Blåviffer

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#91 Inlägg av Blåviffer »

Premiärtur på hojen! Det blev ca sex veckor tidigare än förra året tror jag. Trots blygsamma 5 grader var det riktigt skönt och kul. Sju mil hann jag med - och det helt utan minsta känning i knäna. Detta kan bli en riktigt bra säsong :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#92 Inlägg av Blåviffer »

Kanske blir detta sista säsongen med VFR. Inte för att det är en dålig eller tråkig cykel utan nog främst för att att jag börjar bli lite för bekväm. Jag skulle vilja kunna åka längre turer utan att bli mör i hela kroppen. Olika alternativt har poppat upp. Har sneglat på såväl Pan European som BMW K1200GT. Det som inte är så roligt med den första är allt snack om högfartsinstabilitet. Hur illa är det egentligen? Den andra verkar mycket kompetent men är sehr teuer (sketdyr)...Har även provkört äventyrshoj modell större (Super Teneré) och visst åker man ok (om än något tungstyrt). Fast de är ju fula som stryk :lol:

Om jag skaffar en långtourare så skulle jag helst vilja behålla viffern för kortare busturer också men den ekonomiska verkligheten har nog inte plats för två hojar i garaget. Eller bara kanske. Ha en skön avslutning på säsongen alla vifferister :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#93 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Kanske blir detta sista säsongen med VFR. Inte för att det är en dålig eller tråkig cykel utan nog främst för att att jag börjar bli lite för bekväm. Jag skulle vilja kunna åka längre turer utan att bli mör i hela kroppen. Olika alternativt har poppat upp. Har sneglat på såväl Pan European som BMW K1200GT. Det som inte är så roligt med den första är allt snack om högfartsinstabilitet. Hur illa är det egentligen? Den andra verkar mycket kompetent men är sehr teuer (sketdyr)...Har även provkört äventyrshoj modell större (Super Teneré) och visst åker man ok (om än något tungstyrt). Fast de är ju fula som stryk :lol:

Om jag skaffar en långtourare så skulle jag helst vilja behålla viffern för kortare busturer också men den ekonomiska verkligheten har nog inte plats för två hojar i garaget. Eller bara kanske. Ha en skön avslutning på säsongen alla vifferister :-)
Pannan! V4:an i den rockar (om än på "fel" håll)!

Polisen hade väl problem med pannornas högfartsinstabilitet (160+ km/h) för att de hängde på en massa skumma saker på hojen, och så kör de som krattor också... :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#94 Inlägg av Blåviffer »

Hoppas du har rätt Adrian! Alla andra provkörningar hittills har varit besvikelser i nån mening. Kanske kan man inte älska nåt annat än en V4 efter man en gång kört en? Sammanfattning av potentiella ersättarna/komplementen so far:

Yamaha FJR1300:
+ Bra drag i motorn, hyfsat vindskydd och sittställning.
- Känns inte smidig. Klena bromsar. Mitt ex både tickade ventiler och klonkade lite växellåda. Ingen V4:a!
BMW K1200GT:
+ Snabbstyrd och smidig för sin storlek. Snygg i mörkblått.
- Über-klonkig växellåda, som nåt medeltida tröskverk. Känns klenare än vad effektsiffrorna säger. Turbulens på hjälmen hur man än justerar sadel o ruta. J@vla blinkers! Ingen V4:a!
Yamaha XT1200
+ Riktigt skön sittställning och bra vindskydd. Helt ok på grus. Känns starkare än väntat av siffrorna.
- Känns trög och tung på lite kurvigare asfalt. Nästan apful? Ingen V4:a!

I det här sällskapet skulle det nog bli Yamahan men inte helt övertygande den heller. Ska dock ta och provköra Pannan snart, kanske är det den som är svaret? Har tidigare undvikit den för att den verkat lite klunsig och stor, men man är ju inte sämre än man kan ändra sig. Har bara provsuttit och visst satt man bra. Gäller bara att den är rolig att köra också och inte bara bekväm. Fortsättning följer...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#95 Inlägg av adrian_vg »

Har du funderat nåt på BMW K1200/1300S? Det är väl närmaste motsvarigheten till VFR1200. BMW brukar ha klonkiga lådor, en del blir bättre om man byter olja/oljemärke. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#96 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:Har du funderat nåt på BMW K1200/1300S? Det är väl närmaste motsvarigheten till VFR1200. BMW brukar ha klonkiga lådor, en del blir bättre om man byter olja/oljemärke. :wink:
Nej det har jag inte - fast det kanske skulle vara kul att provköra i alla fall. Jag avvaktar nog lite med mc-köp åtminstone tills i vår. Jag blir mer och mer sugen på att behålla VFR:n OCH köpa nåt bekvämare för lite längre transportuppdrag. Jag är ju egentligen så jäkla nöjd med viffern, så länge jag inte behöver åka längre än 10-12 mil i stöten. Ifall extracykeln blir en Panna, alltså en honda till, så får jag ju även 50 % rabatt på försäkringen på nuvarande bolaget. Då blir det iaf lite snällare mot plånboken. Har man möjlighet så är ju två motorcyklar i garaget självklart bättre än en :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Blåviffer

#97 Inlägg av tersan »

Blåviffer skrev:... Jag blir mer och mer sugen på att behålla VFR:n OCH köpa nåt bekvämare för lite längre transportuppdrag. Jag är ju egentligen så jäkla nöjd med viffern, så länge jag inte behöver åka längre än 10-12 mil i stöten. Ifall extracykeln blir en Panna, alltså en honda till, så får jag ju även 50 % rabatt på försäkringen på nuvarande bolaget. Då blir det iaf lite snällare mot plånboken. Har man möjlighet så är ju två motorcyklar i garaget självklart bättre än en :-)
Mycket sunt resonerat!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#98 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Har man möjlighet så är ju två motorcyklar i garaget självklart bättre än en :-)
Juste resonemang. Jag har tre hojar. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Blåviffer

#99 Inlägg av arvikathomas »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Har man möjlighet så är ju två motorcyklar i garaget självklart bättre än en :-)
Juste resonemang. Jag har tre hojar. ;-)
Kikar just efter en tredje, till frun, börjar bli trångt i garaget :?
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#100 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:
adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Har man möjlighet så är ju två motorcyklar i garaget självklart bättre än en :-)
Juste resonemang. Jag har tre hojar. ;-)
Kikar just efter en tredje, till frun, börjar bli trångt i garaget :?
Sälj ev bil, eller ha den stående utomhus. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Blåviffer

#101 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
arvikathomas skrev:Kikar just efter en tredje, till frun, börjar bli trångt i garaget :?
Sälj ev bil, eller ha den stående utomhus. ;-)
Fel approach Adrian, man bygger naturligtvis ut garaget. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#102 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Fel approach Adrian, man bygger naturligtvis ut garaget. :wink:
Inte alltid det funkar, men jag förstår din tanke, speciellt om man sitter på en eller annan snygg Alfa. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Blåviffer

#103 Inlägg av arvikathomas »

Sommartid står de båda bilarna ute, oftast vintertid med.....Ska iväg och kika på en Honda CM400T till frun imorgon, blir spännande :D Med barnens PW50 och fyrhjuling blir det 5 nöjesfordon, hmmmmm.....
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#104 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:Ska iväg och kika på en Honda CM400T till frun imorgon, blir spännande :D
Ett vildsvin??! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Blåviffer

#105 Inlägg av arvikathomas »

frun?;-) :shock: hon är allt ganska civiliserad :D
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Skriv svar