Roots

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Roots

#91 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
lappen skrev:Ok som jag misstänkte då. Kanske dags att byta ut bakdäck på min egen då....

Har haft lite skumma "klättringar" o rondeller...kan bero på detta antar jag..?
Precis som Blacken och ödlan skriver, ett mc-däck som är mest slitet på mitten, och med bra mönstre kvar på sidorna.
Det är också orsaken till att de flesta mc-däcktillverkare har hårdare gummi i mitten och mjukare på sidorna - för att jämna ut slitaget.

Just ditt däck på bilden har ingen mönster på mitten av samma skäl.
Finns inget mönster på mitten, finns det inget som kan noteras av SBP eller Polis. :)
Dessutom är dessa släta sortens däck ofta gjorda specifikt med ett framdäck i åtanke som transporterar bort vatten.

Att det "klättrar" när du svänger mer än normalt är - normalt. Det är en kant man måste över.
Ta ut hojen på kvällsknix med nåt av SMC-distrikten, så är slitageproblemet ur världen.
Att framför allt bakdäcket blir lite platt på mitten brukar gå rätt snabbt och det finns ingen anledning att byta däck p.g.a. det. Plattan gör att det kan spåra lite bl.a. när man byter fil och passerar spåren, det är bara när däcket är väldigt nytt eller om man har slitit det jämnt som det i princip inte spårar alls. Men som Adrian säger, ut och sväng lite eller kör lite slalom på en tom väg.
OBS! Håll ett öga på mitten av bakdäcket, slitaget går snabbt när det väl börjar.
Man brukar kunna se en ingjuten tråd eller märke i mitten på däcket när man närmar sig slitagegränsen.
Ingjuten tråd? Den "tråden" som sticker fram är väl den som brukar kallas kord :lol:
Jodå, jag har varit där (BTDT) men det rekommenderas inte och är nog preskriberat idag :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#92 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Ingjuten tråd? Den "tråden" som sticker fram är väl den som brukar kallas kord :lol:
Jodå, jag har varit där (BTDT) men det rekommenderas inte och är nog preskriberat idag :mrgreen:
Nej då, inte de trådarna.
Jag kan ha kört fram dem också i mitt ungdomlig oförstånd. :mrgreen:

Strecket syns iaf på en del däck som ett gråaktigt sicksack-streck jämns med däckmitten.

Syns lite innan korden kikar fram några mil senare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Roots

#93 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Obs ej att förväxla med begreppet "Touringnisse med skinnkådis, packväskor och radio med Mona Krantz" det är något helt annat...
Jag tror du får utveckla den där lite grann. :)
Ture Touring med skinnkådis, packväskor, radio med Mona Krantz och skinn på oljan, var ju motsatsen till Rejsputtarna, Hashmoppeligan, och vi vanliga normala hojåkare. Minns du inte det?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Roots

#94 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Vad är teorierna om vänster-höger du nämner?
Tja, ett par av dem är att det blir mer långa vänstersvängar pga alla rondeller vi har i Sverge till att man sitter inte helt rak utan lutar något när man kör rakt fram, pga man gasar med högern och är mer avslappnad med vänster så blir det en liten lutning åt vänster. Det var ett par stycken. :)

Sen undrar jag om du inte ska dela tråden, då detta är Roots tråd från början. Där jag få ge tipset till Roots när man nitar kedjan. Man ska dra åt så inni h-lvete (lite beroende på utväxling). Kedjan klarar det.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Roots

#95 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Obs ej att förväxla med begreppet "Touringnisse med skinnkådis, packväskor och radio med Mona Krantz" det är något helt annat...
Jag tror du får utveckla den där lite grann. :)
Ture Touring med skinnkådis, packväskor, radio med Mona Krantz och skinn på oljan, var ju motsatsen till Rejsputtarna, Hashmoppeligan, och vi vanliga normala hojåkare. Minns du inte det?
Låter lite som en gammal seriestrip ur MC-Folket, eller troligare SMC-Bladet som det hette tidigare.
Jag har varenda blaska kvar sen 1976 och jag vet inte vad jag ska göra med dom, för jag har inte hjärta att slänga dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Roots

#96 Inlägg av tersan »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Vad är teorierna om vänster-höger du nämner?
Tja, ett par av dem är att det blir mer långa vänstersvängar pga alla rondeller vi har i Sverge till att man sitter inte helt rak utan lutar något när man kör rakt fram, pga man gasar med högern och är mer avslappnad med vänster så blir det en liten lutning åt vänster. Det var ett par stycken. :)
Jag hade nog snarare gissat på att de flesta vägar lutar något neråt åt höger för att vattnet ska rinna undan. Mao lutar man lite åt vänster även vid färd rakt fram.
Med bil är fenomenet rätt tydligt om hjulinställningen är lite dålig, då drar det oftast åt höger.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Roots

#97 Inlägg av blacken »

Låter lite som en gammal seriestrip ur MC-Folket, eller troligare SMC-Bladet som det hette tidigare.
Jag har varenda blaska kvar sen 1976 och jag vet inte vad jag ska göra med dom, för jag har inte hjärta att slänga dom.
Seriestripparna kan du ju skanna av och låta oss få avnjuta dom här på forumet.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Roots

#98 Inlägg av Mister »

tersan skrev:
Mister skrev:
adrian_vg skrev:Vad är teorierna om vänster-höger du nämner?
Tja, ett par av dem är att det blir mer långa vänstersvängar pga alla rondeller vi har i Sverge till att man sitter inte helt rak utan lutar något när man kör rakt fram, pga man gasar med högern och är mer avslappnad med vänster så blir det en liten lutning åt vänster. Det var ett par stycken. :)
Jag hade nog snarare gissat på att de flesta vägar lutar något neråt åt höger för att vattnet ska rinna undan. Mao lutar man lite åt vänster även vid färd rakt fram.
Med bil är fenomenet rätt tydligt om hjulinställningen är lite dålig, då drar det oftast åt höger.
Ah, den hade jag glömt.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#99 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ture Touring med skinnkådis, packväskor, radio med Mona Krantz och skinn på oljan, var ju motsatsen till Rejsputtarna, Hashmoppeligan, och vi vanliga normala hojåkare. Minns du inte det?
Jag är inte lika gammal som du tror jag. Tack dock för förklaringen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#100 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Vad är teorierna om vänster-höger du nämner?
Tja, ett par av dem är att det blir mer långa vänstersvängar pga alla rondeller vi har i Sverge till att man sitter inte helt rak utan lutar något när man kör rakt fram, pga man gasar med högern och är mer avslappnad med vänster så blir det en liten lutning åt vänster. Det var ett par stycken. :)

Sen undrar jag om du inte ska dela tråden, då detta är Roots tråd från början. Där jag få ge tipset till Roots när man nitar kedjan. Man ska dra åt så inni h-lvete (lite beroende på utväxling). Kedjan klarar det.
Du har rätt, till ämnet igen! :btt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Roots

#101 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Låter lite som en gammal seriestrip ur MC-Folket, eller troligare SMC-Bladet som det hette tidigare.
Jag har varenda blaska kvar sen 1976 och jag vet inte vad jag ska göra med dom, för jag har inte hjärta att slänga dom.
Seriestripparna kan du ju skanna av och låta oss få avnjuta dom här på forumet.. :D
Det är tanken och att jag ska lägga ut det på min webbsida. Men det hänger lite på att jag måste få in en webbsideredigerare för att kunna göra nåt.

Men nu är vi helt :ot , ska vi köra den här diskussionen får vi ta det i nån annan tråd.
Ber om ursäkt Roots, men jag ville bara svara Blacken :btt
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar