Raffe - En guldklimp på blocket!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#31 Inlägg av tersan »

raffe skrev:tersan: Det får nog bli så, prioett är att fixa körkortet så jag faktiskt kan använda den ordentligt :gnissla sen får jag se under säsongen om jag blir sugen på stålomspunna slangar! Annars tycker jag hojen ser jäkligt bra ut original :tuttar Yes jag bor i Linköping! :)
Då är du extra välkommen! Bodde själv i Linköping några år men efter en sejour i Skåne så har jag nu hamnat utanför Norrköping. När du klarat kortet får vi ta en åktur, det finns några viffrar till i trakten.

Som Adrian säger så är stålomspunnet snyggt, men förvänta dig inget underverk. Bromsarna är inte mycket att hänga i julgranen med dagens mått, oavsett slang.

Själv kör jag för övrigt i stort sett original, förutom en rensad ljuddämpare och nerkapad bakskärm. Fjädringen har fått sig en rejäl uppgradering med Wilbers-prylar också, hojen blev fullständigt förändrad efter det (trots knappt 5000 mil så var original fjädrar och dämpare slut). Men som sagt, lägg lite mil på hojen så att du vet vad du vill förbättra.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#32 Inlägg av blacken »

Regulatorn behöver man inte byta förrän den går i pension. Antingen funkar den eller så funkar den inte, det finns inget däremellan (du kan ju köpa hem en så du har och slipper vänta om/när den går).
Nästan samma sak gäller startmotorkopplingen, om hojen startar snällt och inte hoppar över, kopplar ur, frisnurrar, skramlar eller väsnas i största allmänhet så finns det ingen anledning att riva och kolla.
Kort sagt: "If it ain't broken, don't fix it" :fakta. blacken: Är nog inne på Tyrannosaurus:s spår vad gäller regulator. Gubben har inte haft några problem sen 92 med den och har inte behövd byta så skulle tro att det sitter ett bra exemplar på hojen! :) Får ta en titt på de andra, slitdelar är i finfint skick!
Ehhh? Har inte sagt ett skit om att byta fungerande detaljer, utan att hålla ett öga på kända problem, ni vet, "underhåll och skötsel" kan göra att man slipper ett dyrt haveri och en ovälkommen rast på vägen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#33 Inlägg av raffe »

adrian_vg skrev: Tänk på att bromsoken är 26 år gamla också.

Min personliga inställning är att stålomspunnet kanske ser hur sexigt ut som helst, men är det verkligen värt det?

Nya vanliga bromsslangar är kanske en bättre affär.

Ett lite öppnare slipon emellertid, om det inte redan är monterat, är en grej som du har nytta av på ett mer subjektivt plan.
Känslan och mullret från en V4 är inget som ska besparas andra - eller dig själv. :wink:
Sant det kanske är bromsoken som skulle sätta stopp vilket som, jag lägger det nog på is tills jag har lagt några mil bakom styret på den! Absolut ett slipon är aldrig fel, bör inte vara några restriktioner med väskorna (vill ha kvar möjligheten att kunna hänga på)

Kollade upp däcken igår också, framdäcket och som jag förstår det tillverkades det december 2002. Så ett nytt framdäck är nog en vettig investering...
https://www.dropbox.com/s/0cwqci38ph7mo ... 4.jpg?dl=0
tersan skrev:Då är du extra välkommen! Bodde själv i Linköping några år men efter en sejour i Skåne så har jag nu hamnat utanför Norrköping. När du klarat kortet får vi ta en åktur, det finns några viffrar till i trakten.

Som Adrian säger så är stålomspunnet snyggt, men förvänta dig inget underverk. Bromsarna är inte mycket att hänga i julgranen med dagens mått, oavsett slang.

Själv kör jag för övrigt i stort sett original, förutom en rensad ljuddämpare och nerkapad bakskärm. Fjädringen har fått sig en rejäl uppgradering med Wilbers-prylar också, hojen blev fullständigt förändrad efter det (trots knappt 5000 mil så var original fjädrar och dämpare slut). Men som sagt, lägg lite mil på hojen så att du vet vad du vill förbättra.
Kul med folk i trakterna! Jag kommer ju inte här ifrån från början så jag har tyvärr inte något jättekoll på vägar här omkring. Tänkte jag skulle utforska det mer denna säsongen! Så en åktur är klart ett måste!

Blir nog som du säger, jag avvaktar och lägger några mil bakom mig innan jag börjar fixa!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#34 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:Sant det kanske är bromsoken som skulle sätta stopp vilket som, jag lägger det nog på is tills jag har lagt några mil bakom styret på den! Absolut ett slipon är aldrig fel, bör inte vara några restriktioner med väskorna (vill ha kvar möjligheten att kunna hänga på)
Högmonterat är snyggast.
Man ska inte dölja den snygga enkelsvingen!
Väskorna går på ändå.
https://srbu.se/piwigo/index.php?/category/244

raffe skrev:Kollade upp däcken igår också, framdäcket och som jag förstår det tillverkades det december 2002. Så ett nytt framdäck är nog en vettig investering...
https://www.dropbox.com/s/0cwqci38ph7mo ... 4.jpg?dl=0
Hoppsan!
Visst är det irriterande om mönstret i sig är juste, men gummit tillräckligt hårt att drifta lätt med. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#35 Inlägg av raffe »

adrian_vg skrev:
raffe skrev:Sant det kanske är bromsoken som skulle sätta stopp vilket som, jag lägger det nog på is tills jag har lagt några mil bakom styret på den! Absolut ett slipon är aldrig fel, bör inte vara några restriktioner med väskorna (vill ha kvar möjligheten att kunna hänga på)
Högmonterat är snyggast.
Man ska inte dölja den snygga enkelsvingen!
Väskorna går på ändå.
https://srbu.se/piwigo/index.php?/category/244

raffe skrev:Kollade upp däcken igår också, framdäcket och som jag förstår det tillverkades det december 2002. Så ett nytt framdäck är nog en vettig investering...
https://www.dropbox.com/s/0cwqci38ph7mo ... 4.jpg?dl=0
Hoppsan!
Visst är det irriterande om mönstret i sig är juste, men gummit tillräckligt hårt att drifta lätt med. :wink:
Håller klart med om att högmonterat är riktigt vackert, tror du glömde en bild från den sidan bland bilderna där dock :fakta :tuttar

Yes, men ett nytt Michelin Pilot Street är beställt nu! Finns det någon i linköping som kränger/vet någon som kränger hojdäck billigt så säg till :tummenupp

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#36 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:Håller klart med om att högmonterat är riktigt vackert, tror du glömde en bild från den sidan bland bilderna där dock :fakta :tuttar
Fanns fyra bilder på länken ovan.
Missade du att klicka på den?
Eller missförstår jag?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#37 Inlägg av raffe »

adrian_vg skrev:
raffe skrev:Håller klart med om att högmonterat är riktigt vackert, tror du glömde en bild från den sidan bland bilderna där dock :fakta :tuttar
Fanns fyra bilder på länken ovan.
Missade du att klicka på den?
Eller missförstår jag?
Två av de 4 bilderna är från samma sida, dvs vänster sett om man sitter på den, alltså ingen bild direkt på den fina enkelsvingen med dämpare...

http://puu.sh/oj3A7/142eee9d01.jpg

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#38 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
raffe skrev:Finns det något som är värt att uppgradera på motorcykeln? Gillar egentligen att hålla saker original men funderar på att byta till stålomspunna bromsslangar då de lär ha blivit lite väl mjuka efter 26 år :mrgreen:
Tänk på att bromsoken är 26 år gamla också.

Min personliga inställning är att stålomspunnet kanske ser hur sexigt ut som helst, men är det verkligen värt det?

Nya vanliga bromsslangar är kanske en bättre affär.

Ett lite öppnare slipon emellertid, om det inte redan är monterat, är en grej som du har nytta av på ett mer subjektivt plan.
Känslan och mullret från en V4 är inget som ska besparas andra - eller dig själv. :wink:
Faktum är att stålomspunna slangar oftast inte är dyrare än "vanliga", vilket brukar innebära original som nog kostar en slant.

Om man dessutom beställer från NBM Hydraulik http://www.nbmhydraulic.com så behöver man inte köpa färdiga kit som oftast är dyrare än lösa. Dessutom kan man då rationalisera bort splittern vid nedre gaffelkronan (vet inte om VFR fortfarande har det) som är en luftfälla och istället köra två slangar hela vägen.

För att ta reda på längden kan man t.ex. ta ett snöre, elkabel eller liknande och dra längst originalslangarna och sen mäta det, glöm bara inte att kompensera för gaffel- och styrrörelse.

Vad det gäller bromsoken så åldras inte dom. Det enda som kan åldras där är O-ringen runt kolvarna och samma sak med huvudcylindern.
Men om man har tryck i systemet, kolvarna går tillbaka som dom ska och det inte läcker så är det inget man behöver bekymra sig för.

Kan ju nämna att jag fortfarande inte har haft isär några varken huvud- eller slavcylindrar på "ödlan" efter alla år och bromsarna funkar alldeles utmärkt även om det är lite tungjobbat, men det är ju 80-talsgrejer och det var så på den tiden.
Kan också nämna att det alltså inte var bromsrenovering jag ägnade mig åt under vintern, utan rengöring och uppsmörjning av bussningarna, om Herr Adrian undrar :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#39 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:
adrian_vg skrev:
raffe skrev:Håller klart med om att högmonterat är riktigt vackert, tror du glömde en bild från den sidan bland bilderna där dock :fakta :tuttar
Fanns fyra bilder på länken ovan.
Missade du att klicka på den?
Eller missförstår jag?
Två av de 4 bilderna är från samma sida, dvs vänster sett om man sitter på den, alltså ingen bild direkt på den fina enkelsvingen med dämpare...

