Blåviffer

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Blåviffer

#61 Inlägg av Donner »

Blåviffer skrev: Hoppas ni andra snart får ut era cyklar om ni fått det än. Har ju inte sett en enda annan viffer i år än...
Såg 2 st idag och jaaa hojen e ute o rullar för fullt :)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#62 Inlägg av Blåviffer »

Donner skrev:
Blåviffer skrev: Hoppas ni andra snart får ut era cyklar om ni fått det än. Har ju inte sett en enda annan viffer i år än...
Såg 2 st idag och jaaa hojen e ute o rullar för fullt :)
Härligt! Såg på dina filmer att du varit igång ett tag. Såg trevligt ut. Misstänker att våren kanske ligger ett par veckor före där nere i södern :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Blåviffer

#63 Inlägg av Donner »

Blåviffer skrev:
Donner skrev:
Blåviffer skrev: Hoppas ni andra snart får ut era cyklar om ni fått det än. Har ju inte sett en enda annan viffer i år än...
Såg 2 st idag och jaaa hojen e ute o rullar för fullt :)
Härligt! Såg på dina filmer att du varit igång ett tag. Såg trevligt ut. Misstänker att våren kanske ligger ett par veckor före där nere i södern :-)
Jo den gör nog det...idag var det riktigt skönt att köra men man får akta sig för all grus som ligger kvar.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#64 Inlägg av Blåviffer »

Idag blev första något längre turen i år av. 10 mil på de härligt kurviga vägarna mellan Bollebygd o Kungsbacka. Var lite orolig för att det skulle ligga massa grus fortfarande men det var föredömligt sopat. Hoppas att de tar och fixar den biten här i Borås snart också. Lite hoppigt och studsigt på vissa sträckor var det dock, vintern har utan tvekan satt sina spår....
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#65 Inlägg av Blåviffer »

Idag påbörjade jag jobbet med att göra viffern lite mer touringanpassad. Förra säsongens turer med mjuka biltemaväskor kändes inte helt lyckade i vare sig utseende elle funktion. Så nu har jag inhandlat väskhållare och pakethållare (Givi Monorack) och därtill väskor och börjat skruva.

Eftersom hyresvärden bestämt att det bara ska vara en liten sketen glödlampa i ena sidan av garaget gick det inte att göra det sista på ett vettigt sätt så det blir kvar till imorgon. Försökte fotodokumentera så om bilderna blev bra kanske jag lägger upp dem. Inte överdrivet svårt hursomhelst. Jobbigaste delen var att ta loss bakre kåpan för få in ett plattjärn mellan främre fästpunkten vid sadeln ned till fästet för passagerarfotpinnarna.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#66 Inlägg av Blåviffer »

Sådär, då var väskorna monterade. Känns lite ovant "bredarslat" men jag får med mig allt jag behöver :-)
Bilagor
nymont_givi2.jpg
nymont_givi2.jpg (115.58 KiB) Visad 6685 gånger
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blåviffer

#67 Inlägg av adrian_vg »

Hur många liter var väskorna på? Det ser ganska brett ut. Du får se upp i köerna sen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Blåviffer

#68 Inlägg av Maciver »

adrian_vg skrev:Hur många liter var väskorna på? Det ser ganska brett ut. Du får se upp i köerna sen!
Köerna?? Se upp med fasta föremål också, skyltar mm. man har en förmåga att köra närmre än vad man tror när man ska parkera (eller så glömmer man bort väskorna) :evil:
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Blåviffer

#69 Inlägg av Ajax »

Hur funkar låsmekanismen utan nyckel ('Keyless') på dem?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#70 Inlägg av Blåviffer »

41 liter ska det vara (Givi E41N). Jag försöker ju i möjligaste mån undvika massa tråkiga köer och jag håller sällan till nån längre stund i stan så bredden tror jag inte ska bli nåt problem av den orsaken. Ifall man inte får för sig att parkera (för) nära saker. Misstänker att du kanske har en dyr erfarenhet Maciver? Däremot kan stora väskor leda till andra komplikationer. När jag varit ute och testkört första gången ställde jag glad i hågen som vanligt cykeln på stödet och svingade över högerbenet för att kliva av. *Bonk* sa det så klart. Misslyckad avstigning och ett svart streck på väskan :oops: Såg troligtvis rätt patetiskt ut men det fanns ingen som kunde titta på som tur är :-)

"Keyless" är bara att det finns en mindre lucka man kan öppna mitt på väskan med hjälp av ett kombinationslås a la modell resväska för att plocka ut småprytlar. Annars är det en vanlig nyckel för att dela eller ta av väskan.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Blåviffer

#71 Inlägg av Maciver »

Blåviffer skrev:Misstänker att du kanske har en dyr erfarenhet Maciver?
Nä, så dyr var den inte. Jag skulle parkera på arbetet och där fanns en mur som omgärdade en trappa ner till en källare. Skrap sa det och höger väskan blev skrapad. Så så dyrköpt var det inte, bara skönhetsfel. :|
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#72 Inlägg av Blåviffer »

Maciver skrev:
Blåviffer skrev:Misstänker att du kanske har en dyr erfarenhet Maciver?
Nä, så dyr var den inte. Jag skulle parkera på arbetet och där fanns en mur som omgärdade en trappa ner till en källare. Skrap sa det och höger väskan blev skrapad. Så så dyrköpt var det inte, bara skönhetsfel. :|
Ok, inte värre. Jäkligt trist ändå.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#73 Inlägg av Blåviffer »

Jag har fått en snålviffer. Lyckades köra 19,8 mil idag på 9,9 liter vilket ju bli 0,50 l/mil. Ganska exakt mätt för i båda tankningarna stod den på centralen och blev lika toppfylld. I vanliga fall brukar den ligga på 0,55-0,60. Körde inte så överdrivet lugnt och hade stora väskorna på. Oväntat men trevligt.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Blåviffer

#74 Inlägg av arvikathomas »

Blåviffer skrev:Jag har fått en snålviffer. Lyckades köra 19,8 mil idag på 9,9 liter vilket ju bli 0,50 l/mil. Ganska exakt mätt för i båda tankningarna stod den på centralen och blev lika toppfylld. I vanliga fall brukar den ligga på 0,55-0,60. Körde inte så överdrivet lugnt och hade stora väskorna på. Oväntat men trevligt.
Min ligger runt halvlitern oberoende av körsätt och last, känns helt ok!
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Blåviffer

#75 Inlägg av Blåviffer »

Jaha. Det är ju inte samma gen. Är de äldre med förgasare snålare kanske? Fast det jag tyckte var konstigt är att min helt plötsligt verkade gå snålare. Jag tyckte inte jag körde så mycket annorlunda än vanligt. Får väl se om det håller i sig, ska köra samma tur både imorgon och på fredag.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Skriv svar