Raffe - En guldklimp på blocket!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#16 Inlägg av blacken »

jag är dock inte 100 på om jag ska köra upp på viffern eller om jag ska hitta en annan motorcykel då den kanske inte är helt optimal.
Låna en Suzuki SV 650N till uppkörningen om du kan. Skojigare och mera lättkörd knarr får man leta efter i sju kyrksocknar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#17 Inlägg av raffe »

Mister: vifferträff låter ju klart intressant var finns information om den?

blacken: Håller klart med, rolig motorkaraktär. Äger nämligen en sv650S men den är tyvärr dels reggad på 35kw och dels lika svår som viffern att köra upp på ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#18 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:Lite så jag tänker, visst i och med de nya reglerna (de har slopat ena krypkörsbanan) men känns fortfarande som att det bör vara bättre att få tag på en mer lämpad hoj. Om inte så är de 1650 kr ett prov kostar en ganska god motivation. Skola är tyvärr ganska utesluten då de kommer kräva ett gäng lektioner och en saftig avgift för att hyra hojen. Tyvärr är det så få i min ålder som ens tar körkortet så nätverken är tunna. Men jag tänkte att jag skulle höra i SMC-östergötland samt genom en student-mc-grupp :)
:tummenupp

Släng ut några krokar på både SMC Östergötlands forumhemsida och deras Facebooksida om du är med där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#19 Inlägg av blacken »

raffe skrev:Mister: vifferträff låter ju klart intressant var finns information om den?

blacken: Håller klart med, rolig motorkaraktär. Äger nämligen en sv650S men den är tyvärr dels reggad på 35kw och dels lika svår som viffern att köra upp på ;)
Jag menade att du skulle låna en "N" som inte är strypt, inte en "S". Annars så har du ju alltid GSX 750 om du känner någon som är villig att låna ut, en klassiker hos körskolorna...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#20 Inlägg av M@rtini »

raffe skrev:Mister: vifferträff låter ju klart intressant var finns information om den?
Hej och välkommen, här finns info. om VFR träffen.
viewtopic.php?f=9&t=5712
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#21 Inlägg av raffe »

adrian_vg: Krok utslängd på deras facebooksida nu!

blacken: Absolut, jag tar nog dock vilken modell som bara den är lämplig att köra upp på :) slängde som sagt ut ett inlägg på SMC så tror jag bör få napp

M@rtini: Tack för infon! får ta och kolla lite noggrannare :)

Tack till alla välkomsthälsningar, citerar inte individuellt, utan tacket går ut till er alla!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#22 Inlägg av blacken »

raffe skrev:adrian_vg: Krok utslängd på deras facebooksida nu!

blacken: Absolut, jag tar nog dock vilken modell som bara den är lämplig att köra upp på :) slängde som sagt ut ett inlägg på SMC så tror jag bör få napp

M@rtini: Tack för infon! får ta och kolla lite noggrannare :)

Tack till alla välkomsthälsningar, citerar inte individuellt, utan tacket går ut till er alla!
Du kan ju alltid fråga om Adrian lånar ut sin knarr till dig för uppkörning.
https://www.youtube.com/watch?v=jbbsDds1tbU
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#23 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Du kan ju alltid fråga om Adrian lånar ut sin knarr till dig för uppkörning.
https://www.youtube.com/watch?v=jbbsDds1tbU
:laugh

När du kan bryta bort mina kalla döda fingrar från gashandtaget... :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#24 Inlägg av raffe »

blacken skrev:
raffe skrev:adrian_vg: Krok utslängd på deras facebooksida nu!

blacken: Absolut, jag tar nog dock vilken modell som bara den är lämplig att köra upp på :) slängde som sagt ut ett inlägg på SMC så tror jag bör få napp

M@rtini: Tack för infon! får ta och kolla lite noggrannare :)

Tack till alla välkomsthälsningar, citerar inte individuellt, utan tacket går ut till er alla!
Du kan ju alltid fråga om Adrian lånar ut sin knarr till dig för uppkörning.
https://www.youtube.com/watch?v=jbbsDds1tbU
Haha vilken grej! :laugh

Finns det något som är värt att uppgradera på motorcykeln? Gillar egentligen att hålla saker original men funderar på att byta till stålomspunna bromsslangar då de lär ha blivit lite väl mjuka efter 26 år :mrgreen:

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#25 Inlägg av blacken »

raffe skrev:
blacken skrev:
raffe skrev:adrian_vg: Krok utslängd på deras facebooksida nu!

blacken: Absolut, jag tar nog dock vilken modell som bara den är lämplig att köra upp på :) slängde som sagt ut ett inlägg på SMC så tror jag bör få napp

M@rtini: Tack för infon! får ta och kolla lite noggrannare :)

Tack till alla välkomsthälsningar, citerar inte individuellt, utan tacket går ut till er alla!
Du kan ju alltid fråga om Adrian lånar ut sin knarr till dig för uppkörning.
https://www.youtube.com/watch?v=jbbsDds1tbU
Haha vilken grej! :laugh

Finns det något som är värt att uppgradera på motorcykeln? Gillar egentligen att hålla saker original men funderar på att byta till stålomspunna bromsslangar då de lär ha blivit lite väl mjuka efter 26 år :mrgreen:
Det är aldrig fel att "uppgradera" till saker som fungerar och förbättrar. En bättre fungerande regulator är inte heller helt fel att investera i, original har en "tendens" att vilja plocka ut sin ATP lite väl tidigt i bland, har jag noterat. En överkurs, efter en 5000-7000 mil så kan man börja att slänga ett getöga eller två, på startmotorkopplingen och "mota Olle i grind" där med en översyn och eventuellt byte av slitbitarna däri..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
raffe skrev:
blacken skrev:Du kan ju alltid fråga om Adrian lånar ut sin knarr till dig för uppkörning.
https://www.youtube.com/watch?v=jbbsDds1tbU
Haha vilken grej! :laugh

Finns det något som är värt att uppgradera på motorcykeln? Gillar egentligen att hålla saker original men funderar på att byta till stålomspunna bromsslangar då de lär ha blivit lite väl mjuka efter 26 år :mrgreen:
Det är aldrig fel att "uppgradera" till saker som fungerar och förbättrar. En bättre fungerande regulator är inte heller helt fel att investera i, original har en "tendens" att vilja plocka ut sin ATP lite väl tidigt i bland, har jag noterat. En överkurs, efter en 5000-7000 mil så kan man börja att slänga ett getöga eller två, på startmotorkopplingen och "mota Olle i grind" där med en översyn och eventuellt byte av slitbitarna däri..
Stålomspunna bromsslangar är aldrig fel. Kanske en trevligare ljuddämpare för att få ut lite musik, men där är det olika på tycke och smak.

Regulatorn behöver man inte byta förrän den går i pension. Antingen funkar den eller så funkar den inte, det finns inget däremellan (du kan ju köpa hem en så du har och slipper vänta om/när den går).
Nästan samma sak gäller startmotorkopplingen, om hojen startar snällt och inte hoppar över, kopplar ur, frisnurrar, skramlar eller väsnas i största allmänhet så finns det ingen anledning att riva och kolla.
Kort sagt: "If it ain't broken, don't fix it" :fakta

Däremot rena slit- och servicegrejer som bromsklossar, kedja, luftfilter mm. är värt att kolla, men det antar jag att du gjorde när du köpte den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#27 Inlägg av tersan »

raffe skrev:Finns det något som är värt att uppgradera på motorcykeln? Gillar egentligen att hålla saker original men funderar på att byta till stålomspunna bromsslangar då de lär ha blivit lite väl mjuka efter 26 år :mrgreen:
Det mesta är värt att uppgradera... men vänta tills du kört ett tag och blivit vän med hojen. Det börjar förresten bli lite halvsvårt med delar till äldre viffrar, så vänta dig inte att hitta så mycket uppgraderingspryttlar.

Välkommen hit förresten! Du har inte fyllt i din ort i profilen, men eftersom du nämner SMC Östergötland misstänker jag att du bor nånstans i området?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#28 Inlägg av kebne »

Grattis till en fin hoj.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#29 Inlägg av raffe »

blacken: Är nog inne på Tyrannosaurus:s spår vad gäller regulator. Gubben har inte haft några problem sen 92 med den och har inte behövd byta så skulle tro att det sitter ett bra exemplar på hojen! :) Får ta en titt på de andra, slitdelar är i finfint skick!

Tyrannosaurus: Hojen startar och går så fint så, inga problem! Ljuddämpare är ju absolut ett alternativ att byta, dock tror jag det isåfall får bli efter säsongen. Blir nog att jag kör ett tag med hojen och ser om/när jag vill byta till stålomspunna slangar. Hittade ett vettigt kitt med HEL slangar
http://www.ebay.com/itm/Honda-VFR750-F- ... SwUV9WmVbt
Slitdelarna är i finfint skick, det mesta ser nybytt ut! Jag tror gubben mest satt och skruvade på den de sista åren vad det verkar som!

tersan: Det får nog bli så, prioett är att fixa körkortet så jag faktiskt kan använda den ordentligt :gnissla sen får jag se under säsongen om jag blir sugen på stålomspunna slangar! Annars tycker jag hojen ser jäkligt bra ut original :tuttar Yes jag bor i Linköping! :)

Tacktack kebne!

Fy fan var ute och träningskörde lite konbana idag, jag vill ha kortet NU :gnissla . Sitter så mycket bättre på denna än på min sv650s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

#30 Inlägg av adrian_vg »

raffe skrev:Finns det något som är värt att uppgradera på motorcykeln? Gillar egentligen att hålla saker original men funderar på att byta till stålomspunna bromsslangar då de lär ha blivit lite väl mjuka efter 26 år :mrgreen:
Tänk på att bromsoken är 26 år gamla också.

Min personliga inställning är att stålomspunnet kanske ser hur sexigt ut som helst, men är det verkligen värt det?

Nya vanliga bromsslangar är kanske en bättre affär.

Ett lite öppnare slipon emellertid, om det inte redan är monterat, är en grej som du har nytta av på ett mer subjektivt plan.
Känslan och mullret från en V4 är inget som ska besparas andra - eller dig själv. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar