Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Väldans vad ni kluddar i min tråd. Fast det är bara roligt
Nu har jag provkört pannan och jag hade ett leende på läpparna som blev större ju längre jag körde. Härligt ljud och bra drag i motorn. Bakom rutan i uppfällt läge var det däremot inget drag. Öppen hjälm hade inte varit några problem! Ändå var den riktigt smidig - när den väl rullade. För det är väl enda kritiken jag hade. När den står still kommer den alltid vara ett tungt fetto. Fast jag kan nog leva med det så det blir troligtvis en "investering" till våren . Fast min viffer behåller jag nog också...
Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
Blåviffer skrev:Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
de har kvar cx'en sett den med på nån mässa för inte så länge sen om inte mitt minne sviker mig tror det var på mc mässan i Gbg
Blåviffer skrev:Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
Modellen sägs nu vara närmast outslitlig. Vad sägs om hydrauliska ventiler och kardan? Inte att fnysa åt som förstahoj när ekonomin är tungrodd. För tio papp får du en fin CX! Går antagligen att få billigare, det är trots allt en gammal modell. Turbomodellen är intressant, men kanske inte en speciellt bra övningskörningshoj.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Blåviffer skrev:Btw, CX-arna är ju lite roliga fast rätt ovanliga va. Speciellt CX500 turbo. Den enda jag sett har Verktygsboden här i stan haft för att illustrera sitt genomskinliga tält för MC-förvaring. Var ett tag sen jag var där nu så jag vet inte om den är kvar.
Modellen sägs nu vara närmast outslitlig. Vad sägs om hydrauliska ventiler och kardan? Inte att fnysa åt som förstahoj när ekonomin är tungrodd. För tio papp får du en fin CX! Går antagligen att få billigare, det är trots allt en gammal modell. Turbomodellen är intressant, men kanske inte en speciellt bra övningskörningshoj.
Jag räknade till en turbo På bytbil.se såg jag ingen. De utan turbo verkar ju vara vanligare men jag kan inte påminna mig om att ha sett ens de utan turbo ute i trafik heller och det tycker jag är ett tecken på att den inte är så vanlig. Eller?
Blåviffer skrev:De utan turbo verkar ju vara vanligare men jag kan inte påminna mig om att ha sett ens de utan turbo ute i trafik heller och det tycker jag är ett tecken på att den inte är så vanlig. Eller?
Tror jag såg en CX500 Turbo på en mässa en gång. Aldrig ute i trafik. En Yamaha 550 turbo såg jag på Knix en gång, en riktig maskin alltså, som kördes på allmän väg. Turbohojar är ovanliga i trafik.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Imorgon fanns det chans till att köra viffer i jobbärende. 2*10 fina mil på en dag. Då är det är självklart att det ska bli regn Ska visst sluta tidigt på morgontimmarna men jag har mina tvivel. Blött lär det vara iallafall. Jaja, får väl bli nånting i helgen istället. Gäller att passa på att köra så mycket som möjligt innan den kalla säsongen börjar...
Blev en runda idag söndag. Dagen med sämsta vädret i helgen men klart skön runda ändå. Lite duggregn avskräcker inte. Blev dryga 15 mil med ett stop hos morsan i KBA för kaffe. Kan rekommendera alla att ta en runda Lygnern runt, nära Kungsbacka. Fantastiskt fin kurvig väg i vackert landskap. Nära Fotskäl finns det dessutom ett fint fik där det brukar vara trångt med mc-folk som tar en glass i solen. Idag var det dock dåligt med både motorcyklar och sol...
Blåviffer skrev:Blev en runda idag söndag. Dagen med sämsta vädret i helgen men klart skön runda ändå. Lite duggregn avskräcker inte. Blev dryga 15 mil med ett stop hos morsan i KBA för kaffe. Kan rekommendera alla att ta en runda Lygnern runt, nära Kungsbacka. Fantastiskt fin kurvig väg i vackert landskap. Nära Fotskäl finns det dessutom ett fint fik där det brukar vara trångt med mc-folk som tar en glass i solen. Idag var det dock dåligt med både motorcyklar och sol...
Det är alltid en bra dag för en mc-tur, oavsett väder!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nu var det väldigt väldigt längesen jag var inne och skrev något. Fast som läget e nu kanske det är dags för en liten uppdatering. Efter mycket vånda, testande av den ena efter andra hojen, funderande och ältande så beslutade jag mig slutligen för att ta en paus får viffern. I helgen byttes ögonstenen in mot en fullkittad Super Teneré som passar mycket bättre för den typen av körning jag vill ägna mig åt nu. Gärna långt, ofta i sämre väder på sämre vägar. Detta klarar Tenerén jäkligt bra. Det funkar inte på viffern, iallafall inte med min kropp (mest knäna). Fast jag kallar det paus för jag hoppas nån gång lite längre fram att det skall stå en i garaget igen, för att köra lite mindre busturer. Fast den kommer då troligen ha sällskap av minst en hoj till.
Jag räknar med att jag kommer kika lite i forumet även i fortsättningen. En viffer är ju ändå alltid en viffer men just nu känns det som ett förhållande där gnistan finns men det ändå inte vill funka rent praktiskt
Jimmy.S skrev:Vet hur det är.... fast för min del var det framförallt nacken som inte klarade viffern
Tenerén är en fin hoj, tror du kommer bli nöjd
Edit:
Förresten är det en 1200 eller den gamle 750: du har skaffat?
Det beror väl antagligen lite på hur man är byggd var och om det blir obekvämt på VFR:en...Jo, jag tror jag blir nöjd med bytet. Det är den nya, 1200:an, som jag har. Har bara kört runt 25 mil än så jag har inte riktigt vant mig än. Jag antar att du trivs på din XL? Det är ju en lite liknande typ av hoj. Ska jag säga nåt negativt om den så är det att det hade inte gjort nåt om den kunnat banta typ 25-30 kg. Den är lite tung att flytta utan motor, speciellt som jag inte är så lång...
@Conseal: Jo, crosstourer hade möjligen kunnat vara ett alternativ även om jag inte provkört den. De är snyggare, har en V4 men sägs inte vara fullt så duglig på grus/terräng. Fast jag gissar att det kommer bli 80-90 % asfalt så det kanske inte gör så mycket. Dock så finns den bara från -12 och en med motsvarande utrustning hade nog kostat 30-40 kkr mer vilket är ett starkt argument mot...