Profylaxen goes VFR!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Profylaxen goes VFR!

#31 Inlägg av Jimmy.S »

profylaxen skrev:Tack för era svar!
Gött att höra Jimmy.S, Hmm..den där modden ja..har märkt att hojen är lite platt vid ca 4500rpm, kanske kan vara nåt att fixa det då. Inga särskilda biverkningar vid modden?
Ska inte vara några märkliga biverkningar, möjligtvis att du tänjer ytterligare på leendet när du hör insugsljudet ilsket ylande under hakan ;)

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

Re: Profylaxen goes VFR!

#32 Inlägg av TheRocker »

profylaxen skrev: Väl framme i Götet, så fort jag stannat utanför scandinavium kom en trevlig kille fram till mig och gratulerade mig till att äga en så bra hoj! Och jag kunde bara instämma, baserat på de 20 mil vi hade haft tillsammans kändes det miljoner år bättre än min förra hoj, fz750 -89. Killen uppmanade mig att bli medlem här- och så fick det bli!
Japp, och här är den trevliga killen 8)
Välkommen i en fin gemenskap. Hör av dig så tar vi en sväng, jag håller just på att göra i ordning min pärla för sommarens äventyr.
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Profylaxen goes VFR!

#33 Inlägg av tersan »

profylaxen skrev: Väl framme i Götet, så fort jag stannat utanför scandinavium kom en trevlig kille fram till mig och gratulerade mig till att äga en så bra hoj!
Vifferägare är i allmänhet trevliga! En av fördelarna med att äga en VFR... :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
profylaxen
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
Ort: Västra Göteborg

Re: Profylaxen goes VFR!

#34 Inlägg av profylaxen »

Ska definitivt kolla upp flappermoden..!

Det får vi göra TheRocker!

Var i väg till Skåne i helgen och köpte en fin och blå 2001. Dock är det ett litet problem med den, den ligger konstant på 2000rpm, trots ihärdigt skruvande på tomgångsskruven. Måste vara nåt fel på tomgångshöjaren då kanske, eller att den läcker tjuvluft nånstans. Nån som har erfarenhet av detta? Ska söka igenom forumet nu och kolla om jag hittar något.
I alla fall, just nu är lyckan dubbel, jag äger 2 VFR 800 :D dock ska min tjej överta den svarta, vars namn numer är Black Beauty, och jag ska köra den blåa aka Blue Thunder :mrgreen:

VFR-FTW

Bild
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Profylaxen goes VFR!

#35 Inlägg av Donner »

Tomgångshöjaren har jag haft samma problem med.

Lyft tanken lite och titta innanför ramen där tomgångsskruven sitter. Där finns en stång på ventilen som är justerbar, helvete att komma åt och små muttrar men det går......tar ett tag men som sagt....det går att justera. :mrgreen:

Jag skall ge mig på min igen då det tar för lång tid innan tomgången går ner.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
profylaxen
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
Ort: Västra Göteborg

Re: Profylaxen goes VFR!

#36 Inlägg av profylaxen »

Hmm okej, så det tomgångshöjaren då kanske.. Det är så märkligt för när den är riktigt varm så har jag lyckats skruva ner tomgången till ca 1500rpm men inte lägre, men det ändrar sig intermittent. Jag upplever också att gasen inte svarar lika snabbt som på den svarta vfr:n och är lite långsammare att återgå till tomgång efter varvning. :-? får väl ta av luftburken och kolla så att alla slangar sitter där de ska, spreja lite startgas.. är det en dum idé att spruta lite wd40 på rörliga delar kring tomgångshöjaren och trottelkroppen, månntro?
Vid vilken temperatur går tomgången ner på din hoj då, Donner?
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Profylaxen goes VFR!

#37 Inlägg av Donner »

Testa att skruva ut muttrarna lite så den släpper lite tidigare, det skall jag göra på min för den blir inte lugn förrän efter 70 grader.

Stången skjuts ut mot ramen mer o mer ju varmare hojen blir så släpper man justeringen lite så släpper den tomgångshöjningen lite tidigare. Jag hade problemet att den inte släppte alls när jag köpte min hoj och då skruvade jag ut den för mycket så den inte funkade alls. Efter ett år eller så, så jag jag mig på den igen men har justerat den lite väl mycket så det blir att ge sig på den igen :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
profylaxen
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
Ort: Västra Göteborg

Re: Profylaxen goes VFR!

#38 Inlägg av profylaxen »

Kollade igenom grejerna idag, sprutade pyttelite wd40 på stången och drog lätt i den när hojen blivit varm, kunde få varvet helt ner till 1000rpm, så ställde jag upp till ca 1200. Får se om det håller i sig eller om den fastnar nästa gång den blir kall, då ska jag göra som du tipsade Donner.

Sen sprutade jag lite startgas här och var och plötsligt gick varvet ner en aning. Kollade närmare och där såg jag en skruv som fattades i luftburken, den vid styrkronan på vä sida. undrar vilken klant som har glömt den :evil: Tog av locket och såg att det hade kommit in skräp vid skruvhålet. Så jag åkte iväg och köpte skruv och nytt luftfilter på Ahlqvist Gbg. På väg dit gick hojen som skit helt plötsligt, trögvarvad och inget driv alls :shock: Lyfte tanken igen och kollade men inget särskilt där. Men sen gick den helt ok igen. undrar om nån bränsleslang kan ha klämts..?

Nåväl, har bytt filtret och satt skruven dit och nu känns hojen bättre i alla fall :)
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Profylaxen goes VFR!

#39 Inlägg av adrian_vg »

Låter lite som när jag hade igenkoksade tändstift på grönviffern.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
profylaxen
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
Ort: Västra Göteborg

Re: Profylaxen goes VFR!

#40 Inlägg av profylaxen »

Jag har funderat de senaste dagarna på att hojen håller låg temperatur på 70-väg, kring 60-70°. Visst det är bara 5° ute men jag kände på radiatorerna vid ca 58° och dessa var så varma att jag inte kunde hålla kvar handen. Så jag misstänkte termostaten.
Så jag lämnade in hojen för vätskebyte och översyn på Ahlqvist Honda mc-center i Gbg. Rekomenderar dessa starkt! Mycket bra service och bra pris. Tog upp mina problem med verkstadsteknikern, han trodde också på termostaten. Så han grävde sig ner i v:et och hittade mycket riktigt en termostat som stod öppen väldigt mycket. Kollade också så att ingen tjuvluft sögs nånstans ifrån och vred ner tomgångshöjaren en aning. Så när jag körde hem igår kom hojen upp i 78° ganska snabbt och höll sig däromkring. Så NICE! Köpte även ett 16 kuggs framdrev som ska sättas på vid anledning :)

Pratade med honom om flapper/snorkelmodden. Han sade som många andra att flappern var främst för ljudnivån, och det skadade iaf inte att koppla bort den. Snorkeln tyckte han dock att jag skulle behålla, då motorn behöver det sugmotståndet som den ger.(i alla fall med org. mappning)

Nu ska jag ut i solen med Blue Thunder 8)
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Profylaxen goes VFR!

#41 Inlägg av Jimmy.S »

Härligt :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Profylaxen goes VFR!

#42 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:Härligt :)
+1!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar