Alexander01 - Ny medlem

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#91 Inlägg av Alexander01 »

AutoArt skrev:Grattis! Hoppas själv vara där snart. Bara jag hittar nån att övningsköra med så... :shock: *host host*
Jag hade 4 st handledare, men vart ändå tvungen att övningsköra via en skola :wink:
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#92 Inlägg av StigH »

Alexander01 skrev:Jag hade 4 st handledare, men vart ändå tvungen att övningsköra via en skola :wink:
Generellt sett, är det nog ändå en bra lösning, trafikskolorna filar bort "dåliga vanor" man kan ha lärt sig och de vet vad inspektörerna brukar koncentrera sig på.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#93 Inlägg av Alexander01 »

StigH skrev:
Alexander01 skrev:Jag hade 4 st handledare, men vart ändå tvungen att övningsköra via en skola :wink:
Generellt sett, är det nog ändå en bra lösning, trafikskolorna filar bort "dåliga vanor" man kan ha lärt sig och de vet vad inspektörerna brukar koncentrera sig på.
Fakturan från trafikskolan kom idag. Ångrar inte en enda debiterad krona.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
AutoArt
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 16, 2010 23:49
Ort: Gävle

#94 Inlägg av AutoArt »

Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...
VFR 800 FI -00

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#95 Inlägg av Akademikern »

Inbromsningar i kurvor ingår inte i vägverkets test, så det lärs inte ut. Men SMC har KNIX och BKK kurser du kan gå när du fått ditt kort.

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#96 Inlägg av StigH »

Akademikern skrev:Inbromsningar i kurvor ingår inte i vägverkets test, så det lärs inte ut. Men SMC har KNIX och BKK kurser du kan gå när du fått ditt kort.
Som jag skrivit tidigare.
Vad du fått är ett bevis på att du lärt dig grunderna i mc-åkandet och kan framföra hojen någorlunda trafiksäkert..
Nu är det upp till dig att vidareutbilda dig på det som är lite mer avancerat än att cruisa fram i 70-80 på rakväg och kunna stanna utan att välta.. :lol:
Vi som har en Goldwing (också..) och kör med passagerare vet vad det innebär..
Se på alla smågossar med nytaget B-kort som ska stajla för alla 7 kompisarna i bilen, det är dom du läser om i tidningarna på måndagen.
Gasa är enkelt - bromsa rätt är svårt.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#97 Inlägg av Mister »

AutoArt skrev:Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...
Man ska inte bromsar i kurvor, man gasar. :wink:

Kan även starkt rekommendera den här boken som lite kvällslektyr nu när det börjar bli kallt. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0965045021

Där står en del matnyttigt :)

Får gratta trådstartarn till kortet oxå! Btw, körde du upp med Viffern?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#98 Inlägg av Alexander01 »

Mister skrev:
AutoArt skrev:Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...
Man ska inte bromsar i kurvor, man gasar. :wink:

Kan även starkt rekommendera den här boken som lite kvällslektyr nu när det börjar bli kallt. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0965045021

Där står en del matnyttigt :)

Får gratta trådstartarn till kortet oxå! Btw, körde du upp med Viffern?
Nej, det vart en Hornet istället :wink:

En klok kollega sa till mig i torsdags: "Grattis till kortet, nu kan du fortsätta övningsköra på egen hand :D "
VFR750F - 89' (svart)

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#99 Inlägg av Alexander01 »

AutoArt skrev:Jag går också på en körskola, men där fokuserar man mest på att ta sig fram i promenadhastighet. Jag skulle vilja komma upp i hastighet lite mer för att träna på inbromsningar i kurvor osv. Det är iaf vad jag har hört kan vara nyttigt...
Det verkar skilja en hel del mellan skolor.. På min förta lektion fick jag lära mig bromsa hårt på en grusväg från 70 och 90, sen tyckte läraren att jag skulle få initiera en framhjulslåsning vid bromsning från 70 och lära mig häva den effektivt. Det var läskigt, men ack så nyttigt.. Vi har kört mycket kurviga vägar + stadskörning, banorna kom på slutet, max 4 timmar sammantaget på krypen + högfart. Vi tränade aldrig bromsningarna på banan.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
AutoArt
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 16, 2010 23:49
Ort: Gävle

#100 Inlägg av AutoArt »

Alldeles riktigt, StigH. Jag kan garantera dig och alla andra att jag kommer att dyka upp på alla möjliga kurser och bankörningar, för min egen och alla andra trafikanters skull. :)

Tack för tipset, Mister. De ska vi kolla upp!! :)

Idag fixade jag teorin iaf. En god bit på väg! :D
VFR 800 FI -00

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#101 Inlägg av Alexander01 »

Funderar på att sälja VFR:en för att skaffa en Blackbird. Hittade ett riktigt fint svart ex i Umeå, årsm. 2007 som har gått 1800 mil.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Hond ... m?ca=2&w=1

Har dock lite funderationer om det är läge att köpa nu, eftersom det kan bli svårt att göra sig av med VFR:en. Bör man istället vänta till våren?
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#102 Inlägg av adrian_vg »

AutoArt skrev:Idag fixade jag teorin iaf. En god bit på väg! :D
Grattis!

Alexander01 skrev:Funderar på att sälja VFR:en för att skaffa en Blackbird. Hittade ett riktigt fint svart ex i Umeå, årsm. 2007 som har gått 1800 mil.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Hond ... m?ca=2&w=1

Har dock lite funderationer om det är läge att köpa nu, eftersom det kan bli svårt att göra sig av med VFR:en. Bör man istället vänta till våren?
Jag har inte fått min grönviffer såld än. Vännerna IRL mumlar nåt om ca 15kkr. Viffrarna på Blocket har legat där i månader nu. Dra dina egna slutsatser. :?

Jag kommer att vänta till sen vinter/tidig vår innan jag försöker lite mer allvarligt med grönviffern. Sälja för 15-20kkr kommer inte på fråga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#103 Inlägg av Alexander01 »

Det blir iaf en Blackbird '07. Har provat ett stort antal sporttouringhojar i helgen, men Blackbirden spöade allihopa på dom flesta punkterna.
VFR750F - 89' (svart)

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#104 Inlägg av Alexander01 »

VFR:n hittade en ny lycklig ägare från Piteå i helgen :wink:
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#105 Inlägg av HondaVFR »

Jag är den lycklige ägaren :)
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Skriv svar