HasseGr åter på vägarna.

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: HasseGr åter på vägarna.

#16 Inlägg av blacken »

Grattis och välkommen tillbaks i vifferträsket :)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#17 Inlägg av adrian_vg »

HasseGr skrev:Fästena mellan frontkåpan och högra sidokåpan är sönder. Så jag ska försöka laga med lite ABS plast och aceton.
Borde funka, annars fix glasfibermix på Biltema. :)

Har du tänkt på att din tråds rubrik läses som "Hasse Gråter på vägarna"? :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: HasseGr åter på vägarna.

#18 Inlägg av HasseGr »

adrian_vg skrev:
HasseGr skrev:Fästena mellan frontkåpan och högra sidokåpan är sönder. Så jag ska försöka laga med lite ABS plast och aceton.
Borde funka, annars fix glasfibermix på Biltema. :)

Har du tänkt på att din trods rubrik läses som "Hasse Gråter på vägarna"? :mrgreen:
HAha nej det hade jag inte sett. Men det är väl glädje tårar då!
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#19 Inlägg av adrian_vg »

HasseGr skrev:HAha nej det hade jag inte sett. Men det är väl glädje tårar då!
:headbang :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: HasseGr åter på vägarna.

#20 Inlägg av HasseGr »

Hallå. Jag undrar om någon använder sin iPhone som "tracker" när ni är ute och kör och vad använder ni då för app?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: HasseGr åter på vägarna.

#21 Inlägg av HasseGr »

Plockad bort förgasarna i dag för att kolla bestyckningen på "Grönis" märkte då att ett gummilock till vakuumrören var borta, och att 3av 8 klämmor till förgasargummina inte var dragna! Får nog känna på alla skruvarna för att se så inga fler är lösa ☹️


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#22 Inlägg av adrian_vg »

HasseGr skrev:Plockad bort förgasarna i dag för att kolla bestyckningen på "Grönis" märkte då att ett gummilock till vakuumrören var borta, och att 3av 8 klämmor till förgasargummina inte var dragna! Får nog känna på alla skruvarna för att se så inga fler är lösa ☹️
Gummilocket hade en tendens att trilla av redan när jag hade Grönis.

Ställer mig frågande till varför förgasargummina inte var åtdragna. Dem lyfter man ju inte på speciellt ofta. Mysko.

Går Grönis bättre efter åtdragningen av gummina?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: HasseGr åter på vägarna.

#23 Inlägg av HasseGr »

Har inte plockat i hop den än. Jag har inte då bråttom .Vet du hur förgasar bestyckningen är på den nu och vad som är original? Eftersom den verkar gå fett på lite gaspådrag.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#24 Inlägg av adrian_vg »

HasseGr skrev:Har inte plockat i hop den än. Jag har inte då bråttom .Vet du hur förgasar bestyckningen är på den nu och vad som är original? Eftersom den verkar gå fett på lite gaspådrag.
Den går fett, och ska göra det, hojen är jettad med större munstycken av ägaren före mig pga öppnare slipon och dito öppnare luftfilter.
Tror munstyckena var storlek 135. Original är mindre - 115?
Man kan kanske gå ner lite i storlek, för att slippa en del av koksningen om man "fiskör".
Jettning av förgasarhojar är lite knivigare än med insprutare. Man får pröva sig fram på ett helt annat sätt med förgasare, testkörningar och tändstiftskollar tills det blir någorlunda bra genom hela registret.

Vill du göra det enkelt för dig, låter du munstyckena vara och varvar lite mer generellt och kör på lägre växlar.
Det blir ändå roligare körning så. :mrgreen:

Undrar om det finns någon kvar idag med bromsbänk och som kan åta sig annat än Powercommander-utrustade hojar...
Finns Motospeed kvar i Västerås och har de kvar sina dynobänkar?

I min ägo smällde hojen en del vid gasavdrag från höga/re varv.
En förgasarsynk kan hjälpa *lite*.
Fick hjälp med det av Gsson här på forumet. Våren 2009 tror jag det var.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: HasseGr åter på vägarna.

#25 Inlägg av HasseGr »

adrian_vg skrev:
HasseGr skrev:Har inte plockat i hop den än. Jag har inte då bråttom .Vet du hur förgasar bestyckningen är på den nu och vad som är original? Eftersom den verkar gå fett på lite gaspådrag.
Den går fett, och ska göra det, hojen är jettad med större munstycken av ägaren före mig pga öppnare slipon och dito öppnare luftfilter.
Tror munstyckena var storlek 135. Original är mindre - 115?
Man kan kanske gå ner lite i storlek, för att slippa en del av koksningen om man "fiskör".
Jettning av förgasarhojar är lite knivigare än med insprutare. Man får pröva sig fram på ett helt annat sätt med förgasare, testkörningar och tändstiftskollar tills det blir någorlunda bra genom hela registret.

Vill du göra det enkelt för dig, låter du munstyckena vara och varvar lite mer generellt och kör på lägre växlar.
Det blir ändå roligare körning så. :mrgreen:

Undrar om det finns någon kvar idag med bromsbänk och som kan åta sig annat än Powercommander-utrustade hojar...
Finns Motospeed kvar i Västerås och har de kvar sina dynobänkar?

I min ägo smällde hojen en del vid gasavdrag från höga/re varv.
En förgasarsynk kan hjälpa *lite*.
Fick hjälp med det av Gsson här på forumet. Våren 2009 tror jag det var.
Okey. Jag får gasa lite hårdare! Jag tror Motospeed har kvar. Har en jobbar kompis som lämnade i väg en förgasar motor och jag tror det var Motospeed som gjorde jobbet, får prata med honom.
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#26 Inlägg av adrian_vg »

Det här med att köra på rätt varv, på rätt växel och i rätt hastighet är något av en käpphäst för mig.

Allt för många tjoffar runt med en liten 750/800cc-motoriserad viffer på sjätte växeln i 50 km/h, och ibland med passagerare.
Klart hojen känns slö då. :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: HasseGr åter på vägarna.

#27 Inlägg av blacken »

Om den "tjoffar" och smäller vid avdrag, så får den alldeles för mycket sås, kolla flottörnivå och nålventilerna. Är den sjysst i förgaseriet så ska den funka oavsett körstil och varvtal, gör det inte det så är bränslet för "mycket" så att säga, oftast beroende på otätt internt i knasarna. Kan även bero på att bränslepump ger för högt tryck så att nålventilerna inte "orkar" att hålla helt tätt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: HasseGr åter på vägarna.

#28 Inlägg av HasseGr »

Nu har jag synkat förgasarna. Verkar som den går lite jämnare nu. Före Bild
Efter Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Om den "tjoffar" och smäller vid avdrag, så får den alldeles för mycket sås, kolla flottörnivå och nålventilerna. Är den sjysst i förgaseriet så ska den funka oavsett körstil och varvtal, gör det inte det så är bränslet för "mycket" så att säga, oftast beroende på otätt internt i knasarna. Kan även bero på att bränslepump ger för högt tryck så att nålventilerna inte "orkar" att hålla helt tätt..
Började skriva en lite längre utläggning om det här, men kom på att det passar passar bättre i min egen tråd :)
viewtopic.php?f=13&t=310&start=150
HasseGr skrev:Nu har jag synkat förgasarna. Verkar som den går lite jämnare nu.
Synkning kan göra underverk på motorgången vad det gäller jämn gång. Det ska jag också göra när startar upp hojen inför säsongen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: HasseGr åter på vägarna.

#30 Inlägg av adrian_vg »

HasseGr skrev:Nu har jag synkat förgasarna. Verkar som den går lite jämnare nu.
Påminn mig, en av förgasarna är referensen och går inte att justera om jag minns rätt.
Vilken av staplarna är den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar