Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#1 Inlägg av Leon »

Hej på er allesammans!
Jag heter Oscar Leon och är 23 år gammal och bor i Göteborg. Har studerat fyra år på civilingenjörslinjen Automation och Mekatronik på Chalmers, men ska ta ett sabbatsår nu och jobba upp lite pengar för att sticka iväg på en roadtrip i Europa för nästa sommar innan jag blir ingenjör.

Började bli intresserad för motorcyklar för ungefär två- tre år sen men nu har jag äntligen börjat ta tag i det och håller på ta körkortet.
Tycker det är kul o köra hoj och älskar frihetskänslan o gaspådraget när tillfälle ges.. men försöker vara mån om säkerheten och inte köra om på korkade ställen osv. Statistiken säger ju en hel del... La en hel del pengar på ordentligt ställ, stövlar, handskar, hjälm, ryggskena. Sen när vi ändå var igång så åkte ett reflexvisir med.. Kanske blir ett läderställ till nästa säsong om det vill sig också.

Jag är helt grön på cyklar men började spana runt för någon månad sen och smaken föll för viffer hojarna!
För min del blev det en 750F RC36, -92. Var nere i landskrona och köpte den för ungefär en vecka sedan. Kör med effektdämpare nu och bilder kan ses här (?)
upload1.png
upload1.png (653.2 KiB) Visad 10176 gånger
upload2a.jpg
upload2a.jpg (105.97 KiB) Visad 10176 gånger
Den går bra och är i gott skick, dock hade inte den tidigare ägaren någon servicebok (kanske inte är så vanligt med gamla hojar?). När jag fick den hade han precis bytt olja och oljefilter, bromsklossar och monterat nya däck fram o bak!

Köpte en Haynes bok där det står det mesta men jag är även glad för tips på saker att underhålla/hålla koll på.
Tvättade t.ex. nyligen med vanligt bilschampo lite lätt överallt men nu gnisslar det när jag använder frambromsen. Ser ut som att skivorna fick en lätt yta av rost, är det något jag ska akta mig för?
Antar att man inte ska använda avfettning vid lagrena i alla fall... Har inte hunnit läsa allt men det kanske finns påfyllningsnipplar. Jaja.

Grymt kul o vara här! :-)
/Leon

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#2 Inlägg av tersan »

Leon skrev:Hej på er allesammans!
...För min del blev det en 750F RC36, -92. Var nere i landskrona och köpte den för ungefär en vecka sedan. ...

Den går bra och är i gott skick, dock hade inte den tidigare ägaren någon servicebok (kanske inte är så vanligt med gamla hojar?). När jag fick den hade han precis bytt olja och oljefilter, bromsklossar och monterat nya däck fram o bak!

Köpte en Haynes bok där det står det mesta men jag är även glad för tips på saker att underhålla/hålla koll på.
Tvättade t.ex. nyligen med vanligt bilschampo lite lätt överallt men nu gnisslar det när jag använder frambromsen. Ser ut som att skivorna fick en lätt yta av rost, är det något jag ska akta mig för?
Antar att man inte ska använda avfettning vid lagrena i alla fall... Har inte hunnit läsa allt men det kanske finns påfyllningsnipplar. Jaja.

Grymt kul o vara här! :-)
/Leon
Välkommen! Bra val av första hoj, jag gjorde likadant (ja, alltså... inte en röd förstås, men en VFR -92...).

Servicebok på en äldre hoj är rätt meningslöst, det viktiga är att hojen verkar välskött. Ännu bättre är det om ägaren kan visa upp lite kvitton på delar och arbeten.

Du behöver inte tvätta bromsskivorna. Men om du ändå får ytrost på dem så går det bort efter lite körande/bromsande. Högtryckspolning runt lager är alltid no-no... smörjnipplar finns oftast inte, beror lite på vilka lager du tänker på?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#3 Inlägg av Mister »

Välkommen.
Av Årsmodell 92 har jag haft två. En bra årsmodell :wink:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Välkommen hit!!!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#5 Inlägg av Maciver »

Välkommen hit ! Och kom ihåg: inga frågor är dumma. :)
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#6 Inlägg av adrian_vg »

Hej och välkommen till forumet!!
tersan skrev:Du behöver inte tvätta bromsskivorna.
Om TS använder bilschampoo innehåller den ofta vax. Vax är en sorts fett. Fett på bromsskivor är inte bra. Mao, tvätta inte bromsskivorna. Man kan på sin höjd borsta av dem med en diskborste edyl. 8*) Ytrosten försvinner när man bromsar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#7 Inlägg av blacken »

Tjabaa! och välkommen i vifferträsket.:) Att det saknas servicebok behöver inte vara av ondo, för det är en pålitlig knarr som väldans sällan har några större fel. Ett tips dock investera i en annan regulator, för original har en tendens att brinna upp snabbare än ett födelsedagsljus.

