Sida 2 av 2

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: fre jun 28, 2013 14:02
av Rydh
Får välkomna vad som synes vara ytterligare en skarp mekaniker till forumet!

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: ons jul 10, 2013 22:40
av mrMagoo
Många dagar sedan förra inlägget och dessvärre har inte så mycket hänt som jag önskade, men förgasarna insåg jag att dom behövde en genomgång. (för några dagar sedan)
Dessa var allmänt skitiga utvändigt men invändigt såg det bättre ut, jag tvättade kollade över och skruvade ihop efter justering av flottörer som förövrigt diffade något och framförallt inte var inbördes jämna.
Och med risk för att verka fanatisk......
rensade bort packnings-klet OCH oranges packnings-silikon, gjorde rent gummipackningen till flottör locken och skruvade ihop (och det var tätt ;) )

Idag efter jobbet.
Sen var det dags för montering av förgasare på "bryggan" (luftburks botten) okulär synkning och därefter montering på motorn.
Så dags att sätta upp motorn, tvättade innan detta av många års avlagringar som akumulerats bla. bakom motorn. Att hänga upp motorn var rätt odramatiskt och där tog dagen slut. Nu återstår el och småplock, vi får se vad jag hinner med imorgon.

Ja just det.
Körde ut svartafaran hemifrån till garaget, så nu får den stå där o skämmas ett par månader tills jag tar mig an den framåt vintern.

EDIT:
BTW. vad är dom svaga bitarna vid effekthöjning på vfr750 motor.... koppling jovisst men vad är nästa svaga länk. (förbereder tankarna inför vintern)

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: ons jul 10, 2013 22:44
av tersan
mrMagoo skrev:Och med risk för att verka fanatisk......
rensade bort packnings-klet OCH oranges packnings-silikon, gjorde rent gummipackningen till flottör locken och skruvade ihop (och det var tätt ;) )
Låter snarare sunt i mina öron... eller också är även jag lite skadad som vill ha allt rent och ungefär som konstruktörerna tänkt sig... :wink:

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tor jul 11, 2013 04:37
av adrian_vg
Vad talar vi för effekthöjningar?

I kompressorkitet till vfr800 ingår hårdare kopplingsfjädrar och en bättre oljekylare förutom de uppenbara kompressordelarna. Kitet ger ca 50 extra hk, så det verkar som om motorn håller i sig.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tor jul 11, 2013 10:02
av mrMagoo
Ja det kanske är i närheten men på en rc24 motor.
Dock lite blygsamt med 50hk, det vore kul att komma närmare 25bar BMEP mao. teoretiskt runt 150Nm maxvrid och det är ju ofta det som ställer till det för transmission, teoretisk toppeffekt borde då hamna runt 170-180hk
En överladdad spritmissbrukare av en motor är planen, men det blir det en separat tråd om när hösten närmar sig.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tor jul 11, 2013 15:09
av adrian_vg
mrMagoo skrev:Ja det kanske är i närheten men på en rc24 motor.
Dock lite blygsamt med 50hk, det vore kul att komma närmare 25bar BMEP mao. teoretiskt runt 150Nm maxvrid och det är ju ofta det som ställer till det för transmission, teoretisk toppeffekt borde då hamna runt 170-180hk
En överladdad spritmissbrukare av en motor är planen, men det blir det en separat tråd om när hösten närmar sig.
Oj! Så mycket mer...!

Jag vågar inte svara på det, men Wargen har ju byggt en vifferturbo. Projektet finns i byggartråden!

