Rydh - tillbaka efter några år

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#361 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Fick anledning att kolla över min försäkring idag, hade aldrig gjort det om inte Trygg Hansa skickat en sammanställning... Lade fem minuter på att scanna av fem bolag och sänkte priset på halvförsäkring på min -98 från 2800 till 1400.
Nu är det bara att vänta några år på veteranförsäkring ;-)
Najs! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#362 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rydh skrev:Fick anledning att kolla över min försäkring idag, hade aldrig gjort det om inte Trygg Hansa skickat en sammanställning... Lade fem minuter på att scanna av fem bolag och sänkte priset på halvförsäkring på min -98 från 2800 till 1400.
Snyggt! Det är bara att gratulera! :D
Finns ingen anledning att mata försäkringsbolag med mer pengar än man behöver.
Nu är det bara att vänta några år på veteranförsäkring ;-)
Några... 12 år sådär. Kommer du ha kvar hojen tills dess?
Det är iofs bara 2 år tills den kvalar in som klassiker, då har du samma pris som idag men för en helförsäkring. Behåller du den tills den är 30 år så åker försäkringen ner till ca. 620:- för samma sak.

Det är rätt fantastiskt egentligen. När jag köpte min hoj hade vi 7 försäkringsklasser baserade på vikt/effekt och t.ex. dom första CBR900RR låg på 30 hk.
Äldre hojar som "bara" var strypta enligt handlarnas överenskommelse låg på ca. 100 hk jämnt och hamnade i klass 6, min hoj som var ostrypt hamnade i klass 7 = svindyr med den tidens mått mätt. Idag är samma hoj veteran och snorbillig. Man kanske kan kalla det "sen återbäring" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#363 Inlägg av Rydh »

Men fucking hell... Lyckades svepa ner min hjälm så den studsade i betonggolvet i garaget. Som att jag är gjord av pengar...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#364 Inlägg av kebne »

Rydh skrev:Men fucking hell... Lyckades svepa ner min hjälm så den studsade i betonggolvet i garaget. Som att jag är gjord av pengar...
Trist! Om du ska ha en ny hjälm så verkar scorpionhelmets prisvärda. Finns ännu billigare på webbutiker i tyskland. De har även airoh billigare.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.mobile ... cale=de_DE

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#365 Inlägg av Rydh »

kebne skrev:
Rydh skrev:Men fucking hell... Lyckades svepa ner min hjälm så den studsade i betonggolvet i garaget. Som att jag är gjord av pengar...
Trist! Om du ska ha en ny hjälm så verkar scorpionhelmets prisvärda. Finns ännu billigare på webbutiker i tyskland. De har även airoh billigare.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.mobile ... cale=de_DE
Det finns mycket hjälmar som förtjänar att testas och gärna köpas billigt men det förstnämnda får vara prioriterat och urvalet är begränsat här i närheten. Ska dessutom ut i europa om tio dagar så jag kan inte chansbeställa grejer.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Rydh - tillbaka efter några år

#366 Inlägg av kebne »

Rydh skrev: Det finns mycket hjälmar som förtjänar att testas och gärna köpas billigt men det förstnämnda får vara prioriterat och urvalet är begränsat här i närheten. Ska dessutom ut i europa om tio dagar så jag kan inte chansbeställa grejer.
Jo du nämnde det i en annan tråd med. Blocket är en ytterligare möjlighet. Jag fick själv tag i en shoei nxr för nästan halva nypriset. Den var endast provad.

Kanske billigare köpa hjälmen under europaresan? Fast då kanske man inte vill jaga hjälm utan bara resa.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#367 Inlägg av Rydh »

kebne skrev:
Kanske billigare köpa hjälmen under europaresan? Fast då kanske man inte vill jaga hjälm utan bara resa.
Problemet då är att jag behöver något på skallen medan jag letar. Well, well, det löser sig nog, eftersom jag som sagt är lat så får jag ta att plånboken får lida ibland.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#368 Inlägg av Seth »

Tyrannosaurus skrev:
Rydh skrev:Fick anledning att kolla över min försäkring idag, hade aldrig gjort det om inte Trygg Hansa skickat en sammanställning... Lade fem minuter på att scanna av fem bolag och sänkte priset på halvförsäkring på min -98 från 2800 till 1400.
Snyggt! Det är bara att gratulera! :D
Finns ingen anledning att mata försäkringsbolag med mer pengar än man behöver.
Nu är det bara att vänta några år på veteranförsäkring ;-)
Några... 12 år sådär. Kommer du ha kvar hojen tills dess?
Det är iofs bara 2 år tills den kvalar in som klassiker, då har du samma pris som idag men för en helförsäkring. Behåller du den tills den är 30 år så åker försäkringen ner till ca. 620:- för samma sak.

Det är rätt fantastiskt egentligen. När jag köpte min hoj hade vi 7 försäkringsklasser baserade på vikt/effekt och t.ex. dom första CBR900RR låg på 30 hk.
Äldre hojar som "bara" var strypta enligt handlarnas överenskommelse låg på ca. 100 hk jämnt och hamnade i klass 6, min hoj som var ostrypt hamnade i klass 7 = svindyr med den tidens mått mätt. Idag är samma hoj veteran och snorbillig. Man kanske kan kalla det "sen återbäring" :lol:
inte säkert att den kommer klassas som klassiker, bl,a bilsport och mc har satt fast datum för classic försäkring och Svedea har 30 års gräns på deras "Retro"
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#369 Inlägg av Rydh »

Seth skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Rydh skrev:Fick anledning att kolla över min försäkring idag, hade aldrig gjort det om inte Trygg Hansa skickat en sammanställning... Lade fem minuter på att scanna av fem bolag och sänkte priset på halvförsäkring på min -98 från 2800 till 1400.
Snyggt! Det är bara att gratulera! :D
Finns ingen anledning att mata försäkringsbolag med mer pengar än man behöver.
Nu är det bara att vänta några år på veteranförsäkring ;-)
Några... 12 år sådär. Kommer du ha kvar hojen tills dess?
Det är iofs bara 2 år tills den kvalar in som klassiker, då har du samma pris som idag men för en helförsäkring. Behåller du den tills den är 30 år så åker försäkringen ner till ca. 620:- för samma sak.

Det är rätt fantastiskt egentligen. När jag köpte min hoj hade vi 7 försäkringsklasser baserade på vikt/effekt och t.ex. dom första CBR900RR låg på 30 hk.
Äldre hojar som "bara" var strypta enligt handlarnas överenskommelse låg på ca. 100 hk jämnt och hamnade i klass 6, min hoj som var ostrypt hamnade i klass 7 = svindyr med den tidens mått mätt. Idag är samma hoj veteran och snorbillig. Man kanske kan kalla det "sen återbäring" :lol:
inte säkert att den kommer klassas som klassiker, bl,a bilsport och mc har satt fast datum för classic försäkring och Svedea har 30 års gräns på deras "Retro"
Det där var mer ett ytterligare tecken på min lathet, att jag inte kommer att bry mig om att leta billigare försäkring när jag hittade en för styvt hundra spänn i månaden.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#370 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Men fucking hell... Lyckades svepa ner min hjälm så den studsade i betonggolvet i garaget. Som att jag är gjord av pengar...
Komposithjälmar tål det, karbonatplasthjälmar - kanske lite tveksamt.
Det är frigolitpackningen innanför som ska ta upp det mesta av smällen vid ev klotning.
Ser ytterskalet ok ut, är det antagligen det också.

Jag är också medveten om vad en hjälm kostar, och ev risker det innebär att inte byta den.
Man får väga lite över hur stor skadan blev, eller inte blev.

Jag har fö tappat en del hjälmar i backen genom åren, och alltid valt att inte byta ut dem direCkt!1
Min första "riktiga" hjälm som jag köpte i 17 års-åldern (en Nolan N35 i karbonatplast) lyckades jag spilla bensin på, tappa ett antal gånger och vara allmänt ovarsam med.
Är numera lite mer medelålders feg än som tonåriing... :mrgreen:

Är medveten om att jag kommer att få en del flammning nu.
Bring it on! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#371 Inlägg av blacken »

Är medveten om att jag kommer att få en del flammning nu.
Bring it on! :lol:
He,he,he, :twisted:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#372 Inlägg av Rydh »

Kom på att det finns en mc-butik i grannhålan så nu har jag testat lite hjc, agv och bellhjälmar också. Säkert superhjälmar allihop men ingen satt som Shoein. Så nu har jag torskat på high-endsegmentet och är 6000 kr fattigare
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#373 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Kom på att det finns en mc-butik i grannhålan så nu har jag testat lite hjc, agv och bellhjälmar också. Säkert superhjälmar allihop men ingen satt som Shoein. Så nu har jag torskat på high-endsegmentet och är 6000 kr fattigare
:tummenupp :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#374 Inlägg av Conseal »

Najs .. Synd att jag inte kom på att frugan hjälm hette Arioh Matisse tidigare.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Rydh - tillbaka efter några år

#375 Inlägg av Rydh »

Shoein är en fantastiskt skön hjälm, komfortmässigt har jag inte hittat några brister än. Det är något lågt flappande ljud i farter över 80, som att kragen på stället ligger och vibrerar men utifrån det jag har provat mig fram hittills så är det nog snarare turbulens från luften som kommer upp mot hjälmen från rutan. Får se hur irriterande det är efter en längre tur.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Skriv svar