Skarp med en 750

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#61 Inlägg av Skarp »

Tommy Gsson skrev::tummenupp
Angående synken: när det är osynkat så går motorn ojämnt på tomgång och då "slår" det i alla små glapp, om det är synkat så vrider den på hela varvet och då klonkar / klapprar det inte.
T.
Ok, tackar för för förklaringen. Då kan jag förstå att det slår/knackar högre när neutral är i och kopplingen är ute, för mer delar rör på sig då väl? I växellådan också alltså?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skarp med en 750

#62 Inlägg av Tommy Gsson »

nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#63 Inlägg av Skarp »

Tommy Gsson skrev:nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Ok, men när neutral är i då? För det är då jag märker det mest
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#64 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:
Tommy Gsson skrev:nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Ok, men när neutral är i då? För det är då jag märker det mest
För då är ingen växel vald av växelmekanismen och då är inte ingående drivaxel "engagerad" så att säga, mao drivaxeln kan snurra fritt utan att påverkas av friktion i lagren på vald växel. Därav mera skrammel i kopplingskorgen, typ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#65 Inlägg av Tyrannosaurus »

Anledningen till att olika motorer kan låta olika mycket från kopplingskorgen kan ha med ryckutjämningsfjädrarna på baksidan av korgen att göra och hur mycket dom glappar.

Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#66 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
Skarp skrev:
Tommy Gsson skrev:nja, svarar jag på det, visserligen rör du på mer delar men den stora skillnaden när du lägger i en växel och håller kopplingen inne är att oljan mellan lamellerna drar lite och håller spelet lite i spänn.
Ok, men när neutral är i då? För det är då jag märker det mest
För då är ingen växel vald av växelmekanismen och då är inte ingående drivaxel "engagerad" så att säga, mao drivaxeln kan snurra fritt utan att påverkas av friktion i lagren på vald växel. Därav mera skrammel i kopplingskorgen, typ...
Tyrannosaurus skrev:Anledningen till att olika motorer kan låta olika mycket från kopplingskorgen kan ha med ryckutjämningsfjädrarna på baksidan av korgen att göra och hur mycket dom glappar.

Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#67 Inlägg av Tyrannosaurus »

Skarp skrev:
Tyrannosaurus skrev:Anledningen till att olika motorer kan låta olika mycket från kopplingskorgen kan ha med ryckutjämningsfjädrarna på baksidan av korgen att göra och hur mycket dom glappar.

Anledningen till att det med tiden uppstår glapp kan mycket väl bero på ägarna. Om leker mycket, åker bakhjul och rycker och sliter i kopplingen så glappar dom upp med tiden. Men det har också med byggtoleranser på fabriken att göra. Det är oftast ingen fara, men kan förklara varför likadana hojar kan låta olika mycket.
Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
Jag vet inte om det går att byta dom eller om man isf får byta hela kopplingskorgen?

Dom enda hojarna som jag har hört hade problem med detta var Suzuki GSX1100 i början på 80-talet där nitarna i bakkant gick av med resultat att korgen lossnade och slog sönder motorn.

Men det var främst vid trim och det fanns en s.k. "superhub" som skulle lösa det. En annan anledning till problemet var att den hade snedskurna drev som ger en belastning sidledes så det kom även en "super-superhub" med rakskurna drev vilket innebar att man även fick byta drev på vevaxeln som är delbar och var tvungen att svetsas för att inte paja (läs dyrt).
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig? Om det hade med att göra att veven var kullagrad? I stort sett alla andra hojar med fyror har glidlagrad vev. Fördelen med kullager är att man kan ha hela vevstakar utan överfall, men nackdelen är att veven måste vara delbar.

Honda har aldrig haft det problemet. När man i början på 80-talet övergav den kedjedrivna primärtransmissionen så fick dom istället Hondas fina och patenterade rakskurna men delade och fjäderbelastade drev för att vina mindre. Dessutom har Honda alltid haft vevaxlar smidda i ett stycke.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#68 Inlägg av Skarp »

Tyrannosaurus skrev: Jag vet inte om det går att byta dom eller om man isf får byta hela kopplingskorgen?

Dom enda hojarna som jag har hört hade problem med detta var Suzuki GSX1100 i början på 80-talet där nitarna i bakkant gick av med resultat att korgen lossnade och slog sönder motorn.

Men det var främst vid trim och det fanns en s.k. "superhub" som skulle lösa det. En annan anledning till problemet var att den hade snedskurna drev som ger en belastning sidledes så det kom även en "super-superhub" med rakskurna drev vilket innebar att man även fick byta drev på vevaxeln som är delbar och var tvungen att svetsas för att inte paja (läs dyrt).
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig? Om det hade med att göra att veven var kullagrad? I stort sett alla andra hojar med fyror har glidlagrad vev. Fördelen med kullager är att man kan ha hela vevstakar utan överfall, men nackdelen är att veven måste vara delbar.

Honda har aldrig haft det problemet. När man i början på 80-talet övergav den kedjedrivna primärtransmissionen så fick dom istället Hondas fina och patenterade rakskurna men delade och fjäderbelastade drev för att vina mindre. Dessutom har Honda alltid haft vevaxlar smidda i ett stycke.
Då vinkar jag och ler bara :) Det vore kul att möta upp er med erfarenhet, så ni kan säga med säkerhet att jag inte ska oroa mig alla ljud jag hör :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#69 Inlägg av Tyrannosaurus »

Skarp skrev:
Tyrannosaurus skrev: Jag vet inte om det går att byta dom eller om man isf får byta hela kopplingskorgen?

Dom enda hojarna som jag har hört hade problem med detta var Suzuki GSX1100 i början på 80-talet där nitarna i bakkant gick av med resultat att korgen lossnade och slog sönder motorn.

Men det var främst vid trim och det fanns en s.k. "superhub" som skulle lösa det. En annan anledning till problemet var att den hade snedskurna drev som ger en belastning sidledes så det kom även en "super-superhub" med rakskurna drev vilket innebar att man även fick byta drev på vevaxeln som är delbar och var tvungen att svetsas för att inte paja (läs dyrt).
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig? Om det hade med att göra att veven var kullagrad? I stort sett alla andra hojar med fyror har glidlagrad vev. Fördelen med kullager är att man kan ha hela vevstakar utan överfall, men nackdelen är att veven måste vara delbar.

Honda har aldrig haft det problemet. När man i början på 80-talet övergav den kedjedrivna primärtransmissionen så fick dom istället Hondas fina och patenterade rakskurna men delade och fjäderbelastade drev för att vina mindre. Dessutom har Honda alltid haft vevaxlar smidda i ett stycke.
Då vinkar jag och ler bara :) Det vore kul att möta upp er med erfarenhet, så ni kan säga med säkerhet att jag inte ska oroa mig alla ljud jag hör :)
Jag vet hur det är. På hojen sitter man på motorn och dessutom med en kåpa som skickar allt mekaniskt ljud rakt upp i hjälmen, så det kanske inte konstigt att man blir lite lätt paranoid till slut "vad är det där för nytt ljud?" åså böjer man sig ner bakom kåpan för att lyssna ordentligt :gnissla :lol:
Bilar har lika mycket ljud för sig, om inte mer. Men där sitter motorn bakom en isolerad torpedvägg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#70 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
Le och vinka.
"If it ain't broken, don't fix it." :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#71 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
Le och vinka.
"If it ain't broken, don't fix it." :wink:
På tal om dom visdomsorden som jag också brukar nyttja mig av. Men du vet väl vad som gäller inom datavärlden?
"If it ain't broken, then fix it until it breaks" :laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#72 Inlägg av Skarp »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
Le och vinka.
"If it ain't broken, don't fix it." :wink:
På tal om dom visdomsorden som jag också brukar nyttja mig av. Men du vet väl vad som gäller inom datavärlden?
"If it ain't broken, then fix it until it breaks" :laugh
Då ser jag till att serva den normalt bara då och ler och vinkar :)

Det där skulle man kunna fortsätta göra om till att passa när man hemmamekar och inte gör rätt.

"If it is broken, then fix it until it breaks some more" :roll:
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#73 Inlägg av blacken »

Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
I stort sett så kan du "Le och vinka", alla snurror har sina egna ljud, använd "magkänslan" den brukar ha rätt, i dylika fall. prova först med en knasarsynk och se/hör sedan, lite oljud ska en knot ha, annars så är det fel på den :D . Du äger den knarren som har det bästa ryktet angående kvalitét och driftssäkerhet av alla knarrar i världshistorien. Liasom det är en anledning till att den samlade motorpressen är rörande överens att det är det bästa knarren, någonsin!. https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM
Så jag vet egentligen inte varför den räknades som extra trimvänlig?
Svetsade man slängen så var den brutalt trimvänlig, alla tävlingsresultat bekräftar det, och tack vare Terry Vance ilska på Yamaha och hans uppfinningsrikedom som kom på TSCC toppen till Suka.
Om det hade med att göra att veven var kullagrad?
Nållagrad om jag får be, kullager var det bara på stödlagringarna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#74 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
Ok, är det nåt som till slut kan ta skada av att det glappar mycket? Kan man åtgärda det genom att byta dessa ryckutjämningsfjädrarna? Eller är det bara le och vinka?
I stort sett så kan du "Le och vinka", alla snurror har sina egna ljud, använd "magkänslan" den brukar ha rätt, i dylika fall. prova först med en knasarsynk och se/hör sedan, lite oljud ska en knot ha, annars så är det fel på den :D . Du äger den knarren som har det bästa ryktet angående kvalitét och driftssäkerhet av alla knarrar i världshistorien. Liasom det är en anledning till att den samlade motorpressen är rörande överens att det är det bästa knarren, någonsin!. https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM
Magkänslan säger ju att nåt är galet för den knackar högre och högre när den blir varm, men det går ju bra och är inte trasig än, såå, då har jag hört att man inte ska laga det ;)
Ja precis, många gillar VFR:en :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#75 Inlägg av blacken »

för den knackar högre och högre när den blir varm
Det är bara för att oljan blir lättflyktigare/"tunnare" när den är varm, och segare när den är kall, ska vara så, och det blir "värre" när oljan inte är bytt på ett tag.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar