Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
.......och förmodligen också nybliven A-kortsinnehavare om jag bara fixar uppkörningen!
Nåväl, tog över den här efter att ha tyckt synd om den ett tag (något år eller två) då den stått ute i ur och skur utan att användas. Gav ett bud (bra eller ej, vet jag inte) o blev ägare till den i alla fall.
Visade sig att den blivit stående efter ett misslyckat stöldförsök. De förstörde låset och stal bultarna till bromsskivan.
Fixade de grejorna o åkte sedan in på besiktning. Utöver byte av bromsbelägg fram (ej återbesök) så gick den igenom UA.
Efter besiktning var det att skrapa bort den värsta mossan (Mossa GTI hade nog varit bättre än avfettning?!) för att få den att se någorlunda anständig ut till jag har möjlighet att komma till en tvätthall. Allt är mycket enklare med körkort
Ingen pärla, men samtidigt funkar den bra mekaniskt och komplett, förutom de plastpaneler som sitter vid sidan av instrumenten.
Men om jag kör såhär i sommar så kan man ta itu med sådant i höst. En lack är läge då den är dåligt omlackad och har en del fula lagningar i kåporna. Finns ju bättre sätt än spackel att laga dem på.
Vad som grämer mig dock är att jag idag (förmodligen) kvaddade gängorna till oljepluggen. Skulle byta alla vätskor och filter, allt gick lätt o smidigt UTOM givetvis det näst sista momentet (med momentnyckel ska tilläggas) då den verkade släppa i gängan. Ska dock prova med en ny bult innan jag blir helt uppgiven....fast vad är det som gäller? HELICOIL som alternativ?
För övrigt har den gått 11000mil och kostat mig ca 6000:- totalt (hade olja hemma) så jag tror jag har en hyfsad hoj att åka på till en rimlig peng?
Nåväl, tog över den här efter att ha tyckt synd om den ett tag (något år eller två) då den stått ute i ur och skur utan att användas. Gav ett bud (bra eller ej, vet jag inte) o blev ägare till den i alla fall.
Visade sig att den blivit stående efter ett misslyckat stöldförsök. De förstörde låset och stal bultarna till bromsskivan.
Fixade de grejorna o åkte sedan in på besiktning. Utöver byte av bromsbelägg fram (ej återbesök) så gick den igenom UA.
Efter besiktning var det att skrapa bort den värsta mossan (Mossa GTI hade nog varit bättre än avfettning?!) för att få den att se någorlunda anständig ut till jag har möjlighet att komma till en tvätthall. Allt är mycket enklare med körkort
Ingen pärla, men samtidigt funkar den bra mekaniskt och komplett, förutom de plastpaneler som sitter vid sidan av instrumenten.
Men om jag kör såhär i sommar så kan man ta itu med sådant i höst. En lack är läge då den är dåligt omlackad och har en del fula lagningar i kåporna. Finns ju bättre sätt än spackel att laga dem på.
Vad som grämer mig dock är att jag idag (förmodligen) kvaddade gängorna till oljepluggen. Skulle byta alla vätskor och filter, allt gick lätt o smidigt UTOM givetvis det näst sista momentet (med momentnyckel ska tilläggas) då den verkade släppa i gängan. Ska dock prova med en ny bult innan jag blir helt uppgiven....fast vad är det som gäller? HELICOIL som alternativ?
För övrigt har den gått 11000mil och kostat mig ca 6000:- totalt (hade olja hemma) så jag tror jag har en hyfsad hoj att åka på till en rimlig peng?
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Hej, gängade om en sådan tråg en gång till om jag inte minns fel från m12 till 14 eller m14 till m16 gick hur bra som helst, köpte en bricka med oljepackning på järnboden 22 kr bult 6 kr kapade den i rätt längd och vips har gått i 10 år nu....
BTV välkommen hit och maskinen ser väldigt fin ut, min första vfr var en 86....
BTV välkommen hit och maskinen ser väldigt fin ut, min första vfr var en 86....
Senast redigerad av wargen den fre apr 19, 2013 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Tack för tipset och välkomnandet!wargen skrev:Hej, gängade om en sådan tråg en gång till om jag inte minns fel från m12 till 14 eller m14 till m16 gick hur bra som helst, köpte en bricka med oljepackning på järnboden 22 kr bult 6 kr kapade den i rätt längd och vips har gått i 10 år nu....
BTV välkommen hit
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen! Utmärkt val av hoj (objektiva som vi är på det här forumet...)!
B**tema har färdiga kit för att rädda oljepluggar, annars är Helicoil ett bra alternativ. Fast Wargens variant är ju ännu bättre om man har gängutrustning.
B**tema har färdiga kit för att rädda oljepluggar, annars är Helicoil ett bra alternativ. Fast Wargens variant är ju ännu bättre om man har gängutrustning.
VFR750F -92, grön
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen!!!
Verkar som du gjort ett bra köp! 6000 för en viffer är bra!
Verkar som du gjort ett bra köp! 6000 för en viffer är bra!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen, bra hoj till rätt pris
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- arvikathomas
- Medlem
- Inlägg: 471
- Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
- Ort: Arvika
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen, ser ju helt ok ut för den pengen
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Hmm har aldrig hört talas om VFR 800 Mossa GTI......
Välkommen!
/Råttis
Välkommen!
/Råttis
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen hit!!!
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen.
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen!
Nice affär du gjorde på viffern
Nice affär du gjorde på viffern
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Välkommen
Re: Jepson75 - nybliven VFR-ägare.....
Förresten. Det var inga problem att gänga om till 16mm...tänkte mest på godstjockleken!? Finns ju ett antal "thread repair-kits" på Ebay där det är plugg och gängtapp, fast då är det 15mm. Det kanske är lite klent tilltaget? (Ojdå - känns som den här delen av tråden är på fel ställe, men lovar att det inte ska upprepas!)wargen skrev:Hej, gängade om en sådan tråg en gång till om jag inte minns fel från m12 till 14 eller m14 till m16 gick hur bra som helst, köpte en bricka med oljepackning på järnboden 22 kr bult 6 kr kapade den i rätt längd och vips har gått i 10 år nu....
BTV välkommen hit och maskinen ser väldigt fin ut, min första vfr var en 86....
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)