Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Hur ser gamla tändstiftet ut på cylindern som misständer?
Om luftfiltret är igensatt går motorn fetare, och kan lätt koksa igen stiften med dålig (tvekande) motorgång tills man kommer upp i varv. Fråga mig hur jag vet...
Om luftfiltret är igensatt går motorn fetare, och kan lätt koksa igen stiften med dålig (tvekande) motorgång tills man kommer upp i varv. Fråga mig hur jag vet...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
adrian_vg skrev:Hur ser gamla tändstiftet ut på cylindern som misständer?
Om luftfiltret är igensatt går motorn fetare, och kan lätt koksa igen stiften med dålig (tvekande) motorgång tills man kommer upp i varv. Fråga mig hur jag vet...
Har inte kollat stiften än. Fanns inga orginalverktyg med hojen. Väntar på leverans:).
Men frågar gärna om hur du vet???????
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Min grönviffer, en 97:a, gick som en påse nötter så lämnade in den för en koll och ev jettning, eftersom det satt både ett slipon och K & N monterat. För att göra en lång och dyr historia kort så visade det sig att förgasarna hade ganska stora munstycken insatta redan och att den därför koksade igen lätt om man fiskörde (som jag gjorde då, jag var en försiktig förare och lätt på gasen...).
Verkstaden tyckte dock inte att att vi skulle gå ner i munstycksstorlek just pga slipon och öppnare luftfilter, bara byta tändstift igen, och föreslog att jag skulle göra något som Tersan efteråt upplyste mig kallades för italiensk renovering.
Man värmer upp hojen ordentligt, och tar alltså upp den på ettan till ca 11000 rpm, bromsar ner, upprepar ettan och 11000 rpm några gånger. Detta brukar i de flesta fall göra rent koksade tändstift, så att motorn går ordentligt efteråt.
Detta fixar de mest akuta symptomen, resten är en sorts personlig attitydjustering i form av att sluta fisköra, och ist köra hojen som den lilla motorcykelmotor den har. Stadskörning i 50 på sexan är ett absolut no-no (även om det går) . Tvåan, kanske trean, på 4000 rpm är rätt väg att gå. En 750cc mc-motor är inte en bilmotor på 2000cc som fixar körning på högsta växeln i låg fart och på strax över tomgångsvarv.
Många inser det dessvärre inte och beklagar sig på detta forum att hojen vibrerar och skakar när man kör på sexan med passagerare i värsta fall i stan tex. Det lönar sig att växla ner några hack, motorn är så pass flexibel att det är helt ok att dåna fram på 4000 rpm även inom stan eller vid annan långsam körning. Motorn mår bara bra av det.
Verkstaden tyckte dock inte att att vi skulle gå ner i munstycksstorlek just pga slipon och öppnare luftfilter, bara byta tändstift igen, och föreslog att jag skulle göra något som Tersan efteråt upplyste mig kallades för italiensk renovering.
Man värmer upp hojen ordentligt, och tar alltså upp den på ettan till ca 11000 rpm, bromsar ner, upprepar ettan och 11000 rpm några gånger. Detta brukar i de flesta fall göra rent koksade tändstift, så att motorn går ordentligt efteråt.
Detta fixar de mest akuta symptomen, resten är en sorts personlig attitydjustering i form av att sluta fisköra, och ist köra hojen som den lilla motorcykelmotor den har. Stadskörning i 50 på sexan är ett absolut no-no (även om det går) . Tvåan, kanske trean, på 4000 rpm är rätt väg att gå. En 750cc mc-motor är inte en bilmotor på 2000cc som fixar körning på högsta växeln i låg fart och på strax över tomgångsvarv.
Många inser det dessvärre inte och beklagar sig på detta forum att hojen vibrerar och skakar när man kör på sexan med passagerare i värsta fall i stan tex. Det lönar sig att växla ner några hack, motorn är så pass flexibel att det är helt ok att dåna fram på 4000 rpm även inom stan eller vid annan långsam körning. Motorn mår bara bra av det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Nu är prylarna på väg från landet där dom kör på fel sida
Tömt tanken på all bensin o det var ingen skit i tanken Kommer o slänga i iridum stiften och nya bränslefiltret o en fulltank med V power så fort det går och sen ut o prova lite varvstopp enligt din expertis Adrian Hoppas det får sista cylindern att gå bra.
Tömt tanken på all bensin o det var ingen skit i tanken Kommer o slänga i iridum stiften och nya bränslefiltret o en fulltank med V power så fort det går och sen ut o prova lite varvstopp enligt din expertis Adrian Hoppas det får sista cylindern att gå bra.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Du får samma varningar som jag fick från verkstaden:
* Se till att motorn är ordentligt varmkörd först.
* Håll koll bakåt när du "renoverar".
* Ett öga på oljetryckslampan hela tiden.
* Känns det konstigt från motorn, avsluta den italienska renoveringen omedelbart.
Ett tips från mig, gör detta inte så långt hemifrån om möjligt, om det värsta skulle hända. Blir inte så långt att leda hojen då...
* Se till att motorn är ordentligt varmkörd först.
* Håll koll bakåt när du "renoverar".
* Ett öga på oljetryckslampan hela tiden.
* Känns det konstigt från motorn, avsluta den italienska renoveringen omedelbart.
Ett tips från mig, gör detta inte så långt hemifrån om möjligt, om det värsta skulle hända. Blir inte så långt att leda hojen då...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Min variant på Italian Tune-Up är lite annorlunda, jag kör helt enkelt en hyfsat lång runda men ser till att hålla rejäla varv på motorn och bromsa ner hårt när det är dags. På så sätt motionerar man motor, låda, bromsar, bussningar etc och framförallt blir oljan så varm att möget som inte ska vara där bränns bort.
Tänk dig att Giuseppe är ute på en bombarrunda i italienska bergen, så förstår du har man ska köra. Det här funkar förstås bäst på italienska fordon som är byggda för det, men även "vanliga" bilar/hojar brukar må bra av en ordentlig genomkörare ibland.
Tänk dig att Giuseppe är ute på en bombarrunda i italienska bergen, så förstår du har man ska köra. Det här funkar förstås bäst på italienska fordon som är byggda för det, men även "vanliga" bilar/hojar brukar må bra av en ordentlig genomkörare ibland.
VFR750F -92, grön
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
JIPPI:) Nu går hon som hon ska. Behövde inte göra någon Italiensk renovering... Fyra nya stift o så var de klart:).
Har monterat det nya drivpaket och mörktonat kåpglas, o byggt om numerskyltshållaren . Dom nya skyltarna är mindre nu med
Nu ska jag bara bestämma vilka två nya däck som ska på med....
Har monterat det nya drivpaket och mörktonat kåpglas, o byggt om numerskyltshållaren . Dom nya skyltarna är mindre nu med
Nu ska jag bara bestämma vilka två nya däck som ska på med....
- Bilagor
-
- image.jpg (129.59 KiB) Visad 10022 gånger
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Varit vatten i tändstiftsröret ser det ut som.
Snyggt moddat
Snyggt moddat
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Tackar Donner:)
En liten bild för o visa att hojmodifieringen fortfarande pågår.
En liten bild för o visa att hojmodifieringen fortfarande pågår.
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Ja det där var ju snyggare än mina lådinlägg från Ikea
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Nu är hon klar:)
Pirrelli Angel GT är beställt för att det är däcket som har snyggaste däcksmönstret
Carbonen över lampan fram är tillägnat ikonen NR 750 .
Pirrelli Angel GT är beställt för att det är däcket som har snyggaste däcksmönstret
Carbonen över lampan fram är tillägnat ikonen NR 750 .
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Snitsigt. Är ikonfibret kustomtillklippt eller finns det färdigt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Sv: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Väldigt trevligt paket.
Har du själv lackat?
Har du själv lackat?
Never ride faster than your guardian angel can fly
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Hojen har vi folie på. Samma folie som används till bilar. Många Ferrari o andra gör ju det för o skydda orginallacken o bli fräna i sina mattsvarta bilar
För att skära ut carbon folien på tanken o över lampan fram använder man en supersmart kniv Det är en liten tejp med en tunn vass metaltråd i. Man tejpar den på hojen så som man vill skära sen lägger man över folien. Sen är det bara o dra i tråden så skärs det som man vill
För att skära ut carbon folien på tanken o över lampan fram använder man en supersmart kniv Det är en liten tejp med en tunn vass metaltråd i. Man tejpar den på hojen så som man vill skära sen lägger man över folien. Sen är det bara o dra i tråden så skärs det som man vill
-
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:10
- Ort: Borås
Re: Adventurerider- grusbuse nu på VFR.
Någon som har tipps på ett högt monterat bullerförstärkare som är billigt???