Skarp med en 750

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#46 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:En annan sak jag märkt med hojen nu, när den stått ett tag, t ex över natten, så hoppar det rätt rejält när man lägger i 1:an första gången efter man startat den. Någon som vet vad det kan vara? Dvs jag startar hojen, den är i neutral, jag kopplar, lägger i 1:an, då hoppar den fram lite grann, som att allting inuti motorn och lådan har hamnat så långt ifrån rätt läge som möjligt och nu måste lägga sig rätt. Men det är bara när den stått över natten vad jag märkt.
Motoroljan klibbar ihop lamellerna. Vanligt efter vinterförvaringen.
Kan hända även på morgonarna under vår och sommar om det varit kallt under natten.

Är oljan bytt sedan hojköpet?
Man kan ofta inte lita på att förra hojägaren servat hojen ordentligt innan försäljning.

Sedan är hojarna individer. Vissa motoroljor funkar bättre för just din hoj, andra sämre.
Och innan du frågar vilken olja som är bäst, kolla i någon av de andra oljetrådarna på forumet! ;-)

I korthet, man får prova sig fram vilken som funkar bäst för just din hoj.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#47 Inlägg av blacken »

Som Herr Adrian säger, byt öl o filter och kolla hur hög tomgången är.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#48 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev: Motoroljan klibbar ihop lamellerna. Vanligt efter vinterförvaringen.
Kan hända även på morgonarna under vår och sommar om det varit kallt under natten.

Är oljan bytt sedan hojköpet?
Man kan ofta inte lita på att förra hojägaren servat hojen ordentligt innan försäljning.

Sedan är hojarna individer. Vissa motoroljor funkar bättre för just din hoj, andra sämre.
Och innan du frågar vilken olja som är bäst, kolla i någon av de andra oljetrådarna på forumet! ;-)

I korthet, man får prova sig fram vilken som funkar bäst för just din hoj.
blacken skrev:Som Herr Adrian säger, byt öl o filter och kolla hur hög tomgången är.
Ok, den förklaringen låter väldigt logiskt mot vad jag känner, så det kör jag på, tackar.

Jag har tyvärr inte haft tid att byta olja och filter, han sa att han hade gjort det nyligen, men, han hade inga, och då menar jag nada, kvitton. Så så fort jag får tid så ska jag byta det och kolla över den mer noggrant :)

Sen var jag lite snabb med att köpa den tror jag för jag var så exalterad över att ha en vfr igen. Så jag kollade inte att sitslåsningen funkade. Sitsen var lös först märkte jag när jag vara hemma, så jag öppnade och kollade om den hade legat snett, men en kabel hade råkat hamna i vägen för låsningen, så jag petade undan den och klickade dit sitsen rätt. Sen tog jag nyckeln och skulle öppna igen, hjälmlåset öppnar sig, men sitsen händer det inget med. Kan vajern vara av?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#49 Inlägg av blacken »

jälmlåset öppnar sig, men sitsen händer det inget med. Kan vajern vara av?
Nee tror inte det, utan sitsen i sig, har ingen "poppauppfjäder" så prova att pilla upp den för hand. Har samma på min Bettan.
Men kolla vajerna för den säkra sidan. Du river väck vänster bakre sidokåpa, så ser du vajern straxt ovanför nyckelhålet för sadeln/hjälmlåset..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#50 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
jälmlåset öppnar sig, men sitsen händer det inget med. Kan vajern vara av?
Nee tror inte det, utan sitsen i sig, har ingen "poppauppfjäder" så prova att pilla upp den för hand. Har samma på min Bettan.
Men kolla vajerna för den säkra sidan. Du river väck vänster bakre sidokåpa, så ser du vajern straxt ovanför nyckelhålet för sadeln/hjälmlåset..
Jag har haft den upplåst och "bänt" upp sadeln i bakkant och bakre sidorna allt som känns som går utan att nåt ska gå av, så det känns inte som att låset öppnar sig alls :/

Men ok, den kan kärva lite ibland alltså. Får jag inte upp den alls efter nåt mer försök får jag skruva bort sidokåpan då :)

Jag har skrivit på för ett hojgarage med tillträde 1a Augusti, innan dess står jag framför sambons V70 i ett trångt parkeringsgarage :gnissla Så jag har inte asbra möjligheter för att skruva själv än.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skarp med en 750

#51 Inlägg av Tommy Gsson »

En sån där lagom dum fråga, drog du i spaken till dynan bakom hjälmlåset när du vridit om nyckeln?
Ibland får man ju hjärnsläpp. :|
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#52 Inlägg av Skarp »

Tommy Gsson skrev:En sån där lagom dum fråga, drog du i spaken till dynan bakom hjälmlåset när du vridit om nyckeln?
Ibland får man ju hjärnsläpp. :|
Tommy
Ha, ha, skämskudde på mig... Den hade jag helt glömt bort att den fanns... Fick för mig att när man vred på nyckeln så öppnades låset i samma takt som hjälmlåset öppnades. Men nu när du skrev det där kom allt tillbaka :roll: Inget är förmodligen fel och jag kan öppna den utan problem när jag kommer hem. Tack så mycket!
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#53 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Men ok, den kan kärva lite ibland alltså.
Ganska ofta faktiskt. Spärren vid hjälmlåset geggar ofta igen pga den utsatta positionen. Testa med lite WD40 på vajeränden vid låset under sätet och se om det inte släpper.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#54 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Men ok, den kan kärva lite ibland alltså.
Ganska ofta faktiskt. Spärren vid hjälmlåset geggar ofta igen pga den utsatta positionen. Testa med lite WD40 på vajeränden vid låset under sätet och se om det inte släpper.
Ok, ska spraya lite där. Men nu är det förmodligen inget fel, bara jag som glömt bort att dra i ögglan... :roll:
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#55 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Ok, ska spraya lite där. Men nu är det förmodligen inget fel, bara jag som glömt bort att dra i ögglan... :roll:
Det förstås. Men lite smörjning och rengöring skadar inte! :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#56 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Ok, ska spraya lite där. Men nu är det förmodligen inget fel, bara jag som glömt bort att dra i ögglan... :roll:
Det förstås. Men lite smörjning och rengöring skadar inte! :)
Det gör det inte! :)

jag tänkte på det där ni sa om att det är osynkade förgasarna som gör att den knackar när kopplingen är ute. Nån som är sugen på att förklara varför det bara låter då, och vad det är som knackar? Jag kan för lite om motorer/förgasarmotorer för att förstå varför den inte isånafall knackar hela tiden. Förgasarna har väl ändå inget med kopplingen att göra?? :?:
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#57 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Nu kommer jag inte ihåg vad jag menade faktiskt, jag tror jag lyssnade mig galen efter ljud bara. Har för mig jag bytte olja och det blev lite bättre.


Däremot den här nya jag köpte nu låter lite mer än min förra. Har jag den i neutral med kopplingen ute så knackar den, håller jag in kopplingen försvinner det nästan helt, vad kan det vara?
Nyhojssyndromet.

Samma knackande finns på de flesta hojar. Handlar om slitage mm. Alla mina tre hojar låter så när de är kalla och oljan inte pumpats runt riktigt än.
  • Österrikiska heffaklumpen vars namn inte ska nämnas: ca 3000 mil och Motorex ultrasvindyrolja.
    Dirren: Ca 1500 mil och Biltemaste finaste racingolja.
    Domintrixen: Ca 6500 mil och Biltemaste finaste racingolja.
    Mina förra viffrar: 4000-12000 mil på Biltemaolja, OKQ8 SBK mfl.
Alla knackade mer eller mindre beroende på om kopplingen var inne eller ute.

Tumregel:
  • Bara ljud - ingen fara.
    Bara vibrationer - ingen fara.
    Både ljud och vibrationer - kolla upp!
Ingen koppling till förgasarna (eller åtminstone mycket tveksamt)!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#58 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Nu kommer jag inte ihåg vad jag menade faktiskt, jag tror jag lyssnade mig galen efter ljud bara. Har för mig jag bytte olja och det blev lite bättre.


Däremot den här nya jag köpte nu låter lite mer än min förra. Har jag den i neutral med kopplingen ute så knackar den, håller jag in kopplingen försvinner det nästan helt, vad kan det vara?
Nyhojssyndromet.

Samma knackande finns på de flesta hojar. Handlar om slitage mm. Alla mina tre hojar låter så när de är kalla och oljan inte pumpats runt riktigt än.
  • Österrikiska heffaklumpen vars namn inte ska nämnas: ca 3000 mil och Motorex ultrasvindyrolja.
    Dirren: Ca 1500 mil och Biltemaste finaste racingolja.
    Domintrixen: Ca 6500 mil och Biltemaste finaste racingolja.
    Mina förra viffrar: 4000-12000 mil på Biltemaolja, OKQ8 SBK mfl.
Alla knackade mer eller mindre beroende på om kopplingen var inne eller ute.

Tumregel:
  • Bara ljud - ingen fara.
    Bara vibrationer - ingen fara.
    Både ljud och vibrationer - kolla upp!
Ingen koppling till förgasarna (eller åtminstone mycket tveksamt)!
Ok, så nu säger du att det inte är osynkade förgasare? :?:

Min låter dock mindre när den är kall och mer när den är varm? fortfarande lugnt?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#59 Inlägg av Skarp »

Tommy Gsson skrev:En sån där lagom dum fråga, drog du i spaken till dynan bakom hjälmlåset när du vridit om nyckeln?
Ibland får man ju hjärnsläpp. :|
Tommy
Nu har hittat en skillnad mellan rc36 1 och 2, 1an har en en större öggla man drar i, medans 2an har en liten böjd pinne som är mycket mer gömd. Därför jag inte tänkte på den eftersom jag är van vid 1an :)
Men allt funkade perfekt när man drog i den :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skarp med en 750

#60 Inlägg av Tommy Gsson »

:tummenupp
Angående synken: när det är osynkat så går motorn ojämnt på tomgång och då "slår" det i alla små glapp, om det är synkat så vrider den på hela varvet och då klonkar / klapprar det inte.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar