Sida 5 av 7
Re: Roots
Postat: sön aug 04, 2013 19:32
av Donner
Grattis till Viffern
Re: Roots
Postat: sön aug 04, 2013 21:37
av Tommy Gsson
Grattis till gröningen, försök att få lite fler mil med denna
Tommy.
Re: Roots
Postat: sön maj 18, 2014 15:08
av Roots
Då har det blivit några fler mil med gröningen i år. Inget fel på hojen men jag kör som en kratta. Var och körde KNIX med SMC Halland på Klippans Go-kart bana idag och det mest märkliga hände. I en stor fin kurva så får bakhjulet för sig att flytta sig en bit i sidled. Gaspådraget var milt, banan torr och hastigheten ungefär så att vilken glad pensionär som helst på rullator antagligen skulle kunnat promenera om på yttern. Jag misstänker att det är skit bakom spakarna men är det något på hojen jag bör se över?
Re: Roots
Postat: sön maj 18, 2014 17:41
av Tritanium
Roots skrev:Då har det blivit några fler mil med gröningen i år. Inget fel på hojen men jag kör som en kratta. Var och körde KNIX med SMC Halland på Klippans Go-kart bana idag och det mest märkliga hände. I en stor fin kurva så får bakhjulet för sig att flytta sig en bit i sidled. Gaspådraget var milt, banan torr och hastigheten ungefär så att vilken glad pensionär som helst på rullator antagligen skulle kunnat promenera om på yttern. Jag misstänker att det är skit bakom spakarna men är det något på hojen jag bör se över?
Jag hade samma fenomen när jag körde med olika fabrikat av däck. Bak PR3 och fram Z8, bakhjulet bytte spår vid nedlägg, Känns ganska olustigt.
Det försvann nu när jag bytte till PR4 fram och bak.
Re: Roots
Postat: mån maj 19, 2014 08:47
av adrian_vg
Det är ingen touringplatta som spökar?
Fenomenet du beskriver uppkommer ganska snart om man kör mycket rakt fram, men även om däcktrycket inte är helt juste.
Har råkat ut för båda...
Re: Roots
Postat: mån maj 19, 2014 20:00
av Roots
Tack för tipsen. Jag hittade inga större fel med däcken, det satt Metzler Z6 fram och bak enligt mig så var det ingen vidare touringplatta. Sen besökte jag min "lokala" däckfirma och hade en liten diskussion, där kommentaren var: "Däcket är platt i mitten, du måste smörja och spänna kedjan.". Så nu är det bara och vänta och se vad som kunde ordnas fram i däckväg i veckan, troligtvis blir det pilot road 3 eller 4. Kedjan är spänd och smord.
Får testa om det kan ge någon effekt då KNIX är inbokat både lördag och söndag.
Re: Sv: Roots
Postat: mån maj 19, 2014 20:11
av Tritanium
adrian_vg skrev:Det är ingen touringplatta som spökar?
Fenomenet du beskriver uppkommer ganska snart om man kör mycket rakt fram, men även om däcktrycket inte är helt juste.
Har råkat ut för båda...
Det kan förklara saknen då jag hade en touringplatta fram när bakdäcket byttes. Fast bakdäcket bytte spår även då det var nytt.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Re: Roots
Postat: tis maj 20, 2014 11:29
av adrian_vg
Roots skrev:Tack för tipsen. Jag hittade inga större fel med däcken, det satt Metzler Z6 fram och bak enligt mig så var det ingen vidare touringplatta. Sen besökte jag min "lokala" däckfirma och hade en liten diskussion, där kommentaren var: "Däcket är platt i mitten, du måste smörja och spänna kedjan.". Så nu är det bara och vänta och se vad som kunde ordnas fram i däckväg i veckan, troligtvis blir det pilot road 3 eller 4. Kedjan är spänd och smord.
Får testa om det kan ge någon effekt då KNIX är inbokat både lördag och söndag.
Hur kan en ospänd kedja orsaka ett platt däck??
Re: Sv: Roots
Postat: tis maj 20, 2014 11:31
av adrian_vg
Tritanium skrev:adrian_vg skrev:Det är ingen touringplatta som spökar?
Fenomenet du beskriver uppkommer ganska snart om man kör mycket rakt fram, men även om däcktrycket inte är helt juste.
Har råkat ut för båda...
Det kan förklara saknen då jag hade en touringplatta fram när bakdäcket byttes. Fast bakdäcket bytte spår även då det var nytt.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
En touringplatta fram kan ge mycket spännande effekter, mycket mer än bak!
Hade ett sånt framdäck på när jag köpte svartviffern, bytte det ganska snabbt...
Re: Sv: Roots
Postat: tis maj 20, 2014 17:33
av Tritanium
adrian_vg skrev:Tritanium skrev:adrian_vg skrev:Det är ingen touringplatta som spökar?
Fenomenet du beskriver uppkommer ganska snart om man kör mycket rakt fram, men även om däcktrycket inte är helt juste.
Har råkat ut för båda...
Det kan förklara saknen då jag hade en touringplatta fram när bakdäcket byttes. Fast bakdäcket bytte spår även då det var nytt.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
En touringplatta fram kan ge mycket spännande effekter, mycket mer än bak!
Hade ett sånt framdäck på när jag köpte svartviffern, bytte det ganska snabbt...
Tack, där fick vi svaret.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Re: Roots
Postat: ons maj 21, 2014 06:24
av adrian_vg
Tog ett tag bara innan bitarna föll på plats för mig...
Re: Roots
Postat: tis maj 27, 2014 21:46
av Roots
Det blev nya däck, problemet löst. Nu är det bara skit bakom spakarna kvar att skylla på.
Re: Roots
Postat: ons maj 28, 2014 05:16
av adrian_vg
och
!
Re: Roots
Postat: fre maj 01, 2015 20:33
av Roots
Då var det 2015, 50-mil avklarade, fortfarande problem med skit bakom spakarna och att det är fördömt kallt när det regnar. När skinnstället krymper på vintern får man minska på extern isolering för att få plats. Jag tror jag kan dra slutsatsen att extern isolering är bättre än den som julmaten ger.
Knutstorp 10/5, 8-9/7 inbokat
Falkenberg 12-13/6 inbokat
Ovan åtgärder hoppas jag blir bra service för föraren och man kanske hittar några andra vfr förare som kan tipsa om hur fordonet bäst kan framföras.
Re: Roots
Postat: lör jan 30, 2016 16:22
av Roots
Då var säsongen 2016 igång, det blev en liten tur idag. Det är fördömt kallt om händerna trotts varma handskar, +5 ute åtminstone.