VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons nov 20, 2019 01:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: mån jun 13, 2016 19:56 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 08, 2016 20:44
Inlägg: 7
Ort: Göteborg
Välkommen hit :banana


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: tis jun 14, 2016 10:27 
Offline
Donator 2016
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 04, 2016 21:59
Inlägg: 14
Ort: Järna
Välkommen och grattis till en fin Viffer & lycka till med körkortet!

_________________
Nuvarande hoj
VFR 800 2000


Tidigare hoj
VFR 800 1998


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: ons jun 15, 2016 10:47 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2014 14:13
Inlägg: 36
Ort: Dalarna
Välkommen!

_________________
VFR 800 -02 Röd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: fre jun 17, 2016 21:46 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49
Inlägg: 357
:tummenupp

_________________
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: lör jun 25, 2016 10:38 
Offline
Medlem

Blev medlem: fre maj 27, 2016 07:27
Inlägg: 10
Alla riskutbildningar samt teoriprov avklarat nu iaf :fakta

Bara uppkörningen kvar nu. Inte helt enkelt att få en inom snar framtid så jag får åka och dra runt på den där ÖVNINGSKÖRNINGSVÄSTEN ett tag till :huvet

Hojen går självklart som en dröm och jag har hittills egentligen nästan inget att klaga på förutom: att det kunde finnas lite mer effekt (skulle väl antagligen sagt detsamma även om det fanns 150hk att tillgå), (Edit: Enkel) Ställbar bakdämpare för att kunna skjutsa 120kg-folk där bak utan nervositeten som nu uppstår, (Är det enkelt och snabbt utfört att justera?) Att min enkelkuts egentligen är till en sådan däran jubileumsmodell (ni vet, den som ser ut som någon missmatchat kåpor efter en krock) så den har några lustiga silversträck som går över den som jag egentligen inte gillar (megastort problem...)

Jag har ju ett yoshimura-slip on på nu. Är det värt det att skaffa lite öppnare filter och sedan en power commander för att få ut något mer effekt, eller handlar det som så små marginaler att det knappt märks?

PS, ursäkta mig att jag med mening felstavade rubriken. Någon tyckte visst inte det var ok så nu ser jag att den är rättstavad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: sön jun 26, 2016 10:07 
Offline
Medlem

Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00
Inlägg: 41
Sätt inte på ett öppet filter om du är rädd om motorn, byt originalfilter lite oftare istället.

Power commander funderar jag också på. Min går tydligen fett på lågvarv och baktänder som bara sjutton. Funderar på PC-V med auto-tune.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: sön jun 26, 2016 16:35 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
patricd skrev:
Jag har ju ett yoshimura-slip on på nu. Är det värt det att skaffa lite öppnare filter och sedan en power commander för att få ut något mer effekt, eller handlar det som så små marginaler att det knappt märks?

Björnbär skrev:
Sätt inte på ett öppet filter om du är rädd om motorn, byt originalfilter lite oftare istället.

Luftfiltret har inte bara en renande uppgift utan även ljuddämpande, det är mycket därför dom är så täta som dom är.

Risken att skada motorn p.g.a. ett öppnare luftfilter är i stort sett noll om man inte kör i extremt dammiga miljöer.

Jag vet inte vad som gäller för PC, men Dynojet för förgasarhojar (samma tillverkare) förutsätter i stort sett ett öppnare filter för att fungera fullt ut.
Sen snackar man ju inte om öppna trattar, utan typ K&N eller liknande och dom ger fullt tillräcklig rening för att inte motorn ska skadas.

Björnbär skrev:
Power commander funderar jag också på. Min går tydligen fett på lågvarv och baktänder som bara sjutton. Funderar på PC-V med auto-tune.

Menar du att den skjuter på avdrag när du säger baktänder?

Det är av nån anledning standard på Honda V4, mer på förgasarmodellerna. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men det är inget fel. På förgasarhojarna går det att justera bort genom att öka på luftskruvarna, men då går den sämre så det är en dålig lösning. Det är bara att vänja sig vid att det pangar lite.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: sön jun 26, 2016 16:50 
Offline
Medlem

Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00
Inlägg: 41
Standardmapparna till Power Commander fungerar till både original och öppna filter, vilket tyder på de flödar ungefär lika mycket. Men original blir fort skitigt och flödar sämre.

Angående huruvida öppna filter faktiskt filtrerar så har jag sett tester på KN-filter till bilar där de jämför med original pappersfilter med extra filter bakom filtret. Efter original var extrafiltret vitt och efter KN-filtret var det grått...

Och då var det ett nytvättat och nyoljat filter. Och det var inte olja i extrafiltret utan damm som det öppna filtret släppt igenom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: sön jun 26, 2016 16:58 
Offline
Medlem

Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00
Inlägg: 41
Tack för infon om V4'orna. Min gamla VF1000FE har aldrig låtit sådär under de 7000 mil jag kört den (med och utan insatser), så jag blev lite ställd när VFR'en lät som en hel skytteövning baktill. Men då är det nog normalt. :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: sön jun 26, 2016 19:03 
Offline
Medlem

Blev medlem: fre maj 27, 2016 07:27
Inlägg: 10
Jag har aldrig hört att ett K&N-filter skulle vara sämre än ett orginalfilter för motorn, snarare tvärt om...

Och orginalmapp kommer jag ju inte köra med. Om man ändå ska göra det är det väl lika bra att få till det ordentligt hos någon som kan? Visst, det blir någon tusing mer men vad gör det när man lägger ihop alla kostnader i slutändan?
Kul att få se vad man har för hk också.

Jag tycker min hoj också spottar och bluddrar en hel del när man släpper på gasen vid höga varv och jag undrar snarare om man kan göra något för att få mer sådant? 8)
(nästan) Allt ljud är bra ljud så jag har inget emot lite extra bröl från insuget också om det nu gör stor skillnad med öppnare filter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: sön jun 26, 2016 20:42 
Offline
Medlem

Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00
Inlägg: 41
http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: mån jun 27, 2016 01:22 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
Björnbär skrev:
Standardmapparna till Power Commander fungerar till både original och öppna filter, vilket tyder på de flödar ungefär lika mycket. Men original blir fort skitigt och flödar sämre.

Angående huruvida öppna filter faktiskt filtrerar så har jag sett tester på KN-filter till bilar där de jämför med original pappersfilter med extra filter bakom filtret. Efter original var extrafiltret vitt och efter KN-filtret var det grått...

Och då var det ett nytvättat och nyoljat filter. Och det var inte olja i extrafiltret utan damm som det öppna filtret släppt igenom.

Det där är en avvägning man får göra. Det är möjligt att originalfilter renar bättre, ett kolfilter skulle troligen rena ännu bättre om det nu finns såna.
Men K&N eller motsvarande räcker väl och insugsluften behöver inte vara kliniskt ren :wink:

Min hoj hade t.ex. ett skumgummifilter original som det rekommenderades att man skulle olja in med växellådsolja 80W-90, vilket i mina öron låter som att man kör på choke hela tiden.
Jag började med att byta till att köra med tunn luftfilteroljespray för skumgummifilter, senare dumpade jag originalfiltret och använder numera två lager med högtalarfront som jag oljar in lite med sprayen.
Jag har ingen aning hur bra den glesa cellplasten renar, men jag vet att många använder den som luftfilter och har har heller inte sett några slitagetendenser i motorn, åtminstone inga som kan härröras till dåligt luftrening.

patricd skrev:
Jag har aldrig hört att ett K&N-filter skulle vara sämre än ett orginalfilter för motorn, snarare tvärt om...

Och orginalmapp kommer jag ju inte köra med. Om man ändå ska göra det är det väl lika bra att få till det ordentligt hos någon som kan? Visst, det blir någon tusing mer men vad gör det när man lägger ihop alla kostnader i slutändan?
Kul att få se vad man har för hk också.

Jag tycker min hoj också spottar och bluddrar en hel del när man släpper på gasen vid höga varv och jag undrar snarare om man kan göra något för att få mer sådant? 8)
(nästan) Allt ljud är bra ljud så jag har inget emot lite extra bröl från insuget också om det nu gör stor skillnad med öppnare filter.

Vad bara PC och ett öppet filter gör för effekten kan vara svårt att veta utan att bänka. Det är svårt att känna +/- 5 hk på en hoj som har 100 hk eller mer original. Däremot kan man märka om den ändrar karaktär.

När det gäller optimering så är det mest att man fixar och ändrar lite här och där och summan blir ofta lite mer pulver.

Om jag refererar till mig själv så märkte jag ett ganska tydligt bättre gasrespons med Dynojet, däremot är jag osäker om jag fick mer effekt. Men det fick jag när jag fixade topparna, bytte avgassystem mm. Men framför allt genererade portningen i 0,25 l/mil lägre soppaförbrukning. Men då ska man komma ihåg att 80-tals VF1100 hade närmast löjlig hög soppaförbrukning med 0,85-1 l/mil. Numera ligger den på 0,6-0,65 l/mil och det är jag ganska nöjd med.

Vad det gäller avdragljudet så skulle jag inte kalla det "spott och bludder" som är ljud som snarare skulle beskriva om den svarande dåligt vid pådrag, utan snarare poffande.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: mån jun 27, 2016 08:54 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
patricd skrev:
Alla riskutbildningar samt teoriprov avklarat nu iaf :fakta

Bara uppkörningen kvar nu. Inte helt enkelt att få en inom snar framtid så jag får åka och dra runt på den där ÖVNINGSKÖRNINGSVÄSTEN ett tag till :huvet

Hojen går självklart som en dröm och jag har hittills egentligen nästan inget att klaga på förutom: att det kunde finnas lite mer effekt (skulle väl antagligen sagt detsamma även om det fanns 150hk att tillgå), (Edit: Enkel) Ställbar bakdämpare för att kunna skjutsa 120kg-folk där bak utan nervositeten som nu uppstår, (Är det enkelt och snabbt utfört att justera?) Att min enkelkuts egentligen är till en sådan däran jubileumsmodell (ni vet, den som ser ut som någon missmatchat kåpor efter en krock) så den har några lustiga silversträck som går över den som jag egentligen inte gillar (megastort problem...)

Jag har ju ett yoshimura-slip on på nu. Är det värt det att skaffa lite öppnare filter och sedan en power commander för att få ut något mer effekt, eller handlar det som så små marginaler att det knappt märks?

PS, ursäkta mig att jag med mening felstavade rubriken. Någon tyckte visst inte det var ok så nu ser jag att den är rättstavad


Var jag. :)
Missade tydligen din intention. Sorry.

Du vet väl om att en välsmord kedja ger två till tre hk mer på bakhjulet?

Det är ganska svårt att få ut mer effekt ur en viffermotor med kombon slipon-luftfilter-power commander.
Man får ut kanske fem hk extra, inte mer.

Min inställning till Power commander är inte att få mer effekt, utan att få motorn att gå bättre generellt, utan svaga punkter nåntans i registret.

Vill man ha mer effekt än de listade ca 110 hk bör man kanske titta efter en storviffern, alt annan mc som är byggd med mer effekt från början.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: mån jun 27, 2016 10:07 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
Inlägg: 3989
Citera:
Risken att skada motorn p.g.a. ett öppnare luftfilter är i stort sett noll om man inte kör i extremt dammiga miljöer.

Du vet bättre än så, mera luft, mera skit, mera skit, ökat slitage, Tänk på att en Vifferknota "aspirerar" avsevärt mer än andra spisar och mera "aspirering" mera luft mera osv,osv, ja du vet.

_________________
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki SV 1000 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Patricd här och jag har köpt en motorcykel!!
InläggPostat: mån jun 27, 2016 10:39 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
blacken skrev:
Citera:
Risken att skada motorn p.g.a. ett öppnare luftfilter är i stort sett noll om man inte kör i extremt dammiga miljöer.

Du vet bättre än så, mera luft, mera skit, mera skit, ökat slitage, Tänk på att en Vifferknota "aspirerar" avsevärt mer än andra spisar och mera "aspirering" mera luft mera osv,osv, ja du vet.


Vadå? Varför skulle den andas mer än någon annan motor i samma storlek?

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010