David - Låt mig presentera mig

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: David - Låt mig presentera mig

#46 Inlägg av Donner »

David skrev:Tack så mycket! Ja, det lutar nog åt att låta topboxen vara och endast lacka sidoväskorna. Sedan är det bara kvar att bestämma var man skall köra på semestern... :lol:
Alperna såklart :wink: Säg till om du vill ha sällskap ner :mrgreen:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#47 Inlägg av David »

Donner skrev:Alperna såklart :wink: Säg till om du vill ha sällskap ner :mrgreen:
Det blev ingen Alpentour 2013? :shock:

Var förra sommaren iväg på första "längre" resan på mc till en god vän i Holland. Måste vara raka motsatsen det! :lol: Visst var det tjusigt jordbrukslandskap på landsbygden i nordvästra Tyskland och Holland, men gud så platt överallt! Danmark framstod på hemvägen som riktigt kuperat. 8)
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: David - Låt mig presentera mig

#48 Inlägg av Donner »

David skrev:
Donner skrev:Alperna såklart :wink: Säg till om du vill ha sällskap ner :mrgreen:
Det blev ingen Alpentour 2013? :shock:

Var förra sommaren iväg på första "längre" resan på mc till en god vän i Holland. Måste vara raka motsatsen det! :lol: Visst var det tjusigt jordbrukslandskap på landsbygden i nordvästra Tyskland och Holland, men gud så platt överallt! Danmark framstod på hemvägen som riktigt kuperat. 8)
Ser inte ut så....i så fall blir det en sista minutenresa. Ja man vill ju uppleva lite kuperat om man skall åka långt. Fantastiskt landskap där nere, man kan inte se sig mätt på det.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#49 Inlägg av David »

Nästa steg i "tourifieringen" är nu klar. El framdraget till framkåpan med kontakter för inkoppling av 12V uttag och handtagsvärmare. Två stycken tätade 2,1mm DC kontakter är monterade i framkåpan och inkopplade. Allt är inkopplat via en huvudsäkring till ett relä som drar när tändningen slås på. Därefter sitter en liten säkringsdosa med ytterligare två separata flatstift säkringar för handtagsvärmare och 12V uttaget.

Passade också på att modda in en liten 12V till USB cigg-adapter typ Kina, i bakstycket på ett RAM mount för min GPS. Sedan gjorde jag även en sladd som går till tankväskan. Tanken är att sedan koppla in valfritt tillbehör på denna kabel. Just nu har jag en 12V till USB konverter och ett vanligt cigg uttag. I framtiden kommer nog också möjligheten att koppla in t.ex. kameraladdaren på denna sladd. :)

Nu fattas bara att installera handtagsvärmarna.

Fler bilder finns här.

Bild

Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.
Senast redigerad av David den fre nov 08, 2013 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#50 Inlägg av adrian_vg »

Ser snyggt ut!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#51 Inlägg av David »

Sent svar, men tack så mycket! Det har hittills fungerat bra också! Inget problem med vatten i kontakterna även vid direkt vattenstråle mot uttagen under tvätt...

Nu har väskorna och elinstallationen hängt med under sommaren å ca. 200 mil semester. Verkar som om det sitter bra och fungerat fint trots lite skumpiga tjälskotts- och grusvägar.

Vad som inte höll sig på plats dock var den lilla svarta luckan som sitter under framlampan. Så om någon vifferist i dalarna hittar en svart plastbit stämplad Honda på vägen så kan det vara min... :lol:

Helgens jobb blir att slipa och skicka väskorna på lack. Sidoväskorna blir röda och topboxen låter jag vara i silver!

Trevlig helg på Er!
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#52 Inlägg av David »

Man får sona för sina synder, skulle väl varit gjort i höstas, men det fick bli lite vårstädning i det fina söndagsvädret istället samt ett oljebyte inför säsongen.

Bild
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#53 Inlägg av adrian_vg »

Vi har samma oljeuppsamlingsdunk. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#54 Inlägg av David »

Biltema är bra till mycket! ;) Fast nu efter några år har korken spruckit :evil: , får se hur länge lim o silvertejp håller. Får förvara den stående och där ev. olja inte kan göra skada tills jag hinner till miljöstationen, lite irriterande.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#55 Inlägg av adrian_vg »

Korken på min är sprucken också, men verkar hålla tätt ändå, så länge man inte fipplar runt för mycket med behållaren, :)

Edit: Spara några tomma fyralitersdunkar och fyll dem med den använda oljan. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#56 Inlägg av David »

Ah, har ett problem där. VFRn dricker inte så mycket olja, så jag tror jag har tre st. fyraliters dunkar med en skvätt kvar i varje (olika märken, så jag vill egentligen inte blanda ihop allt), men för mycket för att det skall kännas ok att slänga. :lol: Jag kanske kör för lite...
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#57 Inlägg av adrian_vg »

David skrev:Ah, har ett problem där. VFRn dricker inte så mycket olja, så jag tror jag har tre st. fyraliters dunkar med en skvätt kvar i varje (olika märken, så jag vill egentligen inte blanda ihop allt), men för mycket för att det skall kännas ok att slänga. :lol: Jag kanske kör för lite...
Äsch, släng inte, blanda bara! Alla moderna mc-oljor är blandbara.
Om en är helsynt och den andra mineral, kan du göra egen delsynt. Tror Tyrannosourus härpå forumet brukade göra så. :)
Med två oljebyten per år, får man ihop till en hel påfyllning efter 1,5 år.

Jag gör det iaf också, med alla slattar man får ihop genom åren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#58 Inlägg av David »

Så det blev premiär denna helgen! Lite senare än många här kanske, men hyfsat tidig premiär i alla fall.

Den milda vintern utan tjäle har ju också gjort att småvägarna är i betydligt bättre skick i år än tidigare :tummenupp. Detta tillsammans med en temperatur på nästan 15 grader och inte ett moln så långt ögat kunde nå så fanns det ju inte mer att önska! Totalt avverkades 52 mil under lördag o söndag!

Bild

Hade dock lite problem med ena blinkersen som inte gick igång förrän efter 1-2 sekunder efter det att jag tryckt in knappen. I kväll tog jag isär styrreglaget i alla små beståndsdelar och gjorde rent allting. På med lite nytt fett på glidytorna och montera ihop. Nu blinkar det som aldrig förr... :tummenupp
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#59 Inlägg av adrian_vg »

David skrev:Hade dock lite problem med ena blinkersen som inte gick igång förrän efter 1-2 sekunder efter det att jag tryckt in knappen. I kväll tog jag isär styrreglaget i alla små beståndsdelar och gjorde rent allting. På med lite nytt fett på glidytorna och montera ihop. Nu blinkar det som aldrig förr... :tummenupp
Brukar hända på min också efter vinterdvalan. Lite wd40 fixar det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#60 Inlägg av David »

Jepp, har också använt det tidigare. Även kontaktspray för elektronikrengöring. Men nu fungerade inte det längre... Antar att 15 år har gjort sitt till och kontaktfettet som fanns där när jag öppnade såg inte roligt ut. Antagligen dragit åt sig massor av fint damm å sedan kanske fukt, vet ej, men det var en grå gegga runt kontaktytorna.

Slutar det å fungera igen så får det bli lite WD40 som första åtgärd! Pilligt å ta isär allt... :D
VFR800 -99
CB750F -82

Skriv svar