M@rtini

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#16 Inlägg av M@rtini »

tersan skrev:Grattis och välkommen!

Hur känns det så här efter ett år och en massa mil, motsvarar 1200:an förväntningarna?
Nja, inte riktigt se inlägg i den här tråden.

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=5&t=3701

Men det finns ju medel, och jag har en plan så det kommer bli bra. :tummenupp

Mister skrev:Jisses, välkommen :D

Är 1200:an bra gubbhoj :P
Ja vad säger du, du provade ju själv när vi var på Honda center i Helsingborg. :wink:

adrian_vg skrev:Officiellt välkommen! 8*)

Tycker du knappväxlingarna funkar bra?
Ja det tycker jag. Men jag kör oftast automat i S läget, och växlar manuellt vid behov.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: M@rtini

#17 Inlägg av Mister »

M@rtini skrev:
Mister skrev:Jisses, välkommen :D

Är 1200:an bra gubbhoj :P
Ja vad säger du, du provade ju själv när vi var på Honda center i Helsingborg. :wink:
Ja, säger jag och den var faktiskt riktigt körbar med automatlådan, gillar även pulvret i motorn....men frågan är om man ska erkänna det öppet :roll: :wink:

Man gillar ju sport ... eller så är det så att man börjar bli bekväm av sig och preferenserna börjar förändras ....
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: M@rtini

#18 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Ja det tycker jag. Men jag kör oftast automat i S läget, och växlar manuellt vid behov.
Känns det inte lite, ähum, gubbigt, att köra automatiskt på hojen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: M@rtini

#19 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Ja det tycker jag. Men jag kör oftast automat i S läget, och växlar manuellt vid behov.
Känns det inte lite, ähum, gubbigt, att köra automatiskt på hojen?
Han har ju kardan också, då gör det ju ingen skillnad.
Fast prestandan är ju mycket högre än på våra hojar, så en sak mindre att lägga hjärnkapacitet på skadar väl inte.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#20 Inlägg av M@rtini »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Ja det tycker jag. Men jag kör oftast automat i S läget, och växlar manuellt vid behov.
Känns det inte lite, ähum, gubbigt, att köra automatiskt på hojen?
Han har ju kardan också, då gör det ju ingen skillnad.
Fast prestandan är ju mycket högre än på våra hojar, så en sak mindre att lägga hjärnkapacitet på skadar väl inte.
T.
Gubbigt nej, bekvämt däremot ja. :tummenupp

Kardan, himmla skönt att slippa allt vad gäller att smörja kedjan och tvätta fälgen.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: M@rtini

#21 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Gubbigt nej, bekvämt däremot ja. :tummenupp

Kardan, himmla skönt att slippa allt vad gäller att smörja kedjan och tvätta fälgen.
Kardan är bra. Automatlåda på bågen... Det kanske är en vanesak. Det är ju automatlåda på bilen och där är det extrembekvämt att slippa växla. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: M@rtini

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:
Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Känns det inte lite, ähum, gubbigt, att köra automatiskt på hojen?
Han har ju kardan också, då gör det ju ingen skillnad.
Fast prestandan är ju mycket högre än på våra hojar, så en sak mindre att lägga hjärnkapacitet på skadar väl inte.
T.
Gubbigt nej, bekvämt däremot ja. :tummenupp

Kardan, himmla skönt att slippa allt vad gäller att smörja kedjan och tvätta fälgen.
Det är bra M@rtini, stå på dig :D :tummenupp :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#23 Inlägg av M@rtini »

Tyrannosaurus skrev:
Det är bra M@rtini, stå på dig :D :tummenupp :mrgreen:
Som man frågar får man svar. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#24 Inlägg av M@rtini »

Update! Den 16/3 genomförde jag årets premiärtur. Blir tredje säsongen med VFR för mig nu. Vägmätaren på hojen stod på 2156 mil när jag begav mig hemifrån, och efter diverse omvägar var jag hemma igen efter drygt 12 mils körning. Fast det var 14 grader och solen sken för fullt, blev det ändå lite kyligt framåt kvällen. Kom i alla fall hem välbehållen utan missöden, kall men glad och lycklig.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#25 Inlägg av M@rtini »

Ny update, nu har hojen rullat 2243 mil och igår var det dags för däckbyte fram och bak. De senaste 1292 milen har jag kört på Michelin Pilot Road 2, är mycket nöjd med hur de funkat. Så nu provar jag efterföljarna PR3, och hoppas de är minst lika bra. Fick även veta att det kommit ny programvara för att uppdatera motornstyrningen. Hoppas det råder bot på det klena vridmomentet i botten. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: M@rtini

#26 Inlägg av Ajax »

M@rtini skrev:Ny update, nu har hojen rullat 2243 mil och igår var det dags för däckbyte fram och bak. De senaste 1292 milen har jag kört på Michelin Pilot Road 2, är mycket nöjd med hur de funkat. Så nu provar jag efterföljarna PR3, och hoppas de är minst lika bra. Fick även veta att det kommit ny programvara för att uppdatera motornstyrningen. Hoppas det råder bot på det klena vridmomentet i botten. :tummenupp
Jag bytte från PR2 till PR3 förra året och det jag märkte direkt var att det är bättre grepp när det är kallt ute. Vet däremot inte hur gamla PR2-däcken var, det kan ju iofs spela in också. Mina nuvarande PR3 har jag snart kört 1800 mil på, och det klagar jag absolut inte på. Undrar hur länge de räcker för dig, du har mer pulver... vilket lär slita mer backdäck.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: M@rtini

#27 Inlägg av Donner »

Jag har kört på PR2 och har nu PR3 och kan säga att med min körning känner jag ingen skillnad. Efter ca 700mil så är bakdäcket obetydligt slitet vilket är snäppet bättre än PR2 där man kunde se slitage efter dom milen. Framdäcket blir lite tuggat....ojämnt slitet, klackar typ men det blev det även på PR2. Vi får se efter denna sommar hur det ser ut.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: M@rtini

#28 Inlägg av Mister »

Ajax skrev:
M@rtini skrev:Ny update, nu har hojen rullat 2243 mil och igår var det dags för däckbyte fram och bak. De senaste 1292 milen har jag kört på Michelin Pilot Road 2, är mycket nöjd med hur de funkat. Så nu provar jag efterföljarna PR3, och hoppas de är minst lika bra. Fick även veta att det kommit ny programvara för att uppdatera motornstyrningen. Hoppas det råder bot på det klena vridmomentet i botten. :tummenupp
Jag bytte från PR2 till PR3 förra året och det jag märkte direkt var att det är bättre grepp när det är kallt ute. Vet däremot inte hur gamla PR2-däcken var, det kan ju iofs spela in också. Mina nuvarande PR3 har jag snart kört 1800 mil på, och det klagar jag absolut inte på. Undrar hur länge de räcker för dig, du har mer pulver... vilket lär slita mer backdäck.
Imponerande livslängd på Michelindäcken :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#29 Inlägg av M@rtini »

Nästa update, nu har hojen gått 2434 mil.
Mister skrev:Imponerande livslängd på Michelindäcken :)
Ja livslängden kan man verkligen inte klaga på, men ännu viktigare tycker jag är känslan som däcken ger och och hur hojen beter sig.

Precis kommit hem från en ca. 55 mil lång tur i regn och på mestadels blöta vägar, trots relativt högt tempo och mycket vatten på vägen har jag inte haft några tendenser till varken vattenplaning eller släpp. Däcken inger stort förtroende, och man vågar köra på utan att det känns osäkert.

I torsdags fick jag även mjukvaran i hojen uppdaterad, inte helt säker på vad det innebär. Men tror att det ska vara en del av de uppgraderingar som kommit till årsmodell 12, med förbättrat vridmoment på låga varvtal och lägre bränsleförbrukning. Hojen känns i alla fall starkare, går jämnare och vibererar mindre på låga varv. Detta gör att det i mitt tycke funkar bättre att köra i D-läget på växellådan, hur bränsleförbrukningen påverkats har jag ingen uppfattning om än.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: M@rtini

#30 Inlägg av M@rtini »

Då var det återigen dags för en update och reserapport, nu har hojen rullat 2801 mil.

I helgen som gått var jag nere i Assen i Holland för att kolla på Moto-GP, körde hemifrån på onsdagen och kom tillbaka igår. Jag mötte upp mitt ressälskap strax utanför Lund, och begav oss därifrån kl. 15,40 på onsdag eftermiddag. Vi gjorde ett kort stopp i Danmark, åt en glass och gottade oss i solen. Lyckades komma precis till färjan i Rödby så vi kunde rulla på direkt. Tankade på första möjliga mack i Tyskland, och ytterligare en gång strax innan Bremen. Fast där i mellan hade vi även stannat för att ta på regnställ. Nästa gång vi stannade hade vi passerat gränsen till Holland, här tankade vi igen och provianterade lite. Nu återstod endast ca. 4 mil till kampingen som vi annlände till kl.00,10 torsdag morgon. Efter att packat av hojen och rest tältet med sedvanlig dricka, somnade man sedan gott. :wink:

Holland visade sig från sin bästa sida med sol och riktig sommarvärme, så nu är man solbränd och grann. Inne i Assen var det fest med både tivoli, och många scener med bra uppträden varje kväll. Gott om dricka fanns det givetvis också.
Såg otroligt många VFRer, i varierande ålder och skick. När jag gick till banan på lördagen tror jag till och med att jag såg Corbin, det var i alla fall en vit 1200a med vad jag tyckte var en norsk registreringsskylt. Kan ju ha fel, men det liknade honom.

Det blev bra och spännande race i både Moto-2 och Moto-3, Moto-GP racet blev däremot lite avslaget efter att en av favoriterna kraschat i första svängen.

Efter att ätit en lätt frukost, och packat ihop allt bar det av hemåt igen på söndag förmiddag. Vi lämnade kampingen kl. 9,15, och körde ca. 18 mil innan vi stannade för att tanka. Som vanligt var det köer vid Hamburg, efter att vi kommit förbi dem blev det stopp för att äta lite. Vi tankade på sista macken innan Puttgarden, och den här gången hade vi inte samma tur utan missade färjan precis (kan ju inte lyckas alltid).
Danmark passerades den här gången utan något stopp, och vi hade kört över bron och var tillbaka i Sverige kl. 18,00.

Blev en tur på totalt drygt 143 mil utan några problem. Får säga att uppdateringen av mjukvaran i hojen gjort den betydligt bättre att köra, och snålt går den också. Tankade sex gånger under den här turen, förbrukningen låg på 0,51/mil som minst och 0,57/mil som mest. Totalt för hela resan 0,53/mil vilket jag tycker är väldigt bra med tanke på hastighet, och hur tungt lastad hojen var.

Det var allt för den här gången.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Skriv svar