David - Låt mig presentera mig

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: David - Låt mig presentera mig

#31 Inlägg av Jimmy.S »

bhp= braked horsepower och enl. ett forum på google=bhp (or "brake horse power") is the way the british say it, and still referes to the horsepower the engine produces så man kan nog säga att "kärt barn har många namn" i detta fallet.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#32 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:bhp= braked horsepower och enl. ett forum på google=bhp (or "brake horse power") is the way the british say it, and still referes to the horsepower the engine produces så man kan nog säga att "kärt barn har många namn" i detta fallet.
Tack!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#33 Inlägg av David »

adrian_vg skrev:
Fransson skrev:Snick snack
Fortfarande dom helröda -00 som är vassast :D
Fakta enl Haynes mekmanual för VFR800 '97-'01:

Effekt:
1998: 101 bhp@10500 rpm
Jubileum: 108,6 bhp@10500 rpm
1999/2000/2001: 108,5 bhp@10500 rpm

Kraft-viktförhållande:
1998: 0,48 kg/bhp
Jubileum: 0,52 kg/bhp
1999/2000/2001: 0,42 kg/bhp

Du har rätt ur en viss synvinkel, Fransson, ur en annan inte. :)
Sedan har vi även mitt registreringsbevis, där det står:

72 (kW) EG, vilket borde bli cirkus 98 hk (Om det inte är något spec. med EG?)
Dessutom: "Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem"

Snurrigt, men det spelar inte mig så stor roll, jag tycker det går helt tillräckligt fort i alla fall :shock: (spec. jämför med min gamla hoj).
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#34 Inlägg av HondaHasse »

David skrev:"Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem"
Står samma i mitt, är det nån som vet hur begränsningen är gjord?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: David - Låt mig presentera mig

#35 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Fransson skrev:Snick snack
Fortfarande dom helröda -00 som är vassast :D
Fakta enl Haynes mekmanual för VFR800 '97-'01:

Effekt:
1998: 101 bhp@10500 rpm
Jubileum: 108,6 bhp@10500 rpm
1999/2000/2001: 108,5 bhp@10500 rpm

Kraft-viktförhållande:
1998: 0,48 kg/bhp
Jubileum: 0,52 kg/bhp
1999/2000/2001: 0,42 kg/bhp

Du har rätt ur en viss synvinkel, Fransson, ur en annan inte. :)
Klart röd är snabbast, eller kanske orange. :wink:

Det där med synvinkel är ju ......ett intressant verktyg. Jubileumsmodellen har lite uppiffat innanmäte, men det berör ju bara jubileumsmodellen som bara tillverkades i ett fåtal exemplar. Det släpptes även en tribut till detta, då i en annan färgkombo som trådstartan har. Den ska icke förväxlas med jubileumsmodellen.

Edit:
Fann en site som förklara lite:

In 1998 Honda unveiled Limited Editions of four models - the VFR, CBR600FW, CBR900RR-W Fireblade and VTR1000 Firestorm. The CBRs had some engine mods (hotter cams and different carbs) and came with Akrapovic full race exhaust systems. The bikes were prepared by RS Performance, who produced the Fireblade Evo (see the Fireblade page for more info). Just 50 VFR800s, retailing for £1,000 more than the standard VFR800FiW, had the following standard equipment:
- Harris adjustable rear sets
- Harris carbon fibre hugger
- Carbon Fibre petrol Tank cap and surround
- Carbon Fibre top yoke cover with numbered plaque
- Black powder coated wheels
- Remus Grand Prix high-level exhaust
- Proflex fully adjustable race shock
- Paintwork by Dream Machine (though quality is not as good as Hondas O/E)


http://www.simonevans.co.uk/v-four/vfr800.htm
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#36 Inlägg av David »

HondaHasse skrev:
David skrev:"Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem"
Står samma i mitt, är det nån som vet hur begränsningen är gjord?
Det är väl genom katalysatorn? Men jag kan ju ha fel. Det kanske finns fler strypningar?
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#37 Inlägg av David »

Så var det helg igen! :D
Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete... :lol:

Bild

Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.
Senast redigerad av David den fre nov 08, 2013 14:18, redigerad totalt 2 gång.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#38 Inlägg av adrian_vg »

David skrev:Så var det helg igen! :D
Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete... :lol:
En Honda. En V4? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#39 Inlägg av David »

adrian_vg skrev:
David skrev:Så var det helg igen! :D
Tänkte därför bjuda på en liten observation från (förra helgens) trädgårsarbete... :lol:
En Honda. En V4? :D
Om det vore så väl... Då hade det kanske varit roligare att klippa gräset. Det var mer färgkombinationen som jag hade i åtanke (vs. min jubileum...).
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#40 Inlägg av adrian_vg »

David skrev:Om det vore så väl... Då hade det kanske varit roligare att klippa gräset. Det var mer färgkombinationen som jag hade i åtanke (vs. min jubileum...).
Tänkte inte på det... Är klipparen av jubileumsmodell också? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#41 Inlägg av David »

Hej Forumet!

Det var ett tag sedan som jag skrev något här... Såhär ett och ett halvt år senare så kör jag fortfarande VFR'n. Jag bara gillar den mer och mer. 8)

Tänkte bjuda på mitt senaste projekt, det som skulle blivit av i vintras, men aldrig startade. Nu är det på god väg och inte så mycket kvar innan det är klart.

Jag köpte ett par repiga begagnade Honda sidoväskor till en CBF1000 för något år sedan. Jag håller nu på med att modifiera dessa och ställningen för att passa VFR'n. Så här ser det ut just nu:

Bild

Bild

Några fler bilder finns här.

Pakethållaren är en Hepco Becker och topboxen likaså. Kvar är lite småfix, nytt fäste eller på någotvis sänka mitt slipon så det går under väskan samt att lacka väskorna och fästena.

Så nu till frågan: Sidoväskorna skall bli röda. Men skall topboxen få vara original silver (vilket är en hyfsat bra matchning mot framkåpan) eller skall jag lacka den röd också? :?

Edit 2013-11-08: Ny URL till mina bilder.
Senast redigerad av David den fre nov 08, 2013 22:08, redigerad totalt 4 gång.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: David - Låt mig presentera mig

#42 Inlägg av tersan »

Jag hade nog haft silverfärgen kvar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: David - Låt mig presentera mig

#43 Inlägg av Donner »

Ser riktigt bra ut, ang färgen hade jag nog haft silver kvar på toppboxen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: David - Låt mig presentera mig

#44 Inlägg av Maciver »

Donner skrev:Ser riktigt bra ut, ang färgen hade jag nog haft silver kvar på toppboxen.
+ 1
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: David - Låt mig presentera mig

#45 Inlägg av David »

Tack så mycket! Ja, det lutar nog åt att låta topboxen vara och endast lacka sidoväskorna. Sedan är det bara kvar att bestämma var man skall köra på semestern... :lol:
VFR800 -99
CB750F -82

Skriv svar