check. Only
select this option when booting on Windows® UEFI
mode or other Microsoft® Secure Boot compliant OS.

[Other OS]
Get the optimized function when booting on
Windows® non-UEFI mode, Windows® Vista/XP,
or other Microsoft® Secure Boot non-compliant
OS. Only on Windows® UEFI mode that Microsoft®
Secure Boot can function properly.


Den här inställningen står på "Windows UEFI mode" som standard, men det är lite knepigt att fatta vad dom menar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar