Sida 6 av 7

Re: Skarp med en 750

Postat: tor maj 24, 2018 21:28
av Skarp
blacken skrev:
för den knackar högre och högre när den blir varm
Det är bara för att oljan blir lättflyktigare/"tunnare" när den är varm, och segare när den är kall, ska vara så, och det blir "värre" när oljan inte är bytt på ett tag.
Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.

Re: Skarp med en 750

Postat: fre maj 25, 2018 07:59
av adrian_vg
Skarp skrev:Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.
Om du inte har uppenbara problem pga standardtjockleken på oljan kan det vara idé att stanna kvar med 10W/40.
Jag har använt 20W/50 för att slippa mekaniskt oljud på tidigare hojar, men det kräver att man värmer upp motorn lite försiktigare.

Re: Skarp med en 750

Postat: fre maj 25, 2018 10:13
av Skarp
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.
Om du inte har uppenbara problem pga standardtjockleken på oljan kan det vara idé att stanna kvar med 10W/40.
Jag har använt 20W/50 för att slippa mekaniskt oljud på tidigare hojar, men det kräver att man värmer upp motorn lite försiktigare.
Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...

Re: Skarp med en 750

Postat: fre maj 25, 2018 12:16
av adrian_vg
Skarp skrev:Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?

Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".

Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?

Re: Skarp med en 750

Postat: fre maj 25, 2018 13:23
av Skarp
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?

Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".

Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?
Det där ska jag testa! Med spännband över natten, nu pumpar jag kopplingen några gången på neutral innan jag lägger i ettan, det har hjälpt avsevärt.

Börja med nån billig olja? Finns det billigare än biltemas "racing"-olja 10w/40? För det var nämligen den jag hade tänkt använda till en början, aldrig haft problem med biltemas olja förut, varken till förra viffern eller BMWn (en sån där med fyra hjul).

Re: Skarp med en 750

Postat: fre maj 25, 2018 17:03
av adrian_vg
Skarp skrev:
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?

Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".

Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?
Det där ska jag testa! Med spännband över natten, nu pumpar jag kopplingen några gången på neutral innan jag lägger i ettan, det har hjälpt avsevärt.

Börja med nån billig olja? Finns det billigare än biltemas "racing"-olja 10w/40? För det var nämligen den jag hade tänkt använda till en början, aldrig haft problem med biltemas olja förut, varken till förra viffern eller BMWn (en sån där med fyra hjul).
Deras vanliga mineralolja för mc är billigare. Det enda som är billigare är väl tjugolitersdunkar.

Re: Skarp med en 750

Postat: fre maj 25, 2018 22:05
av Skarp
adrian_vg skrev: Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.
Ok, så vad blir proceduren?
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?

Re: Skarp med en 750

Postat: lör maj 26, 2018 08:57
av adrian_vg
Skarp skrev:
adrian_vg skrev: Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.
Ok, så vad blir proceduren?
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?
Typ så. Jag skulle ha behållit det nya filtret, beror lite på priset.
Om jag minns rätt så har både Hiflo och Biltema ganska billiga oljefilter.

Re: Skarp med en 750

Postat: lör maj 26, 2018 19:05
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:
adrian_vg skrev:Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.
Ok, så vad blir proceduren?
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?
Typ så. Jag skulle ha behållit det nya filtret, beror lite på priset.
Om jag minns rätt så har både Hiflo och Biltema ganska billiga oljefilter.
Om man misstänker att det har legat nån gammal skitolja i motorn kan detta vara en lösning. En kompis på klubben fick igång sina hydrauliska ventillyftare på hojen (nån Kawa custom) igen med hjälp av det här efter att den knackade och lät som ett tröskverk.
https://www.xlmoto.se/oljetillsats-motu ... 655-331645

Re: Skarp med en 750

Postat: mån maj 28, 2018 09:43
av adrian_vg

Re: Skarp med en 750

Postat: mån maj 28, 2018 11:08
av vroom
hmmm...viewtopic.php?f=3&t=6078

Tänker jag fel eller skulle oljetillsatsen/rengöringsoljan platsa här?

Re: Skarp med en 750

Postat: mån maj 28, 2018 12:01
av adrian_vg
Beror på om du vill ha den diskussionen här i din tråd eller på annan plats i lämpligt subforum.

Re: Skarp med en 750

Postat: mån maj 28, 2018 23:00
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Biltema har en också!

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/M ... 000032444/
Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.

Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm. :P :roll:

Re: Skarp med en 750

Postat: ons maj 30, 2018 08:42
av Skarp
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Biltema har en också!

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/M ... 000032444/
Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.

Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm. :P :roll:
Hmm, att hälla i en vätska i motorn utan bruksanvisning kanske inte är det bästa, särskilt när det förmodligen kan börja lösa upp packningar i värsta fall om man kör för länge.
Med Motuls variant så kör man i det i sin nya olja vid bytet? Eller måste den blandade oljan bytas efter en stund?

Re: Skarp med en 750

Postat: ons maj 30, 2018 12:01
av Tyrannosaurus
Skarp skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Biltema har en också!

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/M ... 000032444/
Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.

Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm. :P :roll:
Hmm, att hälla i en vätska i motorn utan bruksanvisning kanske inte är det bästa, särskilt när det förmodligen kan börja lösa upp packningar i värsta fall om man kör för länge.
Med Motuls variant så kör man i det i sin nya olja vid bytet? Eller måste den blandade oljan bytas efter en stund?
Från webbsidan: (jag utgår ifrån att guckan inte påverkar våtkopplingen)

Motul Engine Clean är en vätska som du tillsätter i oljan innan oljebytet. Avlagringar och annan smuts som finns i motoroljan löses upp och följer då med vid oljebytet. Riktigt smart produkt som verkligen gör skillnad. Passar endast fyrtaktsmotorer.
1: Kör motorn tills den är varm.
2: Stäng av och vänta några minuter.
3: Häll i en flaska Motul Engine Cleaner.
4: Låt motorn gå på tomgång i 15min.
5: Gör oljebytet som vanligt.
6: Din motor är nu fri från avlagringar och dylikt!


Byt även oljefilter under punkt 5.
https://www.youtube.com/watch?v=Fdy5iFWF4PY