Rydh - tillbaka efter några år
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Fotpinnarna var en riktig hit. Inte minsta känning i knä eller höft på hela resan. Värt varenda krona!
Nackdelen var att knävinkeländringen medförde att snakeskin-padsen på tanken kom lite på skam. Eftersom knäna hamnade längre ned fick jag inte grepp med knäna runt det stället på tanken där det ska vara utan längre ner där tanken är lite smalare. Padsen var bra vid inbromsningar men annars kunde jag nog varit utan dem, i kombination med fotpinnarna alltså.
Nackdelen var att knävinkeländringen medförde att snakeskin-padsen på tanken kom lite på skam. Eftersom knäna hamnade längre ned fick jag inte grepp med knäna runt det stället på tanken där det ska vara utan längre ner där tanken är lite smalare. Padsen var bra vid inbromsningar men annars kunde jag nog varit utan dem, i kombination med fotpinnarna alltså.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Hmm... Låter inte optimalt. Jag har redan med originalpinnarna lite svårt att pressa upp med hälen för att förankra mig i tankvalken, kort som jag är.
Får nog fortsätta med originalpinnar. Tack för återkopplingen iaf!
Får nog fortsätta med originalpinnar. Tack för återkopplingen iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Under förra årets tysklandstrip (ca 260 mil) snittade min hoj 0,54 - 0,56 l milen, oavsett om det var 30 mil autobahn i 130-140 km/h eller landsbygdskörning. Under årets tur på ca 200 mil har jag snittat 0,49 - 0,51 med en 0,45:a som bäst. Det har varit transportkörning även denna gång men också mycket mer aktiv körning på lägre växlar/hastigheter med frekvent acceleration och broms.
Intressant ändå. Min körning är nog generellt mer aktiv med högre varv på lägre växel än vad jag tidigare kört i motsvarande hastighet. Borde varit högre förbrukning väl? I jämförelse med Adrians 0,85(!) så börjar man ju undra om någon slängt i en 400-motor under vintern
Intressant ändå. Min körning är nog generellt mer aktiv med högre varv på lägre växel än vad jag tidigare kört i motsvarande hastighet. Borde varit högre förbrukning väl? I jämförelse med Adrians 0,85(!) så börjar man ju undra om någon slängt i en 400-motor under vintern
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Fint att få svart på vitt!
Du tycks ha hittat rätt kombo av varv, fart och växel.
Skillnaden annars mellan dina siffror och mina är att du kör landsväg och jag mest i stan. De gånger jag tar E4:an mellan Sthlm och Uppsala brukar jag kunna komma ner till ca 0,5-0,6 l/milen.
Vad tankade du där nere förresten?
Du tycks ha hittat rätt kombo av varv, fart och växel.
Skillnaden annars mellan dina siffror och mina är att du kör landsväg och jag mest i stan. De gånger jag tar E4:an mellan Sthlm och Uppsala brukar jag kunna komma ner till ca 0,5-0,6 l/milen.
Vad tankade du där nere förresten?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Super 95adrian_vg skrev: Vad tankade du där nere förresten?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Är det samma soppa som vår vanliga bf95?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Ja så förstår jag det, stod bleifrei ibland, ofta fanns etanolblandningar E5 och E10 också.adrian_vg skrev:Är det samma soppa som vår vanliga bf95?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Provade du e10?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3238
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Också? Om du tankat bensin utan en massa etanol förstår jag att förbrukningen blir låg, den där j-a etanolinblandningen har jag svårt att se nåt positivt med...Rydh skrev:Ja så förstår jag det, stod bleifrei ibland, ofta fanns etanolblandningar E5 och E10 också.adrian_vg skrev:Är det samma soppa som vår vanliga bf95?
Svensk 95 är i princip E5 idag.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Reagerade lite över det också, men väntade in någon med mer kunskap.tersan skrev:Också? Om du tankat bensin utan en massa etanol förstår jag att förbrukningen blir låg, den där j-a etanolinblandningen har jag svårt att se nåt positivt med...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rydh - tillbaka efter några år
På många ställen stod det super 95 men ibland bara Super så det är möjligt att det var utan etanolinblandning. Men flera tankar fylldes i Sverige så den minskade förbrukningen kan inte bara förklaras av mer juice i soppan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Det har varit en lugn sommar på mc-fronten. Totalt blir det nog inte mycket mer än 100 mil. I lördags passerades 8000 mil på mätaren i alla fall. Alltid något. Och hon går bättre än någonsin!
Upptäckte by the way att jag kört med bakfjädringen i hårdaste läget sedan jag vet inte när (alltid kanske). Inte konstigt att jag upplevt hojen som svårhanterad i kurvor. Eftersom jag är född med dålig självkänsla så har jag lagt skulden på min egen förarkompetens och att jag fegar i kurvorna. Men nu tar jag snart Lorenzo!
Upptäckte by the way att jag kört med bakfjädringen i hårdaste läget sedan jag vet inte när (alltid kanske). Inte konstigt att jag upplevt hojen som svårhanterad i kurvor. Eftersom jag är född med dålig självkänsla så har jag lagt skulden på min egen förarkompetens och att jag fegar i kurvorna. Men nu tar jag snart Lorenzo!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Rydh skrev:Det har varit en lugn sommar på mc-fronten. Totalt blir det nog inte mycket mer än 100 mil. I lördags passerades 8000 mil på mätaren i alla fall. Alltid något. Och hon går bättre än någonsin!
Upptäckte by the way att jag kört med bakfjädringen i hårdaste läget sedan jag vet inte när (alltid kanske). Inte konstigt att jag upplevt hojen som svårhanterad i kurvor. Eftersom jag är född med dålig självkänsla så har jag lagt skulden på min egen förarkompetens och att jag fegar i kurvorna. Men nu tar jag snart Lorenzo!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rydh - tillbaka efter några år
Fick anledning att kolla över min försäkring idag, hade aldrig gjort det om inte Trygg Hansa skickat en sammanställning... Lade fem minuter på att scanna av fem bolag och sänkte priset på halvförsäkring på min -98 från 2800 till 1400.
Nu är det bara att vänta några år på veteranförsäkring
Nu är det bara att vänta några år på veteranförsäkring
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Rydh - tillbaka efter några år
1400 på 5 min. Hyfsad timpeng på 16800:-. Grattis!
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan