Skarp med en 750
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Din signatur fick mig att surfa runt på den sajten istf att jobba...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skarp med en 750
Haha, visst är den underbaradrian_vg skrev:Din signatur fick mig att surfa runt på den sajten istf att jobba...
Länge sen jag var inne där sist, men tyckte det där citatet var perfekt för ett hojforum. Då jag själv klotat med hojen vet jag hur mycket man bryr sig om den, ställer sig upp och springer fram till den och kollar skadorna och svär, sen börjar det göra ont i kroppen...
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Jepp, varit där, gjort det, fick ingen tröja. Senast i söndags för nån vecka sen.Skarp skrev:Då jag själv klotat med hojen vet jag hur mycket man bryr sig om den, ställer sig upp och springer fram till den och kollar skadorna och svär, sen börjar det göra ont i kroppen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skarp med en 750
Sorry, huserar straxt söder om Fjollträsk i en kravallghettofavela som benämns Svältåsen. samt lider svår brist på adekvata verktyg. Bortsett det så hade jag mer än gärna bistått med den hjälp man förmår.Skarp skrev:Det tyckte jag lät som någon precis erbjöd sig att hjälpa till? Du bor möjligtvis inte i Göteborg?blacken skrev:Mjaa lite mer specifik får du lov att vara, man behöver en "special" mejsel som är som på hockeyspelen,en vinklad historia som gör att man kommer åt justeringsskruvarna, utan att bränna fingrarna av sig, (trångt som bara den). Det går med en väldans kort stjärnmejsel, men ja, det bränns i fingrarna väldigt lätt. och lite riva är det, sidokåpor måste bort, och så behöver man en sådan däringa mojäng som mäter undertryck/vakuum i knasarna. Har man inte gjort det förut, så underlättar det ganska bra om du får hjälp av någon som visar dig hur du gör första gången.Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
Du hade helt rätt, om det smäller i avgaseriet på avdrag så är det för mycket sås som åker med ut i avgaserna, för om spisen är i sjysst trim, så ska det inte följa med oförbränd sås ut, och även om det till äventyrs skulle följa med lite oförbränd sås ut, så ska det inte smälla så att det hörs eller störs vid ökat luftflöde i avgaseriet, kanske på sin höjd "småblubba" så där hemtrevligt...Skarp skrev:Vänta nu, så du menar att om den får snålt med soppa så pangar det i avgasröret oftare? Eller tolkade jag din förklaring fel? Jag trodde det blev avgasknallar för motorn fick för mycket soppa så lite av det åkte igenom oförbränt och smällde i avgasröret?adrian_vg skrev:Mer luft, mer pang. Mer luft innebär mer syre att antända oförbränt bränsle i avgassystemet med.Skarp skrev:Allright, jag får läsa på om hur man gör då och fixa det, och att handla verktyg är kul. Mest saker när man dör vinner
Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.
Min DRZ har en "coast enricher", en fetningventil på förgasaren, vars enda funktion är att släppa på mer bränsle vid kraftiga gasavslag så att det inte smäller så mycket.
Nackdelen är att denna ventil bidrar till att göra bestyckningen svårare än nödvändigt, så jag avaktiverade det. Nu poppar det alltid, låter nästan som en tvåtaktare...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
Jag hörde av mig till en verkstad vad dom skulle ta för att synka knasarna, dom svarade 1100kr. Det tyckte jag var lite saftigt efter ni förklarat att det inte var så svårt om man bara hade rätt verktyg.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
Re: Skarp med en 750
Det var saftigt, men dom vill ju ha pröjs för sin tid, "di rackerne" Gör så här, införskaffa eller låna en verkstadsmanual, se till att du har ett sjysst plejs att husera i, och givetvis lagom mått av tid att spendera där. Hysta upp skrotet på centralen, riv den så mycket så att du kan se hela knaseriet. Brukar räcka men sidokåporna, och i bland ställa tanken på det medföljande tankstödet.Skarp skrev:Jag hörde av mig till en verkstad vad dom skulle ta för att synka knasarna, dom svarade 1100kr. Det tyckte jag var lite saftigt efter ni förklarat att det inte var så svårt om man bara hade rätt verktyg.
Ibland så kan det underlätta om man river bort tanken och använder sig av en separat bränslebehållare bredvid knarren, typ en lämplig soppa dunk/tank/behållare modell intravenösdroppställning som dom har på sjukhusen på ett par liter, på en ställning som har en högre nivå än knasarna som är lätt att flytta.
I manualen så kan du läsa hur du gör för att ansluta vakuumätarna som du har lånat av någon vänlig själ. Den med stavar rekommenderas, jag finner för min del, den lättare att hantera och att läsa av. Vidare så talar boken om hur du gör för att få knasarna att lira som dom ska. Och så följer du dom steg för steg.
Faktum är att svårare än så är det inte, med den reservation som Morgans lag föreskriver. Givetvis så är bra och rätta verkyg en klar fördel att få baxet fixat, men är övertygad om att du fixar det, med lite exercis av det Svenska språket.
Senast redigerad av blacken den lör maj 19, 2018 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
Då gäller det bara att hitta en plats att vara på och nån vänlig själ att låna verktyg av. Helst runt Göteborgs trakten. En service manual hade förra ägaren köpt, Haynes, så det har jagblacken skrev: Det var saftigt, men dom vill ju ha pröjs för sin tid, "di rackerne" Gör så här, införskaffa eller låna en verkstadsmanual, se till att du har ett sjysst plejs att husera i, och givetvis lagom mått av tid att spendera där. Hysta upp skrotet på centralen, riv den så mycket så att du kan se hela knaseriet. Brukar räcka men sidokåporna, och i bland ställa tanken på den medföljande tankstödet.
Ibland så kan det underlätta om man river bort tanken och använder sig av en separat bränslebehållare bredvid knarren, typ en lämplig soppa dunk/tank/behållare modell intravenösdroppställning som dom har på sjukhusen på ett par liter, på en ställning som har en högre nivå än knasarna som är lätt att flytta.
I manualen så kan du läsa hur du gör för att ansluta vakuumätarna som du har lånat av någon vänlig själ. Den med stavar rekommenderas, jag finner för min del, den lättare att hantera och att läsa av. Vidare så talar boken om hur du gör för att få knasarna att lira som dom ska. Och så följer du dom steg för steg.
Faktum är att svårare än så är det inte, med den reservation som Morgans lag föreskriver. Givetvis så är bra och rätta verkyg en klar fördel att få baxet fixat, men är övertygad om att du fixar det, med lite exercis av det Svenska språket.
Om det är nån som känner sig manad att hjälpa mig mot en liten slant eller eller bara en trevlig eftermiddag/kväll så är det bara hojta till
Annars om ni som har koll men bor längre bort kan länka verktygen som behövs skulle det vara uppskattad också
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Skarp med en 750
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Skarp med en 750
Den häringa kan var bra att ha åsså.
http://www.carbtune.com/bevel.html
http://www.carbtune.com/bevel.html
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
Re: Skarp med en 750
Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.Skarp skrev:Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
För det är nåt man inte använder ofta eller?blacken skrev:Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.Skarp skrev:Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
Re: Skarp med en 750
Exakt, fast du kan ju alltid skaffa dom, och finner du att det är skoj och lär dig ordentligt, så har du alltid möjligheten till en hyfsad rostfri inkomst då och då. Men ändå, varför orka?Skarp skrev:För det är nåt man inte använder ofta eller?blacken skrev:Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.Skarp skrev:Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skarp med en 750
Gäller bara att hitta nån som har verktygen ocksåblacken skrev: Exakt, fast du kan ju alltid skaffa dom, och finner du att det är skoj och lär dig ordentligt, så har du alltid möjligheten till en hyfsad rostfri inkomst då och då. Men ändå, varför orka?
En annan sak jag märkt med hojen nu, när den stått ett tag, t ex över natten, så hoppar det rätt rejält när man lägger i 1:an första gången efter man startat den. Någon som vet vad det kan vara? Dvs jag startar hojen, den är i neutral, jag kopplar, lägger i 1:an, då hoppar den fram lite grann, som att allting inuti motorn och lådan har hamnat så långt ifrån rätt läge som möjligt och nu måste lägga sig rätt. Men det är bara när den stått över natten vad jag märkt.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s