Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Igge
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons aug 29, 2012 10:51

Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#1 Inlägg av Igge »

Hej alla glada!

Tänkte introducera mig själv här.

Jag heter Erik, men kallas av någon anledning Igge.
Idag (eller ja igår egentligen eftersom klockan passerat tolv) köpte jag mig en viffer, en svart rackare.
Än så länge är jag nöjd men vädret och mörkret har begränsat mina mil för dagen.

Det är en svart '98 som gått en bit under 3000 mil, några minimala skönhetsfel finns men överlag i grymt skick.
Bakbromsen tar dock dåligt. Man får trycka ordentligt för att något ska hända. Vad kan det bero på?

Och nu undrar ni kanske varför jag skriver tillfällig sinnesförvirring?
Jo, det är för att jag har köpt en "asfaltshoj". Jag fattar inte hur det gick till...
Eller jo det gör jag väl....

Jag är av åsikten att grus är fan så mycket roligare att åka än asfalt. Det tycker jag fortfarande.
Jag började min "karriär" på en KTM 125 LC2 (udda modell, men en offroadcykel utan vara någon värsting), den fick namnet kotten och var min första kärlek. Jag saknar den än idag. Särskilt lukten.
Sedan upptäckte jag att skogen var kul så jag kompletterade med en Gasgas EC125 för endurospåret. Den kallades skrutten, och den levde upp till namnet. Den jävlades så mycket att jag tröttnade på den och bytte ut den mot en nyare EC300 i bättre skick. 300an hette Pär.

Kotten ersattes av en XT660Z Tenere (döpt till Oxen) som jag fortfarande har kvar (någon som är köpsugen?). En riktig allrounder enligt mig, har testat det mesta med den, inbillar jag mig.
Men när Pär ersattes av en Husaberg FE450, som än så länge är namnlös, så blev Oxen snabbt tråkig på grusvägen i jämförelse. Det är förklaringen till att Oxen ligger på blocket nu.

Eftersom Oxen skulle säljas tänkte jag att jag skulle ersätta den med en hoj som är allroundig, fast utan grusbiten, för där får en sådan hoj bara stryk av husan.
Suget riktades först mot en bandit 1200, men youtube ville annat och förförde mig med en V4as sköna sång.
Jag blev så fast för VFRen att jag köpte en innan Oxen blev såld.

Vi får se hur jag klarar mig med minskat grusåka. Det som jag älskar med gruset är att när man hittat en fin grusväg hittar man ofta ett helt "nät". Sedan är det mindre trafik att bråka med och farterna är lägre. Dock lockar asfalten för att jag känner fler asfaltsåkare och man kan lättare transportera sig lite längre. Att åka ensam på grus är trots allt inte lika trevligt som att åka asfalt med sällskap.

Utöver detta är jag med i SMC Södermanland och håller på att leker runt som resurs, grundinstruktör och grusinstruktör. Jag hinner även med lite styrelsearbete också då jag f.n. sitter som vice sekreterare. Trots det är det nog mest mina åsikter jag ventilerar, inte SMC's, bara ett litet förtydligande.

Och vad ville jag få sagt då?
Ja ni... Vem vet...
Man ska nog inte skriva så här långa inlägg vid den här tiden när man är så här trött, verkar bli en hel del svammel...

Men hej på er! :D

Nu är det dags för snarklådan!

Ha de!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Välkommen till vifferträsket!

Många brukar ha en grushoj i garaget och en viffer för allt det andra.

Du vet om att du har länkade bromsar på din hoj? Bromsar du fram bromsar det bak också. Med det sagt, tänker jag mig att eftersom det tar bak när man bromsar fram, så används inte bakbromsen speciellt mycket, vilket i sin tur innebär att bakbromsen kanske behöver lite underhåll då och då.

Antingen det, eller så har du inte vant dig vid att bromsarna inte tar maximalt om du inte bromsar med båda bromsarna samtidigt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Igge
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons aug 29, 2012 10:51

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#3 Inlägg av Igge »

adrian_vg skrev:Välkommen till vifferträsket!

Många brukar ha en grushoj i garaget och en viffer för allt det andra.

Du vet om att du har länkade bromsar på din hoj? Bromsar du fram bromsar det bak också. Med det sagt, tänker jag mig att eftersom det tar bak när man bromsar fram, så används inte bakbromsen speciellt mycket, vilket i sin tur innebär att bakbromsen kanske behöver lite underhåll då och då.

Antingen det, eller så har du inte vant dig vid att bromsarna inte tar maximalt om du inte bromsar med båda bromsarna samtidigt. :)
Hej och tack!

Dels tycker jag den tar dåligt för att vara en bakbroms, men ännu sämre eftersom den ska vara länkad. Tyvärr.
Jämför jag med en annan viffer jag provkört (01? samma generation åtminstone) så tog den bättre och man märkte dyket tydligare.
Bromsar man med normal kraft nu så märks det inte alls, tar man i mer så händer lite, men fortfarande lite.
Men lite luftning och motionering står på listan att göra :)

Lite frukost på detta sedan blir det ut i garaget och montera tankväskan (bagster) och sedan ut och brumma lite :D

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#4 Inlägg av Donner »

Välkommen hit :D

Ja grus är kul, sålde min Vfr-fighter för ett tag sen och ersatte den med en Transalp då jag ville utforska grusvägsnätet lite mer.

Det är riktigt kul faktiskt. :mrgreen:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Igge skrev:Dels tycker jag den tar dåligt för att vara en bakbroms, men ännu sämre eftersom den ska vara länkad. Tyvärr.
Jämför jag med en annan viffer jag provkört (01? samma generation åtminstone) så tog den bättre och man märkte dyket tydligare.
Bromsar man med normal kraft nu så märks det inte alls, tar man i mer så händer lite, men fortfarande lite.
Men lite luftning och motionering står på listan att göra :)
Bakbromsen på min 97:a tar betydligt bättre än på 00:an jag normalt kör med. Det ska väl vara så. :roll:
Igge skrev:Lite frukost på detta sedan blir det ut i garaget och montera tankväskan (bagster) och sedan ut och brumma lite :D
Kärt besvär låter det som. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#6 Inlägg av Råttis »

Välkommen

/Råttis

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#7 Inlägg av HondaHasse »

Förra ägaren kanske inte har använt bakbromsen och då sätter sig kolvarna och blir inte bromsverkan som den ska, jag upptäckte förra året att min bakbroms inte tog alls när vi var på Jylland och körde grusväg! Motionerade den och sen funkade den som den skulle. Blev ännu bättre sen jag och Donner bytt bromsvätska också.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#8 Inlägg av Mister »

Välkommen!!!

Bakbromsen använder jag aldrig men den bromsar ändå pga att det är dual system. Det här med motion av kolvarna skadar nog inte som nämns ovan. Din hoj har ju rätt låga mil för att vara så gammal, då den kanske har stått länge i perioder.

Sen går det att ha fler hojar.... själv har jag tre för olika användningsområden och är sugen på en fjärde :) Av ngn anledning så förstår inte den bättre hälften det behovet .....ännu iaf.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#9 Inlägg av Conseal »

Välkommen..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#10 Inlägg av Maciver »

Välkommen
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Sv: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#11 Inlägg av Pegaso »

Välkommen!

Märkligt att det kommit så många inlägg men ingen har ifrågasatt det uppenbara. Det saknas bilder!! ;)

Och vad ska viffern heta då?
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#12 Inlägg av tersan »

Välkommen! Kul hojhistorik... och nångång vill jag också ha en grushoj!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Igge
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons aug 29, 2012 10:51

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#13 Inlägg av Igge »

Som en del spekulerat misstänker jag också att motionering och lite fräsch bromsvätska inte kan skada.
Jag vill ju få ordning på bakbromsen så att jag nyttjar alla tre jag har fram :)

Och tyvärr så ska jag ändå sälja Teneren, känns dumt att ha en hoj som kan lite av allt när man har en hoj som är bra på skog & grus och en som är bra på resten.
Det enda jag saknar är väl grustouring, men det får jag väl väga upp med asfaltstouring istället.
Jag känner att pengarna vore trevliga att frigöra då jag har andra hobbies som inte är gratis.

Dels har jag en bil som gillar pengar, men så är jag även intresserad av flygning :)

Bild är givetvis obligatoriskt. Igår kom ingen för att det var för mörkt för att få något vettigt och idag har jag haft fullt upp med hojåka, födelsedagskalas och jobb. Fram till nu alltså.

På jobbparkeringen:
Bild
Bild

Hemma:
Bild

Angående namn har jag bekymmer...
Black betty var första tanken, men det är för välanvänt och långt.

Så just nu heter den inget, men det kommer nog :)

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#14 Inlägg av Rydh »

Välkommen (från en som också är ny)!
Min förra hoj var en xt660(r). Vilket fantastiskt liv jag skulle haft om den också fanns kvar :-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Sv: Igge! Nu med tillfällig sinnesförvirring, eller?

#15 Inlägg av Pegaso »

Snygg :tummenupp
Helt rätt färg och årsmodell också ;)
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Skriv svar