Catman - RC36 (som ny igen)

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Catman - RC36

#61 Inlägg av Maciver »

Nope, gör det inte.

Bromsvätske byte brukar de fråga om men inte gaffelbenen.

Inte där jag servat i vart fall.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Catman - RC36

#62 Inlägg av Catman »

Gaffelbenen ihopsatta.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.

Har monterat på de bakre krökarna efter målning och nya packningar.

Ska ta tag i kåpstativet fram och slipa av och måla det också.
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Catman - RC36

#63 Inlägg av tersan »

Catman skrev:Gaffelbenen ihopsatta.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Med tanke på kommande banåkning, eller? Jag har inte lärt mig än vad olika ändringar av oljemängd och -kvalitet får för effekter. :?

Du skruvar på bra... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Catman - RC36

#64 Inlägg av adrian_vg »

Catman skrev:Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Det är bara 14 ml mer per ben, men ändå; riskerar man inte att spränga packningarna när man ökar på volymen så?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Catman - RC36

#65 Inlägg av Catman »

tersan skrev:
Catman skrev:Gaffelbenen ihopsatta.
Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Med tanke på kommande banåkning, eller? Jag har inte lärt mig än vad olika ändringar av oljemängd och -kvalitet får för effekter. :?
Du skruvar på bra... :wink:
Tack!
Orsaken till att jag mäter upp lite mer, är att den är den är väldigt mjuk orginal.
Det kanske blir någon kurs på denna också men i grund o botten 'är det en bruksis.
adrian_vg skrev:
Catman skrev:Ökade på från 386ml till 400ml i varje ben och gick upp till 10W-olja.
Det är bara 14 ml mer per ben, men ändå; riskerar man inte att spränga packningarna när man ökar på volymen så?
Jag har aldrig varit med om det faktiskt.
Chansen är ganska liten. Å andra sidan byter jag packboxar vart annat/tredje år för att minimera risken för läckage.
Gaffeln blir lite trögre än tidigare och om jag har mina fakta rätt, så blir den trögre ju mer den komprimerar.
MAO så förhidrar det genomslag.(är lite osäker på detta då det är en enkel gaffel utan inställningsmöjligheter)
Jag kommer iofs att lägga i distanser till fjädrarna på va 3-5cm för att göra den styvare i hela registret.
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Catman - RC36

#66 Inlägg av adrian_vg »

Catman skrev:Jag har aldrig varit med om det faktiskt.
Chansen är ganska liten. Å andra sidan byter jag packboxar vart annat/tredje år för att minimera risken för läckage.
Gaffeln blir lite trögre än tidigare och om jag har mina fakta rätt, så blir den trögre ju mer den komprimerar.
MAO så förhidrar det genomslag.(är lite osäker på detta då det är en enkel gaffel utan inställningsmöjligheter)
Ok, köper det.
Catman skrev:Jag kommer iofs att lägga i distanser till fjädrarna på va 3-5cm för att göra den styvare i hela registret.
Också känt som förspänning. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Catman - RC36

#67 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Catman skrev:Jag kommer iofs att lägga i distanser till fjädrarna på va 3-5cm för att göra den styvare i hela registret.
Också känt som förspänning. ;-)

Fjäderförspänning kom 92 på viffern. Är inte gafflarna orginal? För det var väl en 93:a
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Catman - RC36

#68 Inlägg av Catman »

Japp...en 93:a har jag.
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"

Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Catman - RC36

#69 Inlägg av adrian_vg »

Catman skrev:Japp...en 93:a har jag.
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"

Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
Kan du lägga upp en bild?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Catman - RC36

#70 Inlägg av Catman »

här kommer 2:
Bild
Bild
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Catman - RC36

#71 Inlägg av adrian_vg »

Catman skrev:här kommer 2:
Hmmm... Det brukar vara en skåra i översta bulten på gaffeln, om den har förspänning.

Kan förre ägaren ha mixtrat och monterat äldre gafflar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Catman - RC36

#72 Inlägg av Catman »

adrian_vg skrev:
Catman skrev:här kommer 2:
Hmmm... Det brukar vara en skåra i översta bulten på gaffeln, om den har förspänning.

Kan förre ägaren ha mixtrat och monterat äldre gafflar?
Av döma på reparationerna på kåporna och lite annat, så kan den mycket väl ha varit krockad/skadad.
Nån tidigare ägare har förmodligen bytt gafflar...
Eller så är det en sen -92 som är reggad som 93?

EDIT:
Har kollat fordonsregistret och den är reggad i Sverige 950503.
Så detta verkar vara en tyskimport.
Då är det förmodligen en -92 som är reggad som -93 i Sverige.
Men sån't borde väl gå att kolla upp med ramnummer eller?
Var då tro?
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Catman - RC36

#73 Inlägg av Mister »

Catman skrev:
adrian_vg skrev:
Catman skrev:här kommer 2:
Hmmm... Det brukar vara en skåra i översta bulten på gaffeln, om den har förspänning.

Kan förre ägaren ha mixtrat och monterat äldre gafflar?
Av döma på reparationerna på kåporna och lite annat, så kan den mycket väl ha varit krockad/skadad.
Nån tidigare ägare har förmodligen bytt gafflar...
Eller så är det en sen -92 som är reggad som 93?

EDIT:
Har kollat fordonsregistret och den är reggad i Sverige 950503.
Så detta verkar vara en tyskimport.
Då är det förmodligen en -92 som är reggad som -93 i Sverige.
Men sån't borde väl gå att kolla upp med ramnummer eller?
Var då tro?
Se där, du hade visst en annan gaffel. Kan ju bero på händelserik historik.

10:e bokstaven i ramnumret/vinnumret berättar vilket årsmodell det är.

1990: L
1991: M
1992: N
1993: P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Catman - RC36

#74 Inlägg av blacken »

Catman skrev:Japp...en 93:a har jag.
Men inte de nya gafflarna verkar det som. Inget att skruva på längst upp, förutom själva "locket"

Om de inte menar den muttern som sitter inuti, under "locket" och som går att skruva upp ca 1cm.?
Du har 90-91 gafflar och då så ska man gänga bort toppmuttern ifrån stången med hjälp av "undre muttern" så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Catman - RC36

#75 Inlägg av Catman »

Mister skrev:Se där, du hade visst en annan gaffel. Kan ju bero på händelserik historik.

10:e bokstaven i ramnumret/vinnumret berättar vilket årsmodell det är.

1990: L
1991: M
1992: N
1993: P
Nu har jag kollat med transportstyrelsen och med Honda.
Hojen är en 93:a, såld ny hos MC-Tekno i Karlstad 1995.

Jag har inga bokstäver i mitt ramnummer på hojen; RC36230xxxx är allt som står i papperen och på ramen.

Sitter det verkligen en annan gaffel på -93 mot -92?
Enligt Honda är det samma artikelnummer på gaffelbenen på-92 och -93.
Verkar ju sannolik iom att det kom en helt ny generation 1994.
Eller var det andra ben på 90-91?

Å andra sidan så är denna gaffeln jag har nu helt nyrenoverad och i bra skick. :mrgreen:
hade den varit en 92:a, så hade jag ju förslkt få den registrerad som det för att kunna klassikerförsäkra hos BoMC :roll:
RC36-93 NC35-97

Skriv svar