VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons nov 20, 2019 01:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: tor maj 24, 2018 21:28 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
blacken skrev:
Citera:
för den knackar högre och högre när den blir varm

Det är bara för att oljan blir lättflyktigare/"tunnare" när den är varm, och segare när den är kall, ska vara så, och det blir "värre" när oljan inte är bytt på ett tag.


Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 25, 2018 07:59 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Skarp skrev:
Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.


Om du inte har uppenbara problem pga standardtjockleken på oljan kan det vara idé att stanna kvar med 10W/40.
Jag har använt 20W/50 för att slippa mekaniskt oljud på tidigare hojar, men det kräver att man värmer upp motorn lite försiktigare.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 25, 2018 10:13 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:
Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.


Om du inte har uppenbara problem pga standardtjockleken på oljan kan det vara idé att stanna kvar med 10W/40.
Jag har använt 20W/50 för att slippa mekaniskt oljud på tidigare hojar, men det kräver att man värmer upp motorn lite försiktigare.


Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 25, 2018 12:16 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Skarp skrev:
Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...


Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?

Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".

Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 25, 2018 13:23 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:
Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...


Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?

Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".

Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?


Det där ska jag testa! Med spännband över natten, nu pumpar jag kopplingen några gången på neutral innan jag lägger i ettan, det har hjälpt avsevärt.

Börja med nån billig olja? Finns det billigare än biltemas "racing"-olja 10w/40? För det var nämligen den jag hade tänkt använda till en början, aldrig haft problem med biltemas olja förut, varken till förra viffern eller BMWn (en sån där med fyra hjul).

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 25, 2018 17:03 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Skarp skrev:
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:
Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...


Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?

Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".

Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?


Det där ska jag testa! Med spännband över natten, nu pumpar jag kopplingen några gången på neutral innan jag lägger i ettan, det har hjälpt avsevärt.

Börja med nån billig olja? Finns det billigare än biltemas "racing"-olja 10w/40? För det var nämligen den jag hade tänkt använda till en början, aldrig haft problem med biltemas olja förut, varken till förra viffern eller BMWn (en sån där med fyra hjul).

Deras vanliga mineralolja för mc är billigare. Det enda som är billigare är väl tjugolitersdunkar.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: fre maj 25, 2018 22:05 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
adrian_vg skrev:
Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.


Ok, så vad blir proceduren?
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 26, 2018 08:57 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Skarp skrev:
adrian_vg skrev:
Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.


Ok, så vad blir proceduren?
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?


Typ så. Jag skulle ha behållit det nya filtret, beror lite på priset.
Om jag minns rätt så har både Hiflo och Biltema ganska billiga oljefilter.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: lör maj 26, 2018 19:05 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:
adrian_vg skrev:
Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.

Ok, så vad blir proceduren?
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?

Typ så. Jag skulle ha behållit det nya filtret, beror lite på priset.
Om jag minns rätt så har både Hiflo och Biltema ganska billiga oljefilter.

Om man misstänker att det har legat nån gammal skitolja i motorn kan detta vara en lösning. En kompis på klubben fick igång sina hydrauliska ventillyftare på hojen (nån Kawa custom) igen med hjälp av det här efter att den knackade och lät som ett tröskverk.
https://www.xlmoto.se/oljetillsats-motu ... 655-331645

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: mån maj 28, 2018 09:43 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Biltema har en också!

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Rengoringsolja-2000032444/

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: mån maj 28, 2018 11:08 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49
Inlägg: 357
hmmm...viewtopic.php?f=3&t=6078

Tänker jag fel eller skulle oljetillsatsen/rengöringsoljan platsa här?

_________________
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: mån maj 28, 2018 12:01 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Beror på om du vill ha den diskussionen här i din tråd eller på annan plats i lämpligt subforum.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: mån maj 28, 2018 23:00 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
adrian_vg skrev:

Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.

Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm. :P :roll:

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: ons maj 30, 2018 08:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Inlägg: 82
Ort: Göteborg
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:

Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.

Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm. :P :roll:


Hmm, att hälla i en vätska i motorn utan bruksanvisning kanske inte är det bästa, särskilt när det förmodligen kan börja lösa upp packningar i värsta fall om man kör för länge.
Med Motuls variant så kör man i det i sin nya olja vid bytet? Eller måste den blandade oljan bytas efter en stund?

_________________
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp med en 750
InläggPostat: ons maj 30, 2018 12:01 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
Skarp skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:

Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.

Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm. :P :roll:

Hmm, att hälla i en vätska i motorn utan bruksanvisning kanske inte är det bästa, särskilt när det förmodligen kan börja lösa upp packningar i värsta fall om man kör för länge.
Med Motuls variant så kör man i det i sin nya olja vid bytet? Eller måste den blandade oljan bytas efter en stund?

Från webbsidan: (jag utgår ifrån att guckan inte påverkar våtkopplingen)

Motul Engine Clean är en vätska som du tillsätter i oljan innan oljebytet. Avlagringar och annan smuts som finns i motoroljan löses upp och följer då med vid oljebytet. Riktigt smart produkt som verkligen gör skillnad. Passar endast fyrtaktsmotorer.
1: Kör motorn tills den är varm.
2: Stäng av och vänta några minuter.
3: Häll i en flaska Motul Engine Cleaner.
4: Låt motorn gå på tomgång i 15min.
5: Gör oljebytet som vanligt.
6: Din motor är nu fri från avlagringar och dylikt!


Byt även oljefilter under punkt 5.
https://www.youtube.com/watch?v=Fdy5iFWF4PY

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010