Och när du vill göra ren klenoden, så använd bara vanlig tvållösning och varmt/hett vatten + lite "elmbowgrease" :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#8 Inlägg av Leon »

God morgon och tack :) Känns bra att vara med här i viffer-skåran.

Kanske var lite missvisande innan men såklart tvättade jag inte bromsskivorna utan det kom lite schampo när jag ändå var igång.
Vet inte varför den fortfarande låter lite när man bromsar det sista - bromsbeläggen är ju nya. De ska väl låta när de är dags att byta?
Tråkigt att resten av skivan fick en rostbeläggning bara!

Ska ut om en liten stund, hoppas värmen inte tar kol på mig bara...
Vad kör ni för underställ? Beställde något Lindstrands Coolmax, hoppas det är något svalare än det jag har nu.

/Leon

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#9 Inlägg av blacken »

Leon skrev:God morgon och tack :) Känns bra att vara med här i viffer-skåran.

Kanske var lite missvisande innan men såklart tvättade jag inte bromsskivorna utan det kom lite schampo när jag ändå var igång.
Vet inte varför den fortfarande låter lite när man bromsar det sista - bromsbeläggen är ju nya. De ska väl låta när de är dags att byta?
Tråkigt att resten av skivan fick en rostbeläggning bara!

Ska ut om en liten stund, hoppas värmen inte tar kol på mig bara...
Vad kör ni för underställ? Beställde något Lindstrands Coolmax, hoppas det är något svalare än det jag har nu.

/Leon
Det kan bero på att det är lite torrt mellan bromskolvarna och beläggen. Har du långtråkigt och har arbetslust, så demontera hela rasket och rengör samt smörj alla glidytor i/på oket med lämplig "smörja", typ grafitfett eller liknande. Applicera även ett hyfsat lager av grafitfett på beläggens baksidor och dom ytor som beläggen glider emot i oket..

Och skulle det hamna lite biltvätt medel på bromsskivorna, så är det ingen fara, bara att köra och bränna bort skiten. Vill du vara "överkurs" så tvätta skivorna med kraftigt (riktig, inget naturtjafs) avfettning, aceton, mm,mm: Men som sagt, det är "överkurs"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#10 Inlägg av adrian_vg »

Leon skrev:Vad kör ni för underställ? Beställde något Lindstrands Coolmax, hoppas det är något svalare än det jag har nu.
Siden, bejbi!! Fejkmaterial som Coolmax luktar apa efter ett kort tag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#11 Inlägg av blacken »

Coolmax luktar apa efter ett kort tag.
Tja, det är ju så förunderligt att en behållare, brukar ta lukt av det som man stoppar in i det/det. Har jag hört.. :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#12 Inlägg av Leon »

Hahaha... :-)

Hittade en intressant diskussion om Biltemas/övriga märken på hjälmar,
Slutsatsen tror jag blev att de håller likvärdig kvalité men helt olika priser, se diskussionen på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2834&page=1
Vad tycker ni?

Är även på jakt efter ett överdrag till MCn som kan skydda lacken mot sol och kan användas mot damm för långtidsförvaring.
Tips?

/Oscar

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#13 Inlägg av Conseal »

Välkommen!
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Leon
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 31, 2011 22:44

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#14 Inlägg av Leon »

Tack!
Nu bär det iväg till biltema och köpa lite olja till kedjan :-)

/Leon

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Leon - Nybliven motorcyklist och VFR-ägare!

#15 Inlägg av blacken »

Leon skrev:Hahaha... :-)

Hittade en intressant diskussion om Biltemas/övriga märken på hjälmar,
Slutsatsen tror jag blev att de håller likvärdig kvalité men helt olika priser, se diskussionen på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2834&page=1
Vad tycker ni?

Är även på jakt efter ett överdrag till MCn som kan skydda lacken mot sol och kan användas mot damm för långtidsförvaring.
Tips?

/Oscar
När det gäller personligt skydd så ska du inte kompromissa! du får vad du pröjsar helt för enkelt. Just hjälm ska du helt sonika ta ett rejält tag i börsen och skaffa i den "högre ligan" så att säga, dvs "feltema" BIG NO NO!. Men överdrag har dom som duger mer än gott till sin uppgift..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar