Alexander01 - Ny medlem

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#46 Inlägg av Alexander01 »

Klarade lågfartsbanan idag (sammanlagt 3 ggr) med VFR:n. Det går, men allt måste klaffa.
Har nu som mål att köra upp med VFR:n, låter tjurigt, men det ska gå..
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#47 Inlägg av Rerun »

:tummenupp
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

Alexander01 skrev:Klarade lågfartsbanan idag (sammanlagt 3 ggr) med VFR:n. Det går, men allt måste klaffa.
Har nu som mål att köra upp med VFR:n, låter tjurigt, men det ska gå..
Är du säker på att du inte ska gära det lite enklare för dig? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#49 Inlägg av Mister »

Gott!

Med träning går det mesta.

Kom och tänka på en äldre tråd samt där en viss dubbear visade sin skicklighet mot skeptikerna

http://www.youtube.com/watch?v=54K8HT4T6LQ
http://www.youtube.com/watch?v=a-ocdRm5nJs

Tråden har du här: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2698

Lycka till :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Kom och tänka på en äldre tråd samt där en viss dubbear visade sin skicklighet mot skeptikerna
Skeptiker, tänker du på moi? :roll: :wink:

Alla mina tidigare viffrar, den från 1990 och den från 1997, har varit ganska topptunga jmfm den nuvarande 00:an jag har. Det är det jag grundar mitt tyckande på. Tycker vidare att 00:ans chassi är hur stabilt som helst att köra sakta med. Det som med 97:an tidigare varit ganska vingligt, svårt och klumpigt, är med 00:an en barnlek.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#51 Inlägg av Alexander01 »

Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....

Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#52 Inlägg av Mister »

Alexander01 skrev:Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....

Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
Nope, däck har inte mycket att göra på lågfarten. Det är kontroll som fixar biffen... och en del träning ska tilläggas :P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#53 Inlägg av Alexander01 »

Mister skrev:
Alexander01 skrev:Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....

Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
Nope, däck har inte mycket att göra på lågfarten. Det är kontroll som fixar biffen... och en del träning ska tilläggas :P
Ok, tack.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#54 Inlägg av Mister »

Alexander01 skrev:
Mister skrev:
Alexander01 skrev:Gick sämre idag, klarade banan endast 1 gång på 1.5 timmes körning....

Jag har en ordentlig touringplatta på bakdäcket, funderar om det kan försämra lågfartsegenskaperna?? Teoretiskt borde det bli svårare att kunna balansera cykeln, eller har jag helt fel?
Nope, däck har inte mycket att göra på lågfarten. Det är kontroll som fixar biffen... och en del träning ska tilläggas :P
Ok, tack.
Var handledare åt en kille förra året, han blev oehört skicklig på just lågfarten,med olika motorcyklar och olika förutsättningar, men han nötte den också ett antal timmar.

VFRén testade jag pga detta och det var inte helt lätt ska väl tilläggas.. :oops: :lol:

Edit: Ett tips för att underlätta att hålla balansen är att lyfta blicken, tittar man i backen desto svårare är det. Nu har jag iofs inte sett er köra, men det brukar många gånger hänga på var man har blicken när det gäller kontroll.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#55 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Edit: Ett tips för att underlätta att hålla balansen är att lyfta blicken, tittar man i backen desto svårare är det. Nu har jag iofs inte sett er köra, men det brukar många gånger hänga på var man har blicken när det gäller kontroll.
Blicken ja. En reflektion jag gjort som instruktör(saspirant) på SMC:s Knixkurser är att på körskola går man för att klara lappen, sen för att lära sig att faktiskt köra sin mc, går man på exvis en SMC Knixkurs.

Med det sagt, blicken/"blickkontroll" är det viktigaste du någonsin kan tillägna dig som motorcyklist!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#56 Inlägg av Ronny »

som paralell kan jag berätta vad som dök upp när jag hade uppkörning.
Eh chopper-stukad hd med förlängd framgaffel,dock ingen sånndär 3-meters-grejj,men tämeligen lång var den.
Frågade killen som hade den om han övat mycke på lågfartsdelen,vilket han inte ens testa förut.
-Jahadu,lycka till då sa jag.
Han hade 9 fotningar på den delen-Klarade kortet.
Snackade med killen på vägverket efteråt,och han gjorde bedömningen på vilken typ av hojj man kör.
Och att göra "bara" 9 fotningar med dendär kryssaren i lågfartsbanan tyckte han var bra gjort.

Det gäller o ha en förstående uppkörnings-gubbe ibland
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#57 Inlägg av Alexander01 »

Ronny skrev:som paralell kan jag berätta vad som dök upp när jag hade uppkörning.
Eh chopper-stukad hd med förlängd framgaffel,dock ingen sånndär 3-meters-grejj,men tämeligen lång var den.
Frågade killen som hade den om han övat mycke på lågfartsdelen,vilket han inte ens testa förut.
-Jahadu,lycka till då sa jag.
Han hade 9 fotningar på den delen-Klarade kortet.
Snackade med killen på vägverket efteråt,och han gjorde bedömningen på vilken typ av hojj man kör.
Och att göra "bara" 9 fotningar med dendär kryssaren i lågfartsbanan tyckte han var bra gjort.

Det gäller o ha en förstående uppkörnings-gubbe ibland
Den där banan är inte byggd för att man ska kunna klara den med vilken cykel som helst utan fotningar. Uppriktigt sagt förstår jag inte meningen att kunna balansera cykeln i 1-2 km/t utan att kunna sätta ner foten när det behövs - är det cirkuskonster man ska hålla på med? Nu klarar jag banan med polarens streetfighter utan några som helst problem.
Men det känns att prioriteringen i MC-utbildningen läggs på fel saker. Jag anser att mer tid skall läggas på att lära ut t ex bromsteknik vid olika underlag, kurvteknik osv. Majoriteten av mina MC-burna bekanta tycker att lågfartsbanan är den del av provet, som tar längst tid att behärska.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#58 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:En reflektion jag gjort som instruktör(saspirant) på SMC:s Knixkurser är att på körskola går man för att klara lappen, sen för att lära sig att faktiskt köra sin mc, går man på exvis en SMC Knixkurs.!
Alzheimern har ännu inte satt in (så myckat iaf..) men jag minns att det var ungefär vad min uppkörningsman sa när jag klarat kortet.. (60-talet..!)
- Tro inte att du kan köra nu, du har bara klarat uppkörningen. Om ett par år så börjar du kunna lite.
Så rätt han hade.. :roll:
"Tjöra" innebär ju så oändligt mycket mera än att enbart kunna "styra rätt" och att hålla balansen.. :P
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#59 Inlägg av Akademikern »

Jag måste hålla med Adrian, att du fixar lågfatrsbanan på en VFR är imponerande, men varför göra det svårt för dig? Det finns bättre balanserade hojar med bättre styrradie...
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#60 Inlägg av Alexander01 »

Akademikern skrev:Jag måste hålla med Adrian, att du fixar lågfatrsbanan på en VFR är imponerande, men varför göra det svårt för dig? Det finns bättre balanserade hojar med bättre styrradie...
Det börjar luta mer och mer mot att köra upp med en CB1000R :wink:
VFR750F - 89' (svart)

Skriv svar