Blåviffer

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#106 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:frun?;-) :shock: hon är allt ganska civiliserad :D
Hojen! :lol: Är det inte en sån där V-twin på tvären?

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CM400. Vildsvinet; http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CX_series. Tog fel på en bokstav. :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#107 Inlägg av Blåviffer »

Väldans vad ni kluddar i min tråd. Fast det är bara roligt :lol:

Nu har jag provkört pannan och jag hade ett leende på läpparna som blev större ju längre jag körde. Härligt ljud och bra drag i motorn. Bakom rutan i uppfällt läge var det däremot inget drag. Öppen hjälm hade inte varit några problem! Ändå var den riktigt smidig - när den väl rullade. För det är väl enda kritiken jag hade. När den står still kommer den alltid vara ett tungt fetto. Fast jag kan nog leva med det så det blir troligtvis en "investering" till våren 8). Fast min viffer behåller jag nog också...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#108 Inlägg av Blåviffer »

Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Blåviffer

#109 Inlägg av Seth »

Blåviffer skrev:Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
de har kvar cx'en sett den med på nån mässa för inte så länge sen om inte mitt minne sviker mig tror det var på mc mässan i Gbg
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#110 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
Inte direkt. 8-)

Kolla http://www.blocket.se/hela_sverige?q=cx ... &l=0&md=th.

Modellen sägs nu vara närmast outslitlig. Vad sägs om hydrauliska ventiler och kardan? Inte att fnysa åt som förstahoj när ekonomin är tungrodd. För tio papp får du en fin CX! Går antagligen att få billigare, det är trots allt en gammal modell. Turbomodellen är intressant, men kanske inte en speciellt bra övningskörningshoj. :lol:

CX500C, custom för ekonomiskt lagda och utan prestige; http://www.blocket.se/gavleborg/Tva_sty ... ?ca=10&w=3.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Blåviffer

#111 Inlägg av arvikathomas »

adrian_vg skrev:
arvikathomas skrev:frun?;-) :shock: hon är allt ganska civiliserad :D
Hojen! :lol: Är det inte en sån där V-twin på tvären?

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CM400. Vildsvinet; http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CX_series. Tog fel på en bokstav. :oops:
Det är nog CX500 du tänker på, den här har parallelltwin på 43 hk. Nu står den i garaget :D
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#112 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
Inte direkt. 8-)

Kolla http://www.blocket.se/hela_sverige?q=cx ... &l=0&md=th.

Modellen sägs nu vara närmast outslitlig. Vad sägs om hydrauliska ventiler och kardan? Inte att fnysa åt som förstahoj när ekonomin är tungrodd. För tio papp får du en fin CX! Går antagligen att få billigare, det är trots allt en gammal modell. Turbomodellen är intressant, men kanske inte en speciellt bra övningskörningshoj. :lol:

CX500C, custom för ekonomiskt lagda och utan prestige; http://www.blocket.se/gavleborg/Tva_sty ... ?ca=10&w=3.
Jag räknade till en turbo 8) På bytbil.se såg jag ingen. De utan turbo verkar ju vara vanligare men jag kan inte påminna mig om att ha sett ens de utan turbo ute i trafik heller och det tycker jag är ett tecken på att den inte är så vanlig. Eller?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#113 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:De utan turbo verkar ju vara vanligare men jag kan inte påminna mig om att ha sett ens de utan turbo ute i trafik heller och det tycker jag är ett tecken på att den inte är så vanlig. Eller?
Tror jag såg en CX500 Turbo på en mässa en gång. Aldrig ute i trafik. En Yamaha 550 turbo såg jag på Knix en gång, en riktig maskin alltså, som kördes på allmän väg. Turbohojar är ovanliga i trafik. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#114 Inlägg av Blåviffer »

Imorgon fanns det chans till att köra viffer i jobbärende. 2*10 fina mil på en dag. Då är det är självklart att det ska bli regn :| Ska visst sluta tidigt på morgontimmarna men jag har mina tvivel. Blött lär det vara iallafall. Jaja, får väl bli nånting i helgen istället. Gäller att passa på att köra så mycket som möjligt innan den kalla säsongen börjar...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#115 Inlägg av Blåviffer »

Blev en runda idag söndag. Dagen med sämsta vädret i helgen men klart skön runda ändå. Lite duggregn avskräcker inte. Blev dryga 15 mil med ett stop hos morsan i KBA för kaffe. Kan rekommendera alla att ta en runda Lygnern runt, nära Kungsbacka. Fantastiskt fin kurvig väg i vackert landskap. Nära Fotskäl finns det dessutom ett fint fik där det brukar vara trångt med mc-folk som tar en glass i solen. Idag var det dock dåligt med både motorcyklar och sol...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#116 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Blev en runda idag söndag. Dagen med sämsta vädret i helgen men klart skön runda ändå. Lite duggregn avskräcker inte. Blev dryga 15 mil med ett stop hos morsan i KBA för kaffe. Kan rekommendera alla att ta en runda Lygnern runt, nära Kungsbacka. Fantastiskt fin kurvig väg i vackert landskap. Nära Fotskäl finns det dessutom ett fint fik där det brukar vara trångt med mc-folk som tar en glass i solen. Idag var det dock dåligt med både motorcyklar och sol...
Det är alltid en bra dag för en mc-tur, oavsett väder!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#117 Inlägg av Blåviffer »

Hej allihopa

Nu var det väldigt väldigt längesen jag var inne och skrev något. Fast som läget e nu kanske det är dags för en liten uppdatering. Efter mycket vånda, testande av den ena efter andra hojen, funderande och ältande så beslutade jag mig slutligen för att ta en paus får viffern. I helgen byttes ögonstenen in mot en fullkittad Super Teneré som passar mycket bättre för den typen av körning jag vill ägna mig åt nu. Gärna långt, ofta i sämre väder på sämre vägar. Detta klarar Tenerén jäkligt bra. Det funkar inte på viffern, iallafall inte med min kropp (mest knäna). Fast jag kallar det paus för jag hoppas nån gång lite längre fram att det skall stå en i garaget igen, för att köra lite mindre busturer. Fast den kommer då troligen ha sällskap av minst en hoj till.

Jag räknar med att jag kommer kika lite i forumet även i fortsättningen. En viffer är ju ändå alltid en viffer men just nu känns det som ett förhållande där gnistan finns men det ändå inte vill funka rent praktiskt :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Blåviffer

#118 Inlägg av Conseal »

Trist.. Crossrunner och crosstourer är också viffrar ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Blåviffer

#119 Inlägg av Jimmy.S »

Vet hur det är.... fast för min del var det framförallt nacken som inte klarade viffern :(

Tenerén är en fin hoj, tror du kommer bli nöjd :)

Edit:
Förresten är det en 1200 eller den gamle 750: du har skaffat?

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#120 Inlägg av Blåviffer »

Jimmy.S skrev:Vet hur det är.... fast för min del var det framförallt nacken som inte klarade viffern :(

Tenerén är en fin hoj, tror du kommer bli nöjd :)

Edit:
Förresten är det en 1200 eller den gamle 750: du har skaffat?
Det beror väl antagligen lite på hur man är byggd var och om det blir obekvämt på VFR:en...Jo, jag tror jag blir nöjd med bytet. Det är den nya, 1200:an, som jag har. Har bara kört runt 25 mil än så jag har inte riktigt vant mig än. Jag antar att du trivs på din XL? Det är ju en lite liknande typ av hoj. Ska jag säga nåt negativt om den så är det att det hade inte gjort nåt om den kunnat banta typ 25-30 kg. Den är lite tung att flytta utan motor, speciellt som jag inte är så lång...

@Conseal: Jo, crosstourer hade möjligen kunnat vara ett alternativ även om jag inte provkört den. De är snyggare, har en V4 men sägs inte vara fullt så duglig på grus/terräng. Fast jag gissar att det kommer bli 80-90 % asfalt så det kanske inte gör så mycket. Dock så finns den bara från -12 och en med motsvarande utrustning hade nog kostat 30-40 kkr mer vilket är ett starkt argument mot...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Skriv svar