andreas

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: andreas

#16 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:
adrian_vg skrev:Kommer du ut på Rörken sen? Har aldrig sett en storviffer där nångång.
Klart jag kommer till Rörken, förhoppningsvis redan på premiären.
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: andreas

#17 Inlägg av andreas »

Jag skulle haka av vajern till avgasspjället, men det var redan gjort. Då vet jag varför den lät så mysigt redan från början.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: andreas

#18 Inlägg av andreas »

andreas skrev:Kraften, motorljudet, växellådan, körställningen, komforten, smidigheten, allt känns perfekt.
Efter 11 dagar och 180 mil finns den positiva känslan kvar. Dock finns det några småsaker som inte känns helt genomtänkta.

Tankmätaren
Den har 8 block i en stapel. Efter 10 mil är fortfarande alla tända. Vid 19 står den på halv tank. Strax före 22 är kvartstank och före 25 börjar det sista blocket blinka. Sedan finns ingen ytterligare varning. Uselt och definitivt inte premium.

Tretti knyck
Åtminstone på min FD är exakt 30 km/h en besvärlig hastighet. På tvåan går den ryckigt och ojämnt vid minsta variation av gaspådraget (utom om man ger mycket gas, då accelererar den förstås fint). Ettan känns i samma hastighet som tokvarvning. Det är klart att den går att använda, men det känns larvigt att köra 30 i stan med högt motorvarv. Inte premuim att moppevarva i stan.

Utrymmet under sadeln
Det ser stort ut, mycket större än på min Triple, men allehanda detaljer från sadeln tar plats och gör att allt måste ligga på exakt rätt ställe för att man ska kunna stänga. Tyvärr finns inget som visar var man kan och var man inte kan lägga saker. Att ha med ett skivbromslås och verktygssatsen som medföljer samtidigt är förmodligen inte omöjligt, men det kräver att allt ligger på exakt rätt ställe. Utrymmet är oanvändbart, och dessutom besvärligt att både öppna och stänga. Vanesak, men inte premium.

Den svarta lacken på tanken
Mittsektionen på tanken är gjord i en högblank och väldigt snygg lack. Tyvärr är lacken lika hård som mjukost vilket leder till att precis allt som kommer i kontakt med den repar lacken. Jag förstår att man vill att den ska se exklusiv ut, men repor är inte premium.

Småsaker, men retfulla småsaker på en så fantastisk motorcykel.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: andreas

#19 Inlägg av adrian_vg »

Vad varvar motorn vid 30 km/h på tvåan?

Misstänker att du råkat ut för den inte helt ovanliga miljöinställningen på insprutningen just när de ovanstående faktorerna samspelar.
De flesta, många iaf - min inkluderad, insprutarviffrar går som en påse nötter runt 30 km/h på tvåan.

En Powercommander och en bänkning brukar fixa det där fin-fint.

Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: andreas

#20 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Men att de inte lärt sig på så många år...

Likaså med förvaringsutrymme. Även om jag kan vara lite avundsjuk på Andreas som ändå har ett utrymme även om det är litet. I min gamla hoj finns det ett utrymme där verktygssatsen sitter med sugpassning. Dessutom krävs det verktyg för att komma åt detta "utrymme". :(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: andreas

#21 Inlägg av andreas »

tersan skrev:Likaså med förvaringsutrymme. Även om jag kan vara lite avundsjuk på Andreas som ändå har ett utrymme även om det är litet. I min gamla hoj finns det ett utrymme där verktygssatsen sitter med sugpassning. Dessutom krävs det verktyg för att komma åt detta "utrymme". :(
Om utrymmet under sadeln är betydligt sämre utnyttjat på en stor 1200-kubiks sporttouring än på min gamla 675 nakenhoj är det dåligt. Utrymmet i Triumphen hade enligt uppgift plats för två läskburkar. Det har säkert Hondan också, men då får man tömma burkarna och platta till dem.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: andreas

#22 Inlägg av tersan »

Håller helt med, och kritiken mot VFRens brist på utrymme under sadeln har funnits sen introduktionen. Lite märkligt att Honda valt att prioritera bort det nästan helt under alla år.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: andreas

#23 Inlägg av Tommy Gsson »

Det finns ju en liten sak som påverkar, det sitter 2st cylindrar bakåt!
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: andreas

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Men att de inte lärt sig på så många år...

Likaså med förvaringsutrymme. Även om jag kan vara lite avundsjuk på Andreas som ändå har ett utrymme även om det är litet. I min gamla hoj finns det ett utrymme där verktygssatsen sitter med sugpassning. Dessutom krävs det verktyg för att komma åt detta "utrymme". :(
Det är inte en bugg, det är en feature. ;)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: andreas

#25 Inlägg av andreas »

adrian_vg skrev:Vad varvar motorn vid 30 km/h på tvåan?

Misstänker att du råkat ut för den inte helt ovanliga miljöinställningen på insprutningen just när de ovanstående faktorerna samspelar.
De flesta, många iaf - min inkluderad, insprutarviffrar går som en påse nötter runt 30 km/h på tvåan.

En Powercommander och en bänkning brukar fixa det där fin-fint.

Glädjetankmätaren är dessutom alla vifferister luttrade på, använd trippen ist. ;)
Den varvar exakt 2000 på tvåan i 30. På ettan varvar den 2750 men det känns mer på grund av den låga hastigheten. Åtminstone jag förväntar mig nästan tomgång i 30 från en så kraftfull motor. Får väl kika på powercommander och bänkning, men det är ju skräp att man ska behöva lägga en massa tusen på en redan dyr hoj för att få den att gå vettigt i 30. Och visst använder jag tripmätaren, men om Honda anser att det är den som ska användas för att avgöra hur mycket bränsle det är kvar kunde de väl skippat tankmätaren helt. Kanske kunde man istället ha en vanlig tankvarningslampa som ju skulle synas bättre än bara ett blinkande segment i den vänstra lcd-displayen.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: andreas

#26 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:Det finns ju en liten sak som påverkar, det sitter 2st cylindrar bakåt!
Tommy.
Äh, sånt ska väl en duktig firma som Honda kunna lösningar på?
Men visst, om jag får välja mellan V4 och förvaringsfack är valet enkelt. 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: andreas

#27 Inlägg av tersan »

andreas skrev:Den varvar exakt 2000 på tvåan i 30. På ettan varvar den 2750 men det känns mer på grund av den låga hastigheten. Åtminstone jag förväntar mig nästan tomgång i 30 från en så kraftfull motor. Får väl kika på powercommander och bänkning, men det är ju skräp att man ska behöva lägga en massa tusen på en redan dyr hoj för att få den att gå vettigt i 30. Och visst använder jag tripmätaren, men om Honda anser att det är den som ska användas för att avgöra hur mycket bränsle det är kvar kunde de väl skippat tankmätaren helt. Kanske kunde man istället ha en vanlig tankvarningslampa som ju skulle synas bättre än bara ett blinkande segment i den vänstra lcd-displayen.
Låter som om du ska bolla lite erfarenheter med M@rtini här på forumet. Han har kört många mil med 1200:or och borde ha bra koll på alla buggar och features.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: andreas

#28 Inlägg av andreas »

Tommy Gsson skrev:Det finns ju en liten sak som påverkar, det sitter 2st cylindrar bakåt!
Tommy.
Cylindrarna sitter ju knappast under förvaringsfacket. Motorn är större, men det är motorcykeln också och egentligen är det inte förvaringsfacket i sig som är fel. Det kan man ju som tillverkare välja att göra större eller mindre, och det är en massa avvägningar med hållfasthet, vikt, design och så vidare. Problemet med det här utrymmet är ju att det är en massa detaljer på sadelns undersida som sticker ner i facket och tar i det man lägger där. Det är hållare för instruktionsboken, klackar som sadeln vilar på, andra som nog ska styra sadeln när man lägger dit dem (funkar sådär) och ytterligare andra som jag inte vet vilken funktion de har.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: andreas

#29 Inlägg av andreas »

Om jag låter missnöjd är det förresten fel. Jag gnäller lite på några dumma skönhetsfel på en i övrigt fantastisk motorcykel som jag är grymt nöjd med. Med facit i hand skulle jag definitivt köpa den igen.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: andreas

#30 Inlägg av M@rtini »

andreas skrev:Den varvar exakt 2000 på tvåan i 30. På ettan varvar den 2750 men det känns mer på grund av den låga hastigheten. Åtminstone jag förväntar mig nästan tomgång i 30 från en så kraftfull motor. Får väl kika på powercommander och bänkning, men det är ju skräp att man ska behöva lägga en massa tusen på en redan dyr hoj för att få den att gå vettigt i 30. Och visst använder jag tripmätaren, men om Honda anser att det är den som ska användas för att avgöra hur mycket bränsle det är kvar kunde de väl skippat tankmätaren helt. Kanske kunde man istället ha en vanlig tankvarningslampa som ju skulle synas bättre än bara ett blinkande segment i den vänstra lcd-displayen.
Hej Andreas!
Som du beskriver det tycker jag det låter som du inte fått mjukvaran som kom till årsmodell -12 installerad i din hoj. Om du läser min tråd kan du se att jag inte heller var nöjd med det klena bottendraget, men när mjukvaran blev uppdaterad blev det mycket bättre. Inga problem med att hålla 30 på tvåan, med lite god vilja kan man till och med säga att det går bra på trean också. Kolla med din honda verkstad om hur det ligger till med mjukvaran, om du inte har den ska det inte vara några problem för dem att ladda in den i din hoj.
Mvh, Martin.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Skriv svar