Sida 7 av 7

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: ons sep 28, 2016 15:07
av raffe
adrian_vg skrev: Hm...
Har den blivande civilingenjören hunnit till kursen "Teori och praktik: Eller saker man gör när man inte kan annat - kreativitet i fält"? ;-)

Jag har vänt på oljebrickan på fruns V70 under fyra eller fem oljebyten. Inga läckage.
Det är en bricka gott folk. Det är inte raketforskning eller en hjärnoperation.
Jodå några praktiska moment kommer det helt klart in! vi har bland annat valsat och byggt in spänningar i brickor för att se vad som händer när de blir för mycket. Även rekristallationsglödgat samma brickor för att få de att gå tillbaka till sin vanliga mjukhet. Funfact vet även att många tuggumin görs med samma gummibas som vissa o-ringar vilket gör att man i panik ofta kan köra med ett tuggummi istället :mrgreen:

Det förra inlägget var med menat med glimten i ögat, som jag skrev så är det första bytet jag gör med hojen i min ägo vilket gör att jag inte har en aning om det sitter en bra bricka eller om den förra ägaren vänt den ett bra antal gånger! När jag då ändå ska beställa filter så slänger jag då lämpligen med brickor i samma köp! :tuttar

Hojen är ju dock mitt enda fordon (trampcykel räknas inte) så tömmer jag på olja och inte har en ny bricka blir det jobb med att åka buss och så för att kunna få tag på en ny! Kommer inte dimensionen fram så köper jag antagligen kittet på biltema för att täcka upp, men det känns som sagt onödigt att köpa så många brickor som jag aldrig kommer använda :tummenupp

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: ons sep 28, 2016 15:13
av Tyrannosaurus
Tyrannosaurus skrev:Hoppas jag inte startar nåt nu :wink:
Det gjorde jag tydligen :lol: :wink: :twisted:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: tor sep 29, 2016 12:22
av adrian_vg
raffe skrev:Det förra inlägget var med menat med glimten i ögat, som jag skrev så är det första bytet jag gör med hojen i min ägo vilket gör att jag inte har en aning om det sitter en bra bricka eller om den förra ägaren vänt den ett bra antal gånger!
Finns ord för det - nyhojsnojja. Var lugn, det kommer att släppa när man kört och mekat med hojen några gånger!

raffe skrev:Hojen är ju dock mitt enda fordon (trampcykel räknas inte) så tömmer jag på olja och inte har en ny bricka blir det jobb med att åka buss och så för att kunna få tag på en ny! Kommer inte dimensionen fram så köper jag antagligen kittet på biltema för att täcka upp, men det känns som sagt onödigt att köpa så många brickor som jag aldrig kommer använda :tummenupp
Jag förstår. :D

Ang brick-kitet - man kan skaffa sig många vänner när info om att du har ett kit kommer ut i offentligeheten... :lol:

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: tor sep 29, 2016 13:39
av Conseal
Jag brukar köpa servicekit från honda. Får då olja, filter och pluggpackning i samma låda. Pluggpackningen har jag bytt en gång på 5 år ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: lör okt 01, 2016 14:03
av raffe
I detta kittet får man med "2st/12mm samt 1st/14mm oljepluggspackningar." vad ska man med 3 packningar till? känns ju som att packningen på 14mm är till själva pluggen, men vad ska man med de andra två till vid ett oljebyte? :gnissla :?

https://www.lellesmcdelar.se/4-taktsolj ... t_mc-B1693

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: lör okt 01, 2016 22:43
av Tyrannosaurus
raffe skrev:I detta kittet får man med "2st/12mm samt 1st/14mm oljepluggspackningar." vad ska man med 3 packningar till? känns ju som att packningen på 14mm är till själva pluggen, men vad ska man med de andra två till vid ett oljebyte? :gnissla :?

https://www.lellesmcdelar.se/4-taktsolj ... t_mc-B1693
Tänkte om det kan vara en O-ring till oljepåfyllningen.
Till de gammelHondor som har insatsfilter följer det med en stor och en liten O-ring.
Kardan VF:ar (80-talare) har en extra oljeavtappning på främre toppen eftersom cylindrarna lutar mer framåt, typ som på Ducce som av den anledningen kallar sin motor "L-motor" istället för "V-motor", men det är fortfarande 90 grader.

Några motoralternativ har också en separat oljesticka, alltså inte i samma lock som oljepåfyllningen. Men dom här båda hålen har alltså en liten 6 mm alubricka respektive O-ring.

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: lör okt 08, 2016 14:35
av raffe
Sådär oljan och filtret är nu bytt! Räckte med att ta bort vänster sidokåpa och jag vet nu att brickan till pluggen är 12mm ifall att någon annan behöver den informationen någon gång :tummenupp

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: ons feb 28, 2018 19:58
av lappen
raffe skrev:Sådär oljan och filtret är nu bytt! Räckte med att ta bort vänster sidokåpa och jag vet nu att brickan till pluggen är 12mm ifall att någon annan behöver den informationen någon gång :tummenupp
Lysande, undrade just över detta då det är dags för service snart. Just nu är det -12C och vindar från h*lvetet, men snart vänder det! :D

Hittade pappkartongen för filtret från förra bytet, och i den låg två brickor, en ny med 14 mm hål och en använd med 12 mm. Detta hade ju kunnat vara en fingervisning, men man vill ju vara säker :lol:

Köpte ifjol från Honda, men fick uppenbarligen inte med två 12 mm brickor, utan bara en.

Tack!

Re: Raffe - En guldklimp på blocket!

Postat: sön apr 01, 2018 14:03
av vroom
Grattis raffe i efterskott till kortet. Gällande nya brickor i alu/ koppar för tätning så drar jag inte fullt moment utan ser bara till att det inte läcker bensin eller olja. Nya kopparbrickor till banjobulten till bensintanken behöver inte rekommenderat åtdragningsmoment för att hålla tätt. Endast 17Nm mot rekommenderade 22Nm. Nästa gång tanken återmonteras är en upphettning av samma brickor och anvisat åtdragningsmoment att rekommendera. På det viset sparar man pengar på inköp av nya packningar och nyttjar de befintliga packningarna till fullo. Återvinning när det är som bäst.