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: fre jul 12, 2013 23:09
av mrMagoo
Jahapp...
Framgång och motgång. efter att allt hamnat på plats och kopplats ihop testades att dra runt motorn först o främst för att kolla så det kommer gnista, men även skvalpa upp lite olja i motorn och se om det kommer nåt oljetryck.
O se på fan gnista och oljetryck, och gnistan kommer dessutom vid rätt markering :) tummen upp för det.
För visst har jag varit lite orolig att ombyggnaden som gjorts inte skulle fungera, men det gjorde den.
Så tänkte jag bara o lyfta på tanken och få lite bränsle i förgasarna, men där kom första motgången bränslepumpen ger inte ifrån sig ett endaste litet tickande.
Kontrollmäter jodå verkar ok.... blåser i slangen från tanken till pumpen Stumt... är som o blåsa i en igensatt slang, tar i lite mer o då lossar, det verkar som om det sitter en backventil i pumpen som hade satt sig. jaja problem solved. dit med tanken på med kranen och det fyller upp filtret på några sek. av självtrycket.
På med tändning, choke, och trycker på start, det går inte många varv (kanske 3-4sek) innan den hoppar igång och går på alla burkar jag är både glad och lite förvånad att den går så rent (har ju bara synkat förgasarna med bladmått än) men då det inte sitter några ljuddämpare på och kylvatten saknas så stänger jag rätt så snart av. (testar o starta ett par ggr och den startar så snällt)
Monterar dämpare och fyller på kylvätska och ska starta igen trycker på start..... "maler" ett par sek. händer inget, provar igen och den skjuter nåt så förb....

Skruvar ur stiften pluggar i alla och kollar gnista, och det kommer ytterst sporadiskt :(
Och där står jag nu... Ide någon, eller kanske det existerar ett kopplings-schema på på en -87 nånstans

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: sön jul 14, 2013 15:53
av mrMagoo
Nu är jag konfys, servicemanualen jag har så står det vfr-86 -87 men ändrades inte tändningen till -87 eller har jag fått nåt om bakfoten? eller är det -88 cdi jag har?
beteckningar på cdi
ML7M
742AH1
8Z08

/Henric

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: sön jul 14, 2013 22:12
av Tommy Gsson
mrMagoo skrev:Nu är jag konfys, servicemanualen jag har så står det vfr-86 -87 men ändrades inte tändningen till -87 eller har jag fått nåt om bakfoten? eller är det -88 cdi jag har? beteckningar på cdi ML7M 742AH1 8Z08 /Henric
Om jag kommer ihåg rätt så är det olika både 86 87 88, och den där är köpt som en 89:a. Är inte hemma vid schemat nu, men kolla i westerbrands gamla tråd så står det nog lite om vad som skiljde.
viewtopic.php?f=3&t=4380&hilit=westerbrand&start=15
T.

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: mån jul 15, 2013 21:42
av mrMagoo
Tommy Gsson skrev:......Det som återstår nu är om signalen från boxen räcker till både varvräknare och bränsleavstängningsreläet
mmm.... det gjorde det nog inte :(

Jag skulle givetvis ögnat igenom den tråden innan.

Mina alternativ nu....
1. en till box (-89)
2. snickra dit kamaxeltrigger (givaren sitter ju där i toppen)
3. skicka ett par -86 kammar på omslipning

Det lutar åt alt2 om det inte går att hitta en box för ett par hundralappar.

/Henric

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: fre jul 19, 2013 23:38
av mrMagoo
Det blev alternativ 2

Räknade ut vart triggern skulle sitta, En plåt klipptes, böjdes, filades till och svetsades fast.
Gör rent och skruvar ihop

Plockar dit -86'ans box och den startar lika snällt som förra gången men nu håller boxen. (lite mesigare gnista dock)
Varmkör och kollar över så allt fungerar, bortsett avsaknaden av jordkabel till kylet (så kylfläkten startade inte innan korrigering)
Körde en sväng på kanske 500meter ställde in den i garaget och åkte hem nöjd.
Imorrn... skruva dit alla kåpor, blinkers m.m

/Henric

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: mån jul 22, 2013 10:58
av mrMagoo
Vit vfr750 "Alive" o kåpor på
Bara på med nytt drevpaket byta olja o filter (igen), sen besiktiga och börja övningsköra. :headbang


läge o börja kolla på svartafaran, avsikten med den är att utforska den övre gränsen vad gäller effekt med en begränsning på budgeten. (men inte min arbetstid)
Har börjat kolla på tändsystem och haft en mail konversation med mannen bakom koden till ett system som heter "secu 3t" verkar passa mitt ändamål.
Nu letar jag Tändspolar med inbyggda drivsteg och det finns ju en uppsjö, men tex volvo s60 verkar har en typ som skulle kunna fungera.


/Henric

Re: mrMagoo goes vfr

Postat: tis jan 03, 2017 19:21
av westerbrand
halloj jäklar det ser ut o hänt lite grejer med min gamle viffer. vore kul o veta hur den går i dag ? :tummenupp
mvh det otursförföljda =)