http://puu.sh/oj3A7/142eee9d01.jpg
Aha, sorry. Tänkte inte på det.
Ville bara visa att det funkar bra med väskor och högmonterat slipon på VFR.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#40 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om man dessutom beställer från NBM Hydraulik http://www.nbmhydraulic.com så behöver man inte köpa färdiga kit som oftast är dyrare än lösa. Dessutom kan man då rationalisera bort splittern vid nedre gaffelkronan (vet inte om VFR fortfarande har det) som är en luftfälla och istället köra två slangar hela vägen.
Plug and play har sin tjusning också istf att mäta och trixa. ;)
Men det är antagligen enklare på viffrar utan Dual-CBS. Mitt kit till svartviffern innehöll nio slangar som skulle bytas. Beslöt på stående fot att lämna det till en verkstad ist, som tog två dar på sig att byta. De meddelade mig sig att de inte tänker ta såna jobb i fortsättningen mer. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#41 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Om man dessutom beställer från NBM Hydraulik http://www.nbmhydraulic.com så behöver man inte köpa färdiga kit som oftast är dyrare än lösa. Dessutom kan man då rationalisera bort splittern vid nedre gaffelkronan (vet inte om VFR fortfarande har det) som är en luftfälla och istället köra två slangar hela vägen.
Plug and play har sin tjusning också istf att mäta och trixa. ;)
Men det är antagligen enklare på viffrar utan Dual-CBS. Mitt kit till svartviffern innehöll nio slangar som skulle bytas. Beslöt på stående fot att lämna det till en verkstad ist, som tog två dar på sig att byta. De meddelade mig sig att de inte tänker ta såna jobb i fortsättningen mer. :mrgreen:
Mätningen tar bara några minuter och det blir inget trixande för NBM pressar på anslutningarna och sen är det plug and play... Eller nä förresten, för det största jobben är att byta slangarna och få ur luften och jag kan tänka mig att det är ett allmänt helvete med DCBS speciellt om man kör vedbod-variaten och ska stå och pump som en liten... :P

Med tanke på det så är MityVac ett mycket prisvärt och huvudvärksbesparande specialverktyg :)

Men det blir inte dyrare med stålomspunnet än med original, snarare tvärt om.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#42 Inlägg av Maciver »

Finns säkert färdiga kit på marknaden. Kolla på e-bukten.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#43 Inlägg av raffe »

adrian_vg: inga problem, bara att du glömde den porriga sidan... :) var finner man enklast slipon? är det ebay som gäller?

Tyrannosaurus: När tiden väl kommer om det blir nya slangar så blir det nog stålomspunna! då ska jag titta på att göra egna, blir det inte allt för knepigt så kanske. Annars är det inte speciellt dyrt med färdiga. runt 1000kr för fram och bak, och då är det ett till vardera ok fram så man slipper böjen!

Maciver: Redan funnit!
http://www.ebay.com/itm/Honda-VFR750-F- ... SwUV9WmVbt

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#44 Inlägg av Tyrannosaurus »

raffe skrev:Tyrannosaurus: När tiden väl kommer om det blir nya slangar så blir det nog stålomspunna! då ska jag titta på att göra egna, blir det inte allt för knepigt så kanske. Annars är det inte speciellt dyrt med färdiga. runt 1000kr för fram och bak, och då är det ett till vardera ok fram så man slipper böjen!
Ja precis, det är också en variant att skaffa slangar och kopplingar och göra egna. Det enda är väl att presskopplingar är bättre. NBM:s är dessutom vridbara och finns i alla varianter, färger och vinklar.
Även slangarna finns i olika varianter och med plastöverdrag eller inte. När jag köpte mina fanns inte plastöverdragna och dom är ganska aggressiva mot lackade och/eller polerade ytor, så jag fick fixa lite skavskydd på egen hand (det där lät nästan snuskigt, men jag kom inte på nåt bättre ord :wink: )

Bara om någon undrar varför jag tjatar om NBM. Nej, jag jobbar inte där, men det är väldigt bra kvalitet och service. I vissa fall om dom inte har för mycket att göra så har dom fixat slangarna medan man väntar.

Faktum är att jag har bytt slangar två gånger. Första gången köpte jag ett färdigt kit från Russel som var avpassat till min hoj. Det var nog bra kvalitet men det hade två nackdelar. Dels behölls splittern fram och dels var kopplingarna silverbelagda vilket säkert är bra, men dom oxiderade åså hade dom inte heller någon slang till kopplingen..

När jag bytte andra gången tog jag bort splittern (två slangar istället för tre) och bytte även kopplingsslangen. Bak har jag behållit Russel-slangen.

Faktum är att jag har ytterligare två såna slangar på hojen som kallas "oil mod" för att smörja kammarna - å nu kommer det säker nån elak kommentar från nån om de klassiska VF-arnas kammar som jag också har bytt två gånger :evil
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#45 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:adrian_vg: inga problem, bara att du glömde den porriga sidan... :) var finner man enklast slipon? är det ebay som gäller?
Testa med att anonsera här på forumet.

Sen kanske de vanliga mc-skrotarna kan ha nåt liggande som passar på din generation.
Kolla med Bike Demont i Trollhättan, Kims MC i Uppland, Spinnin' Wheel nånstans i Sthlm-strakten.

Hittar du inget passande där, kolla på Ebay.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar