Roots

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Roots

#76 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Å här sitter man hemma framför en varm brasa.....

Nice...ta det lungt bara en massa grus iallafall utanför mitt hus.

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#77 Inlägg av adrian_vg »

Roots skrev:Då var säsongen 2016 igång, det blev en liten tur idag. Det är fördömt kallt om händerna trotts varma handskar, +5 ute åtminstone.
:headbang :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Roots
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 23, 2012 14:19

Re: Roots

#78 Inlägg av Roots »

Det är mycket grus på vägarna. Hastigheten hålls lagom på grund av väglag och vindavkylning.
Inga fler röda fordon
--------------------------
GSF 600 konstant trasig
VFR 800 -98 Krockad
VFR 750 -97, i långsam färg.

Roots
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 23, 2012 14:19

Re: Roots

#79 Inlägg av Roots »

Äntlig har det blivit några hundra mil i år. Vädret har hållt sig fint, men drivpaketet har börjat skrammla rejält och ser ut att ha sett sina bästa dagar. Om jag inte tittar så noga kan jag nog få ut x antal mil till. Bör man kanske dreva om lite medans man ändå ska byta drivpaket?

Tyvärr så har jag gått och blivit BMW ägare(det är väll någon form av hädelse på detta forum). En gammal F650st -96 har räddats ur en kollegas förråd och går nu fint på vägarna. Denna fantastiska maskin är enormt roliga att köra på småvägar upp till ~110km/h, I motorvägs fart skakar det som så att det knappt går att fokusera och över 130 domnar händer och fötter bort av vibrationerna samt att det knappt går att fokusera. Har inte vågat testa toppfarten på hela 167km/h för hela hojen börjar vobbla har börjat vobbla rejält. Man behöver inte mycket hästar och komma över 200km/h+ för att det ska bli spännande att köra mc. :D
Inga fler röda fordon
--------------------------
GSF 600 konstant trasig
VFR 800 -98 Krockad
VFR 750 -97, i långsam färg.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#80 Inlägg av adrian_vg »

Många går ner en tand fram på sina viffrar för att få en mer explosiv känsla i motorn. :headbang

Hade det på min grönviffer gen 94-97.
Trodde det skulle vara så, för jag visste inte att den var drevad när jag köpte den.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Roots
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 23, 2012 14:19

Re: Roots

#81 Inlägg av Roots »

Nytt drivpaket landade i brevlådan idag. Jag kör inte så fort så 15T fram och 45T bak blev receptet. Det har varit mycket velande och VFR:n har stått ett tag.

Har dock kommit på att det är fruktansvärt kul att köra BMW med tveksama specifikationer i både motor och fjädring. Jag har till och med plågat den stackars enstånkan runt knutstorp. Slutsats: Fotpinnarna tar i om man tänker på att svänga, fjädringen bottnar ur fullständigt, den kommer inte upp i toppfart på rakan. Leendet bakom visiret är dock enormt.

Undrar om killen på R1 som jag körde om på rakan på knutstorp hadde lika roligt? Jag vågade aldrig fråga honom.

Midsommarhelgen blir dedikerad till VFR service för att få ut den på vägarna igen.
Inga fler röda fordon
--------------------------
GSF 600 konstant trasig
VFR 800 -98 Krockad
VFR 750 -97, i långsam färg.

Roots
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: lör jun 23, 2012 14:19

Re: Roots

#82 Inlägg av Roots »

Drivpaketet på, 1a provkörningen avklarad. Helt fantastiskt bra med nya drevningen, helt annan hoj att köra.

testade dock att nita kjedja för 1a gången. Det blev inte alls bra, efter en tur på ett par mil tänkte jag kolla nitlåset för säkerhets skull. Det var på väg isär igen. Dags för lite felsökning
Inga fler röda fordon
--------------------------
GSF 600 konstant trasig
VFR 800 -98 Krockad
VFR 750 -97, i långsam färg.

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Roots

#83 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:En touringplatta fram kan ge mycket spännande effekter, mycket mer än bak!
Hade ett sånt framdäck på när jag köpte svartviffern, bytte det ganska snabbt...
Fråga från en novis...vad är "touringplatta"?



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Roots

#84 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:
adrian_vg skrev:En touringplatta fram kan ge mycket spännande effekter, mycket mer än bak!
Hade ett sånt framdäck på när jag köpte svartviffern, bytte det ganska snabbt...
Fråga från en novis...vad är "touringplatta"?
Förmodligen plattslitet däck, men faktum är att jag inte heller har hört uttrycket trots att jag har kört hoj massor av år :P

Utan det bara "platt" däck alternativt om det är utslitet "Hyland". Det roliga med det senare uttrycket är att det fortfarande används bland ungdomarna idag trots att de sannolikt inte känner till uttryckets bakgrund.

https://www.youtube.com/watch?v=OEeo4GHIzA0 (det var inte inne med hjälm på den tiden)
Hyland original - ser ut som ett däck som är "Hyland" :lol:
Eller rättare sagt är det däck som kan se ut som Hyland :wink:

Samtidigt måste man ha kört väldigt mycket rakt fram om man har lyckats få framdäcket platt. Normalt brukar framdäck bli lite spetsslitna medan bakdäck blir platta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Roots

#85 Inlägg av blacken »

Fråga från en novis...vad är "touringplatta"?
Som storödlan sade, plattkört(d)a däck. Uttrycket är relativt nytt i hojspråkskulturen, det började att dyka upp på 90/00 talet när innehavarna av "hojgratislapparna" började att "utnyttja" alla sina behörigheter. Och dom var lite räddhågsna att framföra en hoj på ett korrekt sätt. Och just därför så slet dom ner däcken bara på mitten. Och då så uppstod begreppet "touringplatta". Obs ej att förväxla med begreppet "Touringnisse med skinnkådis, packväskor och radio med Mona Krantz" det är något helt annat...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Roots

#86 Inlägg av lappen »

Ok som jag misstänkte då. Kanske dags att byta ut bakdäck på min egen då....
Bild

Har haft lite skumma "klättringar" o rondeller...kan bero på detta antar jag..?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#87 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Ok som jag misstänkte då. Kanske dags att byta ut bakdäck på min egen då....

Har haft lite skumma "klättringar" o rondeller...kan bero på detta antar jag..?

Precis som Blacken och ödlan skriver, ett mc-däck som är mest slitet på mitten, och med bra mönstre kvar på sidorna.
Det är också orsaken till att de flesta mc-däcktillverkare har hårdare gummi i mitten och mjukare på sidorna - för att jämna ut slitaget.

Just ditt däck på bilden har ingen mönster på mitten av samma skäl.
Finns inget mönster på mitten, finns det inget som kan noteras av SBP eller Polis. :)
Dessutom är dessa släta sortens däck ofta gjorda specifikt med ett framdäck i åtanke som transporterar bort vatten.

Att det "klättrar" när du svänger mer än normalt är - normalt. Det är en kant man måste över.
Ta ut hojen på kvällsknix med nåt av SMC-distrikten, så är slitageproblemet ur världen.

OBS! Håll ett öga på mitten av bakdäcket, slitaget går snabbt när det väl börjar.
Man brukar kunna se en ingjuten tråd eller märke i mitten på däcket när man närmar sig slitagegränsen.

Själv har jag precis låtit vända bakdäcket eftersom det var mest slitet på högersidan.
Tillbringar mycket tid på Rörken Ring, där banan går i högervarv...
Vänstersidan är knappt använd, likaså mitten. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#88 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Obs ej att förväxla med begreppet "Touringnisse med skinnkådis, packväskor och radio med Mona Krantz" det är något helt annat...
Jag tror du får utveckla den där lite grann. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Roots

#89 Inlägg av Mister »

Finns gummi kvar vad jag kan se. Gränsen går vid 1 mm och som Adrian skriver så är det ett flertal däck som saknar mönster i mitten på bakdäcken. Får man touringplatta så kan det kännas lite mer tungstyrt pga däcket inte är ovalformat som det är tänkt (känn på däcket om du har fått till en "valk). Speciellt när det är på framdäcket. Byter man däck då, så blir det som en ny hoj att svänga med. Sen är det rätt rolig notering: Kör man mycket touring så är touringplattan mer åt vänster än höger i slitaget. Något som många touringnissar har märkt. Finns många teorier om varför det är så. :)

Värsta med däck är åldern. Äldre däck (som är använda mer än fem år) har rätt kasst grepp.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Roots

#90 Inlägg av adrian_vg »

Vad är teorierna om vänster-höger du nämner?

En viffer-'87 på senaste knixen jag var på, hade däck från 2007.
Bra mönster, men torrsprickor på sidorna och ett lite större hål/spricka.

Deltagaren tog det jefligt lugnt under kvällen! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar