VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tor dec 12, 2019 22:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: tis maj 15, 2018 13:12 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14440
Ort: Uppsala
Din signatur fick mig att surfa runt på den sajten istf att jobba... :roll: :lol:

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: tis maj 15, 2018 13:24 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
adrian_vg skrev:
Din signatur fick mig att surfa runt på den sajten istf att jobba... :roll: :lol:


Haha, visst är den underbar :lol:
Länge sen jag var inne där sist, men tyckte det där citatet var perfekt för ett hojforum. Då jag själv klotat med hojen vet jag hur mycket man bryr sig om den, ställer sig upp och springer fram till den och kollar skadorna och svär, sen börjar det göra ont i kroppen... :roll:

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: tis maj 15, 2018 14:00 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14440
Ort: Uppsala
Skarp skrev:
Då jag själv klotat med hojen vet jag hur mycket man bryr sig om den, ställer sig upp och springer fram till den och kollar skadorna och svär, sen börjar det göra ont i kroppen... :roll:


Jepp, varit där, gjort det, fick ingen tröja. Senast i söndags för nån vecka sen. :mrgreen:

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: tis maj 15, 2018 19:08 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 4005
Skarp skrev:
blacken skrev:
Citera:
Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.

Mjaa lite mer specifik får du lov att vara, man behöver en "special" mejsel som är som på hockeyspelen,en vinklad historia som gör att man kommer åt justeringsskruvarna, utan att bränna fingrarna av sig, (trångt som bara den). Det går med en väldans kort stjärnmejsel, men ja, det bränns i fingrarna väldigt lätt. och lite riva är det, sidokåpor måste bort, och så behöver man en sådan däringa mojäng som mäter undertryck/vakuum i knasarna. Har man inte gjort det förut, så underlättar det ganska bra om du får hjälp av någon som visar dig hur du gör första gången.


Det tyckte jag lät som någon precis erbjöd sig att hjälpa till? ;) Du bor möjligtvis inte i Göteborg?

Sorry, huserar straxt söder om Fjollträsk i en kravallghettofavela som benämns Svältåsen. samt lider svår brist på adekvata verktyg. Bortsett det så hade jag mer än gärna bistått med den hjälp man förmår.

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: tis maj 15, 2018 19:21 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 4005
Skarp skrev:
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:
Allright, jag får läsa på om hur man gör då och fixa det, och att handla verktyg är kul. Mest saker när man dör vinner :roll:

Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.

Mer luft, mer pang. Mer luft innebär mer syre att antända oförbränt bränsle i avgassystemet med.

Min DRZ har en "coast enricher", en fetningventil på förgasaren, vars enda funktion är att släppa på mer bränsle vid kraftiga gasavslag så att det inte smäller så mycket.
Nackdelen är att denna ventil bidrar till att göra bestyckningen svårare än nödvändigt, så jag avaktiverade det. Nu poppar det alltid, låter nästan som en tvåtaktare...


Vänta nu, så du menar att om den får snålt med soppa så pangar det i avgasröret oftare? :? Eller tolkade jag din förklaring fel? Jag trodde det blev avgasknallar för motorn fick för mycket soppa så lite av det åkte igenom oförbränt och smällde i avgasröret?

Du hade helt rätt, om det smäller i avgaseriet på avdrag så är det för mycket sås som åker med ut i avgaserna, för om spisen är i sjysst trim, så ska det inte följa med oförbränd sås ut, och även om det till äventyrs skulle följa med lite oförbränd sås ut, så ska det inte smälla så att det hörs eller störs vid ökat luftflöde i avgaseriet, kanske på sin höjd "småblubba" så där hemtrevligt...

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 18, 2018 18:54 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
Jag hörde av mig till en verkstad vad dom skulle ta för att synka knasarna, dom svarade 1100kr. Det tyckte jag var lite saftigt efter ni förklarat att det inte var så svårt om man bara hade rätt verktyg.

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 19, 2018 08:18 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 4005
Skarp skrev:
Jag hörde av mig till en verkstad vad dom skulle ta för att synka knasarna, dom svarade 1100kr. Det tyckte jag var lite saftigt efter ni förklarat att det inte var så svårt om man bara hade rätt verktyg.

Det var saftigt, men dom vill ju ha pröjs för sin tid, "di rackerne" :lol: Gör så här, införskaffa eller låna en verkstadsmanual, se till att du har ett sjysst plejs att husera i, och givetvis lagom mått av tid att spendera där. Hysta upp skrotet på centralen, riv den så mycket så att du kan se hela knaseriet. Brukar räcka men sidokåporna, och i bland ställa tanken på det medföljande tankstödet.

Ibland så kan det underlätta om man river bort tanken och använder sig av en separat bränslebehållare bredvid knarren, typ en lämplig soppa dunk/tank/behållare modell intravenösdroppställning som dom har på sjukhusen på ett par liter, på en ställning som har en högre nivå än knasarna som är lätt att flytta.

I manualen så kan du läsa hur du gör för att ansluta vakuumätarna som du har lånat av någon vänlig själ. Den med stavar rekommenderas, jag finner för min del, den lättare att hantera och att läsa av. Vidare så talar boken om hur du gör för att få knasarna att lira som dom ska. Och så följer du dom steg för steg.

Faktum är att svårare än så är det inte, med den reservation som Morgans lag föreskriver. Givetvis så är bra och rätta verkyg en klar fördel att få baxet fixat, men är övertygad om att du fixar det, med lite exercis av det Svenska språket.

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Senast redigerad av blacken lör maj 19, 2018 10:04, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 19, 2018 09:30 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
blacken skrev:
Det var saftigt, men dom vill ju ha pröjs för sin tid, "di rackerne" :lol: Gör så här, införskaffa eller låna en verkstadsmanual, se till att du har ett sjysst plejs att husera i, och givetvis lagom mått av tid att spendera där. Hysta upp skrotet på centralen, riv den så mycket så att du kan se hela knaseriet. Brukar räcka men sidokåporna, och i bland ställa tanken på den medföljande tankstödet.

Ibland så kan det underlätta om man river bort tanken och använder sig av en separat bränslebehållare bredvid knarren, typ en lämplig soppa dunk/tank/behållare modell intravenösdroppställning som dom har på sjukhusen på ett par liter, på en ställning som har en högre nivå än knasarna som är lätt att flytta.

I manualen så kan du läsa hur du gör för att ansluta vakuumätarna som du har lånat av någon vänlig själ. Den med stavar rekommenderas, jag finner för min del, den lättare att hantera och att läsa av. Vidare så talar boken om hur du gör för att få knasarna att lira som dom ska. Och så följer du dom steg för steg.

Faktum är att svårare än så är det inte, med den reservation som Morgans lag föreskriver. Givetvis så är bra och rätta verkyg en klar fördel att få baxet fixat, men är övertygad om att du fixar det, med lite exercis av det Svenska språket.


Då gäller det bara att hitta en plats att vara på och nån vänlig själ att låna verktyg av. Helst runt Göteborgs trakten. En service manual hade förra ägaren köpt, Haynes, så det har jag :)

Om det är nån som känner sig manad att hjälpa mig mot en liten slant eller eller bara en trevlig eftermiddag/kväll så är det bara hojta till :)

Annars om ni som har koll men bor längre bort kan länka verktygen som behövs skulle det vara uppskattad också :)

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 19, 2018 10:25 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Inlägg: 2049
Ort: Enköping
http://www.carbtune.com/
https://www.blocket.se/goteborg/Carbtun ... 883422.htm
Tommy

_________________
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / Rothmans look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 19, 2018 15:13 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 4005
Den häringa kan var bra att ha åsså.
http://www.carbtune.com/bevel.html

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 19, 2018 22:28 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: sön maj 20, 2018 08:28 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 4005
Skarp skrev:
Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.

Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: sön maj 20, 2018 08:54 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
blacken skrev:
Skarp skrev:
Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.

Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.


För det är nåt man inte använder ofta eller?

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: sön maj 20, 2018 16:52 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 4005
Skarp skrev:
blacken skrev:
Skarp skrev:
Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.

Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.


För det är nåt man inte använder ofta eller?

Exakt, fast du kan ju alltid skaffa dom, och finner du att det är skoj och lär dig ordentligt, så har du alltid möjligheten till en hyfsad rostfri inkomst då och då. Men ändå, varför orka? :lol:

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: mån maj 21, 2018 20:57 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
blacken skrev:
Exakt, fast du kan ju alltid skaffa dom, och finner du att det är skoj och lär dig ordentligt, så har du alltid möjligheten till en hyfsad rostfri inkomst då och då. Men ändå, varför orka? :lol:


Gäller bara att hitta nån som har verktygen också :)


En annan sak jag märkt med hojen nu, när den stått ett tag, t ex över natten, så hoppar det rätt rejält när man lägger i 1:an första gången efter man startat den. Någon som vet vad det kan vara? Dvs jag startar hojen, den är i neutral, jag kopplar, lägger i 1:an, då hoppar den fram lite grann, som att allting inuti motorn och lådan har hamnat så långt ifrån rätt läge som möjligt och nu måste lägga sig rätt. Men det är bara när den stått över natten vad jag märkt.

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010