Raffe - En guldklimp på blocket!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Raffe - En guldklimp på blocket!

#1 Inlägg av raffe »

Då var det dax för mig att registrera mitt konto och komma med följande historia om hur jag fick tag på mitt nyförvärv.

Jag är 21 år och pluggar just nu till civilingenjör, med en tämligen begränsad inkomst gav jag mig ut och letade i motorcykelträsket. Snubblade tillslut över VFR:en. Den uppfyller alla mina kriterier, snygg :tuttar, byggd för att hålla, och går under veteranförsäkran. En sådan ska jag ha! Började hålla koll på blocket redan förra året men det var för bara några veckor bevakningen belönade sig.

Klickade in på annonsen för en 1990 års modell i rätt färg (röd). Slår direkt på regnumret för att få fram lite information och då ser jag det. "Förvärvsdatum 1992, i trafik 1996" Höll på att sätta maten i halsen, hade jag alltså lyckats hitta en VFR i rätt färg, med tillhörande väskor (3st givi monkey) som hade varit i samma människas ägo sedan 1992! :banana. Ringde min kompis halvt lyrisk ty jag behöver hjälp att frakta hem den eventuella motorcykel och jag själv inte har tillgång till bil och krok inga problem sa han, ring på annonsen så fixar vi det! Sagt och gjort, ringde alltså ca 30 minuter efter att den kommit upp och möts av en äldre herre som säger att det bara är att komma och titta, jag är pensionär så det är bara att komma när det passar! Datumet bestämdes och några dagar senare satt vi i bilen påväg.

Mycket riktigt herren hade ägt motorcykeln sedan 92, att tillägga är att personen då införskaffade den nästan ny så de ca 6000 milen är främst körda av honom själv. Går in i garaget och tittar på den, och visst var den fin. Inte en spricka i någon plast så långt ögat kan nå, och saker uppradade i ordning och reda i hela garaget. Det märkets att herren gillade att saker går rätt till så att säga, allt har sin plats! Vi drar ut den i solen och startar upp nästan ögonblickligen, jag kör en snabb runda och kollar igenom alla växlar, bromsar den vanliga kollen helt enkelt. Motorcykeln går som en dröm, jag var såld, denna ska jag ha! Vi tar i hand och skriver papper, (första och antagligen sista gången som jag lär se den gamla typen av registreringsbevis). Fick även en matchande hayes verkstadsbok, orginal bruksanvisningen, originalverktygen och en bunt med diverse besiktningspapper och fakturor på förbrukningsdelar. Ser att den de senaste 10 åren bara gått ca 600mil och besikningspappren är blanka och fina. Vi lastar upp den på kärran och kör hem för vidare förvaring inför min uppkörning som är bokad till mitten av nästa månad. (jag har haft kortet sen 16 men missade precis att få A-begränsad så måste nu köra upp för sista steget, alltså A1 -> A2 -> A)

Så nu vill jag bara att uppkörningsdagen ska komma så att jag äntligen kan få köra min guldklimp! :banana :tummenupp

Stannade till hos en annan kompis och knäppte några bilder innan den fraktades vidare
https://www.dropbox.com/s/vireimpix9hkq ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hucubcyn1csgr ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/gzvdzjplj4cy4 ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/gzvdzjplj4cy4 ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ehmw3a8fjp44f ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qqecr532xby6n ... 3.jpg?dl=0

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: En guldklimp på blocket!

#2 Inlägg av HondaHasse »

Grattis till en mycket snygg hoj! :tummenupp

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: En guldklimp på blocket!

#3 Inlägg av Råttis »

Nice!

välkommen i träsket....

/Råttis

P.S.....det är fel färg......D.S :wink:

PPsssstttt hoppas du klara uppkörningen...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#4 Inlägg av adrian_vg »

Hej Raffe, grattis och välkommen till forumet!

Ett hett tips, hojen verkar ha stått ett tag och att döma av mönstren på däcken ser de ev lite daterade ut.

Kolla efter den fyrsiffriga tillverkningskoden på däcket, vvåå; v=vecka, å=år.

Vore synd om du gick omkull med din nya fina hoj pga hårda däck!

Ex; 4404 - däcken tillverkades vecka 44, 2004.
Upp till fem år gamla däck kan säljas som nya.

Edit: Jag återföll med samma viffer-generation 2008. Modellen är rasande snygg - fortfarande! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: En guldklimp på blocket!

#5 Inlägg av Jonher »

HondaHasse skrev:Grattis till en mycket snygg hoj! :tummenupp
Jag håller med Hasse!
Välkommen hit :D
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#6 Inlägg av Maciver »

Välkommen hit.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Välkommen hit!!!
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#8 Inlägg av blacken »

Välkommen i Vifferträsket :D ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Ellem68

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#9 Inlägg av Ellem68 »

Välkommen och lycka till med uppkörning.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Grattis till en hoj i riktigt snyggt originalskick där t.o.m. den lilla spoilern på sidostödet verkar sitta kvar. 90-93 är IMHO också den snyggaste 750-versionen av VFR.

Tack vare att den är över 20 är gammal är den också billig att försäkra som klassiker hos Bilsport & MC eller Svedea.

Och lycka till med uppkörning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#11 Inlägg av raffe »

Råttis: Det är helt klart rätt färg, det är jag säker på! :fakta

adrian_vg: Jag ska absolut ta en titt, jag vet att bakdäcket är nytt, detta byttes förra året och jag ser fortfarande gummirester från gjutningsprocessen. Men framdäcket ska jag ta en titt på. Den har dock stått skyddad från sol i ett litet garage.

Tyrannosaurus: Hojen är som sagt helt orginal om man bortser från förslitningsdelar, (som jag dock tror gubben köpte original där också). Annars är ju alla kåpor och allt som följde med från köp komplett! :) Den är redan försäkrad via Bilsport & MC, Svedea har ändrat till 30 år för sin försäkring, och bilsport&mc har nu sagt från 94 och äldre vilket gjorde utbudet än mer begränsat. Mer eller mindre krav för att kunna äga en sån motorcykel för mig som är såpass ung går på CSN. :tummenupp

Tackar alla, uppkörningen hoppas jag ska gå som smort, jag är dock inte 100 på om jag ska köra upp på viffern eller om jag ska hitta en annan motorcykel då den kanske inte är helt optimal.

Tog en liten ny koll bland pappren som jag fick med komplett
gått ca 700 mil sedan 2007 enligt besiktningspappren, fick även nytt batteri 2015 och ska inte ha några problem med något i elsystemet vilket jag vet är ganska vanligt. Frågade ett gäng polare och de gissade på att den var från runt 05 :tuttar Den har klart åldrats vackert!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#12 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:Tackar alla, uppkörningen hoppas jag ska gå som smort, jag är dock inte 100 på om jag ska köra upp på viffern eller om jag ska hitta en annan motorcykel då den kanske inte är helt optimal.
Det går, men är onödigt jobbigt.
Om du kan, låna eller hyr en körskolehoj!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#13 Inlägg av raffe »

adrian_vg skrev:
raffe skrev:Tackar alla, uppkörningen hoppas jag ska gå som smort, jag är dock inte 100 på om jag ska köra upp på viffern eller om jag ska hitta en annan motorcykel då den kanske inte är helt optimal.
Det går, men är onödigt jobbigt.
Om du kan, låna eller hyr en körskolehoj!
Lite så jag tänker, visst i och med de nya reglerna (de har slopat ena krypkörsbanan) men känns fortfarande som att det bör vara bättre att få tag på en mer lämpad hoj. Om inte så är de 1650 kr ett prov kostar en ganska god motivation. Skola är tyvärr ganska utesluten då de kommer kräva ett gäng lektioner och en saftig avgift för att hyra hojen. Tyvärr är det så få i min ålder som ens tar körkortet så nätverken är tunna. Men jag tänkte att jag skulle höra i SMC-östergötland samt genom en student-mc-grupp :)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#14 Inlägg av Conseal »

Välkommen!
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#15 Inlägg av Mister »

Välkommen! Träff för vifferister sker oxå i augusti ;)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar