Skarp med en 750

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Skarp skrev:Tanken med oljebytet var också att jag ville se om kopplingsljuden skulle försvinna. Det klonkar lite lätt om den från kopplingen, och jag läste att man skulle byta olja innan man gav sig på att byta koppling för att undvika kostnader (och det gillar jag ju, för jag är student), men, den lät även efter oljebytet. Kan det vara så att man måste köra in nya oljan? Köra en bit alltså?
Välkommen hit. Men vad menar du när du säger att kopplingen klonkar? Eller menar du att det klonkar när du lägger i växeln?

Alla hojar klonkar i det läget, men om det låter mycket och hojen vill krypa eller t.o.m. att motorn stannar kan tyda på klistriga lameller. Olja behöver inte köras in, men om det har varit gammalt gegg i motorn och det kan den nya oljan tvätta bort och då går över av sig själv efter ett tag, annars får man öppna och göra rent eller byta lameller och kanske glasblästra stålskivorna och om är skitiga.

Om den inte kopplar ur ordentligt kan det också bero på luft i hydraulsystemet eller otäta packboxar, men det brukar man känna i handtaget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#17 Inlägg av Skarp »

Nu kommer jag inte ihåg vad jag menade faktiskt, jag tror jag lyssnade mig galen efter ljud bara. Har för mig jag bytte olja och det blev lite bättre.


Däremot den här nya jag köpte nu låter lite mer än min förra. Har jag den i neutral med kopplingen ute så knackar den, håller jag in kopplingen försvinner det nästan helt, vad kan det vara?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#18 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:Nu kommer jag inte ihåg vad jag menade faktiskt, jag tror jag lyssnade mig galen efter ljud bara. Har för mig jag bytte olja och det blev lite bättre.


Däremot den här nya jag köpte nu låter lite mer än min förra. Har jag den i neutral med kopplingen ute så knackar den, håller jag in kopplingen försvinner det nästan helt, vad kan det vara?
Klassiskt "fel" på Viffer, knasarna behöver synkas och kontrollera tomgångsluftskruvarna. Dom ska ställas på 1, 7/8 varv, ifrån botten.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#19 Inlägg av adrian_vg »

Välkommen tillbaka!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#20 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
Skarp skrev:Nu kommer jag inte ihåg vad jag menade faktiskt, jag tror jag lyssnade mig galen efter ljud bara. Har för mig jag bytte olja och det blev lite bättre.


Däremot den här nya jag köpte nu låter lite mer än min förra. Har jag den i neutral med kopplingen ute så knackar den, håller jag in kopplingen försvinner det nästan helt, vad kan det vara?
Klassiskt "fel" på Viffer, knasarna behöver synkas och kontrollera tomgångsluftskruvarna. Dom ska ställas på 1, 7/8 varv, ifrån botten.
Ok, tack för snabbt och enkelt svar :) Är det nåt man kan göra utan att riva halva hojen? och är det nåt som kan ta skada av att man kör med osynkade förgasare ett tag om man inte har möjlighet att fixa det på studs?



Tack för välkomsten tillbaka :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#21 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Ok, tack för snabbt och enkelt svar :) Är det nåt man kan göra utan att riva halva hojen? och är det nåt som kan ta skada av att man kör med osynkade förgasare ett tag om man inte har möjlighet att fixa det på studs?
Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.

Om synken inte är alltför mycket fel, är det enda som händer att det smäller lite från avgasrören på gasavslag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#22 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev: Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.

Om synken inte är alltför mycket fel, är det enda som händer att det smäller lite från avgasrören på gasavslag.
Allright, jag får läsa på om hur man gör då och fixa det, och att handla verktyg är kul. Mest saker när man dör vinner :roll:

Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.

Kanske ska passa på att byta stift samtidigt.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#23 Inlägg av blacken »

Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.
Mjaa lite mer specifik får du lov att vara, man behöver en "special" mejsel som är som på hockeyspelen,en vinklad historia som gör att man kommer åt justeringsskruvarna, utan att bränna fingrarna av sig, (trångt som bara den). Det går med en väldans kort stjärnmejsel, men ja, det bränns i fingrarna väldigt lätt. och lite riva är det, sidokåpor måste bort, och så behöver man en sådan däringa mojäng som mäter undertryck/vakuum i knasarna. Har man inte gjort det förut, så underlättar det ganska bra om du får hjälp av någon som visar dig hur du gör första gången.
Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.
Det kan även bero på hög flottörnivå/flödande knasare, skitigt/igensatt luftfilter, tjall på tändning, fast just det är ganska så ovanligt på Viffer.
Senast redigerad av blacken den tis maj 15, 2018 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#24 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.
Mjaa lite mer specifik får du lov att vara, man behöver en "special" mejsel som är som på hockeyspelen,en vinklad historia som gör att man kommer åt justeringsskruvarna, utan att bränna fingrarna av sig, (trångt som bara den). Det går med en väldans kort stjärnmejsel, men ja, det bränns i fingrarna väldigt lätt. och lite riva är det, sidokåpor måste bort, och så behöver man en sådan däringa mojäng som mäter undertryck/vakuum i knasarna. Har man inte gjort det förut, så underlättar det ganska bra om du får hjälp av någon som visar dig hur du gör första gången.
Det tyckte jag lät som någon precis erbjöd sig att hjälpa till? ;) Du bor möjligtvis inte i Göteborg?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

Skarp skrev:Det tyckte jag lät som någon precis erbjöd sig att hjälpa till? ;) Du bor möjligtvis inte i Göteborg?
Han bor i Stockholm. Jag har synkgrejer men bor också i Stockholm annars hade jag kunnat hjälpa till.

Men åk till nån hojverkstad. Dom gör det för några hundringar, det går rätt fort och oftast medan du väntar. Tar du själv av underkåporna innan så blir det billigare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#26 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Allright, jag får läsa på om hur man gör då och fixa det, och att handla verktyg är kul. Mest saker när man dör vinner :roll:

Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.
Mer luft, mer pang. Mer luft innebär mer syre att antända oförbränt bränsle i avgassystemet med.

Min DRZ har en "coast enricher", en fetningventil på förgasaren, vars enda funktion är att släppa på mer bränsle vid kraftiga gasavslag så att det inte smäller så mycket.
Nackdelen är att denna ventil bidrar till att göra bestyckningen svårare än nödvändigt, så jag avaktiverade det. Nu poppar det alltid, låter nästan som en tvåtaktare...

Skarp skrev:Kanske ska passa på att byta stift samtidigt.
Om du ändå ska riva ner saker, är det lika bra!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#27 Inlägg av Skarp »

Tyrannosaurus skrev:
Skarp skrev:Det tyckte jag lät som någon precis erbjöd sig att hjälpa till? ;) Du bor möjligtvis inte i Göteborg?
Han bor i Stockholm. Jag har synkgrejer men bor också i Stockholm annars hade jag kunnat hjälpa till.

Men åk till nån hojverkstad. Dom gör det för några hundringar, det går rätt fort och oftast medan du väntar. Tar du själv av underkåporna innan så blir det billigare.
Några hundringar lät ju helt ok, får åka och besöka nån mc mek här nere då, kanske smidigast.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#28 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Allright, jag får läsa på om hur man gör då och fixa det, och att handla verktyg är kul. Mest saker när man dör vinner :roll:

Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.
Mer luft, mer pang. Mer luft innebär mer syre att antända oförbränt bränsle i avgassystemet med.

Min DRZ har en "coast enricher", en fetningventil på förgasaren, vars enda funktion är att släppa på mer bränsle vid kraftiga gasavslag så att det inte smäller så mycket.
Nackdelen är att denna ventil bidrar till att göra bestyckningen svårare än nödvändigt, så jag avaktiverade det. Nu poppar det alltid, låter nästan som en tvåtaktare...
Vänta nu, så du menar att om den får snålt med soppa så pangar det i avgasröret oftare? :? Eller tolkade jag din förklaring fel? Jag trodde det blev avgasknallar för motorn fick för mycket soppa så lite av det åkte igenom oförbränt och smällde i avgasröret?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#29 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Vänta nu, så du menar att om den får snålt med soppa så pangar det i avgasröret oftare? :? Eller tolkade jag din förklaring fel? Jag trodde det blev avgasknallar för motorn fick för mycket soppa så lite av det åkte igenom oförbränt och smällde i avgasröret?
Så jag fick det förklarat för mig med ventilen på dirren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#30 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev: Så jag fick det förklarat för mig med ventilen på dirren.
Hmm, ok, då har jag fattat fel sen tidigare/fått en dålig förklaring. Man lär sig nåt nytt varje dag. :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Skriv svar